Atlantica4ever testar Samsung Galaxy S20 Ultra 5G (foto/video)

Permalänk

Atlantica4ever testar Samsung Galaxy S20 Ultra 5G (foto/video)


Sponsrat innehåll: Testpilot

SweClockers testpiloter är medlemmar som på egen hand testar nya produkter i datorvärlden. Denna testpilot arrangeras av SweClockers på uppdrag av Samsung som betalar för publiceringen. Uppdragsgivaren har inget inflytande över innehållet och testpiloten är helt fri att dra egna slutsatser.

► Mer om testet av Samsung Galaxy S20 Ultra 5G
► Mer om SweClockers testpiloter


Nuvarande mobiltelefon och tidigare erfarenhet.
När jag blev kontaktad att få jag hade möjlighet att få testa Samsung s20 ultra, hade jag ganska precis köpt på mig en ny begagnad telefon i form av Huaweis p40 pro. Jag är inte på något sätt van vid den telefonen. Utan mina upplevelser här är i högsta grad en jämförelse mot den Huawei p9 som jag ägt i mer än tre år. Innan dess hade jag hade en Alcatel one touch ultra idol och före det en Samsung galaxy gio. Flaggskepstelefoner är därför något som jag personligen inte har större erfarenhet kring och något jag har känt mig delvis skeptisk mot.

Första intrycket
Jag har inte riktigt förstått mig på hypen för uppackningsupplevelser, telefonen kommer i en svart stilren låda. Med i kartongen finns laddare och sladd, manualer och ett par svarta hörlurar som går att stoppa in i telefonens USB-C uttag. För min egen del saknar jag hörlursuttaget, men dessa hörlurar verkar vid första anblick vara betydligt trevligare än de som exempelvis skickas med Huawei p40 pro. Det medföljer dessutom flera ”öronkuddar” som en kan byta emellan. Något som jag dock saknar, är att inget skal följer med telefonen och värt att notera är att sladden är USB C till USB C.

Ett av de första intrycken som slår mig när jag plockar ur telefonen från kartongen är att den är stor (166.9x 76mm). Men det är nog framför allt vikten jag reagerar på. Generellt är jag van vid en telefon som väger 145 g, denna väger hela 221 när jag lägger den på vågen. Jag upplever den också som relativt fram/topptung och det är relativt svårt att hitta ett bekvämt grepp (där mitt finger inte placerat över och smutsar ner linserna). Då tycker jag mig ändå ha ganska stora händer, men upplever att det är svårt att använda telefonen med bara en hand.

Uppstart av telefon
Genom att ladda ner appen smart switch så kan jag enkla välja ut det jag vill migrera från min gamla mobil. Detta är något som är en väldigt enkel process och det överraskande snabbt. Av säkerhetsskäl tvingas jag självklart logga in på de flesta apparna, som inte är kopplade direkt till google (exempelvis då youtube och gmail). En sak som jag skulle önska var möjlig i migrationen, är att få behålla placeringen av appar. Just nu placeras bara alla mina appar lite random på sidor efter de redan för installerade apparna. Detta betyder att det går lite extra energi när jag kommer på att: "just ja den här appen, ligger inte här länger". För att sedan börja leta runt vart jag lagt den. Det blir helt enkelt lite onödigt flyttande och mixtrande, i den annars enkla processen.

Skärmen och lite personliga inställningar
Det finns inte så mycket att säga om skärmen förutom att jag inledningsvis älskar den. En funktion som jag speciellt kommit att gilla, är möjligheten att i vissa appar som netflix och youtube ha möjligheten att zomma in materialet. Visst kapar det bort en del videon, men i de flesta fall är det en kompromiss som är värd att ta för att få videon att sträcka sig över hela skärmen. Jag testar att leka runt lite med de olika upplösningarna som finns. Skärmen kan du köra i upplösningarna 1600x720, 2400x1080 och till sist 3200x1440. I den högsta upplösningen 3200x1440 stöds inte den högsta uppdateringsfrekvensen 120 hz. Utan den är den då låst till 60 hz. Personligen har jag varit lite kritiskt mot just nyttan av högre uppdateringsfrekvenser, på min datorskärm i hemmet anser jag mig inte riktigt se någon större skillnad på 60 hz eller 90 hz. Detta är en inställning som Samsung s20 ultra ändrar! Det är en betydligt mer behaglig upplevelse att använda den i 120 hz. Speciellt märker jag detta när jag scrollar runt mellan olika sidor. Den sämre upplösningen syns inte alls lika tydligt.

Skärmen kommer med ett fabriks applicerat skyddsglas, något jag är positiv för. Detta skyddsglas gör dock att det finns en ganska vass och märkbarkant runt skärmens kanter. Eftersom jag börjat vänja mig vid smart scrollning från P 40pro så är mina fingrar gärna ute i kanterna. Så första kvällen efter att jag hämtat ut telefonen är därför två av mina fingertoppar ömmande. Det ska sägas om du kör med skal, bör denna kant inte kännas av och jag tror att de flesta kör med ett skal för en mobil i denna prisklass. Men det tar ner intrycket för mig.

