Bugg i Panasonic Solutions HDMI 2.1-kretsar kan ge svart skärm

Permalänk
Melding Plague

Bugg i Panasonic Solutions HDMI 2.1-kretsar kan ge svart skärm

Hembioreceivers med Panasonic Solutions HDMI 2.1-kretsar har problem med Xbox Series X och Geforce RTX 3000-kort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag hade tänkt köpa en Denon reciever ur nyaste serien och väntat på ev. black friday-erbjudande bara, men nu blir man ju tveksam.

Vad jag hört så går denna buggen inte att fixa via firmware. Folk får isf skicka in grejerna och kanske få hela det dyra "moderkortet" utbytt. Tror tillverkarna sliter sina hår nu.

Permalänk
Medlem

Chipen görs av Panasonic Solutions vilket inte är samma företag som Panasonic...

Permalänk
Medlem

Edit. Många HDMI2.1 enheter klarar bara 40GBps vilket motsvarar 10bit HDR vid 120Hz 4k, det inkluderar xbox series x, det finns möjlighet i standarden att gå upp till 48GBps och 12bit HDR.

Detta verkar vara något värre om de inte kan peka på att de stöder ett 'subset' av HDMI 2.1...

Permalänk
Bildexpert

Om det rör sig om receivers är det väl fel att skriva "Panasonics HDMI 2.1-skärmar"? Har de ens tillverkat några bildvisare (för konsumenter åtminstone) som har stöd för 4K/120Hz via HDMI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Om det rör sig om receivers är det väl fel att skriva "Panasonics HDMI 2.1-skärmar"? Har de ens tillverkat några bildvisare (för konsumenter åtminstone) som har stöd för 4K/120Hz via HDMI?

Jag skickade din kommentar som en rättelse. Tror det går fram lättare till rätt personer så.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem

Vi lär inte se någon lösning på detta innan det kommer nya chip.

https://www.youtube.com/watch?v=lCzitcu_ZRM&feature=share

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av slusk:

Chipen görs av Panasonic Solutions vilket inte är samma företag som Panasonic...

Skrivet av Nissling:

Om det rör sig om receivers är det väl fel att skriva "Panasonics HDMI 2.1-skärmar"? Har de ens tillverkat några bildvisare (för konsumenter åtminstone) som har stöd för 4K/120Hz via HDMI?

Skrivet av Quenya:

Jag skickade din kommentar som en rättelse. Tror det går fram lättare till rätt personer så.

Nu fixat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Jag hade tänkt köpa en Denon reciever ur nyaste serien och väntat på ev. black friday-erbjudande bara, men nu blir man ju tveksam.

Vad jag hört så går denna buggen inte att fixa via firmware. Folk får isf skicka in grejerna och kanske få hela det dyra "moderkortet" utbytt. Tror tillverkarna sliter sina hår nu.

Jag är i samma sits som dig. Har fingret på "köpknappen" på Marantz sr7015 men får avvakta tills problemet är löst. Passar på att köpa till högtalare osv så länge så jag får äkta Atmos uppsättning
Man får hoppas Yamaha kan komma med en lösning utan att behöva ersätta chipet från Panasonic..men det ser mörkt ut.

De jobbar på det iallafall
"Sound United, who own Marantz and Denon, has released a statement to Audioholics.com acknowledging the issue and confirming ongoing investigations. It stated that a permanent solution will be offered at a later date and is quoted here:

Some new gaming source devices that support 4K/120Hz output may not work fully with Denon (or Marantz) 8K AVRs. You may discover this incompatibility issue due to a HDMI chipset mismatch between the devices. When the affected system is connected to the AVR via 8K HDMI input and set to output at 4K/120Hz, and the AVR’s 4K Signal Format option is set to “8K Enhanced,” you may not see the system’s source video on their display, and may not hear the system’s source audio processed through the AVR. This problem is only present when a display that supports 4K/120Hz is used.

