Amazon öppnar dörrarna i Sverige

Permalänk
Medlem
Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av matt76:

Du kan söka genom att använda citationstecken, d.v.s. ""RTX 3080". Dock lite blandad kompott även där, men du lär se en hel del 3080 kort i alla fall.

Om du går via deras meny (övre, vänster hörn) så är det Elektronik › Datorer, komponenter & tillbehör › Komponenter & reservdelar › Interna komponenter

Lol, tänkte jag skulle slippa SAPen på min fritid, som är djävulens påfund.

Var kanske klantigt, tänkte inte jag skulle behöva rulla längst ner på sidan. Var ändå bortkastad tid, men jag hittade en Intel Celeron SL6V2 2,40 GHz för 52.25kr som första produkt bland Cpuerna. Så hela dagen är inte förstörd iallafall, wtf..

Får starta en Amazon tråd, "most random shit on Amazon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robko:

79% har gett den pennan 5 i betyg. Sluta vara så bitter

Ah, så om majoriteten av köparna är nöjda så är det okej att ljuga om vem som har gjort produkten?

Permalänk
Medlem

Antar att priserna i framtiden kommer bero på om grejerna finns i Amazons lager i Sverige eller ej? För produkter som Amazon väljer att hålla i lager här bör det rimligen bli bättre deals jämfört med produkter de inte håller i det svenska lagret. För produkter som inte hålls i det svenska lagret kan det säkert vara lite billigare att gå via tex Amazon.de eller Amazon.co.uk

Tror det här är en anledning till stora prisvariationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Vad är det för principer Mr håller sig med, om man får vara så nyfiken att undra?

Finner det intressant att du förutsätter kön på individer som gör inlägg.

Skrivet av makatech:

Ja, men det är fascinerande att folk har så mycket stålar så att de har råd att nobba billigare alternativ av principskäl.

Var tycker du gränsen ska dras, då? Hur definierar du ett likvärdigt pris? Om prisskillnaden är försumbar (för det finns ju redan flera exempel på i tråden) känns det väl inte riktigt som att det argumentet fungerar?

Eller ska det vara enbart ören som avgör? Då känner jag nog spontant att du i stället värderar din tid och mentala hälsa (vad gäller tryggheten i att veta att eventuella support- och returärenden fungerar, exempelvis) väldigt lågt.
Det är ruggigt fascinerande att du betraktar det så svart och vitt.

OnT: Det finns förresten lite garantier även när Amazon endast förmedlar försäljningen. Enligt dem själva.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ok, en snikvariant av amazon blev det. Kinle oasis finns inte ens med. Vad är detta för skräpvariant vi fått?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Hittade reservdelar till min, lite udda, airbrush till bra pris. Var inte direkt jättelätt men med lite scrollande gick det. Funderar på att göra en beställning bara för att se hur det fungerar.

Överlag var annars inte priserna så imponerande och utbudet verkar rejält begränsat. Den dåliga översättningen gjorde det också svårt att söka, ibland översätts till och med varumärkets namn vilket blir knepigt.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Stora frågan är ju hur utbudet kommer bli. Finns många lite mer udda prylar som inte funnit hos svenska återförsäljaren eller där prispåslaget varit absurt (typ 20 kronor på eBay, 200 kronor på Kjell&Co för exakt samma produkt).

Permalänk
Medlem

Böckerna går inte att köpa i kindleformat, det går inte att välja ljudbok genom audible utan endast ljud CD. Vad är detta???? Nä, det blir att använda usa sidan. Synd att vissa saker inte skeppas till Sverige, det trodde jag skulle fixas genom att Amazon kom till Sverige.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Don_Tomaso:

Ah, så om majoriteten av köparna är nöjda så är det okej att ljuga om vem som har gjort produkten?

Japp det gör politiker du röstar på varje dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Ok, en snikvariant av amazon blev det. Kinle oasis finns inte ens med. Vad är detta för skräpvariant vi fått?

Hoppas verkligen Amazon sätter tryck på den svenska e-bok marknaden som är rent tragiskt dålig.

