Amazon öppnar dörrarna i Sverige

Permalänk
Medlem

Jag hade en beställning på några datorkomponenter. Tog 1,5 vecka, inget hände. Avbokade, beställde samma komponenter från Svenska ÅF, fick dom 2 dagar senare.

Amazon har billiga hundbajspåsar, mer än så kommer jag inte handla där.

Inte värt att spara några fjuttiga % och få dålig support och långa hanteringstider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weedad89:

När kommer deras Music HD? Enda tjänsten av intresse

Jag har inte provat den själv ännu men den är väl redan aktiv eller fungerar inte den för oss i Sverige menar du?
https://www.amazon.com/music/unlimited/hd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Här finns en bra tråd på Reddit gjord av en anställd på lagret i Eskilstuna angående det: https://www.reddit.com/r/sweden/comments/j9obls/jag_arbetar_p...

Lite kort:

- Anställd via bemanningsföretag. Tydligen ska ingen vara direktanställd av Amazon på lagret.
- Lönen för personen i fråga är 157 kr/h på dagtid.
- Man gör sina behov på toaletter (inte i flaskor)
- Gratis kaffe

157/h är ju inte illa för ett okvalificerat yrke som lagerarbetare. Finns många inom mer kvalificerade yrken som har mindre än så.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Här finns en bra tråd på Reddit gjord av en anställd på lagret i Eskilstuna angående det: https://www.reddit.com/r/sweden/comments/j9obls/jag_arbetar_p...

Lite kort:

- Anställd via bemanningsföretag. Tydligen ska ingen vara direktanställd av Amazon på lagret.
- Lönen för personen i fråga är 157 kr/h på dagtid.
- Man gör sina behov på toaletter (inte i flaskor)
- Gratis kaffe

Ganska likt valfritt lager i vårt avlånga land då.
Är myten om att Amazon har riktigt dåliga villkor då busted...?

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Jag har inte provat den själv ännu men den är väl redan aktiv eller fungerar inte den för oss i Sverige menar du?
https://www.amazon.com/music/unlimited/hd

Nej går inte att köpa som svensk, inte heller via VPN då man måste ha ett amerikanskt bankkort att betala med tyvärr. Däremot får man gladeligen köpa prime utan större problem på .com sidan...

Visa signatur

CPU: i7 960 | MB: Asus Rampage III Extreme | RAM: 24GB Corsair Dominator | GPU: Sapphire RX 480 8GB | NÄTAGG: Corsair AX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Ganska likt valfritt lager i vårt avlånga land då.
Är myten om att Amazon har riktigt dåliga villkor då busted...?

Jag skulle tro att möjligheterna att kringgå mycket i Sverige är väldigt begränsad. Det är nog lättare att dra in på mycket i länder där lagar kring arbetsplatsen är sämre reglerade.

Men vem vet, förra veckan läste man att personalen på SJ fick lov att pissa på arbetstid igen och det låter helt sinnessjukt. Ibland måste man helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weedad89:

Nej går inte att köpa som svensk, inte heller via VPN då man måste ha ett amerikanskt bankkort att betala med tyvärr. Däremot får man gladeligen köpa prime utan större problem på .com sidan...

Irriterande, ja, jag är också väldigt nyfiken på Amazon HD, trevligt om den blir lite billigare än Tidal Hifi.

Permalänk
Lego Master

Alltså dom rekryterade ju en svensk marknadsnånting under sommaren, men ändå har de dessa rent värdelösa översättningar på hela sidan. Nån måste ju ha godkänt beslutet att använda Altavista Translate från 90-talet.

Hur fan tänkte man här egentligen? Jag fattar att man inte kan korrekturläsa samtliga produktnamn, men nåt slags profanity filter vore kanske på sin plats för att fånga upp det mest uppseendeväckande. Yeez.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Att priserna är så slumpmässiga som 4 021,54kr, 22 040,93kr, 573,46kr etc. drar tankarna till Wish eller nåt...

Kan ju helt eventuellt av någon outgrundlig märklig orsak vara så att det är en konverterad kurs från en utländsk valuta som t.ex. USD?

Permalänk
Medlem

Roande de taskiga översättningarna håller på att bli en världsnyhet. Sannolikt enbart en tidsfråga innan även CNN uppmärksammar det. Det bisarra är faktiskt att jag tror att Amazon ändå i slutändan tjänar mest på detta själva. Varenda liten kotte i Sverige vet strax att Amazon öppnat i Sverige och klickar självklart in på sidan i ren nyfikenhet.
https://www.reuters.com/article/amazoncom-sweden-idUSL8N2HJ6L...

Permalänk
Medlem

Dac och hörlurar finns det stor potential att köpa på amazon. E10k är ett bra exempel. iFi zen Dac en annan.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Jag skulle tro att möjligheterna att kringgå mycket i Sverige är väldigt begränsad. Det är nog lättare att dra in på mycket i länder där lagar kring arbetsplatsen är sämre reglerade.

Men vem vet, förra veckan läste man att personalen på SJ fick lov att pissa på arbetstid igen och det låter helt sinnessjukt. Ibland måste man helt enkelt.

