AMD förklarar Smart Access Memory och kylardesign i Radeon RX 6000

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Killen på phoronix-forumet "agdf" eller vad han heter _är_ grafikdrivrutinsutvecklare och han skrev att det fungerat i åratal på Linux förutsatt att bios-stödet för detta finns.
PCIE 4 har inte funnits i åratal.

Intressant. Kanske blir en liten storm över detta då.

Permalänk
Medlem

På eventet så visades väl 6800XT utan rage mode och smart access memory? Det var väl endast 6900XT som visades med det?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 3090, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Intressant. Kanske blir en liten storm över detta då.

Jag står redo med högafflar, tjära och fjärdar om det blir nödvändigt!

Men jag hoppas att katastrofen med frammåtkompatibilitet för B450/X470 får lite "bränt barn skyr elden-effekt". Jag HOPPAS att de inte tycker att det är värt massa negativa skriverier och användare som med rätta är arga nu när de har så många fina lanseringar på G.... Meeeeen AMD är ett företag, och just företag upphör aldrig att förvåna vad gäller kortsiktighet och dumsnålhet. Så vi får se, men hoppas kan man ju.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag står redo med högafflar, tjära och fjärdar om det blir nödvändigt!

Men jag hoppas att katastrofen med frammåtkompatibilitet för B450/X470 får lite "bränt barn skyr elden-effekt". Jag HOPPAS att de inte tycker att det är värt massa negativa skriverier och användare som med rätta är arga nu när de har så många fina lanseringar på G.... Meeeeen AMD är ett företag, och just företag upphör aldrig att förvåna vad gäller kortsiktighet och dumsnålhet. Så vi får se, men hoppas kan man ju.

Finns väl alltid risken att deras bakåtkompatibilitet fram tills nu var något de bara kände för att göra tills de var "on top" igen, men vi får väl se. Det är lite väldigt lite info om allt just nu så äljer på att fokusera på det goda tillsvidare

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Finns väl alltid risken att deras bakåtkompatibilitet fram tills nu var något de bara kände för att göra tills de var "on top" igen, men vi får väl se. Det är lite väldigt lite info om allt just nu så äljer på att fokusera på det goda tillsvidare

Riken finns. Men då de i mångt och mycket rest sig ur askan just tack vare goodwill så känns det skumt och tråkigt om det bara var ett verktyg för att komma på fötter igen. Nu förväntar sig folk att det ska ligga i deras DNA så det blir en kämpig resa om strävan är att bli "lika jävla illa som alla andra" om du förstår vad jag menar. Men ja vi får se var det landar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Åja. Debacklet med Zen3 visar allt att sådant där inte är hugget i sten. ...

"Debacklet" med Zen3 uppstod ur erfarenheterna från säljstarten av Zen2:
* En väldans massa strul med BIOS till följd av bristande utrymme. AMD tog inte nog höjd vid kraven på minnesutrymme för BIOS på de tidiga moderkorten, så för att stödja Zen2 blev man tvungen att släppa stödet för mindre sålda modeller i samma BIOS.
* Också strul med att uppdatera BIOS på nytillverkade moderkort när de köptes med nyaste CPU.

För att slippa en upprepning av dessa struligheter valde AMD initialt att inte alls ge stöd för Zen3 med äldre chipset.
När detta inte "gick hem" hos kunderna valde man det minst onda alternativet att erbjuda envägs uppdatering som helt stryker stödet för andra arkitekturer än Zen3. Säkerligen ett krav för att få in hela BIOS på 8 MB.
Återstår att se hur mycket strul det blir med BIOS-uppdateringar när de nya prollarna börjar säljas...

Det är därför jag starkt misstänker att det, helt eller delvis, är denna 8MB minnesbegränsning som förhindrar SAM på kort med äldre chip. Skulle nog bli ett ännu större debackel om det kom dubbla AGESA till 400-chipen; ett utan SAM-stöd för kort med 8MB BIOS-utrymme och ett annat med SAM-stöd för modeller med större minnesutrymme. Detta skulle nog reta upp både kunder och moderkortstillverkare.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Novdid:

Tveksam till det. Och även om de testar med det igång så måste de även testa med allt sådant avslaget för att få någon form av grund för sina resultat. Annars blir det inte seriöst.

