Permalänk
Avstängd

Börjar fan lukta troll det här alltså.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Inaktiv

Har jobbat som fastighetstekniker i dryga 15 år innan jag slutade för några år sedan och de här är en klassiker på hösten, de rasar in felanmälningar på folk som säger att deras element är kalla och då brukar jag alltid fråga vilken temp de är i lägenheten, folk hänger upp sig på att elementen är kalla men många gånger så beror de på att de är tillräckligt varmt inne.

Fel som folk gör.

Mäter tempen vid fönstret, man ska mäta mitt i rummet och i midjehöjd.
Klagar på att inte hela elementet är varmt, ska bara vara varmt upptill om allt funkar som de ska.

9 av 10 gånger när folk klagar så visar de sig att dom har betydligt varmare en vad dom säger, de är sällan jag varit in till en boende som verkligen haft kallt, har säkert varit på hundratals felanmälningar om värmeproblem och där en felan har stämt och de verkligen har varit kallt kan jag nog räkna på en hand, oftast har folk runt 20 och uppåt vilket är normalt på hösten då de ännu är plus ute.

Kan själv säga att när hösten kommer så brukar jag också tycka de är kallt för jag är van att ha över 24 inne och när de är typ 5 till 6+ ute så går de knappt nån värme ut till elementen och de brukar sjunka till 21 inne och jag tycker de är riktigt kallt, man är inte van.

De man måste förstå är att på hösten så är de många gånger inte tillräckligt kallt ute för att värme systemet ska köra igång och är de typ -5 en natt jag då går systemet igång men kliver de över nollan framåt morgonen så slås de av och går på låg värme, de tar ca 24 timmar innan man märker en skillnad inne om värmen är igång och blir de för varmt ute under dagen då slås de av och du hinner inte märka nått så hösten är värsta tiden eftersom värmen slår av och på hela tiden och mindre en 8-10 timmar år gången.
De krävs flera minus grader ett par dygn innan man verkligen märker skillnad.

Just nu har vi 9 grader ute och från våran UC så går de ut ca 36 grader vilket innebär att våra element är så pass att man känner en svag värme men de är inte mycket, mera ljummet, man känner att dom är lite varma upptill och iskalla längst ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Ser ut som en styrenhet till en FTX anläggning. Då stämmer det att du både har in och utlopps ventiler i lägenheten.
Kan sitta i en enhet ovanför spisen.

Den skall ju göra så att man minskar värmeförlusterna vid ventilationen av lägenheten, beroende på modell så kan det sitta ett elektriskt element i den som kan hjälpa till att värma upp luften ifall man inte når upp till börvärdet som du kan ställa in.
Ett FTX system fungerar bättre ju lägre fläkthastighet du kör, bättre effektivitet, dock så kan du ha oturen att det blåser kall vind på ditt friskluftsintag och drar det kallt oavsett värmeåtervinning (vet av egen erfarenhet).
Det fläktläget den står i nu, skall egentligen bara användas ifall man är mycket folk i lägenheten eller behöver vädra ut den, annars så är det ju mittenläget som gäller, lägsta farten skall egentligen bara användas när ingen är i lägenheten.

Har du tillgång till den så är det värt att öppna upp och kolla över så det inte är en massa damm och skit i den som försämrar effektiviteten. Man bör ju byta filter minst årligen och även göras ren för bästa funktion, gjorde det själv med föräldrarnas enhet för någon vecka sedan.

Men som jag skrev innan, finns säkert en master givare som bestämmer när värmen skall slås på och inte. Tröskelvärdet har helt enkelt inte uppnåtts.

Det finns inget filter, bara ett galler med en grej som typ man kan fälla ned som blockerar luftens väg ut från de centrala hålen i gallret. är ett platt galler så jag vet inte vad för funktion denna "grej" har.

Permalänk

Få dit hyresgästföreningen och låt dem snoka lite, det brukar då hända en jävla massa, förutsagt att något faktiskt är fel och att det inte spökar pga. ute temperatur skillnader enligt överstående inlägg av Guggen64.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Har jobbat som fastighetstekniker i dryga 15 år innan jag slutade för några år sedan och de här är en klassiker på hösten, de rasar in felanmälningar på folk som säger att deras element är kalla och då brukar jag alltid fråga vilken temp de är i lägenheten, folk hänger upp sig på att elementen är kalla men många gånger så beror de på att de är tillräckligt varmt inne.