We are currently investigating the issue further and will offer a permanent solution at a later date. Meanwhile, we would like to provide a couple workarounds to prevent the issue in its current state:

You can connect the system to the display directly via HDMI and use the display’s ARC/eARC functionality to feed the native audio back to the AVR using the connected HDMI cable between the AVR and display. This will allow users to decode the native audio format sent from the source. With this method, the display’s CEC/ARC option must be enabled as well as the AVR’s HDMI Control and/or the AVR’s ARC option. In the AVR, this option is located within the GUI under “Video – HDMI Setup.”

Another workaround is to leave or change the source’s video output to 4K/60Hz instead of 4K/120Hz until a permanent solution is available. This will ensure reliable communication between the source, the AVR and the display. The source’s default is set to output at 4K/60Hz, so if no change was initiated out of the box, then nothing further needs to be done.

We apologize for this inconvenience and we are currently working tirelessly to release a permanent solution so you can enjoy the 4K/120Hz experience using the latest sources with your AVR. We will have an update soon regarding the timeline of a permanent solution. We appreciate your patience***.***"

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle vara trevligt med en lista över vilka produkter som har detta problem. Sitter precis i tankarna på att köpa en ny hemmabioreceiver just för att min nuvarande inte klarar 4k. Man vill ju inte köpa en modell med kända begränsningar som kanske drabbar en i framtiden.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Vi lär inte se någon lösning på detta innan det kommer nya chip.

https://www.youtube.com/watch?v=lCzitcu_ZRM&feature=share

Bra video! Då jag behöver en ny tv snart är det kanske en idé att hoppa över HDMI 2.1, i alla fall till tidigast 2022.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Edit. Många HDMI2.1 enheter klarar bara 40GBps vilket motsvarar 10bit HDR vid 120Hz 4k, det inkluderar xbox series x, det finns möjlighet i standarden att gå upp till 48GBps och 12bit HDR.

Detta verkar vara något värre om de inte kan peka på att de stöder ett 'subset' av HDMI 2.1...

Vilken version av HDMI som används säger i princip ingenting om vad en given enhet klarar, bara vilken version av standarden de utgick från.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danielkm:

Bra video! Då jag behöver en ny tv snart är det kanske en idé att hoppa över HDMI 2.1, i alla fall till tidigast 2022.

TV apparaterna har inte detta problemet vad jag vet. åtminstånde inte LG som fixade rtx 3000 buggen med firmware.
Du skall kunna koppla PS5 eller xbox series x direkt i TVn och kunna få 4k 120hz.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danielkm:

Bra video! Då jag behöver en ny tv snart är det kanske en idé att hoppa över HDMI 2.1, i alla fall till tidigast 2022.

Uppfattar det som att tvapparaternas fungerar bra, men chippen som sitter i receivers inte kan ta emot signalen korrekt från källan och därav inte kunna vidarebefordra den. Och att chip som klarar detta är ett år bort, typ. Så bör ju funka att köra källan direkt till tvn och separera ljudet. Men någon ny receiver får men nog vänta med ett år eller två.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Har världen glömt att testa produkter innan release, eller är hela marknaden en öppen beta nu för tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Har världen glömt att testa produkter innan release, eller är hela marknaden en öppen beta nu för tiden?

I dessa fallen handlar det väl ganska mycket om att man lanserat en produkt med en funktions som ingen hårdvara ännu nyttjat, blir därför lätt att man inte hittar alla fel.
Dock kan det i detta fallet vara så att problemet inte går att lösa som jag läst på lite olika ställen och jag hoppas då företagen tar sitt ansvar och låter folk göra återköp.

LGs TV apparater blev ju också drabbade nu när 3080k och 4k 120hz blev en grej. Vet inte om min C9 har fått en update till detta problemet ännu.

Dock håller jag med dig om att produkttestning idag verkar till stor del flyttat ut från företagens domäner och sköts idag av early adopters och i bland inte ens dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

TV apparaterna har inte detta problemet vad jag vet. åtminstånde inte LG som fixade rtx 3000 buggen med firmware.
Du skall kunna koppla PS5 eller xbox series x direkt i TVn och kunna få 4k 120hz.