Det är hård lobbying i Sverige för att inte göra e-böcker alltför populära, den saken är klar. Intressant också att de straffar e-böcker med högre moms i Sverige jämfört med vanliga böcker. Ganska vanligt att pocketböcker är billigare än e-böcker. Sedan bekymrar sig politiker över att svenska ungdomar läse för lite. Modernisera er för h-vete säger jag, e-böcker är utan tvivel framtiden, det bör vilken idiot som helst förstå, varför motarbeta denna utveckling, sponsra den istället.

Permalänk
Inaktiv

https://www.amazon.se/Scribbler-roligt-gratulationskort-massi...

Deras översättning.. Ja.. Ibland blir det inte helt rätt minst sagt.

"roligt gratulationskort - massiv kuk"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kern:

Kikade lite på moderkort och såg denna text;
"ASUS Prime Z490-A Gaming Mainboard-strumpor 1200"

Jag hittade en "Gigabyte Svart,". Visade säg att det gällde ett Gigabyte GeForce RTX 2070 Super. Det är helt sjukt dåligt och det känns nästan som om man skulle bli scammad om man köpte produkten. Designen, produkterna, rubrikerna skriker Wish skräp.

Visa signatur

Om du svarar mig så citera gärna så jag hittar tillbaka, tack!
🌛
R5 3600 / DH-14 / ASUS PRIME B450 PLUS / Corsair Vengence 2x8 @ 3200 MHz / RTX 2060 6GB / Corsair TX650 650W / Crucial MX500 250GB / WD Blue 1TB 7200RPM

Permalänk
Medlem

De kunde ha gjort ett lite bättre jobb med granskningen av produkter iaf... väldigt mycket på webbplatsen ser bedrövligt ut, funkar knappt och otroligt dålig kvalitet på översättningen.
För att vara ett så stort företag kunde man ju tycka att de hade lagt ner lite extra för att faktiskt locka kunderna?

Men vad vet jag.. detta kanske bara är en ny, uppdaterad modell för 2020? Tekniken går ju framåt så jag kanske bara hamnat lite efter

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Hoppas verkligen Amazon sätter tryck på den svenska e-bok marknaden som är rent tragiskt dålig.

Det är hård lobbying i Sverige för att inte göra e-böcker alltför populära, den saken är klar. Intressant också att de straffar e-böcker med högre moms i Sverige jämfört med vanliga böcker. Sedan bekymrar sig politiker över att svenska ungdomar läse för lite. Modernisera er för h-vete säger jag, e-böcker är utan tvivel framtiden, det bör vilken idiot som helst förstå, varför motarbeta denna utveckling, sponsra den istället.

Ja det är helt tokigt. Man kan ju undra varför Amazon valt att inte erbjuda de engelska böckerna i kindle format eller som ljudbok genom audible som är deras egna format???

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Lurigt med spel där språket är tyska, spanska, franska etc. Verkar vara en enda stor röra hela hemsidan just nu.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Fatmajk:

Det händer faktiskt inte mig så ofta heller, har också ganska bra koll på vad jag ska köpa i förväg. Dock så händer det mig i skrivande stund då jag letar efter ett par trådlösa hörlurar (over-ear). Så sitter o jämför olika tillverkare modeller/pris/etc... då är det lätt att få sig en överblick om vilken prisklass det handlar om. Har fortfarande efter en veckas letande inte bestämt mig för vilken det blir. Alla verkar ha något att klaga på när det kommer till BT hörlurar...

Va pratar vi om för sak som är viktigt? jag testat dom flesta, Bose 700, QC35, XM3,XM4 jabra, etc

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av orespray:

Att folk i allmänhet har dålig smak och låga krav?
Sidan är ju så ful och dålig att den påminner om ngn som prövar att göra hemsida första gången...

Det är insidan som räknas, var inte så ytlig. 😉

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Ja det är helt tokigt. Man kan ju undra varför Amazon valt att inte erbjuda de engelska böckerna i kindle format eller som ljudbok genom audible som är deras egna format???

Vi får se men om Amazon på något sätt lyckas reformera den svenska e-bok marknaden så vore det extremt kul.

Sverige ligger vanligtvis långt framme i teknisk utveckling men här är det en massvis vägg av lobbying som hindrar utvecklingen. Bokhandlare, bokförläggare, biblioteken och alla möjliga.