Fel som folk gör.

Mäter tempen vid fönstret, man ska mäta mitt i rummet och i midjehöjd.
Klagar på att inte hela elementet är varmt, ska bara vara varmt upptill om allt funkar som de ska.

9 av 10 gånger när folk klagar så visar de sig att dom har betydligt varmare en vad dom säger, de är sällan jag varit in till en boende som verkligen haft kallt, har säkert varit på hundratals felanmälningar om värmeproblem och där en felan har stämt och de verkligen har varit kallt kan jag nog räkna på en hand, oftast har folk runt 20 och uppåt vilket är normalt på hösten då de ännu är plus ute.

Kan själv säga att när hösten kommer så brukar jag också tycka de är kallt för jag är van att ha över 24 inne och när de är typ 5 till 6+ ute så går de knappt nån värme ut till elementen och de brukar sjunka till 21 inne och jag tycker de är riktigt kallt, man är inte van.

De man måste förstå är att på hösten så är de många gånger inte tillräckligt kallt ute för att värme systemet ska köra igång och är de typ -5 en natt jag då går systemet igång men kliver de över nollan framåt morgonen så slås de av och går på låg värme, de tar ca 24 timmar innan man märker en skillnad inne om värmen är igång och blir de för varmt ute under dagen då slås de av och du hinner inte märka nått så hösten är värsta tiden eftersom värmen slår av och på hela tiden och mindre en 8-10 timmar år gången.
De krävs flera minus grader ett par dygn innan man verkligen märker skillnad.

Just nu har vi 9 grader ute och från våran UC så går de ut ca 36 grader vilket innebär att våra element är så pass att man känner en svag värme men de är inte mycket, mera ljummet, man känner att dom är lite varma upptill och iskalla längst ner.

Skrivet av albin2009:

Få dit hyresgästföreningen och låt dem snoka lite, det brukar då hända en jävla massa, förutsagt att något faktiskt är fel och att det inte spökar pga. ute temperatur skillnader enligt överstående inlägg av Guggen64.

ja asså det var ju varmare igår än idag men iallafall det jag gjort nu med hänsyn till det jag läst
Ska köpa 2 st termostats, lagt FTXen på hälften och ska försöka hitta nr till fastighetsförvaltare/skötare/tekniker/vaktmästare/handyman i den ordningen för några eventuella "best practices" och se vart den här lukten av lök kommer ifrån :/ tycks bara komma när FTX är på max :/

Permalänk
Medlem

Sänk fläkthastigheten till minsta möjliga. Har du kört med full fläkthastighet i 2 dygn är det inte så konstigt att det blir kallt i lägenheten. Aggregatet har ett motstånd för att värma färskluften under kallare årstider, men det betyder inte att den klarar av att värma till 20°C om du har fullt blås. Vid hög fläkthastighet känns det dessutom dragigt i lägenheten.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Börjar fan lukta troll det här alltså.

nej det luktar lök, det har jag mailat till föreningen också för nå vecka sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke91:

Sänk fläkthastigheten till minsta möjliga. Har du kört med full fläkthastighet i 2 dygn är det inte så konstigt att det blir kallt i lägenheten. Aggregatet har ett motstånd för att värma färskluften under kallare årstider, men det betyder inte att den klarar av att värma till 20°C om du har fullt blås. Vid hög fläkthastighet känns det dessutom dragigt i lägenheten.

jag hade på minsta förut och det var kallt så jag la på max och det typ gjorde ingen skillnad så jag la på hälften nu, har aldrig haft den på hälften sen jag typ flytta in, den har vart maxad eller "inte maxad" bara.