Skrivet av Fade:

Uppfattar det som att tvapparaternas fungerar bra, men chippen som sitter i receivers inte kan ta emot signalen korrekt från källan och därav inte kunna vidarebefordra den. Och att chip som klarar detta är ett år bort, typ. Så bör ju funka att köra källan direkt till tvn och separera ljudet. Men någon ny receiver får men nog vänta med ett år eller två.

Hm, ok. Jag har kört utan receiver ett tag "back in the day" så det vore ett alternativ i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

I dessa fallen handlar det väl ganska mycket om att man lanserat en produkt med en funktions som ingen hårdvara ännu nyttjat, blir därför lätt att man inte hittar alla fel.
Dock kan det i detta fallet vara så att problemet inte går att lösa som jag läst på lite olika ställen och jag hoppas då företagen tar sitt ansvar och låter folk göra återköp.

LGs TV apparater blev ju också drabbade nu när 3080k och 4k 120hz blev en grej. Vet inte om min C9 har fått en update till detta problemet ännu.

Dock håller jag med dig om att produkttestning idag verkar till stor del flyttat ut från företagens domäner och sköts idag av early adopters och i bland inte ens dem.

Men ett företag som tillverkar chip med en viss spec måste väl varit testade med en signalgenerator för att se att de fungerar?

Permalänk
Medlem

Läste om detta för några dagar sedan på Forbes. Även jag har tänkt köpa ny förstärkare snart. Kikat på Yamaha RX-A6 men kommer hålla mig tills de fixat det här. Uppenbarligen behöver chipet bytas mot ett nytt som saknar buggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men ett företag som tillverkar chip med en viss spec måste väl varit testade med en signalgenerator för att se att de fungerar?

Man kan ju tycka det
Det har man ju säkerligen troligen också gjort. Jag spekulerar ju bara men frågan är om det då kanske inte är lite skillnad mellan deras testbänken och de färdiga enheterna då jag misstänker att man inte kunnat prova på många andra vis när de utvecklade kretsen.
Känns lite som att HDMi interfacet i sig kanske är lite av boven i dramat.
HDMI hanteras av LLC som bla sköter utveckling och licensiering av deras produkter. Då kan man ju tycka att tillverkaren av dessa chip borde följt deras riktlinjer samt kollar inte LLC upp att det också efterlevs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Man kan ju tycka det
Det har man ju säkerligen troligen också gjort. Jag spekulerar ju bara men frågan är om det då kanske inte är lite skillnad mellan deras testbänken och de färdiga enheterna då jag misstänker att man inte kunnat prova på många andra vis när de utvecklade kretsen.
Känns lite som att HDMi interfacet i sig kanske är lite av boven i dramat.
HDMI hanteras av LLC som bla sköter utveckling och licensiering av deras produkter. Då kan man ju tycka att tillverkaren av dessa chip borde följt deras riktlinjer samt kollar inte LLC upp att det också efterlevs.

Jag vet inte vems felet är men 48Gbit borde testats. Men LG missade ju det också...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Men ett företag som tillverkar chip med en viss spec måste väl varit testade med en signalgenerator för att se att de fungerar?

Problemet är att man inte behöver uppfylla alla krav i HDMI 2.1 för att certifiera produkten för den standarden. Det är det stora problemet med HDMI.

Jag har inte läst specen för chippet i fråga. De kanske lovar stödja okrypterad trafik hela vägen, men de behöver inte göra det för att uppfylla HDMI 2.1.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Problemet är att man inte behöver uppfylla alla krav i HDMI 2.1 för att certifiera produkten för den standarden. Det är det stora problemet med HDMI.

Jag har inte läst specen för chippet i fråga. De kanske lovar stödja okrypterad trafik hela vägen, men de behöver inte göra det för att uppfylla HDMI 2.1.

