Garo / Hager mediaskåp någon med koll?

Permalänk
Medlem

Garo / Hager mediaskåp någon med koll?

Hej

Har renoverat mitt hus helt och hållet och har dragit tp i alla väggar till ställena där dator / tv osv ska vara.

Nu hade jag vela haft en mediacentral där man kan ha switch patchpanel fibermottagare osv.
Har kikat lite på garo och hagers infällda varianter, men jag förstår inte riktigt vad som krävs för att få en fungerande patchpanel i dessa?

Som jag förstår det ska man kunna köpa till några moduler eller är det mer för att få funktionen?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel86:

Hej

Har renoverat mitt hus helt och hållet och har dragit tp i alla väggar till ställena där dator / tv osv ska vara.

Nu hade jag vela haft en mediacentral där man kan ha switch patchpanel fibermottagare osv.
Har kikat lite på garo och hagers infällda varianter, men jag förstår inte riktigt vad som krävs för att få en fungerande patchpanel i dessa?

Som jag förstår det ska man kunna köpa till några moduler eller är det mer för att få funktionen?

Mvh

Jag skulle rekommendera att du skaffar ett vanligt 19" skåp istället, visst dom är lite större men du kan åandra sidan använda vanliga patchpaneler och switchar.

Permalänk
Medlem

Ja jag förstår absolut, men det finns ju inte riktigt plats för det.. iaf inte där fibern kommer in. Och det är ett rätt begränsat utrymme..

Skulle ju vara om man bara sätter fibermodemet där och drar allt annat till ett annat ställe., tåls att fundera på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel86:

Hej

Mvh

Jag ska börja med att säga att jag har själv aldrig byggt i ett sånt här skåp.

Efter att klickat runt på Hager's hemsida ett tag så verkar det som du säger att man ska kompletera sitt skåp med dom moduler man behöver. Det finns patchar, och sedan olika keystone kontakter till det. Det finns även cat5/cat6 på DIN-skena om man nu vill vara sån. Jag skulle helt enkelt rekomendera att du endera kontaktar Hager direkt och berättar vad du vill ha så kan nog deras säljare plocka in rätt artiklar till dig. Alternativt, men du verkar ju vara händig, så snackar du bara med en elektriker och så får dom beställa och installera allt åt dig. Kostar mer men ibland blir det bättre, och det är ju egentligen nödvändigt om du tänker dra EL till skåpet också.

Försökte hitta något att länka till men man verkar behöva vara väldigt noga med vilka kit och skåp man använder. Exempelvis detta, men det verkar bara passa i utanpåliggande skåp. Och går jag på infällda skåp hittar jag istället inga kit men jag kan lista ut ungefär vilka delar man kan sätta där i. Din gissning är nog lika bra som min.