Veckans fråga: Kommer du börja handla hos svenska Amazon?

Permalänk
Medlem

Jag har handlat en del på den tyska sajten och det har aldrig varit några som helst problem. En del datalitteratur (böcker), elektronik och elektronikkomponenter, kontakter m.m. som det är svårt att få tag i i Sverige. Sortimentet på kontakter/specialtänger/sladdar o pryttlar för gör-det-självaren är superbra, och väljer man varianten "fullfilled by Amazon" så kommer grejorna direkt från lager i tyskland och man har dem hemma på nån dag.

Ett exempel på där Amazon kunnat ge alternativ där det inte funnits varor i Sverige är Oculus Link-kablar som jag kunde pussla ihop en fungerande lösning med långt innan det fanns officiella kablar att köpa. Det har jag tipsat om i Quest-tråden här på SweClockers. Köpte också bärbag till Questen där.

Men, ska jag köpa t.ex datorkomponenter, dammsugare eller TV så gör jag det i svensk e-handel. Jag väljer helt enkelt e-handel efter vad de kan erbjuda. Priset avgör ibland, men kvalitet, lokal support och att värna om svensk e-handel väger in tungt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Även Volvo cars var grundat i Sverige. Även IKEA var grundat i Sverige. Men de är idag ändå inte svenska bolag.

Ändå tänker typ alla i hela världen "Åh, Sverige!" när dom handlar på IKEA, så vad är svenskt egentligen? Är det inte svenskt längre bara för att dom ägs av en nederländskt "stiftelse", eller är dom svenska fortfarande för att det tydligen fortfarande styrs av Kamprads, samt VD och styrelseordförande är svenska?

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Var billigare för mig o köpa på svenska än på tyska. Samma vara. Så inte alltid dyrare på svenska sidan

Hittills har jag bara jämfört hårddiskar och de var ca 17% dyrare på svenska sidan från Amazon själva.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig förstått resonemanget att bojkotta ett företag på grund av deras anställdas situation. Det är ett problem, ett ganska omfattande problem när vi pratar större företag som Amazon. Men Kommer Amazon i det här fallet att förlora på att ett ytterst fåtal personer överväger köp hos någon annan på grund av företagets policys, knappast... Det enda som kommer hända är att ni får mindre över i plånboken för att ni väljer att handla hos en dyrare återförsäljare.

Lite samma effekt (eller borde jag säga icke-effekt) när en kund säger till kassa-personalen på McDonalds i någon o-betydelsefull kommun att denne minsann ALDRIG MER kommer att beställa mat här!!!!

Som många andra problem här i världen tror jag inte på att man ska börja förändra sig själv för att förändra andra. Jag tror mer på begränsningar och justeringar uppifrån.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Amazon kommer att bli sista utvägen om man inte hittar det man vill ha i andra lokala webbutiker.

Visa signatur

Laptop: Asus N76VZ 17,3''|Specs: CPU: Intel i7 3610QM 2.4 Ghz|Minne: 8Gb|HDD: 750GB 7200rpm|GPU: Nvidia Geforce GT 650M|OS: Windows 7 Ultimate 64-bit|Övrigt: 1920x1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Ändå tänker typ alla i hela världen "Åh, Sverige!" när dom handlar på IKEA, så vad är svenskt egentligen?

Skicklig marknadsföring kallas sånt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Jag har aldrig förstått resonemanget att bojkotta ett företag på grund av deras anställdas situation. Det är ett problem, ett ganska omfattande problem när vi pratar större företag som Amazon. Men Kommer Amazon i det här fallet att förlora på att ett ytterst fåtal personer överväger köp hos någon annan på grund av företagets policys, knappast... Det enda som kommer hända är att ni får mindre över i plånboken för att ni väljer att handla hos en dyrare återförsäljare.

Lite samma effekt (eller borde jag säga icke-effekt) när en kund säger till kassa-personalen på McDonalds i någon o-betydelsefull kommun att denne minsann ALDRIG MER kommer att beställa mat här!!!!

Som många andra problem här i världen tror jag inte på att man ska börja förändra sig själv för att förändra andra. Jag tror mer på begränsningar och justeringar uppifrån.

Dessutom skulle det inte förvåna mig om det är sämre betalt och stressigare att jobba på McD än på Amazons svenska lager.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Du bojkottar alltså Komplett och Webhallen då förstår jag?

Angående axplocket du valde att citera från mig; läs med betoning på fler, samt att Amazon har en långt beredare försäljning än bara IT- produkter och hemelektronik som är Komplett/Webhallens inriktning. Skulle nog påstå att CDON ligger närmare.