I nästa post
I nästa inlägg kommer allt att handla om kameran och video. Hur utmärker sig kameran? Vilka lägen finns och är de bra och kanske framför allt är 100x zoom något mer än bara en gimmick?

Jag kommer att ta upp om det finns saker jag från hur jag vanligtvis brukar jobba med foto, har ni någon speciell funktion eller sätt som ni tar bilder med? Kommentera så ska jag försöka fånga upp så mycket som möjligt.

Klicka för mer information

Två väldigt vardagliga testbilder

Visa mer
Permalänk

Hej Sweclockers.

Nu har jag haft mobilen i ungefär fyra veckor detta har gett mig tid att försöka utmana kameran och videon. I detta inlägg ska jag dela med mig av de många intryck och tankar kring kapaciteten som jag samlat på mig under denna månad. På pappret kommer Samsung s20 ultra 5g kommer med imponerande specifikationer. Framför allt möjligheten att filma i 8k, 100x zoom och 108mp:s fotoläge sticker ut.

Det korta utlåtande av telefonen skulle låta ungefär så här: ”jag älskar att ta foton med Samsung s20 ultra 5g, samtidigt som jag hatar upplevelsen av det.”

Video:
När det gäller videon är jag imponerad över hur väl den tar upp ljud och lyckas balansera detta. När jag låter en av mina vänner spela lite piano medan jag filmar så tar den upp ljuder utan att förvränga de skarpa tonerna. Video är inte mitt expertisområde, men jag upplever att den aggressiva autofokusen (kommer tillbaka till detta senare) gör att den ställer om sig snabbt och ofta ser till att fokusen är på rätt plats. Den lyckas också ställa om sig till nya ljusförhållande på ett anpassligt sätt. Ibland har den lite problem om det finns två starka ljuskällor med olika k-värden. Men överlag är jag imponerad över hur följsam videon känns.

I mina testningar har jag främst fokuserat på det vanliga läget och de två lägena för slowmotion. Slowmotion är något som jag bland annat använt när jag tränat. För att kunna studera form och teknik i olika övningar. Det är ganska tydligt att de inte skämtar om att använda detta läge i naturligt ljus, eftersom videon i vissa ljuskällor får ett smått epilepsiframkallade flimmer. Slowmotion funktion fungerar bra, eftersom du kan gå in och ändra hastighet och variera uppspelningshastighet och det har inte heller en max längd på inspelningen.

Superslowmotion är en annan historia. Du kan endast fånga en 33 sekunders lång video, som om jag läst på rätt så är det en sekund som du fångar. En sekund är väldigt kort tid för att fånga något, du har dessutom inte möjlighet att ändra fokuspunkt i detta läge. Vilket betyder att mobilen måste vara rätt avstånd från objektet. Det är coolt läge. Användbart? ytterst tveksamt.

Kamera:
Det råder ingen tvekan att det är ett väldigt kompetent kamerapaket som mobilen kommer med, det är i stort sätt bara att hålla upp mobilen och knäppa av och det blir en bra bild. Generellt ger kameran en väldigt fin färgåtergivning med bra dynamiskt omfång och kontrast. Bruset är i de flesta fall inte tydligt förrän, det är väldigt dåliga ljusförhållande eller du använder mycket zoom. Den tenderar dock att ge lite väl hög färgmättade bilder i jämförelse med verkligheten. Den främre kameran är väldigt bra och det är snudd på synd att jag inte är mer för selfies och leka runt med olika filter. I detta anser jag annars att mobilen verkligen utmärker sig inom.

Zoom och autofokus:
I den stora tråden fick jag en fråga av @rewoX om autofokusen och jag kan säga att den inte fungerar till hundra procent. Den fungerar bättre med inställningen tracking autofocus (som inte är tillgänlig i alla lägen). Utan tracking autofocus aktiverat försöker kameran hela tiden aktivt mäta om autofokusen, gärna på olika delar i bilden. Något som gör att jag upplever autofokusen svårstyrd och ganska oberäknelig.

En av säljpunkterna med Samsung s20 ultra 5g har varit 100x zoom och jag har verkligen försökt. Men jag har inte hittat ett läge där den presterar till en användningsbar kvalité. Det är mest en funktion på pappret eller för att zoom in och kolla detaljer exempelvis artbestämma fåglar kan jag tänka mig att det funkar för. Ur fotosynpunkt slutar den användbara zoomen vid ca 30x zoom. (Hägerbilden är tagen vid 30x zoom). Vid längre zoom än så är bilderna väldigt platta och brusiga, kameran blir också väldigt känslig för rörelse. Det är tur att man får en extra skärm att orientera sig med annars skulle det vara smått omöjligt att hitta tillbaka till den punkten du vill fota när du råkar flytta mobilen en centimeter. Jag är ändå positivt överraskad att bilderna blir så pass bra vid 30x, eftersom zoomning på mobiler tidigare varit något som du aldrig bör göra, för att det direkt börjar tappa kvalité.