Jo. Finns ju mycket sinnessjukt på tyvärr allt för många arbetsplatser

Gällande topic så är det då tyvärr samma dåliga (bra) villkor för folk som arbetar i bemanningsbranschen. Spelar ju ingen roll vilken uppdragsgivare det är, om de heter Amazon (allas hatobjekt) eller Inet (allas favorit...min med!).
Om vi lägger våra pengar hos Amazon SE gynnas alltså bemanningsföretag och dess personal runtomkring Eskilstuna. Är ju bara positivt på alla sätt

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem

Hoppas på Ankers sortiment kommer till svenska Amazon, vet att webhallen och andra diverse ÅF tar ockerpriser för något amazon.de tar halva priset för.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Dac och hörlurar finns det stor potential att köpa på amazon. E10k är ett bra exempel. iFi zen Dac en annan.

Båda dessa finns på andra ställen om man söker på prisjakt, kostar aningen mer möjligen, men åtminstone iFi zen finns för omgående leverans snarare än leveras om någon vecka som på amazon...

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av makatech:

Roande de taskiga översättningarna håller på att bli en världsnyhet. Sannolikt enbart en tidsfråga innan även CNN uppmärksammar det. Det bisarra är faktiskt att jag tror att Amazon ändå i slutändan tjänar mest på detta själva. Varenda liten kotte i Sverige vet strax att Amazon öppnat i Sverige och klickar självklart in på sidan i ren nyfikenhet.
https://www.reuters.com/article/amazoncom-sweden-idUSL8N2HJ6L...

Fast nu när jag tänker efter så är det fantastiskt: någon som i smyg ogillar Amazon som lejats översättningsgig och som lägger in dessa legendariska namn som pizzachassit och nu kukbyxorna!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vapo:

Jo. Finns ju mycket sinnessjukt på tyvärr allt för många arbetsplatser

Gällande topic så är det då tyvärr samma dåliga (bra) villkor för folk som arbetar i bemanningsbranschen. Spelar ju ingen roll vilken uppdragsgivare det är, om de heter Amazon (allas hatobjekt) eller Inet (allas favorit...min med!).
Om vi lägger våra pengar hos Amazon SE gynnas alltså bemanningsföretag och dess personal runtomkring Eskilstuna. Är ju bara positivt på alla sätt

Anställd via bemanningsföretag = lättare att sparka vid behov? Antar att det är därför de valt att göra så? (och för att spara in på hela rekryteringsbiten)

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Stötte på en till översättningsmiss:

Permalänk
Medlem

.... Och en till ifall du vill välja land (från .com)

Permalänk
Medlem

Aldrig att jag köper från Amazon.

Skurkföretag från USA.

Riktigt vidriga är dem.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Ganska likt valfritt lager i vårt avlånga land då.
Är myten om att Amazon har riktigt dåliga villkor då busted...?

Som om de skulle rulla in med samma situation som i USA, ett land där anställningsskydd är främmande och låter vagt kommunistiskt. Nä, de kör på så gott de kan inom svenska modellen, bara bemanningsföretag så de snabbt kan skala ner personalen vid behov, och sparka de som de tycker inte presterar (istället för att utbilda/hitta andra uppgifter som svensk lag kräver för faktiskt anställda).

Det hindrar också arbetarna från att fackligt organisera sig inom Amazon, de är inte anställda där, de får så gärna vara fack anslutna via sitt bemanningsföretag men facket kommer aldrig få förhandla med Amazon, bara mot bemanningsföretaget. Löne-ök etc. kommer fungera som det gör mest när man är via bemanningsföretag, i bästa fall följer man inflation (obs, bemanning inte konsult, stor skillnad!).

Ingen ska hurras för att de inte begår brott när de öppnar sin verksamhet, lika lite ska de sågas för något som inte stämmer, alltså att de skulle ha sämre villkor för sina anställda än många andra svenska företag på den svenska marknaden. Tiden får utvisa om Amazon kommer vara sviniga här eller inte. Men handla hos dem kommer jag aldrig p.g.a. hur företaget opererar och behandlar sina anställda i sitt hemland.

Permalänk
Medlem

Det är problematiskt hur företag utnyttjar sina anställda. Man kanske inte lyfter lika tungt, eller jobbar lika skitigt, som förr, men pauserna (både naturliga, planerade eller oförutsedda) har minskat och tempot gått upp. Varje sekund en anställd står still är förlorade pengar, åtminstone när det gäller folk som jobbar på lager eller montering. Amazon är säkert bland de värre, men även i Sverige förekommer klockade toabesök, eller att den anställde får gå och hämta nyckeln till toaletten, från chefen, inför allas åsyn. Jag har jobbat på sådana företag, men är gammal nog att ge fan i att fråga om lov med motiveringen att jag inte går på dagis längre.

Kan ju anekdotiskt inflika att lagerarbete, eller löpande band inom industrin, förvisso är arbete som ofta inte kräver någon direkt utbildning, men då jag jobbat inom bemanning i nära 10 år (inte nu längre) och industrin i över 20 vet jag att på många arbetsplatser är tempot så högt att de flesta faktiskt inte klarar av det under längre tid.

