Permalänk
Medlem

4g failsafe hjälp.

Bahnhof har lyst med instabilitet på sista tiden och jag har bestämt mig för att lösa en failsafe via 4G backup.
Jag har idag 2st routrar kopplade direkt till fiberkonvertern på LAN portarna.

Jag skulle vilja behålla denna lösning och letar efter bästa lösning/produkt med WAN Ethernet in + 4G med automatisk (helst avbrottsfri) överkoppling till 4G om WAN (fiber) försvinner, samt 2st snabba LAN portar till mina routrar.
Det behöver inte finnas någon wifi på detta då routrarna löser det.
Extra bonus om någon typ av larm går att få vid överkoppling till 4G.

Ber om ursäkt om jag använt fel terminologi men hoppas ni ska förstå vad jag menar.

Visa signatur

8=======================================================================D
Så stor minst.

Permalänk
Medlem

Det finns ju routrar som har både 4G och WAN-uttag för kabel, där man kan ställa in automatisk failover.
Ett annat alternativ är ju att ha en router med minst två WAN-uttag, och sen en 4g brygga kopplad i ena WAN-uttager.

Permalänk
Medlem

Tack, första alternativet där låter ju bäst.
Jag tar gärna en länk till specifik produkt då jag är rädd att min okunskap köper fel annars.

Visa signatur

8=======================================================================D
Så stor minst.

Permalänk
Medlem

Min Ubiquiti USG3 stödjer detta till exempel. Jag kör med en 4G uppkoppling som backup.

Permalänk
Medlem

Här är en router som har både 4G och vanlig WAN, den kan du använda antingen fristående som den är, eller så kan du brygga den så att du använder den genom att koppla in den i WAN på en annan router:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4529471

Permalänk
Medlem

Inget svar på din fråga; finns det någon speciell anledning till att du vill ha tre routrar på ditt nätverk?

Om inte, så finns det risk för problem. Använder du dom som accesspunkter för att få bättre WiFi i huset? Är dom i sådana fall inställda som just accesspunkter eller agerar dom fortfarande router?

Även om mitt inlägg inte ger svar på din specifika fråga så kanske det kan optimera ditt nätverk.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

En till avstickare, men som ändå är väldigt relevant. Är du helt säker på att felet ligger hos Bahnhof och inte i någon av dina enheter?
Eftersom du skriver att du har fiber bör du ha väldigt hög uptime.

Permalänk
Medlem

Ledsen för sen återkoppling på era svar.

Jag vill egentligen "bara" ha 2 helt fristående routrar som har egna nätverk på egna våningar (har redan idag).
Jag har inte haft några problem med detta upplägg och därför inte försökt göra om en av dessa till AP, kanske mer av ren lathet men då jag ändå vill ha helt separata nätverk på våningarna så känns det enklast.

Jag är 99% säker på att det är Bahnhof som strular, ett problem jag kommer hantera separat.
Kommer dock vilja realisera 4G backup oavsett.

Problemet med RUT modellerna verkar vara enbart 100mbit ethernet portar, jag är ju ute efter så lita flaskhals som möjligt på denna front.

Ubiquiti hittar jag inte med 3/4G stöd alls tyvärr.

P.S har sneglat på denna men osäker på om den går att göra avbrottfri överkoppling från WAN -> 4G vid bortfall, eller om den är "bra" i övrigt.
Jag kommer alltså avaktivera wifi delen på denna enhet och avser göra den så öppen/hjärndöd i övrigt på LAN sidan för att minimera problem då jag som nämnt tidigare har ytterligare 2 routrar på varsin LAN-port som redan är konfigurerade.

Visa signatur

8=======================================================================D
Så stor minst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gnuttiz:

Ledsen för sen återkoppling på era svar.

Jag vill egentligen "bara" ha 2 helt fristående routrar som har egna nätverk på egna våningar (har redan idag).
Jag har inte haft några problem med detta upplägg och därför inte försökt göra om en av dessa till AP, kanske mer av ren lathet men då jag ändå vill ha helt separata nätverk på våningarna så känns det enklast.

Jag är 99% säker på att det är Bahnhof som strular, ett problem jag kommer hantera separat.
Kommer dock vilja realisera 4G backup oavsett.

Problemet med RUT modellerna verkar vara enbart 100mbit ethernet portar, jag är ju ute efter så lita flaskhals som möjligt på denna front.

Ubiquiti hittar jag inte med 3/4G stöd alls tyvärr.

P.S har sneglat på denna men osäker på om den går att göra avbrottfri överkoppling från WAN -> 4G vid bortfall, eller om den är "bra" i övrigt.
Jag kommer alltså avaktivera wifi delen på denna enhet och avser göra den så öppen/hjärndöd i övrigt på LAN sidan för att minimera problem då jag som nämnt tidigare har ytterligare 2 routrar på varsin LAN-port som redan är konfigurerade.

Om Du vill ha Gigbit-portar så kan du gå upp några snäpp till RUTX09, men d får du också öppna upp plånbokem lite mer:
https://teltonika-networks.com/product/rutx09

Permalänk
Medlem

Har också titta på detta men inte gjort något åt ännu.
Har kikat på b.la. Netgear 4G LTE Modem LB2120
Den kan sättas i transparant mod så du ansluter internet till ena porten och får ut på andra.
När det fasta går ner så kopplas 4g in och skickar ut på samma kabel.

Om det sedan går att koppla 2 routrar är ju tveksamt eftersom jag inte tror att du får mer än en ip adress på 4G.

Har inte gjort så mycket på detta projekt eftersom jag har väldigt dåligt 4G, så jag måste antagligen upp med antenner på taket för att få någon fart på det. Eftersom antennkablar käkar upp en hel del av antenn förstärkningen så måste 4G routern placeras på vinden.
Så det blev lite för mycket krångel.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Men varför har du två, eller är det tom. tre routrar?
Om det är för att ha separata interna nät så kan du ju ha flera VLAN i en och och samma router.
Det blir ju bara mer som kan krångla ju fler enheter du blandar in.