Permalänk

Jag skulle gissa att din anläggning försöker kyla ned och värma lägenheten för att ligga runt 21-22 grader. Alltså ett kylläge i ftx-aggregatet, det vill man ha på sommaren men på vintern inte. Har du någon symbol nånstans som visar en snöflinga? Isf ska den ändras till en sol.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - SuperNOVA 750 G2 750w - KFA2 GeForce RTX 3080 SG - G.Skill Flare X Black DDR4 3400mhz CL14 - Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk Max - Samsung 850 Series EVO 500gb - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk

Styrelsemedlemmar SKALL vara tillgängliga under normala tider, förmodligen är det en snål skitförening som inte dragit igång centralvärmen ännu utan sparar pengar. ring ring ring, knacka på hos ordföranden. Be om nedsättning av avgiften, 10 grader skall man inte ha.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

Det finns inget filter, bara ett galler med en grej som typ man kan fälla ned som blockerar luftens väg ut från de centrala hålen i gallret. är ett platt galler så jag vet inte vad för funktion denna "grej" har.

I ett litet system så sitter den ovanför fläktgallret, i skåpet ovanför, antingen bakom en kökslucka eller bakom sin egen panel beroende på hur enheten är uppbyggd. T.ex. https://soliduct.se/systemair-vtr-150-k.htm eller https://soliduct.se/systemair-vtr-100-b.htm

Gissar att du menar fettfällan i spiskåpan, den är till för att samla på sig fett som osar när du lagar mat så det inte hamnar i ventilationssystemet. Behövs också göras ren med jämna mellanrum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Callister:

Jag skulle gissa att din anläggning försöker kyla ned och värma lägenheten för att ligga runt 21-22 grader. Alltså ett kylläge i ftx-aggregatet, det vill man ha på sommaren men på vintern inte. Har du någon symbol nånstans som visar en snöflinga? Isf ska den ändras till en sol.

Nej den här FTXen är av varianten "tard" så det finns inget sådant verkar det som :/

men tackar för hjälpen tror inte jag kan göra mer än att börja med min lilla checklista jag fått fram här nu med er hjälp
tack så mycket ni har gjort mig clockare för idag och längre fram i tiden hööhöö

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

I ett litet system så sitter den ovanför fläktgallret, i skåpet ovanför, antingen bakom en kökslucka eller bakom sin egen panel beroende på hur enheten är uppbyggd. T.ex. https://soliduct.se/systemair-vtr-150-k.htm eller https://soliduct.se/systemair-vtr-100-b.htm

Gissar att du menar fettfällan i spiskåpan, den är till för att samla på sig fett som osar när du lagar mat så det inte hamnar i ventilationssystemet. Behövs också göras ren med jämna mellanrum.

Jaha trodde du menade luftkonditioneringen, allt detta är så himla nytt xD
ja den är ok tror jag, ser ut som ett dammfilter av stål typ där i, jag antar att det kanske saknas ett os filter, får en känsla av att den bör vara vit och utav typ bomull eller något plast liknande som kan absorbera fetter?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ATRmayo:

ja asså det var ju varmare igår än idag men iallafall det jag gjort nu med hänsyn till det jag läst
Ska köpa 2 st termostats, lagt FTXen på hälften och ska försöka hitta nr till fastighetsförvaltare/skötare/tekniker/vaktmästare/handyman i den ordningen för några eventuella "best practices" och se vart den här lukten av lök kommer ifrån :/ tycks bara komma när FTX är på max :/

Vill inte trampa dig på tårna men låter som att du inte ska ha en egen villa då du tycks vara smått handlingsförlamad när det gäller tekniska saker och det är bra att kunna lite små "handyman" grejer så man slipper ringa hantverkare varje gång.
Efter att ha läst nästan hela tråden så låter det som att du har vattenburen värme med FTX system men det skiter vi i detta läge då det är dina elementen som är problemet eller ett centralt problem.

Snabb lösning för att se om felet är hos dig eller centralt i hela huset är att fråga dina grannar om de upplever samma problem, det är sällan alla grannar är mördare, våldtäktsmän eller bara farliga utan vissa kan till och med vara rätt trevliga.

Som tidigare har skrivit så är hösten en problemtid för fastigheter där systemet inte är snabbt nog för att hinna reagera på temperatursvängningar och hinna värma upp ett helt hyreshus.

Börja med att se denna film så kanske den kan hjälpa dig.
https://youtu.be/9hP6zn6S0gU

Lycka till och hoppas värmen snart kommer.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Skrivet av adfactory:

Styrelsemedlemmar SKALL vara tillgängliga under normala tider, förmodligen är det en snål skitförening som inte dragit igång centralvärmen ännu utan sparar pengar. ring ring ring, knacka på hos ordföranden. Be om nedsättning av avgiften, 10 grader skall man inte ha.