Nattfoto:
Med tanke på årstiden så har det blivit naturligt att en hel del testning skett när det är mörkt. I kamera appen finns det ett dedikerat nattläge. Detta fungerar på följande sätt: att under 2-3 sekunder så tar kameran flera bilder som sedan AI lägger ihop och skapar en balanserad bild. Jag är klart imponerad över detta läge! Ärligt talat förstår jag inte hur den lyckas. Den lyckas ta in så fruktansvärt mycket ljus på bara 2-3 sekunder, samtidigt som bilderna inte blir brusiga. En konsekvens är att bilderna möjligtvis kan beskrivas bli lite platta när den jämnar ut ljuset i bilden. Jag anser dock att det är en kompromiss som är värd att ta i detta fall. För det är skrattretande lätt att ta bra nattbilder. En slipper ett bildresultat med brus eller rörelseoskärpa, något som annars är ett vanligt problem med nattfotografering. Det enda tråkiga är att inte har möjlighet att hålla på med ljusmålning eller att det inte går att fånga rörelser i detta läge. Men då finns alltid möjligheten att hoppa in i proläget och välja en lång slutartid för detta ändamål.

Proläget:
Proläget är det jag på förhand såg mig spendera mest tid i, detta har inte varit fallet! Det är sällan lönsamt att ställa in inställningar själv. I proläget försvinner möjligheten att foto i det högupplösta 108mp läget, jag kan inte växla mellan de olika linserna, utan är låst till endast huvudlinsen. På bilderna av haren kan ni se vilket problem detta skapar (båda är tagna med 10x zoom). Det är lite här mitt problem med kameran ligger. Det känns helt enkelt inte som det är jag som står bakom att det blir bra bilder. Utan det känns mer som bilderna blir bra på grund av att kamerans AI är väldigt skarp.

Slutsats och personliga önskemål om vad som behövs utvecklas inom mobilkameror:
Samsung s20 ultra 5g imponerar på många sätt mig, i hur bra bilder den tar och hur långt mobiler har kommit. Det är super lätt att använda och få bra resultat. Men det är nog ingen kamera för mig, jag vill själv kunna styra resultatet i en högre grad och ha mer kontroll över resultatet. Även utan HDR, Scene optimiser, filter och diverse fotolägen får jag intrycket att mer sker bakom bilden som den kommer ut.

De två sista aspekterna som jag tänkte ta upp handlar nog mer generellt om mobilfotografi än specifikt bara test telefonen. Jag saknar verkligen möjligheten att ställa in bländare, på Huawei p40 pro är det möjligt att iaf simulera bländare och få ett längre skärpedjup. Kombinationen av stora bländartal f/1.8 på huvudsensorn, f/2.2 på vidvinkeln och f/3.5 på telelinsen, gör att det är svårt att få till bilder med ett bra skärpedjup. Jag skulle önska en annan mm på huvudlinsen (26mm), i min värld gränsar detta fortfarande till vidvinkel. Jag skulle mycket hellre ha en mm på 35 eller allra helst 50, vilket skulle vara betydligt bättre längd för att exempelvis ta porträttfoton. 26mm tvingar dig att gå väldigt nära dina motiv, något som du egentligen inte vill för att då blir det korta skärpedjupet mer tydligt.

Länkar till flera bilder: bilder
Länkar till flera video: Youtube

Har jag missat någon aspekt ni var intresserade av, eller tycker ni jag har en felaktig upplevelse av något? Ta gärna upp det!

Permalänk

Innan jag går in och skriver om mina upplevelser och tester vill jag ta varför jag i denna del valt att undersöka batteriet hos Samsung s20 ultra 5G. Batteriet är anledningen till att jag bytt de tre senaste av mina mobiltelefoner. Senaste var det så att min mobil gärna tömdes direkt om jag öppnade kameraapplikationen, men generellt har det varit så att det börjat tömmas extremt snabbt. Eller så blev det helt enkelt så att det inte längre gick och ladda. Detta är självklart inget som är möjligt att upptäcka på en månadstid med en telefon.

Vad som går och testa är däremot hur länge mobilensbatteri håller. Något som är viktigt för mig eftersom jag på min lediga tid och semester relativt ofta brukar göra aktiviteter eller befinna mig på platser utan laddningsmöjligheter. Exempelvis har vi i släkten en stuga ute i skogen utan el eller rinnande vatten. Hur snabbt batteriet töms är därför väldigt viktigt för mig, där min powerbank inte är oändlig.

Laddning:

En generell känsla jag har haft är att snarare än att göra så att mobiler blir mer effektiva energimässigt har fokus i utvecklingen legat på prestanda och hur snabbt mobiler kan laddas upp. Något som delvis kan sägas vara sant här. Snabbladdningen är inte lika extrem som hos vissa av Samsungs konkurrenter, det kan en tycka olika om. Personligen är jag rätt nöjd över detta, eftersom jag inte riktigt är köpt på att det inte har en negativ effekt på batteriets hållbarhet att hålla på med snabbladdning. Sen har jag personligen inte behovet av att telefonen ska kunna laddas upp så snabbt, när jag testar laddningssnabbheten under en timme så hinner den ladda ca 90 % i genomsnitt. När en snabbladdar telefonen upplever jag att den blir ganska varm. Jag har tyvärr inget bra sätt att mäta detta exakt, utan det närmsta jag kan komma är att jämföra värmen kaffe och jämföra den värmen mot hur varm telefonen känns. Uppskattningsvis så ligger mobilens temperatur kring 45-50 grader.

