Nvidia Shield Pro TV 2015 vs 2019?

Permalänk
Medlem

Nvidia Shield Pro TV 2015 vs 2019?

Hej,

Vi har en NVidia Shield Pro TV 2015 16GB(12 GB), vad skiljer egentligen den från 2019 versionen? Det lilla jag hittat antyder att den nya stöder Dolby Vision medan 2015 endast stöder HDR10.

Tanken är att vi ska köra Kodi på den och Kodi ska stöda HDR10 out of the box, dock inte Dolby Vision.

Så då är frågan, tjänar jag något på att köpa en 2019 version eller kan jag lika bra köra med 2015?

TVn jag har stöder Dolby Vision(LG OLED64C8).

Mvh

Permalänk
Medlem

Tror inte du känar på att byta upp dig. För mig att vision ändast hjäller typ netflix . Och det får du ju ändå i tvins netflix app.

Jag kör minna filmer på den nya med kodi på min lg C7 och jag får inte vision (kanske gör något fel) utan bara hdr10. Och vision är aktiverat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Tror inte du känar på att byta upp dig. För mig att vision ändast hjäller typ netflix . Och det får du ju ändå i tvins netflix app.

Jag kör minna filmer på den nya med kodi på min lg C7 och jag får inte vision (kanske gör något fel) utan bara hdr10. Och vision är aktiverat.

Tack, det är bättre än inget iallafall. Så Då ska den iallafall klara av 4K HDR 10

Då gör jag ett försök där då.

Behöver man ställa in något särskilt för att få det att fungera eller kommer det köra out of the box? Inga särskilda inställningar i KODI?

Permalänk
Medlem

En grej i kodi som irriterade mig och tog ett bra tag att hitta.
Är ljudinstälningarna för bittström, man ska aktiverar administratör typ nere i vänstra hörnet i huvudmenyn för instälningarna, för mig att det står användare som standard och det är inte öppenbart att det går att komma dit och byta där.
Då får du alla ljudformat i ljudinstälningarna som då måste bockas manuellt att recivern kan läsa de. Annars får du bara pcm stereo...

Sedan har ju okså schelden sinna egna instälningar också för bild och ljud. Så kolla de med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Hej,

Vi har en NVidia Shield Pro TV 2015 16GB(12 GB), vad skiljer egentligen den från 2019 versionen? Det lilla jag hittat antyder att den nya stöder Dolby Vision medan 2015 endast stöder HDR10.

Tanken är att vi ska köra Kodi på den och Kodi ska stöda HDR10 out of the box, dock inte Dolby Vision.

Så då är frågan, tjänar jag något på att köpa en 2019 version eller kan jag lika bra köra med 2015?

TVn jag har stöder Dolby Vision(LG OLED64C8).

Mvh

Testat Demo video av Dolby Vision med KODI på Shield TV 2019 och det går inte så glöm det. Men ofta när en YouTube kanal visar 1080p så Castar jag till Shield TV och ofta blir bilden som natt och dag ex klippet nedan. Kan säga att jag har både Shield TV och PC kopplat till samma LG C9 Oled. Konstigt nog klarar inte Shield TV 2019 HDR på Youtube men då kastar jag till min Chromecas Ultra som också är kopplad till samma TV.

spelling
Permalänk
Medlem

Efter en massa meckande så tror jag att jag fått rätt på det.

Min förstärkare kan inte hantera HDR(Yamaha RX-3030) så jag måste koppla Shielden direkt till TVn. Problem 2 är att få ljudet tillbaka till förstärkaren, för detta använder jag ARC, d.v.s HDMI kabel mellan TV och förstärkare som endast skickar ljud. Tyvärr tror jag inte den fixar DTS-HD men vanligt 5.1 fixar den och det tror jag är tillräkligt.

Man behövde egentligen inte ändra några inställningar för att Kodi skulle köra HDR10, jag valde dock att köra 59hz i 4K på själva shielden.

Måste säga att HDR förhöjer bilden rejält, jag har ju kört det tidigare med Netflix direkt i TVn men aldrig genom Kodi.

Jag lade märke till lite lipsync problem som verkar vara isolerat till Kodi, en liten justering fixade problemet.

Vi får se hur detta håller i längden, nu får jag programera om Logitech fjärren så att den vet hur man slår på, ställer in allt samt slår av.

Förövrigt kan jag tycka att Nvidia Shield Pro Tv inte är så mjukt i sitt GUI som jag hoppats, det kan staka sig lite här och där.