Skulle bli extremt förvånad om någon kan klara att jobba heltid på Amazons lager från de fyller 18 tills de är 67, liksom. Amazon är tvärsäkert ett högtempolager - det finns såklart många lagerjobb som är långsammare, men de blir allt färre.

Vill inte outa något företag, men en tidigare arbetskamrat till mig på bemanningsföretaget SPRANG på lagret för att hinna packa, men blev ändå utskälld för att ha jobbat för långsamt. Han var drygt 20 och relativt vältränad. Inget skojarlager, ett stort och välrenommerat företag som levererar kvalitetsprodukter.

Jag har varit på arbetsplatser inom industrin där man på 2 månader gått igenom 30 bemanningsanställda och plockat bort 27.

Det kan vara 200 sökande till 20 platser, men de flesta som anställs når ändå inte upp till målen som är att man ska vara snabb, inte få förslitningsskador, och hålla kvaliteten.

Där jag jobbar nu har vi en personalomsättning på över 100% årligen, med det menas inte att alla slutar inom ett år utan att de flesta nytillkomna ryker inom ett år, många inom en månad eller två, antingen pga för långsam, för "slarvig" (=gör för många fel pga stress och monotoni), eller sjukskrivningar - det kan räcka att vabba för mycket för att inte få fast efter provanställningen. Ingen anställs utan att gå via bemanningsföretag.

Med tanke på hur många som i längden gissningsvis inte klarar jobbet på Amazon är alltså inte 157kr/timme sådär värst mycket, det är med marginal långt under svensk genomsnittslön.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Irriterande, ja, jag är också väldigt nyfiken på Amazon HD, trevligt om den blir lite billigare än Tidal Hifi.

Tror det var så att det ligger lika prismässigt, men då får du ändå allt som ingår i prime med video och det andra, dessutom en del "Ultra HD" som är högre kvalitet än tidal masters Har för mig det är ett större bibliotek också. Och man behöver inte ha prylar som är certifierade för MQA

Visa signatur

CPU: i7 960 | MB: Asus Rampage III Extreme | RAM: 24GB Corsair Dominator | GPU: Sapphire RX 480 8GB | NÄTAGG: Corsair AX1200

Permalänk
Medlem

Förutom alla språk och prisfel som varit måste jag säga att jag är lite imponerad att de på sin svenska sida har saker som inte skickas till Sverige.

Permalänk
Medlem

Hittade ett enkelt sätt att navigera på amazon hemsidan nu när det är väldigt dåligt översatt. Gå in på en annan Amazon hemsidan, t.ex. den amerikanska amazon.com. Hitta produkten där istället. När du har öppnat produkten ändra webbadressen direkt från .com till .se så kommer du till svenska sidan för samma produkt. Har prövat båda tyska och amerikanska och det fungerar. Olika produkter också testade.

Annat alternativ är att gå in på tyska amazon hemsida och kopiera ASIN från den tyska produkt sidan och söka på den svenska sidan.

Permalänk
Medlem

Inte jätteimponerad hitills, måste jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Hoppas verkligen Amazon sätter tryck på den svenska e-bok marknaden som är rent tragiskt dålig.

Det är hård lobbying i Sverige för att inte göra e-böcker alltför populära, den saken är klar. Intressant också att de straffar e-böcker med högre moms i Sverige jämfört med vanliga böcker. Ganska vanligt att pocketböcker är billigare än e-böcker. Sedan bekymrar sig politiker över att svenska ungdomar läse för lite. Modernisera er för h-vete säger jag, e-böcker är utan tvivel framtiden, det bör vilken idiot som helst förstå, varför motarbeta denna utveckling, sponsra den istället.

Skumt att e-böcker har högre moms än tryckta böcker som slaktar träd i naturen.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Gäller detta även alla egenskaper i produkten som säljs? Tänk att det står 2 års garanti, men att de nekar alla garantiärenden oavsett tid och hänvisar till att det man köpte inte hade någon garanti även fast det stod det. De flesta returnerar vanligtvis inte sina saker så betygen hade antagligen legat nära det "riktiga" ändå.

Nej, detta är orimligt. Butiker kan inte vara tillåtna att sälja en vara som om den vore något annat.

Checkade listningen och stod faktiskt angivet att det var en kompatibel penna (inte original).

Däremot så är säljarens namn fel (Samsung säljer inte direkt på Amazon, varken deras original, eller tredjepartsprodukter).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGI:

Japp, ni som vill göra Jeff Bezos ännu rikare (just nu +200 miljarder dollar) och låta honom behandla sina anställda som slavar ni handlar på Amazon. Vi andra handlar någon annanstans.

"Slavar"... *LOL* Vilket djävla dumt marxisttänk!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Nej då, finns vissa av oss som fattar att bygga ett fungerande samhälle faktiskt kostar. Tar man bort t.ex. skattefinansierade infrastrukturen så slutar landet helt att fungera, inkl Amazon.

Antar du även vägrar allt som har att göra med IKEA, Biltema, Apple, Microsoft, Google och Facebook?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/