Värdeful information om GNU/Linux operativsystem

Permalänk
Medlem

Värdeful information om GNU/Linux operativsystem

Jag öppnar denna tråd så att alla användare kan dela med sig information om GNU/Linux operativsystemen. Det kan vara hur väsentligt eller trivialt som helst.

1) Linux är inte ett operativsystem. Det är kärnan som själva operativsystemet bygger på.
2) Ett operativsystem består av: package manager som man använder för att installera olika program som inte kom med det specifika operativsystemet, desktop environment som förändrar operativsystemets utseende och funktionalitet, och en massa andra saker som gör ett operativsystem unik.

3) Det finns ett antal operativsystem som utgör basen till hundratals olika operativsystem: Arch, Debian, Gentoo, Slackware, OpenSUSE, Free/OpenDBS, MX Linux osv. Ubuntu och Mint är derivat av Debian; Manjaro, ArcoLinux, EndeavourOS osv. är derivat av Arch.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1b/Linux_Dis...

4) Varje operativsystem har sitt eget syntax för att installera saker. Om man t.ex. vill installera Haskell-platform på Debian och dess derivat så använder man kommandot "sudo apt-get install haskell-platform", om man vill installera det på Fedora och dess derivat använder man kommandot "sudo dnf install haskell-platform". Varje operativsystem använder ett visst språk i sin terminal: bash, zsh, fish osv. De har i sin tur sitt eget syntax och funktionalitet. Om man t.ex. vill se innehållet av en mapp som en lista anger man kommandot "ls -1".

5) Jag använder Arch derivatet Manjaro på grund av att jag gillar KDE Plasmas utseende och funktionalitet, och man har tillgång till Arch User Repository som man kan använda till att ladda ned olika saker som kanske inte finns på Manjaro osv. En sekundär anledning till mitt val av Manjaro är att jag vill bli erfaren i Arch ekosystemet.

Visa signatur

| Ryzen 3800XT | Corsair LPX 32GB | B550 Aorus Elite v2 | GTX 970 | Samsung 970 Evo | CM Masterbox 520 | RM750x | Windows 7

| Ryzen 2700 | Corsair LPX 16GB | Prime B450-Plus | GT 1030 | Samsung 970 Evo | Kolink Observatory | RM750x | EndeavourOS

| JDS Labs Atom | Khadas Tone Board | Fostex TX-X00 & HIFIMAN HE4XX |

Permalänk
Avstängd

Okej. Här är linux handböcker för 2st distros:

  1. Debian handboken

  2. Fedora Docs

Det man kan se är att Debian distrot har betydligt mer information i sin handbok än Fedora.

Nu till en fråga, kan man använda t.ex. Fedora och få nytta av Debians handbok också för att t.ex. konfigurera Apache och andra services?

Permalänk
Medlem
Skrivet av futhark14:

Jag öppnar denna tråd så att alla användare kan dela med sig information om GNU/Linux operativsystemen. Det kan vara hur väsentligt eller trivialt som helst.

1) Linux är inte ett operativsystem. Det är kärnan som själva operativsystemet bygger på.
2) Ett operativsystem består av: package manager som man använder för att installera olika program som inte kom med det specifika operativsystemet, desktop environment som förändrar operativsystemets utseende och funktionalitet, och en massa andra saker som gör ett operativsystem unik.

3) Det finns ett antal operativsystem som utgör basen till hundratals olika operativsystem: Arch, Debian, Gentoo, Slackware, OpenSUSE, Free/OpenDBS, MX Linux osv. Ubuntu och Mint är derivat av Debian; Manjaro, ArcoLinux, EndeavourOS osv. är derivat av Arch.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1b/Linux_Dis...

4) Varje operativsystem har sitt eget syntax för att installera saker. Om man t.ex. vill installera Haskell-platform på Debian och dess derivat så använder man kommandot "sudo apt-get install haskell-platform", om man vill installera det på Fedora och dess derivat använder man kommandot "sudo dnf install haskell-platform". Varje operativsystem använder ett visst språk i sin terminal: bash, zsh, fish osv. De har i sin tur sitt eget syntax och funktionalitet. Om man t.ex. vill se innehållet av en mapp som en lista anger man kommandot "ls -1".

5) Jag använder Arch derivatet Manjaro på grund av att jag gillar KDE Plasmas utseende och funktionalitet, och man har tillgång till Arch User Repository som man kan använda till att ladda ned olika saker som kanske inte finns på Manjaro osv. En sekundär anledning till mitt val av Manjaro är att jag vill bli erfaren i Arch ekosystemet.

fast Linux är ju ett operativsystem?

https://www.redhat.com/en/topics/linux/what-is-linux

"Linux® is an open source operating system (OS). An operating system is the software that directly manages a system’s hardware and resources, like CPU, memory, and storage. The OS sits between applications and hardware and makes the connections between all of your software and the physical resources that do the work.