Tror helt ärligt att de bytte för att även Nvidia stödjer PCIe 4.0 med RTX 3000-serien. Jag tycker inte det var rätt att byta då Intel i alla fall fram till nästa vecka har snabbast CPU:er för spel, men resultaten verkar stämma väl med resten av testsajterna även om de använt en undermålig spel-CPU.

Blir nog lite extra tester, på samma sätt som man i dag kör lite DLSS och RT, vid sidan av, när man testar Nvidia.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

"Debacklet" med Zen3 uppstod ur erfarenheterna från säljstarten av Zen2:
* En väldans massa strul med BIOS till följd av bristande utrymme. AMD tog inte nog höjd vid kraven på minnesutrymme för BIOS på de tidiga moderkorten, så för att stödja Zen2 blev man tvungen att släppa stödet för mindre sålda modeller i samma BIOS.
* Också strul med att uppdatera BIOS på nytillverkade moderkort när de köptes med nyaste CPU.

För att slippa en upprepning av dessa struligheter valde AMD initialt att inte alls ge stöd för Zen3 med äldre chipset.
När detta inte "gick hem" hos kunderna valde man det minst onda alternativet att erbjuda envägs uppdatering som helt stryker stödet för andra arkitekturer än Zen3. Säkerligen ett krav för att få in hela BIOS på 8 MB.
Återstår att se hur mycket strul det blir med BIOS-uppdateringar när de nya prollarna börjar säljas...

Det är därför jag starkt misstänker att det, helt eller delvis, är denna 8MB minnesbegränsning som förhindrar SAM på kort med äldre chip. Skulle nog bli ett ännu större debackel om det kom dubbla AGESA till 400-chipen; ett utan SAM-stöd för kort med 8MB BIOS-utrymme och ett annat med SAM-stöd för modeller med större minnesutrymme. Detta skulle nog reta upp både kunder och moderkortstillverkare.

Du missförstår mig tror jag. Det jag menar med debaclet är alltså det raseri som kunderna kände när de fick veta att 400-seriens styrkretsar inte skulle få stöd för ZEN3, att ett relativt fåtal användare upplever problem vid byte av processorgeneration för att de inte kan följa en enkel instruktion säger mer om det fåtalet användare än om AMD som företag.

Jag menar alltså att om detta nu är en artificiell begränsning, så som de tänkte göra med ZEN3, så kommer de återigen få sitt varumärke svärtat av kundernas rasteri, så jag hoppas de verkligen lärt sig att sådant inte "går hem" som du säger.

Jag kan förstå krångel med snålt ROM-minne. Men det gäller ju verkligen inte alls alla utan snarare en liten del. Crosshair VII Hero har t. ex 32MB(megabyte) ROM-chip, så att det moderkortet skulle uteslutas för att vissa andra tillverkare snålat är fullkomligt oacceptabelt. Det säger ju sig själv.

Så man får väl hoppas att till AM5 så slår AMD näven i bordet och ser till att kompatibilitet över minst 4 generationer kan säkerställas. Antingen det eller så får man kommunicera tydligare att de billigare moderkorten med för liten ROM helt enkelt får vara utan stöd. Men vi som betalat för premium ska med rätta kunna kräva att många generationer frammåt ska stödjas. Allt annat vore frultansvärt dålig PR för AMD och med tanke på att de är helt beroende av att vara på god fot med kunderna så har de inte råd med ett nedsvärtat varumärke. Om de varit Intel eller Nvidia så hade det varit en annan sak. De är så stora att de kan skita i kundernas krav men inte AMD. Absolut inte.

Så ja, om det visar sig att detta är ett kostymnisselås. Då blir det inte nådigt för AMD.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tänkte iofs vänta på lite riktiga benchmarks men ett Radeon är på önskelistan , ett rejält lyft från 2080ti ..... en stilla förhoppning är att Smart Access Memory kommer funka ihop med mitt x570 moderkort och 3700x CPU (står att det stöds av 5xxx ryxen... men samma teknologi så verkar livande att dom släpper på tiull 3xxx serien oxå ) ..... känns inte jättelockande att även byta en nästan ny och grymt bra prolle efter nått år bara .....