Den vanliga laddningen går ungefär på ca 2,5 h. Det är först om jag vill ladda mobilen via usb ingången på exempelvis datorn, som jag märker av hur stort batteriet egentligen är ca 9 timmar kan jag då behöva vänta för samma 90 %.

Speltest förbrukning:
Jag är ingen storspelare när det kommer till krävande mobilspel. Utan jag spelar i huvudsak ganska enkla spel. Främst då Football manager, game dev tycoon och Teamfight Tactics (TFT). Där det kanske framför allt är TFT som får kallas krävande. Vilket gjorde att jag valde ut detta som min benchmark för att testa och se hur olika batterilägen och skärminställningar påverkade batteriåtgången.
Generellt gör det väldigt lite skillnad, det är främst i batteriet läget High performance mode som det blir en märkbar skillnad på batteriutgången. Om en väljer att använda mobildata är den generella batteriåtgången ungefär 1 till 2 procent högre. (Notera att testen är gjorda på en relativt låg satt ljusnivå).

Vardagligt användande:
Eftersom jag till en stor del hållit på att testa kamera och andra detaljer i mobilen är inte min användande inte likt mitt normala brukande. Utan det har blivit mer skärmtid än jag normalt sätt har. I snitt per dag, har mobilen varit aktiv i ca 2.20 h. Min rutin har varit att ladda den på morgonen efter att alarmet ringt och då ungefär ladda den fullt. Generellt har ungefär halva batteriet har varit tömt då. När jag läst om mobilen, har det varit mycket tal om att 120 hz ska göra att mobilen drar mycket mer batteri, detta är något som jag ej kunnat märka avi större utsträckning. Det är främst dagar då jag haft high performance mode aktiverat som jag märkt av en skillnad, i snitt dragit ca 7 % mer dessa dagar. Att jag haft som rutin att ladda den på morgonen tror jag mest varit ett sätt att säkerställa mig att det håller för hela dagen. Annars vid ett mer normalt användande för mig skulle det istället vara tal om laddning var efter två-tre dagars användning. Några dagar har jag exempelvis laddat den varannan dag.

Enkelt att ställa om:
En sak som jag gillar med telefonen är att det generellt är väldigt lätt att se och ställa om batteriförbrukningen. Men också att det genom digital wellbeing går att följa sin totala skärmtid och vilka appar en använt, hur många notiser man fått och hur ofta jag låst upp telefonen m.m. Det ger en ganska bra bild, tyvärr håller den inte koll på tiden som du använder telefonen för att t.ex. casta till en annan skärm. Annars tycker jag att detta är en väldigt trevlig funktion och ett bra sätt att kontrollera sitt användande, speciellt om alla appars tid skulle kunna visas här.

För att se den mer totala tiden kan jag istället gå in och kolla i själva batteriåtgången som då ger ett tal på hur länge appen körts i bakgrunden då kan ge mig någorlunda koll på den totala skärmtiden. Här går det självklart att se också hur mycket en viss app förbrukat under den tid som den varit aktiv. När det kommer till just batteriåtgång är jag lite förvånad. Visst är det fortfarande så att en stor del kommer från videotittande, eller kamera användande de dagar jag hållit på med det. Det som förvånar mig är åtgången av batteri vid lyssnade på radio via Sveriges radio app. Vid användande i ca en och en halv timme mellan twitch (aktivit tittande) med skärmen igång och Sveriges radio där skärmen är avstängd skilde det mindre en procent. Detta är ett mönster som jag inte känner igen från tidigare telefon. vilket gör att jag testar lite andra appar, men utan att hitta något annat som sticker ut. I t.ex.Tidal är siffran betydligt bättre ca 1 % per 10 minuters avlyssning.

Slutsats:
Jag kan väl konstatera att batteritiden håller gott och väl för mer en än dags aktivt användande som användare har du dessutom goda möjligheter att själv gå in och styra hur mobilen ska sköta om och stänga ner appar. Jag har inte haft tid att verkligen se på den maximala livslängden som en kan få batteriet att hålla med minimalt användande. Eller se hur dålig täckning påverkar batteritiden negativt eller hur flygplansläge kan förlänga batteritiden. Uppskattningsvis skulle jag säga att det rör sig om mellan 10–18 procent per dag som mobilen förbrukar, vid minimalt användande. Det ända jag kan undra lite över är varför SR play drar så mycket batteri och om det inte är så att telefonen blir lite väl varm vid snabbladdning för det ska sägas att jag inte använt något skal. Något som bör göra att mobilen blir ännu lite varmare eller får svårare att göra sig av med extra värmen. Personligen skulle jag nog ändå vilja ha lite mindre fokus på prestanda för att få mer tid utan att behöva ändra en massa inställningar.

Permalänk

Här är mitt sista inlägg om Samsung s20 ultra 5g. En månad med telefonen har gett mig mycket intryck som jag nu ska försöka dela med mig och summera.