Sedan som sagt, varför i h-vete högre moms på e-böcker (kanske det tydligaste beviset på lyckad lobbying)?? Är det inte sjukt att pocket böcker i Sverige oftast är billigare än e-böcker, jag fattar inte vad politikerna sysslar med i detta fall när man ändå förfasas att ungdomarna läser för lite. Den nya generationen köper sällan pappersböcker förutom när de tvingas till det, den saken är klar. Skolorna kunde börja dela ut e-bok läsare till skoleleverna och på allvar börja boosta läsningen i Sverige. Det är så skattepengar ska användas.

Permalänk
Medlem

Sjukt dåligt lansering.
Konstiga priser och dåligt utbud, blev att beställa från Amazon.de som vanligt då jag behövde ett par saker

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk

Med tanke på hur mycket deg Amazon har så ser verkligen deras hemsidor och appar så förbannat scuffed ut.
Sen är det lite obehagligt att vissa produkter är mycket billigare än på andra ställen, jag hoppas verkligen inte att Amazon blir de facto e-handlaren i Sverige. Såg på en dokumentär om Bezos och blev som resultat lite tjorvig om Amazon. Men vad vet jag, det var en dokumentär. Lite mer tid får avgöra hur Amazon ter sig på Svensk mark.

Permalänk

Gjorde min första beställning på svenska sidan idag.
Ett par hörlurar för 1336 kr som jag köpte för 1790 på Mediamarkt förra veckan. Tur att Mediamarkt har 30 dagar öppet köp.

Permalänk
Medlem

Kanske kräver mer juridik, avtal och förhandlingar för att få till audible och kindle böcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robko:

Japp det gör politiker du röstar på varje dag

Jag vet fortfarande inte om du är sarkastisk eller inte. Är du allvarlig med att du tycker att företag ska få sälja produkter från tillverkare X men säga att det är tillverkare Y som har gjort dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av At The Gates:

Gjorde min första beställning på svenska sidan idag.
Ett par hörlurar för 1336 kr som jag köpte för 1790 på Mediamarkt förra veckan. Tur att Mediamarkt har 30 dagar öppet köp.

Det här var verkligen beklagligt ur ett moraliskt perspektiv.

Skämt åsido, grattis. Jag tror väl i och för sig inte att moralpredikarna här är så förtjusta i Mediamarkt heller.

Jag är lika nöjd med min "Formuler Z8 4K UHD Box" beställning som låg ca 20% lägre jämfört mot prisjakt, det var dock via Amazon.de

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpiritual:

I början? Amazon har väl funnits i över 20 år och man kan definitivt kunna förvänta sig att de ska hålla en högre nivå kring så grundläggande saker som att i stort ha korrekta produktnamn på sina produkter.

Vad jag vet har de bara funnits i Sverige i en halv dag.

Vi kan dra en paralell till Netto butikerna. En ganska stor kjeda som funnits i många år men som fortfarande har en dålig inredning, dålig planering, produkter överallt osv. Man kan ju tycka att borde luskat ut dessa problem och löst det för längesedan. Det är en del affärsmodellen helt enkelt.

Sen kan man ju tänka sig att Amazon även använder kunderna som testare nu för att hitta fel på t ex översättningar, så slipper dom betala testare för det och så kan dom lära upp någon AI för att förbättra det.

Personligen hade jag föredragit att dom lanserat det på engelska och haft svenska som alternativ språk.

Permalänk
Medlem

Amazon.se bör nog skynda på med att fixa så att man kan få produktbeskrivningar etc på engelska om man vill. Det här kommer så klart bli negativt uppmärksammat. Just i Sverige är det ju nästan noll problem med engelska.

Permalänk
Medlem

Man blir ju osäker på hur det är med strömkontakterna på grejer? Kommer routrar och laddare med schuko/EU plug eller kommer det med en amerikans eller brittisk anslutning? Det är oftast mycket otydligt. Liksom allt annat.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Amazon.se bör nog skynda på med göra så att man kan få produktbeskrivningar etc på engelska om man vill. Det här kommer så klart bli negativt uppmärksammat. Just i Sverige är det ju nästan noll problem med engelska.

Det är redan för sent
"Amazons öppningserbjudande: Massiv kuk och misshandel"
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qAA6vg/amazons-oppningse...

Men å andra sidan skriver nu alla medier om Amazons lansering så folk går in och själv försöker hitta roliga beskrivningar. Svårslagen gratisreklam!

Permalänk
Medlem