Asus 3080, kylarpastabyte och garanti?

Permalänk
Medlem

Asus 3080, kylarpastabyte och garanti?

Hej! Den här frågan ställer jag huvudsakligen till @Asus.David. Jag ser på bilder att era 3080-kort är försedda med en plomberad skruv på baksidan. Bryter jag garantin på grafikkortet om jag avmonterar originalkylaren för att byta kylpasta?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem

Om någon mer än jag söker svaret på min fråga så fick jag svar av David efter att ha skickat PM till honom.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem

Varför vill du göra ingreppet på en splitterny produkt? Den har knappast legat på en hylla och dammar länge.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Om någon mer än jag söker svaret på min fråga så fick jag svar av David efter att ha skickat PM till honom.

https://i.ibb.co/JQsXFT9/Screenshot-20201031-224019-Samsung-Internet.jpg

Hur får man svart tema?

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Varför vill du göra ingreppet på en splitterny produkt? Den har knappast legat på en hylla och dammar länge.

Vattenkylning. Frågan var avsiktlig inlindad för att veta var ASUS drar gränsen. Jag visste redan att installation av vattenblock bryter garantin.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Hur får man svart tema?

Man har en Samsung-telefon och väljer mörkt tema i operativsystemets inställningar. Det framtvingar mörkt tema på alla möjliga sidor i medföljande webbläsaren.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Man har en Samsung-telefon och väljer mörkt tema i operativsystemets inställningar. Det framtvingar mörkt tema på alla möjliga sidor i medföljande webbläsaren.

Jaså, trodde de va på datorn :/

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Varför vill du göra ingreppet på en splitterny produkt? Den har knappast legat på en hylla och dammar länge.

Kan dra ett svar på denna också eftersom jag letat reda på tråden just för att få svar på ursprungsfrågan. Jag räknar med att använda hårdvara bra mkt längre än garantiperioden, och prioriterar att det är tyst och svalt. Gick från Intel 3570k till Ryzen 3700x för 1½ år sen, och har nu ett 3080 TUF inkommande som ska ersätta mitt tidigare GTX670 DCII.

Jag har datorn igång i stort sett 24/7, så det lär enbart köras i silent mode och undervoltat för att minska slitage, men då jag sett att minnena går lite varmare på TUF än diverse andra modeller så funderade jag på att köpa thermal pads med kvadratmeterpris motsvarande en lgh i centrala stockholm ( https://www.inet.se/produkt/5320405/alphacool-eisschicht-17w-... ) för att förbättra ytterligare. Fallerar dock på garantin nu, så det blir nog snäppet billigare pads om tre år istället.

3570k och 670 blir uppgradering till föräldrarnas dator för att ersätta en Athlon64 & passivt kylt ATI-kort, och lär få göra ytterligare 10 års tjänst

Permalänk
Medlem

Mods, skjut han, vi har en miner här!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Tror det är olagligt i USA att neka garanti pga såna där plomberade skruvar, nån som vet det funkar i EU/Sverige?

Synd att Asus är så jävla kinkiga, tacka vet jag EVGA, dom korten kan du slänga på vattenkylning osv och ändå RMA så länge du inte förstört nått.

Permalänk
Medlem

Garantin kan de ju sätta vilka villkor de vill för men reklamationsrätten återstår ju. Första sex månaderna ligger bevisbördan på säljaren och det är upp till denna att bevisa att köparen orsakat felet, efter det ligger den på köparen. Det verkar dock inte vara speciellt höga beviskrav på konsumenter, så är det inte uppenbart handhavandefel såsom synliga skador eller liknande gissar jag att det inte ska vara omöjligt att reklamera även efter sexmånadersperioden om man är beredd att bråka lite.

Skrivet av PeoplesMC:

Tror det är olagligt i USA att neka garanti pga såna där plomberade skruvar, nån som vet det funkar i EU/Sverige?

Garantin kan tillverkare ha vilka villkor för som helst för i Sverige såvitt jag vet då det inte är något lagstadgat. Reklamationsrätten lär dock inte kunna påverkas av en klisterlapp över en skruv.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Det verkar dock inte vara speciellt höga beviskrav på konsumenter, så är det inte uppenbart handhavandefel såsom synliga skador eller liknande gissar jag att det inte ska vara omöjligt att reklamera även efter sexmånadersperioden om man är beredd att bråka lite.

Är inte så överdrivet sugen på att sitta och jiddra fram och tillbaka medans jag saknar GPU till datorn

Skrivet av Elfsberg:

Mods, skjut han, vi har en miner här!

Yes, mitt 670 är vida känt som det fräsigaste i minerväg, det står på egen hand för en tredjedel av bitcoins hashrate och är kopplat direkt in i vattenkraftverket härintill!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Hur får man svart tema?

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1515628-sweclockers-da...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless