Permalänk
Medlem

Vilket RTX 3080?

Ursäktar på förhand, det finns säkerligen svar någonstans i forumet men jag fann det inte.

Tänkte lägga en beställning på ett 3080-kort (bättre sent än aldrig) men jag blir inte klok på alla varianter som finns.

Bara ASUS har 4st kort (minst):

  • ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC

  • ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming

  • ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC

  • ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming

De som heter OC förstår jag är överklockade från fabrik. Hur svårt är det att applicera samma överklockning själv på ett icke-OC kort? Är det värt att betala extra för fabriksöverklockningen?

Sedan finns det TUF och ROG STRIX. Det skiljer någon tusenlapp i pris mellan dessa, är det värt att satsa på det dyrare?

Är absolut inte låst till ASUS men vill inte köpa något "no-name" kort. Men från de kända och välryktade tillverkarna kan jag välja vilket som, förutsatt att det är ett bra kort.

Har idag ett äldre kort från MSI som jag varit nöjd med, även de har ju ett par varianter av 3080. Någonstans läste jag om att vissa tillverkare eller kort var bättre byggda än andra? Minns inte exakt hur det menades med detta, men att de "sämre" byggda korten kunde krasha oftare?

Vill så klart få det bästa kortet utan att känna att jag kunde lagt någon tusenlapp mer för ett mycket bättre och mer problemfritt kort! Har ingen jättebrådska med att få hem kortet, viktigare att det blir ett bra kort.

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Medlem

Vad jag sett i tester så är det marginell skillnad på de sista få MHz de får ur via en OC.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Alla 3080 presterar i princip likadant med 1-5 FPS skillnad hit eller dit som jag förstått det. Vad jag skulle fokusera på om jag var du var kylarlösningen och ljudnivån. Ett 3080 sprider en herrans massa värme och slipper man att kortet låter som en dammsugare under press så är det värt mycket.
De flesta kort verkar ha fått bra recensioner och skiljer sig marginellt som sagt. Den största utmaningen är att få tag på ett kort överhuvudtaget. Mitt tips är att du googlar lite recensioner på modeller du är intresserad av och har 2-3 olika du kan tänka dig.

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)