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Om det gör så mkt som 5-11 %, förstår jag plötsligt varför siter som hardware unboxed nyligen valt att byta till Ryzen för speltestbädd. De vill att Radeon 6xxx ska prestera så bra som möjligt när den kommer och de fick säkert förhandsinfo om detta från AMD.

Eller så bytte dem för deras viewers votade för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Det är nog en artificiell nedlåsning av någon sort misstänker jag. Kräver det PCIe 4.0 så är det också en artificiell nedlåsning då banorna från CPU är kapabla till 4.0 även på äldre bord beroende på vilken CPU som är installerad. AMD valde att låsa ner det i rädsla av att vissa äldre brädor kanske skulle ha undermåliga ledningsbanor, vilket är förståeligt. Ska bli intressant att se djupdykningar i det. Precis som Direct Storage borde ju PCI-generationer inte spela någon roll för funktionalitet, bara för bandbredd. Så det kanske inte ger 4-11% som på 500-seriens bord utan säg 0-5% på 400-serien. Oavsett en boost som de kanske gör sig själva en otjänst att inte aktivera på äldre styrkretsar, speciellt med tanke på att B550 och X470/B450 har minimala skillnader som styrkretsar och rent tekniskt inga skillnader alls sett till primära PCIe x16-kontakten grafikkortet sitter i bortsett från AMD:s nedlåsning av PCIe 4.0 på 400-serien.

Sedan är ju frågan om det egentligen borde fungera med 3000-seriens CPU:er också då IO-die är samma som i 5000-serien?

Men CPU kärnorna är inte samma. Om de implementerat nya instruktioner för detta, så kommer inte de återfinnas i Zen2, och AMD sa ju de hade gjort massa arbete med latencys etc med minnet i Zen3, det är ju väl inte en stor sträckning att de då implemneterade detta då de upptäckte en vinst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Det enda lustiga är ju då att teknologin som tidigare länkats, redan verkar användas i linux, och det var AMD som implementerade den där.
Och nyligen har tydligen Windows fått stöd för detta, och helt plötsligt dyker det upp i AMDs presskonferans som något som kräver B550 och X570 moderkort samt 5k-serie ryzen och 6800 grafikkort.

Att den finns i Linux innebär inte att den presterar på ett sådant sätt att den hade kunnat bidra till en att höja prestandan av dagens GPUer. Linux har en ofantlig mängd teknologier som används i olika utsträckning, som är varken validerade, maintainade, eller funkar på ett bra sätt. Även när de är contributade av Intel eller AMD. De kan ha lagt in tekniken i Linux kärnan, men den kanske kör helt software, och är inte alls kapabel till de bandbredder o funktioner som behövs för att få en verklig nytta. Jag skulle gissa på att AMD la in det när de byggde sina APU drivisar tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ_Datte:

Att den finns i Linux innebär inte att den presterar på ett sådant sätt att den hade kunnat bidra till en att höja prestandan av dagens GPUer. Linux har en ofantlig mängd teknologier som används i olika utsträckning, som är varken validerade, maintainade, eller funkar på ett bra sätt. Även när de är contributade av Intel eller AMD. De kan ha lagt in tekniken i Linux kärnan, men den kanske kör helt software, och är inte alls kapabel till de bandbredder o funktioner som behövs för att få en verklig nytta. Jag skulle gissa på att AMD la in det när de byggde sina APU drivisar tex.

Då är vi alltså överrens om att det nog inte är låst i hårdvaran ?

Det känns ungefär som när man hade minnesbanker förr när processorn inte kunde addressera allt minne utan man fick växla mellan olika rambanker.

Sedan när cpuer fick tillgång till hela minnet så blev accessen snabbare.

Verkar vara liknande här fast för gpu

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

Alla med en 5000 serie processor har ett sprillans nytt bios. Det är förmodligen därför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ_Datte:

Eller så bytte dem för deras viewers votade för det?

Det stämmer

Permalänk

Blir trött

Ledsen måste bara flika in. Som jag förstår det så är det många som känner sig trampade på tassen för att deras moderkort inte får stöd för zen 3. Förmodligen så är det så att tidigare versioner av moderkort inte klarar av tekniken som används av zen3. Och om så är fallet förstår jag att Amd inte släpper stöd till dessa moderkort om det skulle visa sig att det inte är möjligt hårdvarumässigt .
Likadant alla som gnäller över att man måste införskaffa zen3 samt amds senaste 6000 serie grafikkort för att kunna utnyttja dess fulla potential. Vill man hänga med och ta del av den nya tekniken så kostar det tyvärr. Och så har det alltid funkat. Sen verkar skillnaden bli rätt liten om du kör med eller utan. nån enstaka procent.