Think about an OS like a car engine. An engine can run on its own, but it becomes a functional car when it’s connected with a transmission, axles, and wheels. Without the engine running properly, the rest of the car won’t work.

"

https://www.linux.com/what-is-linux/
"Just like Windows, iOS, and Mac OS, Linux is an operating system."

https://opensource.com/resources/linux
"Linux is the best-known and most-used open source operating system. As an operating system, Linux is software that sits underneath all of the other software on a computer, receiving requests from those programs and relaying these requests to the computer’s hardware."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexdale:

fast Linux är ju ett operativsystem?

Linux är inte ett operativsystem. Det är en hel familj operativsystem som har det gemensamt att de använder Linux-kärnan. Bland dessa kan man hitta OS som Ubuntu, Debian, mfl. Samt även en massa icke-namngivna Linux-baserade OS som används i inbyggda system av olika slag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Linux är inte ett operativsystem. Det är en hel familj operativsystem som har det gemensamt att de använder Linux-kärnan. Bland dessa kan man hitta OS som Ubuntu, Debian, mfl. Samt även en massa icke-namngivna Linux-baserade OS som används i inbyggda system av olika slag.

nja du syftar ju på distrubutionerna, en distro är en distro, en distro är inte ett operativsystem, isåfall vilken del? bash? skrivbordmiljön xfce? filhanteraren?

linux kärnan är per definition ett operativsystem, en distro är en distro, det finns en hel uppsjö med distros som använder Linux-kärnan.

vad de har gemensamt är att alla dom är Linux-baserade distros.

https://techterms.com/definition/operating_system
"An operating system, or "OS," is software that communicates with the hardware and allows other programs to run."

i annat fall så har Redhat och alla andra helt fel och det tror jag inte.

https://opensource.com/resources/linux
"Linux is the best-known and most-used open source operating system. As an operating system, Linux is software that sits underneath all of the other software on a computer, receiving requests from those programs and relaying these requests to the computer’s hardware."

det finns numera rätt många BSD-distros också, de använder BSD-kärnan.

Permalänk
Medlem

Har alltid tolkat Linux som en kärna.
Ubuntu är ett operativsystem som baseras på Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av outbox:

Har alltid tolkat Linux som en kärna.
Ubuntu är ett operativsystem som baseras på Linux.

Linux är en kärna, men det används också som samlingsnamn för alla operativsystem baserade på Linux kärnan. Slarvigt språkbruk kan tyckas, men nu är det så språkbruket är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Linux är en kärna, men det används också som samlingsnamn för alla operativsystem baserade på Linux kärnan. Slarvigt språkbruk kan tyckas, men nu är det så språkbruket är.

Jag tycker inte det där stämmer, riktigt.
Det känns mer som att det lite slarvigt används som samlingsnamn på en viss kategori av operativsystem som faktiskt försöker vara traditionellt Unix-liknande och som baseras på Linux-kärnan.

Android t.ex. är ju ett extremt populärt Linux-baserat OS, men det brukar inte räknas med när folk använder Linux som något slags samlingsbeteckning.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Linux är en kärna och ett operativsystem.
Om man tex. startar linux med init=/bin/sash är det inte ett operativsystem? En dist behövs inte.
(För tydlighetens skull har man inget annat än /bin/sash på hårddisken. )
manualsida sash (den statiskt länkade kommandotolken)

Den här tråden började bra
Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Jag tycker inte det där stämmer, riktigt.
Det känns mer som att det lite slarvigt används som samlingsnamn på en viss kategori av operativsystem som faktiskt försöker vara traditionellt Unix-liknande och som baseras på Linux-kärnan.

Android t.ex. är ju ett extremt populärt Linux-baserat OS, men det brukar inte räknas med när folk använder Linux som något slags samlingsbeteckning.

Android har ingen komplett Linux-kärna.

Om du installerar Linux-kärnan men inget annat har du ett fungerande operativsystem och kan använda vissa textkommandon. En del av dessa textkommandon saknas dock i Android. Installera en terminalemulator på telefonen så kan du testa själv:

Citat:

xxx@yyy:/ $ uname
/system/bin/sh: uname: not found
xxx@yyy:/ $ vi
/system/bin/sh: vi: not found

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Android har ingen komplett Linux-kärna.

Om du installerar Linux-kärnan men inget annat har du ett fungerande operativsystem och kan använda vissa textkommandon. En del av dessa textkommandon saknas dock i Android. Installera en terminalemulator på telefonen så kan du testa själv:

Jag tror du blandat ihop koncepten. Med bara kärnan kan du inte köra kommandon öht, den lär ju bara bli besviken om den inte har något "init" att starta och inte göra så mycket mer efter det.

Som FattarNiInte nämnde kan t.ex. kombinationen kärnan + sash bilda något slags minimalt användbart system, men det är ju inte vad du pratar om.