Innan testet började hade jag knappt hållit i en modern premiumtelefon tidigare. Utan det mesta jag någonsin lagt på en telefon var de 4000 kr jag gav för min begagnade Huawei p40 pro. En telefon som jag inte vant mig vid innan jag blev kontaktad om möjligheten att få testa denna telefon. Vad som är klart efter denna testperiod är att, jag inte är rätt målgrupp! Jag använder inte min mobil på ett sätt som gör det värt för mig att spendera de ca 11 000 som den just nu finns tillgänglig för billigaste på prisjakt. Vad testet däremot har gjort mig uppmärksam på, är att jag har mer förståelse för varför någon skulle vilja lägga ner de typerna av pengar på en mobil.

Skärmen:
Bildskärmen är en amoled-skärm som i upplösning, ljusstyrka och bildkvalitet förbluffar mig helt. Skärmen är 6,9 tum och har en upplösning på 1 440 x 3 200, under min testperiod väljer jag dock främst att ha den i upplösningen 1080p. För i det maximala skärmläget har du inte tillgång att köra skärmen i 120 hz. Det är stor skillnad, i hur mjukt allt upplevs när du kör den i detta läge.

Framför allt är det hur skärmen visar färger som imponerar det kombinerat med att den lyckas behålla färgexakthet och detaljrikedom även i ljusa utemiljöer. Jag kommer helt klart att sakna skärmen när jag nu återgår till Huawei p40 pro som fortfarande har en bra skärm, men inte alls känns lika levande och kontrastfull som på Samsung s20 ultra 5g. Jag uppskattar också att det är en mindre aggressiv böjning på den här skärmen i jämförelse mot tidigare och andra konkurrenters alternativ. Detta gör att jag i stort sätt aldrig stänger ner något eller klickar på något av misstag för att jag kommer åt telefonenssidor.

Ljud:
Headsetet som du får med telefonen är på inga sätt speciellt, men i jämförelse med vad som brukar följa med en telefon så är det bra. Framför allt gör dess design att de är sköna och sitter fast på ett fint sätt i hörselgången. När det kommer till högtalarna i själva mobilen, är det klart de bästa jag någonsin haft i en mobil som jag ägt. Det är en klar och jämn ljudbild, kanske med lite för lite tyngd i basen. Men för att se på filmer och prata fungerar båda högtalarna utmärkt. Under min testperiod har jag i stort sätt aldrig haft volymen högre än halvvägs, utan oftast har den varit lägre än så. Högtalarna har med andra ord möjlighet att återspela ljud på en väldigt hög volym.

Kamera:
En av säljpunkterna för mobilen har kanske framför allt möjligheten att filma i 8k och att den har hela 100x zoom. Om ni är intresserade av kameran och video så titta gärna mitt andra inlägg (vilket är en djupdykning inom detta). 100x zoom inte användbar, utan det är mest en siffra på pappret. Men zoomen imponerar ändå. Upp till 30x gånger zoom så klarar kameran att ta användbara bilder. Det är ganska tydligt att det är generellt bra bilder som mobilen tar och som gör de flesta nöjda.

För mig saknas det dock möjligheterna att utnyttja att mobilen har fler linser och själv få kunna få leka i det högupplösta läget i proläget. Mobilkameror behöver inte bli mer högupplösta, utan kanske mer bör fokus ligga på att utveckla och finslipa saker som tex att inte bara kunna zooma, utan även styra saker som skärpa. För kameran har vissa fokusproblem i några lägen, i superslowmotion finns bland annat ingen fokus i huvud taget. Eller så kunde man gå åt andra hållet att bli mer äventyrlig och istället utveckla fler lägen som livefokus och nattläget, där du har en väldigt aktiv AI som gör något som en vanlig kamera aldrig skulle kunna göra.

Sista bilden som jag hann ta igår med nattläget

Design:
Det är ingen tvekan om att Samsung s20 ultra 5g är en stor telefon. Den är både lite högre och tyngre än Huawei p40 pro. Men det är framför allt kamerapaketet på telefonensbaksida som gör att den inte är särskilt skön att hålla i. Kamerapaketet sticker ut en betydande del och täcker en stor del av baksidan. Detta gör att jag inte har någon plats för mina fingrar vid användandet med bara en hand, vilket är ett problem eftersom telefonen också är en topptung. Kamerapaketet gör också att mobilen generellt har svårt att ligga på ytor, det blir gärna att jag hellre lägger den med skärmen neråt för att den då ligger plant och stabilt. Något som inte är optimalt.

Även om jag älskar en stor skärm och tittar mycket på material via telefoner, så har Samsung s20 ultra 5g den absoluta maximala höjden som funkar. Med ett skal är det möjligt att det skulle begränsa min förmåga att röra mig helt, det är t.ex. redan idag ganska svårt att böja sig ner. Men det gäller inte bara för byxfickor, utan även i tightare jackfickor och innerfickor ligger det på gränsen till vad som får plats.

Systemet:
En av fördelarna som jag verkligen såg fram emot i testet var att återigen få kunna använda appstore. Den korta stunden jag har haft utan denna har redan traumatiserat mig att behöva hantera två eller tre olika affärer för att försöka få tag på de appar som jag vill ha. Att startsidan på telefonen sedan, har två appaffärer gjorde att jag direkt fick kalla kårar. Egentligen förstår jag inte varför detta behövs. Eller varför en valt att lägga in egna versioner av diverse olika appar. Det finns ett undantag till detta och det är Samsung Health, som egentligen med viss vidareutveckling skulle kunna göra att jag kunde ta bort andra appar, för att ha koll på kaloriintag, steg och andra funktioner. Men det är överlag enkelt att ta bort och ändra inställningar i telefonen för att få den att fungera mer som du föredrar.

Summering:
Samsung s20 ultra 5g är en premiumtelefon på alla sätt. Du får en kamera som kan ta väldigt bra bilder utan att det kräver något av dig. Du får en utmärkt bra portabel mediaspelare, med suverän skärm och ljud. Den levererar en väldigt bra prestanda som jag inte lyckas pressa till max, med vad jag använder min telefon för. Därför hade jag gärna sett lite mindre prestanda till aningen bättre batteritid. Batteritiden är bra, men imponerar inte trots hela 5000 mAh kacapicitet. Det enda som jag verkligen finner negativt är ergonomin och hur kamerapaketet på baksidan sticker ut på baksidan du är tvungen att ha ett ganska tjockskal för att få detta att inte vara en påtaglig faktor.

Det är en allt igenom gedigen telefon, men för mig saknar det den där revolutionerande faktorn för att jag skulle köpa den. Den gör allt bra, men sticker samtidigt inte inte ut. Om du är beredd att lägga ner så mycket pengar och har behovet av att ha en komplett telefon så kan jag rekommendera den, men det känns som det finns mer prisvärda alternativ att välja där ute.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av atlantica4ever:

Hej Sweclockers.

Nu har jag haft mobilen i ungefär fyra veckor detta har gett mig tid att försöka utmana kameran och videon. I detta inlägg ska jag dela med mig av de många intryck och tankar kring kapaciteten som jag samlat på mig under denna månad. På pappret kommer Samsung s20 ultra 5g kommer med imponerande specifikationer. Framför allt möjligheten att filma i 8k, 100x zoom och 108mp:s fotoläge sticker ut.

Det korta utlåtande av telefonen skulle låta ungefär så här: ”jag älskar att ta foton med Samsung s20 ultra 5g, samtidigt som jag hatar upplevelsen av det.”

Video:
När det gäller videon är jag imponerad över hur väl den tar upp ljud och lyckas balansera detta. När jag låter en av mina vänner spela lite piano medan jag filmar så tar den upp ljuder utan att förvränga de skarpa tonerna. Video är inte mitt expertisområde, men jag upplever att den aggressiva autofokusen (kommer tillbaka till detta senare) gör att den ställer om sig snabbt och ofta ser till att fokusen är på rätt plats. Den lyckas också ställa om sig till nya ljusförhållande på ett anpassligt sätt. Ibland har den lite problem om det finns två starka ljuskällor med olika k-värden. Men överlag är jag imponerad över hur följsam videon känns.https://youtu.be/8znlFcYj4Rk

I mina testningar har jag främst fokuserat på det vanliga läget och de två lägena för slowmotion. Slowmotion är något som jag bland annat använt när jag tränat. För att kunna studera form och teknik i olika övningar. Det är ganska tydligt att de inte skämtar om att använda detta läge i naturligt ljus, eftersom videon i vissa ljuskällor får ett smått epilepsiframkallade flimmer. Slowmotion funktion fungerar bra, eftersom du kan gå in och ändra hastighet och variera uppspelningshastighet och det har inte heller en max längd på inspelningen.

Superslowmotion är en annan historia. Du kan endast fånga en 33 sekunders lång video, som om jag läst på rätt så är det en sekund som du fångar. En sekund är väldigt kort tid för att fånga något, du har dessutom inte möjlighet att ändra fokuspunkt i detta läge. Vilket betyder att mobilen måste vara rätt avstånd från objektet. Det är coolt läge. Användbart? ytterst tveksamt.

Kamera:
Det råder ingen tvekan att det är ett väldigt kompetent kamerapaket som mobilen kommer med, det är i stort sätt bara att hålla upp mobilen och knäppa av och det blir en bra bild. Generellt ger kameran en väldigt fin färgåtergivning med bra dynamiskt omfång och kontrast. Bruset är i de flesta fall inte tydligt förrän, det är väldigt dåliga ljusförhållande eller du använder mycket zoom. Den tenderar dock att ge lite väl hög färgmättade bilder i jämförelse med verkligheten. Den främre kameran är väldigt bra och det är snudd på synd att jag inte är mer för selfies och leka runt med olika filter. I detta anser jag annars att mobilen verkligen utmärker sig inom. https://i.imgur.com/5jBJyoT.jpg