Någon nämnde att det var fult att låsa upp konsumenter till deras produkter etc.. Vafan är det för gnäll?

Ändå sitter rätt många har inne på en Iphone. Där kan man snacka om upplåst till ett varumärke...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz 72MB . ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO (Wi-Fi) X570 , Gskill Royal Elite 32GB 3,600MHz DDR4 cl14 . NZXT Kraken Z73 360mm , ASUS Radeon RX 6800 XT TUF GAMING OC 16GB , WD Black SN850 Gen 4 SSD 1TB , 2 x Samsung 860 evo 500gb , 1x Samsung 860 evo 1tb , 1x Samsung 860 evo 2tb .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nothorized:

Ledsen måste bara flika in. Som jag förstår det så är det många som känner sig trampade på tassen för att deras moderkort inte får stöd för zen 3. Förmodligen så är det så att tidigare versioner av moderkort inte klarar av tekniken som används av zen3. Och om så är fallet förstår jag att Amd inte släpper stöd till dessa moderkort om det skulle visa sig att det inte är möjligt hårdvarumässigt .
Likadant alla som gnäller över att man måste införskaffa zen3 samt amds senaste 6000 serie grafikkort för att kunna utnyttja dess fulla potential. Vill man hänga med och ta del av den nya tekniken så kostar det tyvärr. Och så har det alltid funkat. Sen verkar skillnaden bli rätt liten om du kör med eller utan. nån enstaka procent.

Någon nämnde att det var fult att låsa upp konsumenter till deras produkter etc.. Vafan är det för gnäll?

Ändå sitter rätt många har inne på en Iphone. Där kan man snacka om upplåst till ett varumärke...

Det finns inga hårdvaruanledningar dock. Chippen som innehåller firmware för alla processorer var inte designade att rymma 6-7 generationer av chip, så om man nu uppgraderar bios kommer man tappa stöd för gamla processorerna, vilket inte är helt lätt att förmedla till kunder. Därför ville de inte ens tillåta användning av 400-serien heller... det är den enda anledningen jag hört i alla fall.

Sen håller jag med dig att folk gnäller för mycket. Folk som köpte fort till/innan första gen ryzen kan köra 16 kärnor zen2, det är väl galet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ_Datte:

Eller så bytte dem för deras viewers votade för det?

De förklarade att omröstningen var en del i beslutet.
En annan del var att de ville testa huruvida PCI exp. 4.0 gör någon skillnad eller ej.

Det är upp till var och en att tro på att det är hela förklaringen, eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Haha, det har jag verkligen svårt att tro på... De bytte ju till Ryzen för länge sen. Detta är ju dessutom något som enligt AMD enbart funkar på Zen 3 och inte Zen 2 som Hardware Unboxed och andra kör med idag. Utöver det har jag väldigt svårt att tro att AMD skulle nämna något om sånt långt i förväg till hårdvarutestare. Sen är det är ju ingen hemlig teknik, de pratar ju öppet om det.

Foliehatt mycket?

De bytte i augusti, dvs för ca två månader sedan. Vid det laget visste givetvis AMD exakt hur prestanda påverkas av dessa nya features.

Vad du tror eller inte tror är din ensak. Jag spekulerar att HU är en av de allra mest AMD-vänliga siterna på nätet och att de skulle kunna få förhandsinformation kanske ändå inte kan anses vara osannolikt.

Om det i dina ögon betyder att jag bär foliehatt när jag spekulerar att HU kanske bytte till en AMD-baserad testbädd i augusti för att det skulle vara se misstänkt ut, även er utan foliehatt, om de bytt testbädd samtidigt som de testar ny grafikhårdvara, så kan jag stå ut med det.

The proof is in the pudding, som de säger. Kommer HU raskt byta cpu innan RX 6xxxx släpps? Då kommer resultaten se bättre ut jämfört med Ampere än i ett intel-baserat system.

Eller kommer de köra med både Intel och AMD?

