En efter en - Fractal AL-14 börjar låta/klicka

Permalänk
Medlem

En efter en - Fractal AL-14 börjar låta/klicka

När jag byggde datorn i signaturen i september förra året, valde jag att köra fyra stycken Fractal Prisma AL-14 som chassifläktar. Tre st fram, och st baktill. Sen tre st Corsair LL120 på radiatorn, men de har jag noll problem med.

Däremot så började först en av fläktarna låta klart mer än resten. Till slut blev det så illa att jag kopplade ur den (en av frontfläktarna).
Jag köpte två st 3-pack av fläktarna, så en av de jag hade över gav jag till en vän. Han har senare fått samma problem, den har börjat låta, typ som kullagret är dåligt.

Och idag har en till av dessa fläktar börjat låta, typ som väldigt snabbt, mjukt klickande. Räcker med att jag stoppar fläkten så blir den tyst.

Någon mer som har haft samma problem med Fractals fläktar? Har alltid gillat deras prylar, har byggt flertalet datorer åt vänner och bekanta med deras chassin och någon AIO. Men detta är sjukt irriterande..

Visa signatur

WC 13900k | Asus Z790 Maximus Hero | 64Gb G.Skill TridentZ 6000mhz CL30 | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | beQuiet 1200w Platinum

Permalänk
Medlem

Reklamationsdags.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Jag fick samma fel på en av mina AL-14.
Vet inte om det kanske varit något strul med just en batch av fläktar eller något, köpte nämligen ett 3-pack i början av året, och dom har funkat helt perfekt.
Men den som strular köptes i juli.

Lämnade tillbaka den och fick en ny, som funkar ännu iaf (kommer det säkert gå åt helvete bara för det haha! )

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

I min erfarenhet är det mycket vanligt att Fractals fläktar och Corsairs äldre AF/SP-fläktar går sönder (missljud/trögt lager) efter något eller några års användning. Några månader till ett år låter dock som ovanligt kort tid. Reklamera dem om det känns värt besväret.

Jag skulle hursomhelst hålla mig borta från Fractals fläktar. Arctics P12 och P14 är så billiga att det känns meningslöst att köpa någonting annat. Om man inte gillar dem kostar inte Be quiet!s fläktar eller Corsairs ML i tvåpack så mycket mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Reklamationsdags.

Känner lite så jag med.

Skrivet av Flutters:

Jag fick samma fel på en av mina AL-14.
Vet inte om det kanske varit något strul med just en batch av fläktar eller något, köpte nämligen ett 3-pack i början av året, och dom har funkat helt perfekt.
Men den som strular köptes i juli.

Lämnade tillbaka den och fick en ny, som funkar ännu iaf (kommer det säkert gå åt helvete bara för det haha! )

Se där, då är det inte bara jag som haft problem med dem..

Skrivet av TMG:

I min erfarenhet är det mycket vanligt att Fractals fläktar och Corsairs äldre AF/SP-fläktar går sönder (missljud/trögt lager) efter något eller några års användning. Några månader till ett år låter dock som ovanligt kort tid. Reklamera dem om det känns värt besväret.

Jag skulle hursomhelst hålla mig borta från Fractals fläktar. Arctics P12 och P14 är så billiga att det känns meningslöst att köpa någonting annat. Om man inte gillar dem kostar inte Be quiet!s fläktar eller Corsairs ML i tvåpack så mycket mer.

Ja visst känns det som kort tid för dem att börja låta.. Lustiga var att CoolerMaster-fläktarna som följde med min ML360R också lät rätt illa efter ett tag, därav jag bytte dem till LL-fläktarna..

Visa signatur

WC 13900k | Asus Z790 Maximus Hero | 64Gb G.Skill TridentZ 6000mhz CL30 | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | beQuiet 1200w Platinum