Zoom och autofokus:
I den stora tråden fick jag en fråga av @rewoX om autofokusen och jag kan säga att den inte fungerar till hundra procent. Den fungerar bättre med inställningen tracking autofocus (som inte är tillgänlig i alla lägen). Utan tracking autofocus aktiverat försöker kameran hela tiden aktivt mäta om autofokusen, gärna på olika delar i bilden. Något som gör att jag upplever autofokusen svårstyrd och ganska oberäknelig.
https://i.imgur.com/kVcQD3h.jpg
En av säljpunkterna med Samsung s20 ultra 5g har varit 100x zoom och jag har verkligen försökt. Men jag har inte hittat ett läge där den presterar till en användningsbar kvalité. Det är mest en funktion på pappret eller för att zoom in och kolla detaljer exempelvis artbestämma fåglar kan jag tänka mig att det funkar för. Ur fotosynpunkt slutar den användbara zoomen vid ca 30x zoom. (Hägerbilden är tagen vid 30x zoom). Vid längre zoom än så är bilderna väldigt platta och brusiga, kameran blir också väldigt känslig för rörelse. Det är tur att man får en extra skärm att orientera sig med annars skulle det vara smått omöjligt att hitta tillbaka till den punkten du vill fota när du råkar flytta mobilen en centimeter. Jag är ändå positivt överraskad att bilderna blir så pass bra vid 30x, eftersom zoomning på mobiler tidigare varit något som du aldrig bör göra, för att det direkt börjar tappa kvalité. https://i.imgur.com/VT165mc.jpg

Nattfoto:
Med tanke på årstiden så har det blivit naturligt att en hel del testning skett när det är mörkt. I kamera appen finns det ett dedikerat nattläge. Detta fungerar på följande sätt: att under 2-3 sekunder så tar kameran flera bilder som sedan AI lägger ihop och skapar en balanserad bild. Jag är klart imponerad över detta läge! Ärligt talat förstår jag inte hur den lyckas. Den lyckas ta in så fruktansvärt mycket ljus på bara 2-3 sekunder, samtidigt som bilderna inte blir brusiga. En konsekvens är att bilderna möjligtvis kan beskrivas bli lite platta när den jämnar ut ljuset i bilden. Jag anser dock att det är en kompromiss som är värd att ta i detta fall. För det är skrattretande lätt att ta bra nattbilder. En slipper ett bildresultat med brus eller rörelseoskärpa, något som annars är ett vanligt problem med nattfotografering. Det enda tråkiga är att inte har möjlighet att hålla på med ljusmålning eller att det inte går att fånga rörelser i detta läge. Men då finns alltid möjligheten att hoppa in i proläget och välja en lång slutartid för detta ändamål.

Proläget:
Proläget är det jag på förhand såg mig spendera mest tid i, detta har inte varit fallet! Det är sällan lönsamt att ställa in inställningar själv. I proläget försvinner möjligheten att foto i det högupplösta 108mp läget, jag kan inte växla mellan de olika linserna, utan är låst till endast huvudlinsen. På bilderna av haren kan ni se vilket problem detta skapar (båda är tagna med 10x zoom). Det är lite här mitt problem med kameran ligger. Det känns helt enkelt inte som det är jag som står bakom att det blir bra bilder. Utan det känns mer som bilderna blir bra på grund av att kamerans AI är väldigt skarp. https://i.imgur.com/ZHdUECq.jpghttps://i.imgur.com/clMAS6u.jpg

Slutsats och personliga önskemål om vad som behövs utvecklas inom mobilkameror:
Samsung s20 ultra 5g imponerar på många sätt mig, i hur bra bilder den tar och hur långt mobiler har kommit. Det är super lätt att använda och få bra resultat. Men det är nog ingen kamera för mig, jag vill själv kunna styra resultatet i en högre grad och ha mer kontroll över resultatet. Även utan HDR, Scene optimiser, filter och diverse fotolägen får jag intrycket att mer sker bakom bilden som den kommer ut.

De två sista aspekterna som jag tänkte ta upp handlar nog mer generellt om mobilfotografi än specifikt bara test telefonen. Jag saknar verkligen möjligheten att ställa in bländare, på Huawei p40 pro är det möjligt att iaf simulera bländare och få ett längre skärpedjup. Kombinationen av stora bländartal f/1.8 på huvudsensorn, f/2.2 på vidvinkeln och f/3.5 på telelinsen, gör att det är svårt att få till bilder med ett bra skärpedjup. Jag skulle önska en annan mm på huvudlinsen (26mm), i min värld gränsar detta fortfarande till vidvinkel. Jag skulle mycket hellre ha en mm på 35 eller allra helst 50, vilket skulle vara betydligt bättre längd för att exempelvis ta porträttfoton. 26mm tvingar dig att gå väldigt nära dina motiv, något som du egentligen inte vill för att då blir det korta skärpedjupet mer tydligt. https://i.imgur.com/JyOHwox.jpg

Har jag missat någon aspekt ni var intresserade av, eller tycker ni jag har en felaktig upplevelse av något? Ta gärna upp det!

Mycket intressant läsning! Har du testat Live focus-läget för att simulera bakgrundsoskärpa? Den utgår ju inte från simulerade bländartal, men har en slider där du kan styra nivån och även utseendet på oskärpan. Visst, det är inte lika bra som ett fint 85mm f/1.4 på en fullformatssensor, men jag tycker att det blir bra resultat!