Nej, styrelsen har även ett vanligt arbete att gå till precis som alla andra. Vill man ha en avlönad styrelse som alltid är tillgänglig så skulle boendekostnaden öka avsevärt. Behandla styrelsen som människor, de gör sitt bästa i de allra flesta fall till ett alldeles för lågt arvode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ATRmayo:

Nej den här FTXen är av varianten "tard" så det finns inget sådant verkar det som :/

Alltså FTX betyder att det är mekanisk från- och tilluftssystem med värmeväxlare.

Pratar du om spiskåpan eller?

Blir väldigt förvirrande när du blandar alla möjliga begrepp.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk

du sa du hade en värmekamera och läste tempen på elementet.

läs tempen mot en av innerväggarna ungefär mitt i lägenheten mellan 2 rum ca 1-1.5m upp på väggen och se vad du får för temp där då innerväggarna borde hålla ungefär rumstemperatur i lägenheten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

Jaha trodde du menade luftkonditioneringen, allt detta är så himla nytt xD
ja den är ok tror jag, ser ut som ett dammfilter av stål typ där i, jag antar att det kanske saknas ett os filter, får en känsla av att den bör vara vit och utav typ bomull eller något plast liknande som kan absorbera fetter?

Du talar om din spiskåpa. Själva FTX-aggregatet brukar sitta i badrummet.

Och ja, gallret ÄR ett fettfilter, se bild. Sätt nu din konditionering på lägsta fläktläget. De högre hastigheterna skall endast användas när du kockar eller om det är mycket folk i lägenheten.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Skrivet av ATRmayo:

Nej den här FTXen är av varianten "tard" så det finns inget sådant verkar det som :/

men tackar för hjälpen tror inte jag kan göra mer än att börja med min lilla checklista jag fått fram här nu med er hjälp
tack så mycket ni har gjort mig clockare för idag och längre fram i tiden hööhöö

Okej, men skulle gissa att du har någon form av värme i alla fall och detta är ett klassiskt fall vad snål bostadsrättsförening som inte har mycket värme på. Är det ett modernt hus så kan det vara ett passiv-hus där tanken är att man återvinner värmen från bostaden, människor, vitvaror osv. För du har väl inget fönster öppet, typ rökare?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - SuperNOVA 750 G2 750w - KFA2 GeForce RTX 3080 SG - G.Skill Flare X Black DDR4 3400mhz CL14 - Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk Max - Samsung 850 Series EVO 500gb - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Vill inte trampa dig på tårna men låter som att du inte ska ha en egen villa då du tycks vara smått handlingsförlamad när det gäller tekniska saker och det är bra att kunna lite små "handyman" grejer så man slipper ringa hantverkare varje gång.
Efter att ha läst nästan hela tråden så låter det som att du har vattenburen värme med FTX system men det skiter vi i detta läge då det är dina elementen som är problemet eller ett centralt problem.

Snabb lösning för att se om felet är hos dig eller centralt i hela huset är att fråga dina grannar om de upplever samma problem, det är sällan alla grannar är mördare, våldtäktsmän eller bara farliga utan vissa kan till och med vara rätt trevliga.

Som tidigare har skrivit så är hösten en problemtid för fastigheter där systemet inte är snabbt nog för att hinna reagera på temperatursvängningar och hinna värma upp ett helt hyreshus.

Börja med att se denna film så kanske den kan hjälpa dig.
https://youtu.be/9hP6zn6S0gU

Lycka till och hoppas värmen snart kommer.

det har inte att göra med att jag kanske är handlingsförlamad - jag är inte fattig och vet bättre att jag inte bör röra saker som jag inte är 100% insatt i. om jag nu vrider den där utan att ha kännedom i de flera tusen saker som kan gå snett som inte är med på videon så måste jag ändå ringa mr hantverkare men denna gång betala ännu mer än tidigare. "Kan någon annnan göra det effektivare?" om ja,"är det värt att betala för den expertisen?" om ja, "fkn pay it".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Callister:

Okej, men skulle gissa att du har någon form av värme i alla fall och detta är ett klassiskt fall vad snål bostadsrättsförening som inte har mycket värme på. Är det ett modernt hus så kan det vara ett passiv-hus där tanken är att man återvinner värmen från bostaden, människor, vitvaror osv. För du har väl inget fönster öppet, typ rökare?