Snart vet vi.

Ps. Att testsiter och tom benchmark-program ibland mutas för att visa den ena eller andra tillverkaren i extra gott ljus, är ingen nyhet för någon normalbegåvad person som inte föddes igår. Så varför är du så säker på att inte tex HU skulle kunna göra något liknande? Litar du blint på dem?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

(1) Du missförstår mig tror jag. Det jag menar med debaclet är alltså det raseri som kunderna kände...

(2) ... att ett relativt fåtal användare upplever problem vid byte av processorgeneration för att de inte kan följa en enkel instruktion säger mer om det fåtalet användare än om AMD som företag.

(3) Jag kan förstå krångel med snålt ROM-minne. Men det gäller ju verkligen inte alls alla utan snarare en liten del. ...

(1) Jag förstod att det var detta du syftade på, men det var fler än kunderna som hade problem och jag tror AMD vill undvika ännu större strul/klagomål/kostnader till följd av...

(2) I absoluta tal var det ganska många som inte hade en äldre CPU tillgänglig för att kunna uppdatera BIOS. Inte en fråga om att inte kunna läsa.
I USA hade AMD en verksamhet där kunder som köpt moderkort kunde låna en äldre CPU för att göra uppdateringen. Detta kostade säkert en hel del för företaget.
Merarbete för återförsäljare som uppdaterade BIOS på nya moderkort åt sina kunder.
Därtill kan det ha varit några som uppdaterade BIOS "för att man alltid ska ha senaste BIOS", utan att samtidigt byta till nyare CPU och därmed tappade stöd för den processor de ville fortsätta använda.
Alla dessa faktorer måste också vägas in i AMDs beslut.

(3) Gäller knappast bara "en liten del" med tanke på hur många moderkort med 8MB BIOS-minne som såldes 2018-19. Kort med större minne blev inte ens reella alternativ förrän Q2'19 och först ännu senare började man trycka på det större minnesutrymmet som en potentiell framtida fördel.
Många av korten som sålde bra med 8MB har sedan kommit i reviderad version med mer minne. Det krävs inte mycket fantasi för att klura ut att många kommer klaga om det kommer stöd för 400-serien, men bara för moderkort som har större minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

(1) Jag förstod att det var detta du syftade på, men det var fler än kunderna som hade problem och jag tror AMD vill undvika ännu större strul/klagomål/kostnader till följd av...

(2) I absoluta tal var det ganska många som inte hade en äldre CPU tillgänglig för att kunna uppdatera BIOS. Inte en fråga om att inte kunna läsa.
I USA hade AMD en verksamhet där kunder som köpt moderkort kunde låna en äldre CPU för att göra uppdateringen. Detta kostade säkert en hel del för företaget.
Merarbete för återförsäljare som uppdaterade BIOS på nya moderkort åt sina kunder.
Därtill kan det ha varit några som uppdaterade BIOS "för att man alltid ska ha senaste BIOS", utan att samtidigt byta till nyare CPU och därmed tappade stöd för den processor de ville fortsätta använda.
Alla dessa faktorer måste också vägas in i AMDs beslut.

(3) Gäller knappast bara "en liten del" med tanke på hur många moderkort med 8MB BIOS-minne som såldes 2018-19. Kort med större minne blev inte ens reella alternativ förrän Q2'19 och först ännu senare började man trycka på det större minnesutrymmet som en potentiell framtida fördel.
Många av korten som sålde bra med 8MB har sedan kommit i reviderad version med mer minne. Det krävs inte mycket fantasi för att klura ut att många kommer klaga om det kommer stöd för 400-serien, men bara för moderkort som har större minne.

Visst är det en rävsax de sitter i, absolut. Men jag vill ändå tro att det går bättre om de ger folk något än om de låter bli.

Till AM5 hoppas jag den här jävla röran är utredd, och inte då genom att de snålar man fram/bakåtkompatibilitet utan att de istället tillser att sådant går friktionsfritt.

Hur som haver så verkar det inte så troligt att folk kommer vara nöjda med en artificiell låsning med motiveringen att det blir "rörigt" annars, så oavsett vilken väg de nu väljer så kommer de få skit för det. Det handlar bara om vilken sorts skit de i slutändan bedömer luktar minst illa.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.