Jag förstår det, men svarta skärmar är väl inte bra nog? Vissa produkter behöver säkert återkallas eller lämnas in om de ska fixas...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Jag förstår det, men svarta skärmar är väl inte bra nog? Vissa produkter behöver säkert återkallas eller lämnas in om de ska fixas...

Håller med. Jag räknar med att om jag köper en 4k receiver så funkar den med tex nya PS5'an eller min dator. Men grunden till det hela är att man måste läsa och förstå hela specen. Det räcker inte att man läser HDMI 2.1 och så är det bra. Det vore önskvärt att det var tydligare. Men så som det är nu så är det inte nödvändigtvis något fel på hur produkterna fungerar.

Jag har själv allvarliga funderingar på att köpa en 4k receiver, eller kanske till och med en 8k så man slipper det strul jag haft när jag bytte TV nu senast. Har haft ögonen på en Denon. Men finns det redan nu tveksamheter så vill man så klart få de utredda innan man slår till. När det kommer till 8k finns ju bara Yamaha, Marantz och Denon att välja på dessutom.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Håller med. Jag räknar med att om jag köper en 4k receiver så funkar den med tex nya PS5'an eller min dator. Men grunden till det hela är att man måste läsa och förstå hela specen. Det räcker inte att man läser HDMI 2.1 och så är det bra. Det vore önskvärt att det var tydligare. Men så som det är nu så är det inte nödvändigtvis något fel på hur produkterna fungerar.

Jag har själv allvarliga funderingar på att köpa en 4k receiver, eller kanske till och med en 8k så man slipper det strul jag haft när jag bytte TV nu senast. Har haft ögonen på en Denon. Men finns det redan nu tveksamheter så vill man så klart få de utredda innan man slår till. När det kommer till 8k finns ju bara Yamaha, Marantz och Denon att välja på dessutom.

Haha... 8k betyder ju inget det heller... den upplösningen har varit med i många generationer av HDMI redan. Först som 24Hz, senare 30, 60 och via DSC. 8K kan man skriva på en låda från troligen 2010, det betyder inte att det är vettigt eller betyder något

Permalänk
Medlem

Ja rådet är väl att avvakta med att köpa 4k 20hz/8k 60hz reciver ett tag till detta är ordnat. Om jag förstår det rätt är det endast 4k 120hz funktionen som är drabbad? 8k 60 hz verkar funka bra.
Å andra sidan är det betydligt fler som väljer de här förstärkarna på grund av 4k 120hz så det är verkligen illa.
Eftersom xbox och ps5 enligt rykten inte kommer stödja dolby vision för 4k UHD filmer är detta inget problem för mig längre. Jag fortsätter spela på min PC och kolla på film på min 4k UHD spelare. Blir ingen spelkonsol för mig vilket är synd. Det hade varit skönt att slippa datorn och köra spel och film i samma apparat.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag vet inte vems felet är men 48Gbit borde testats. Men LG missade ju det också...

Precis.
Undrar om det kommer en fix till min c9. Kommer bli rejält sur om det inte gör det.

Permalänk
Medlem

Undrar om min LG C9 verkligen kommer vara framtidssäkrad för 2.1...

Permalänk
Medlem

Fan också, jag som brukar köra med Denon-förstärkare och var inställd på att uppgradera till en X2700H. Hoppas buggen åtgärdas innan det är dags för köp. Annars får man väl antingen gå över till en annan tillverkare eller så får man koppla in Series X direkt i TV:n och köra med optiskt ljud.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Fan också, jag som brukar köra med Denon-förstärkare och var inställd på att uppgradera till en X2700H. Hoppas buggen åtgärdas innan det är dags för köp. Annars får man väl antingen gå över till en annan tillverkare eller så får man koppla in Series X direkt i TV:n och köra med optiskt ljud.

Varför ska du köra optiskt ljud?.. ja kör min xbox one x direkt till min samsung, sen hdmi arc till min Matantz 7013. O om du oroar dig för att det blir många tryck på fjärrkontrollerna. Så kör du bara CEC o konfar enheterna.

Visa signatur

Går Gött i Röört