Och nej, jag bojkottar inte svenskstartade Webhallen bara för att Komplett köpte upp dem då det efter Onoff försvann (pga Mediamarkts intrång), även om jag generellt föredrar Inet.
Tycker det är lite trist att majoriteten av "svenska" företag ska ägas av andra länder, men inte du förstår jag?

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Angående axplocket du valde att citera från mig; läs med betoning på fler, samt att Amazon har en långt beredare försäljning än bara IT- produkter och hemelektronik som är Komplett/Webhallens inriktning. Skulle nog påstå att CDON ligger närmare.

Har inte sagt något sådant.

Tvärt om;

Håller helt med om att CDON är största konkurrenten till Amazon i Sverige. Absolut.

Tror Komplett/webbhallen och Inet kommer att klara sig utmärkt även i fortsättningen (gillar också att handla mina datorprylar där).

Skrivet av Wiggin:

Och nej, jag bojkottar inte svenskstartade Webhallen bara för att Komplett köpte upp dem då det efter Onoff försvann (pga Mediamarkts intrång), även om jag generellt föredrar Inet.
Tycker det är lite trist att majoriteten av "svenska" företag ska ägas av andra länder, men inte du förstår jag?

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/svenska-myndigheter-...

Jag är inte så någon hypernationalist, eller någon anti-glablist, så jag har inget som helst problem med att bolagen inte är svenska. Inte det minsta!

Tycker det bara är så festligt när hårdföra nationalister dissar Amazon som utländskt bolag, men hyllar "svenska" förtag som IKEA och Volvo Cars.

Självklart så kan vi även räkna in Webhallen och Komplett som företag som av många ovetande misstas för svenska.

Oavsett så är det intressant att alla isolationister och nationalister inte bojkottar dessa norska bolag!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Jag har aldrig förstått resonemanget att bojkotta ett företag på grund av deras anställdas situation. Det är ett problem, ett ganska omfattande problem när vi pratar större företag som Amazon. Men Kommer Amazon i det här fallet att förlora på att ett ytterst fåtal personer överväger köp hos någon annan på grund av företagets policys, knappast... Det enda som kommer hända är att ni får mindre över i plånboken för att ni väljer att handla hos en dyrare återförsäljare.

Lite samma effekt (eller borde jag säga icke-effekt) när en kund säger till kassa-personalen på McDonalds i någon o-betydelsefull kommun att denne minsann ALDRIG MER kommer att beställa mat här!!!!

Som många andra problem här i världen tror jag inte på att man ska börja förändra sig själv för att förändra andra. Jag tror mer på begränsningar och justeringar uppifrån.

Skrivet av YamahaDGX630:

Jag har aldrig förstått resonemanget att bojkotta ett företag på grund av deras anställdas situation. Det är ett problem, ett ganska omfattande problem när vi pratar större företag som Amazon.

Skulle du säga det samma om Wish?

Att välja att bojkotta ett företag eller en produkt är ett personligt val, och kan grunda sig i en mängd olika orsaker som ren moral eller anständighet. De flesta svenskar är inte heller i någon slags ekonomisk kris till den grad att vi tvingas köpa en produkt oavsett ifall vi gillar omständigheterna den säljs på. Palmolja, produkter från barnarbetare, olja från konfliktländer...barn på svarta marknaden istället för "besväret med adoptionsköer". Det sista är förstås både hypotetiskt och att dra det till en överdriven gräns, men listan är nästan oändlig, och marknadskrafterna totalt gränslösa och samvetslösa.

Det bästa sättet att motverka sådant är helt enkelt att sluta köpa produkten du inte stödjer, oavsett en marginell kostnadsökning för ett bättre alternativ. Att enbart förlita sig på "begränsningar och justeringar uppifrån" som antagligen aldrig kommer. Sådana ses ju som marknadsfientliga och vänsterextrema...eller vilket annat annat strunt som helst.

Jag håller med dig om att begränsningar borde ske, jag säger bara att det inte kan räcka till blind tro då det också handlar mycket om vilken politisk inriktning som sitter i regeringen för stunden.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Jag har aldrig förstått resonemanget att bojkotta ett företag på grund av deras anställdas situation. Det är ett problem, ett ganska omfattande problem när vi pratar större företag som Amazon. Men Kommer Amazon i det här fallet att förlora på att ett ytterst fåtal personer överväger köp hos någon annan på grund av företagets policys, knappast... Det enda som kommer hända är att ni får mindre över i plånboken för att ni väljer att handla hos en dyrare återförsäljare.

Lite samma effekt (eller borde jag säga icke-effekt) när en kund säger till kassa-personalen på McDonalds i någon o-betydelsefull kommun att denne minsann ALDRIG MER kommer att beställa mat här!!!!