Nej, har inte öppnat dörr eller fönster idag eller rökt något, lagat mat eller nåt - men en hel vägg är ett fönster dock, men fönster ska väll ha bättre isolering än vanliga väggar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

De hade inget sådant :/ det verkar vara helt förslutet, det är rätt så nya bostäder - kan jag kanske behöva gå till elrummet och pilla? Det brukar vara enkelt att ta sig in i de rummen

Jag hade inte tagit mig in i de gemensamma utrymmena och rattat på saker haha be handy man:en om hjälp.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke91:

Du talar om din spiskåpa. Själva FTX-aggregatet brukar sitta i badrummet.

Och ja, gallret ÄR ett fettfilter, se bild. Sätt nu din konditionering på lägsta fläktläget. De högre hastigheterna skall endast användas när du kockar eller om det är mycket folk i lägenheten.

https://services.electrolux-medialibrary.com/KWDzt7raQ5kLtT863PcZjYWVBJeb9MBh3nA5MhuJZvVcZ/view/PN/PSGBAP170PW004QW.jpg

Ok den är på lägsta igen nu :/

Permalänk
Skrivet av blegnitur:

Nej, styrelsen har även ett vanligt arbete att gå till precis som alla andra. Vill man ha en avlönad styrelse som alltid är tillgänglig så skulle boendekostnaden öka avsevärt. Behandla styrelsen som människor, de gör sitt bästa i de allra flesta fall till ett alldeles för lågt arvode.

Har du suttit i en styrelse någongång? jag har suttit i en BRF i 8 år, Klart du måste vara tillgänglig, du kan väl lyfta luren även om du sitter på jobbet? klarar du inte av det så bör du inte sitta i en styrelse.

"nisse 98år på 7:e våningen drog sönder en ballofix i köket, men det var ingen i styrelsen som kunde hjälpa till med att ringa Jourmontör så det fick rinna hela dagen"...

Vad är styrelsens ansvar?

Styrelsen

beslutar om firmateckningen
kallar medlemmarna till föreningsstämman
företräder föreningen
ansvarar för den löpande verksamheten i föreningen
ansvarar för att årsredovisningar upprättas
rättar sig efter stadgarna och föreningsstämmans beslut
anmäler ändringar i föreningen till Bolagsverket.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

Jag önskar de hade ett telefonnummer men de har bara mail... och du säger att de inte svarar på mail...
Börjar kännas lite ovärt att köpa bostäder om det ska vara såhär pass... alla föreningar är väll inte som den ena lik
nu är jag är lite klokare iallafall inför nästa bostadsköp

Men.. nu har du ju inte köpt någon bostad. Det är du medveten om? Det är bostadsrättsföreningen som det centrala här. Du har köpt en andel i denna förening där det är reglerat vilken bostad du har rätt att nyttja. Jag har också valt den bostadsformen men har också valt att inte bara vara passiv medlem utan är även aktiv i styrelsen. Styrelsen är några av dina grannar som utöver sina vanliga jobb även lägger ner fritid på att sköta om föreningen. Det utgår ofta en viss sorts arvode till dessa personer men det är inget som täcker upp för de timmar man lägger ner per år. Föreningen har ca 12st möten per år inkl årsmöte. Se till att dyka upp på nästa årsmöte för att få mer förståelse i vad en bostadsrättsförening är för något. Det bör vara i alla medlemmars intresse att föreningen sköts väl. Avgiften du betalar går delvis till att betala föreningens lån på fastigheterna (i vissa föreningar även markhyra). Din andel beror oftast på bostadens antal kvadratmeter i relation till de andra medlemmarnas bostäder.

Du kan börja med att leta upp föreningens stadgar och läsa igenom dessa.

En del verkar se föreningen som något fristående väsen som man kan ringa till och få allt fixat. Ungefär som att bo i en hyresrätt. I stadgarna brukar det finnas ett avsnitt om ansvarsfördelning som kan vara ett uppvaknande för en del medlemmar.