Och att Android inte har en massa userland-grejer som man skulle förvänta sig i ett normalt Unix-liknande system, typ uname-kommandot/programmet, osv är ju inte frågan om att kärnan inte är komplett. Det där är ju saker som inte är en del av kärnan från första början som du pekar ut som försvunna.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Så här står det på Wikipedia om Linux-kerneln i alla fall.
Står lite olika beroende på var på internet man hämtar sin information. Håller med att det är lite luddigt.

Citat:
"The Linux kernel is a free and open-source, monolithic, modular, multitasking, Unix-like operating system kernel. It was conceived and created in 1991 by Linus Torvalds for his i386 based PC, and it was soon adopted as the kernel for the GNU Operating System, which was created as open source and free software, and based on UNIX as a by-product of the fallout of the Unix wars. Since then, it has spawned a plethora of operating system distributions, commonly also called Linux, although, formally, the term "Linux" refers only to the kernel".
https://en.wikipedia.org/wiki/Linux_kernel

Permalänk
Medlem

det finns redan fastställd definition på vad ett operativsystem är för något, och det är mjukvara som kommunicerar med hårdvaran. Det är inte en tolkningsfråga och inte jag som hittat på det Se föregående länkar.

en distro kommunicerar inte med hårdvaran, bash kommunicerar inte heller med hårdvaran bara för att man kan skriva mv file file2.

en distro kommunicerar med kerneln.
kernel kommunicerar med hårdvaran.
detta är orsaken till varför distro det heter just distro. Men däremot så använder man förmodligen termerna "operativsystem", "distro", "system" på ett slarvigt sätt som gör att denna diskussion fortfarande finns efter typ 25 år.

Android bara använder en liten del av Linux kerneln, men är fortfarande Linux även om i en besudlad form, så man skulle kunna säga att Android är en Linux-distro. Jag tror att orsaken till att varför man tolkar och talar om Android som ett sär-eget operativsystem är att den använder endast en liten del av Linux-kerneln, som är så pass söndermoddad och besudlad till en nivå bortom igenkännande, och detta är vad jag läst någonting som man ångrar eftersom det blir kompabilitetsproblem för olika mobilmodeller som använder Android, och att man istället nu siktar på att använda en mer mainline-kernel och gemensam sådan för samtliga mobilmodeller

jag tror inte att det är helt omöjligt, utan snarare troligt att Windows kommer att överge sin egen kernel, och köra på Linux-kerneln, det skulle innebära att Windows blir en Linux-distro. Men likt Android så lär de förmodligen modda sönder den bortom igenkännande och baka in sin egen stänga kod där och kalla produkten för Windows och fortfarande sälja den för samma antal kronor som de gör i nuläget

Permalänk
Skrivet av Lexdale:

det finns redan fastställd definition på vad ett operativsystem är för något, och det är mjukvara som kommunicerar med hårdvaran. Det är inte en tolkningsfråga och inte jag som hittat på det Se föregående länkar.

Aha! Så eftersom BIOS är mjukvara som kommunicerar med hårdvaran, är BIOS ett operativsystem. Varför klagar i så fall datorn på att det inte finns något operativsystem trots att man har BIOS i burken?

Permalänk
Medlem

"Debian är ett fritt operativsystem (OS) för din dator. Ett operativsystem är den uppsättning av grundläggande program och verktyg som gör att din dator kan köras." Från debian.org

Debian definierar sig som ett operativsystem. Jag ser inte Linux som ett operativsystem utan som en kärna. Jag kommer aldrig att ändrar mig på den punkten, men vad spelar det för roll vad vi kallar det? Om folk kallar Linux för ett operativsystem så går det bra för mig och det gör mig inget.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexdale:

det finns redan fastställd definition på vad ett operativsystem är för något, och det är mjukvara som kommunicerar med hårdvaran. Det är inte en tolkningsfråga och inte jag som hittat på det Se föregående länkar.

en distro kommunicerar inte med hårdvaran, bash kommunicerar inte heller med hårdvaran bara för att man kan skriva mv file file2.

Det finns inte en entydig, allmänt fastställd definition av "operativsystem".

Det finns små inbyggda system där det inte finns något operativsystem alls, utan applikationsmjukvaran pratar direkt med hårdvaran.

På den gamla goda tiden när MS-DOS fortfarande var aktuellt så var MS-DOS det operativsystem som mestadels användes på PC, men MS-DOS pratade inte med någon hårdvara. MS-DOS var tämligen hårdvaruoberoende och pratade med BIOS som skötte hårdvaruspecifika operationer.
Men många program gick förbi MS-DOS och BIOS och pratade direkt med hårdvaran för att få vettig prestanda eller för att BIOS inte stödde alla hårdvaruoperationer.

En distro (kortform för distribution) är helt en specifik ihopbundling av Linux-kärnan plus diverse andra program som behövs för att göra det hela till ett användbart system. Så en distro inkluderar en kärna som pratar med hårdvara.