Som många andra problem här i världen tror jag inte på att man ska börja förändra sig själv för att förändra andra. Jag tror mer på begränsningar och justeringar uppifrån.

Ja, om alla tänker som dig så spelar det såklart ingen roll. Många bäckar små...

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoolook13:

Hittills har jag bara jämfört hårddiskar och de var ca 17% dyrare på svenska sidan från Amazon själva.

Hårddiskar kan jag förstå pga CopySwede. Jag köpte en HDMI kabel för 97:- + 29 frakt och det skulle bli dyrare från Tyskland. Inte själva kabeln, för den var nog ungefär lika i kostnad, men frakten kostar mer på tyska sidan jämfört med svenska. Sedan fick jag också tillbaka pengarna för frakten, då PostNord inte hållit den garanterade leveransdatumet som Amazon satte. Skulle, enligt Amazon, kommit i fredags, men än så länge är den kvar i Danmark enligt spårningen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Röstade "Nej, gillar inte Amazon av principiella skäl". Om de har någon extremt bra deal så lär jag handla där, men inte om vi pratar om att spara 5-10% eller liknande.

Precis så här tänker jag också.

Visa signatur

8700K | MAXIMUS X HERO | 1080TI | 960 EVO | 16GB 3600 G.SKILL | PG279Q

Permalänk
Inaktiv

Jag insåg precis en sak. Nu kan man handla böcker till vettiga priser av en vettig återförsäljare i Sverige. Adlibris och Bokus är fruktansvärt dåliga, jag misstänker att de existerar fortfarande just på grund av att inte Amazon har funnits här.

Bokus har betyg: 1,3 och Adlibris 1,5 på Trustpilot. Go figure... har returnerat böcker från dem båda p.g.a. slarvig förpackning. Köpte t.ex. Zelda Collectors Edition guide som de hade dragit åt buntband åt stenhårt & mosat kanterna på boken. What the fuck...

Så böcker kommer jag köpa hos Amazon i alla fall

Permalänk
Medlem

Jag är tveksam till att Amazon någonsin kommer bli mitt förstahandsval.
Kanske kommer jag handla där någon gång, men ännu finns också en del frågor när det gäller deras partner som inte har lager i Sverige. Hur blir det med importavgifter, moms och liknande när varan skickas från land utanför EU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Jag är tveksam till att Amazon någonsin kommer bli mitt förstahandsval.
Kanske kommer jag handla där någon gång, men ännu finns också en del frågor när det gäller deras partner som inte har lager i Sverige. Hur blir det med importavgifter, moms och liknande när varan skickas från land utanför EU?

För o svara på importavgifter. Det måste säljaren stå för, om du handlat på Amazon.se eller .de enligt Amazons regler

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Jag är tveksam till att Amazon någonsin kommer bli mitt förstahandsval.
Kanske kommer jag handla där någon gång, men ännu finns också en del frågor när det gäller deras partner som inte har lager i Sverige. Hur blir det med importavgifter, moms och liknande när varan skickas från land utanför EU?

Inte mitt förstahandsval heller. Men ett bra alternativ om sakerna jag vill ha tag på inte finns någon annanstans. Ser Amazon som mer ett (för mig bättre) alternativ till Ali Express och liknande sajter. För mig så ersätter de inte normala butiker eller ÅF.

Köper du från Amazon, oavsett om det är 1. Amazon som säljer, 2. Tredje part som säljer, men Amazon som lagerför och distribuerar, 3. Tredjepart som lagerför och själva distribuerar, så är alla priser slutgiltiga som du betalar på amazon.se.

Ingen extra moms, tull eller andra avgifter på det.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Moderator

*Tråd rensad*

Vänligen håll er till ämnet, tack

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Jooo.....kommer nog handla från dem framöver vid riktigt intressanta priser och erbjudande om det är något jag söker, - men är tveksam gällande betalningsmetoderna.
Har läst att dom skickar en faktura bara och att det är knepigt att få iväg OCR betalningen rätt för den ska betalas till utländska Amazon (USA? Tyskland?), så det vore intressant att höra era erfarenheter av detta? Har också läst att dom inte godtar Paypal?

Permalänk

Jag gjorde ett köp igår efter en massa strul (mitt konto var kopplat till ett uråldrigt telefonnummer och jag kunde inte låsa upp det trots att jag hade lösenord och tillgång till rätt mail).

En dag senare så avbröt säljaren (en tysk återförsäljare) ordern utan kommentar. När jag kollar så har de fortfarande 5 i lager men de höjde priset med 200 spänn.

Kundupplevelse: Kräks av 10.

Visa signatur

Ryzen 3900X || ASUS ROG Strix X570-E Gaming || ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL EVO || Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 || ACER - XB280HK 28