Så att skicka advokater på sin egen förening blir lite som att bita sig själv i svansen.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Köp ett 3080 och kör stresstest dygnet runt,då blir det varmt o skönt😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Tror inte detta ger något nu för tiden, nu styrs nog det mesta centralt och optimerat mer. Förr så blev det så att grannarna fick mindre värme än dig och det är ju inte snällt. Det enda vettiga är att få tag på vaktmästaren/handy-man eller ringa till ordföranden i föreningen. Att TS är trevlig och presenterar sig och fråga om värmen är på.

Jo det funkar, gjorde det själv i vintras. Förutsatt att värmen är påsatt i centralen och att termostaten inte går att öppna till max.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Avstängd

@ATRmayo

Om du har en termostater så skruva bort den då är element på max hela tiden, och när du tycker det är värmt så skruva du tillbaka den.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av blegnitur:

Nej, styrelsen har även ett vanligt arbete att gå till precis som alla andra. Vill man ha en avlönad styrelse som alltid är tillgänglig så skulle boendekostnaden öka avsevärt. Behandla styrelsen som människor, de gör sitt bästa i de allra flesta fall till ett alldeles för lågt arvode.

Så då kan jag alltså höja värmen genom att höja deras arvode... hmm intressant...

Skrivet av Lagerlöf:

Alltså FTX betyder att det är mekanisk från- och tilluftssystem med värmeväxlare.

Pratar du om spiskåpan eller?

Blir väldigt förvirrande när du blandar alla möjliga begrepp.

jag kan mer om boson partikeln än det här.

Skrivet av Rouge of Darkness:

du sa du hade en värmekamera och läste tempen på elementet.

läs tempen mot en av innerväggarna ungefär mitt i lägenheten mellan 2 rum ca 1-1.5m upp på väggen och se vad du får för temp där då innerväggarna borde hålla ungefär rumstemperatur i lägenheten.

i början var elementet 15-16c och väggar och golv 11-13c (kl 040-06?)

nu är det dock skillnad halvvägs in på dagen, jag antar att det var morgon vädret som ballade ur men elemterna är av fortfarande dock inte lika kallt på golv och väggar jag mäter nu 20-24 väggar och tak, elementet är 20-21c. kan fortfarande dock lämna "fotavtryck" på golvet, det mäts på 25-26c. Inte lika kalt som innan, det ska jag erkänna men det är kyligt fortfarande, får väll bli att inhandla termos + nån värmefläkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Men.. nu har du ju inte köpt någon bostad. Det är du medveten om? Det är bostadsrättsföreningen som det centrala här. Du har köpt en andel i denna förening där det är reglerat vilken bostad du har rätt att nyttja. Jag har också valt den bostadsformen men har också valt att inte bara vara passiv medlem utan är även aktiv i styrelsen. Styrelsen är några av dina grannar som utöver sina vanliga jobb även lägger ner fritid på att sköta om föreningen. Det utgår ofta en viss sorts arvode till dessa personer men det är inget som täcker upp för de timmar man lägger ner per år. Föreningen har ca 12st möten per år inkl årsmöte. Se till att dyka upp på nästa årsmöte för att få mer förståelse i vad en bostadsrättsförening är för något. Det bör vara i alla medlemmars intresse att föreningen sköts väl. Avgiften du betalar går delvis till att betala föreningens lån på fastigheterna (i vissa föreningar även markhyra). Din andel beror oftast på bostadens antal kvadratmeter i relation till de andra medlemmarnas bostäder.

Du kan börja med att leta upp föreningens stadgar och läsa igenom dessa.

En del verkar se föreningen som något fristående väsen som man kan ringa till och få allt fixat. Ungefär som att bo i en hyresrätt. I stadgarna brukar det finnas ett avsnitt om ansvarsfördelning som kan vara ett uppvaknande för en del medlemmar.

Så att skicka advokater på sin egen förening blir lite som att bita sig själv i svansen.

valid point was valid, jag har läst stadgarna tror jag, men får titta igen, det kanske var något annat jag läste, men ah jag får väll helt enkelt sätta mig in i föreningsvärlden också... det var väll på tiden