Ny Windows 10-uppdatering sätter stopp för Adobe Flash

Permalänk
Medlem

Flash

Jag spelar flashspel varje dag och har inte tänkt sluta med det.

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Kör den i en virtuell maskin eller en separat burk som du fjärrstyr. Fast har man miljonbelopp investerade i mjukvara byggd på flash, rekommenderar jag varmt en konkurs.

Det finns enklare hack. Angående konkurs, så var inte alltid flash helt skit. Dyra lösningar kan vara gamla men ändå fungerande. Det är lite som bostäder, egentligen skulle man riva vartenda hus byggd före runt år 2000.

Permalänk
Medlem

Kommer de släppa en "riktig" uppdatering via Windows update i framtiden? Eller är detta enda sättet att ladda ner denna uppdatering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av konsum:

Kommer de släppa en "riktig" uppdatering via Windows update i framtiden? Eller är detta enda sättet att ladda ner denna uppdatering?

I samband med EOL för Flash (slutet av året) antar jag att de gör det.

Detta är hur MS skriver denna valfria uppdatering:
"We are releasing this removal update in advance of end of support to help customers test and validate their environments for any impact that might occur by the removal of Adobe Flash Player. Also, if another security update for Adobe Flash Player is released, customers who take this removal update will still be offered the security update."

dvs, syftet är för i första hand företag att kunna få en förhandstitt vad som händer när Windows inte längre tillhandahåller Flash.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Stackars alla porrsidor!

Det är valfri uppdatering...Låt bli uppdatera och fortsätt med porra. 😂😂

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Låt användarna själv välja om man vill ha Flash.

Helt rimligt att Microsoft slänger ut kod som ingen tar ansvar för ur Windows (i och med att Adobe valt att döda Flash). Notera att detta handlar om det Flash som i nulägert följer med i Windows, inget annat.

Om du själv har sparat undan en Flash-installer så kommer du ju rimligen kunna installera Flash själv, men frågan är väl då istället om någon modern webbläsare kommer tillåta att Flash laddas in med tanke på vilken risk det innebär.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Stackars alla porrsidor!

Nu känner jag att jag inte är tillräckligt insatt, för jag undrar verkligen vad porrsidor skulle använda Flash till?
För t.ex. videouppspelning lär väl iaf alla större aktörer använda någon HTML5-baserad lösning?

Skrivet av XPerion:

Det är valfri uppdatering...Låt bli uppdatera och fortsätt med porra. 😂😂

Det är en valfri uppdatering nu, men när vi faktiskt når Flash EOL-datum så lär det nog inte vara så enkelt längre.
Dels lär motsvarande detta komma via Windows Update, och sedan skulle iaf jag tippa att webbläsarna lär blocka pluginen om någon skulle installera något själv.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Stackars alla porrsidor!

Porr fungerar på iOS som aldrig haft Flash (har jag hört av en vän)

Permalänk
Inaktiv

Tänker alltid på Newgrounds när Flash nämns. Tydligen har de gjort en egen player som emulerar flash, så alla gamla Internet-klassiker inte går i graven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Porr fungerar på iOS som aldrig haft Flash (har jag hört av en vän)

Bilder och video, så långt håller jag med. Jag undrar mest om det är någon ytterligare kategori av innehåll som antyds...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Bra !!! 👍👍👍👍

Ohyran vid namn flash, ska utrotas en gång för alla .

Permalänk
Medlem

Många sidor idag har ju gått över från Flash till HTML5 för video osv. Youtube vad väl också Flash förut? Twitch med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Många sidor idag har ju gått över från Flash till HTML5 för video osv. Youtube vad väl också Flash förut? Twitch med.

Skulle nog gå några steg längre och säga att det nog är så att nästan alla publika sidor som bryr sig om att besökarna ska se innehållet har gått ifrån Flash. Webbläsarna har ju under en längre tid jobbat med att fasa ut Flash, så man har ju typ behövt slåss för att se Flash-innehåll under en längre tid.

Är nog mer gamla interna lösningar på företag som ligger i riskzonen (låter ju som att detta är anledningen att MS släppt denna valfria uppdatering på förhand)... och sidor som ingen underhåller.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Har någon av er problem med KB:n från Microsoft, så finns det manuella steg här:
https://www.askwoody.com/2018/how-to-remove-the-built-in-vers...

Funkade fint för mig i Windows 10 Version 1703, där KB:n gick bet

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns enklare hack. Angående konkurs, så var inte alltid flash helt skit. Dyra lösningar kan vara gamla men ändå fungerande. Det är lite som bostäder, egentligen skulle man riva vartenda hus byggd före runt år 2000.

Menar du att fuskbyggarna försvann då eller?

70-talshus vet jag att man ska undvika iallafall, då de är överrepresenterade när det gäller dåliga hus.

Samtidigt finns det hus från 1800-talet som är i bättre skick idag jämfört med nybyggda hus... mest på grund av att man då konstruerade saker rejält överdimensionerat.

Permalänk
Skrivet av Galvanizer:

Menar du att fuskbyggarna försvann då eller?

70-talshus vet jag att man ska undvika iallafall, då de är överrepresenterade när det gäller dåliga hus.

Samtidigt finns det hus från 1800-talet som är i bättre skick idag jämfört med nybyggda hus... mest på grund av att man då konstruerade saker rejält överdimensionerat.

Nej, det var en liknelse. Det är lätt att säga släng ut all gammal datorteknik om man knappt äger något mer än en mobiltelefon. Men det finns industrier och annat som sitter med riktigt gamla system där det blir skitdyrt att uppgradera precis allt.

Permalänk
Medlem

Helt vansinnigt att de inkluderade flash i Win10 till att börja med så det är bra att de tar bort eländet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZPQ:

Helt vansinnigt att de inkluderade flash i Win10 till att börja med så det är bra att de tar bort eländet!

En sida av det hela som gjorde att det fanns en rimlighet i det är ju att Flash vid tidpunkten inte var helt dött i kombination med att Adobe efter alla år fortfarande var fullkomligt oförmögna att leverera kritiska säkerhetsuppdateringar till användarna.

Att både Google och Microsoft tog kontroll över hanteringen av Flash får vi nog på det hela taget vara tacksamma för, även om det i första läget innebar att köra Flash under kontrollerade former, senare att gradvis fasa ut möjligheten att köra Flash och nu snart helt ta bort Flash.

Adobes egna plan verkade ju inte sträcka sig längre än "vi lägger ett installationsprogram för senaste versionen på adobe.com".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Imponerande vilken jävla zombie flash är! Har ju varit "dött" i 100 år, och dödats minst lika många gånger!

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nej, det var en liknelse. Det är lätt att säga släng ut all gammal datorteknik om man knappt äger något mer än en mobiltelefon. Men det finns industrier och annat som sitter med riktigt gamla system där det blir skitdyrt att uppgradera precis allt.

Inga seriösa industriella applikationer bygger på sketen konsumentteknik som Flash. Död åt Flash!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/