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Skrivet av Samsung:

Mycket intressant läsning! Har du testat Live focus-läget för att simulera bakgrundsoskärpa? Den utgår ju inte från simulerade bländartal, men har en slider där du kan styra nivån och även utseendet på oskärpan. Visst, det är inte lika bra som ett fint 85mm f/1.4 på en fullformatssensor, men jag tycker att det blir bra resultat!

Yes jag har testat att använda live focus. Det funkar över förväntan måste jag säga i alla fall de flesta olika lägena som finns där. Ja visst en blir lite lurad att skärpan sträcker sig längre när allt annat blir mer suddigt. När det kommer till bokeh som live focus kan sägas förstärka är jag redan nöjd med kameran som den funkar.

Håller på att ladda upp lite mer foton och video som går att studera om någon vill se lite mer exempel, kommer upp länkar under kvällen i det tidigare inlägget. Däribland en snabb vlogg/recension som jag fångade i live focus video.

Permalänk
Medlem

Hur upplever du kameran vid lite halvdunkelt ljus och objekt som rör sig? Försökte fota lite när jag var ute på restaurang men där människorna vid bordet rörde lite på sig, det hade kameran jättesvårt att fånga.
Suddiga, oskarpa bilder hur jag än gjorde. Väldigt missnöjd efter det testet. Rent allmänt tycker jag den är rätt dålig på autofokus om objektet rör sig och man vill fånga en bild lite snabbt.

Permalänk

@Chim korrekt upplevelse. Om motivet rör på sig snabbt eller att en använder zoom så är det svårt att få autofokusen att hänga med. Detta fungerar mycket bättre i video läget.

När det gäller foto i mörka miljöer, är min upplevelse att det är bättre att använda nattläget eller pro. Eller i värsta fall blixten. Ett annat tips är att använda självutlösare i sämre ljusförhållande. Personligen upplever jag annars att jag alltid rör mobilen lite, när jag ska trycka på slutarknappen eller volymknappen. Men jag önskar också att en personligen kunde välja att underexponera sina bilder på samma sätt som du kan göra med den främre kameran. Hoppas det svarar något så när på dina frågor.

Permalänk

Superintressant. Tack för ett fint test! Kameran verkar hålla måttet, och det var även intressant att läsa kring det övriga.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av atlantica4ever:

@Chim korrekt upplevelse. Om motivet rör på sig snabbt eller att en använder zoom så är det svårt att få autofokusen att hänga med. Detta fungerar mycket bättre i video läget.

När det gäller foto i mörka miljöer, är min upplevelse att det är bättre att använda nattläget eller pro. Eller i värsta fall blixten. Ett annat tips är att använda självutlösare i sämre ljusförhållande. Personligen upplever jag annars att jag alltid rör mobilen lite, när jag ska trycka på slutarknappen eller volymknappen. Men jag önskar också att en personligen kunde välja att underexponera sina bilder på samma sätt som du kan göra med den främre kameran. Hoppas det svarar något så när på dina frågor.

Som jag har förstått det fungerar det ungefär så här: Rent generellt blir autofokus i mörkare miljöer svårare, eftersom "bilden" som når autofokussystemet blir brusigare. Det finns en del olika lösningar på det, och en är Dual Pixel Autofocus, som är en vidareutveckling av "vanliga" Phase Detection Autofocus. Dual Pixel har lite bättre prestanda i lågt ljus.

I S20 Ultra:s 108MP-kamera sitter det "vanlig" PDAF, medan exempelvis 64MP-kameran i S20 Plus har Dual Pixel AF. Till Note20 Ultra (som kom ut lite senare) la man till en laserautofokus till 108MP-kameran. Om man vet med sig att man fotar rörliga motiv i dåligt ljus kan det med andra ord vara bra att jämföra exempelvis S20 Plus, S20 Ultra och Note 20 Ultra så att man hittar kameran som fungerar bäst till den användningen.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk

@lastninja Tack. Försökte få med så många bitar som möjligt, förutom då kameran. Kameran håller utan tvekan måttet, väldigt användarvänlig sak.

Permalänk
Skrivet av Samsung:

Som jag har förstått det fungerar det ungefär så här: Rent generellt blir autofokus i mörkare miljöer svårare, eftersom "bilden" som når autofokussystemet blir brusigare. Det finns en del olika lösningar på det, och en är Dual Pixel Autofocus, som är en vidareutveckling av "vanliga" Phase Detection Autofocus. Dual Pixel har lite bättre prestanda i lågt ljus.

I S20 Ultra:s 108MP-kamera sitter det "vanlig" PDAF, medan exempelvis 64MP-kameran i S20 Plus har Dual Pixel AF. Till Note20 Ultra (som kom ut lite senare) la man till en laserautofokus till 108MP-kameran. Om man vet med sig att man fotar rörliga motiv i dåligt ljus kan det med andra ord vara bra att jämföra exempelvis S20 Plus, S20 Ultra och Note 20 Ultra så att man hittar kameran som fungerar bäst till den användningen.

Okej coolt. Tack för klargörandet då har jag lärt mig något nytt.