Quiz: Vad kan du om nätverkslagring?

Permalänk
Cyberman

Quiz: Vad kan du om nätverkslagring?

Hur bra koll har du på förkortningar, standarder och terminologi när det gäller nätverksansluten lagring?

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

Kan inte tänka mig att många på det här forumet missar här

Permalänk
Medlem

Lite väl lätt denna veckan kan man tycka.

Permalänk
Medlem

Är det fler än jag som 9 av 10 gånger inte ens ser quizet?

Permalänk
Medlem

Allt som det verkar, 10/10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixner:

Kan inte tänka mig att många på det här forumet missar här

Eh...
Bara 9/10. *skäms pytte lite*

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiGrip:

Är det fler än jag som 9 av 10 gånger inte ens ser quizet?

Javascript-blocker?

Permalänk
Medlem

Hmm, detta var lite för lätt och kändes mer som marknadsföring...

Permalänk
Medlem

Är rätt oteknisk av mig i överlag men 7/10 rätt blev det

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Eh...
Bara 9/10. *skäms pytte lite*

Bara 8/10. *skäms adekvat mycket*

Skrivet av medbor:

Hmm, detta var lite för lätt och kändes mer som marknadsföring...

Det är marknadsföring.

Permalänk
Medlem

Ett av svaren är på gränsen till falsk marknadsföring av Synology, jag är inte imponerad.

Går NASen åt h-vete så är man ju totalt rökt, dvs även NAS fantaster bör komplettera med en molnlösning för att vara säkra. En backup site på en annan plats är dock en ok lösning också.

Permalänk
Medlem

9/10 svarade HAMR istället för SMR. 👎

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Bara 8/10. *skäms adekvat mycket*

Det är marknadsföring.
https://i.imgur.com/1yqSmFS.png

Jag vet att det är det, men det kändes som det också... inte samma sak. Sponsrade artiklar ska helst inte kännas så tydligt som jag tyckte denna gjorde

Permalänk
Medlem

6/10, bättre än jag trodde

Permalänk
Moderator, Testpilot
Skrivet av makatech:

Ett av svaren är på gränsen till falsk marknadsföring av Synology, jag är inte imponerad.

Går NASen åt h-vete så är man ju totalt rökt, dvs även NAS fantaster bör komplettera med en molnlösning för att vara säkra. En backup site på en annan plats är dock en ok lösning också.

Det är ett Quiz som är tydligt flaggat för att vara sponsrat av just Synology. De som är NAS-fantaster fattar nog nackdelarna och fördelarna men i stora drag är ju inget av svaren felaktiga och inom tolkningsområde. Detta var inte direkt en objektiv genomgång av NAS och dess teknik.

Permalänk
Medlem

9/10

Med en nätverksteknikerutbildning i bakgrunden (dock typ 6-7 år tillbaka sedan jag höll på med det) så kändes alla tekniska frågot ganska självklara. Var bara frågorna specifika till Synologys marknadsföring som jag inte vart helt säker på.

Permalänk
Medlem

För mycket synology frågor även om jag bonande på cmr

Permalänk
Medlem

9/10, sumpade RAID10. Köpte en DS212j när den kom och har en DS220j nu så Synologys ekosystem är jag välbekant med.

Permalänk
Medlem

9/10
Hade inte den blekaste aning om vad CMR och SMR stod för.

Permalänk
Medlem

Lite väl lätt.

Permalänk
Medlem

Skit detta va min chans att få 10 rätt och så klantade jag mig på en fråga

Permalänk
Medlem

50/10 rätt. Det är väl här man ska skryta?

(nä skoja, 4/10, helt ok då jag är usel på nätverk men det här resultatet är inget man skriver en kommentar om)

Permalänk
Medlem

Alltid gött med en 10/10.
Den ska jag spara ner till min NAS.

Permalänk
Skribent

Alltid lite knepigt att pejla in rätt svårighetsgrad på sådana här quizar, men hellre något för lätt än helt omöjligt (tycker jag). Hittills är det en dryg tredjedel som nått 8 rätt eller fler, starkt jobbat

Gällande innehållet är det ganska svårt att skapa frågor kopplade till ett företags produkter, som inte kräver att man söker igenom produktsidor för att hitta svaren. I det här fallet testade jag att flika in produkter främst genom bilder och efterföljande text, men tar gärna feedback på upplägget och förbättringsförslag!

Permalänk
Medlem

Inte säker på hur jag fick 9/10 när jag aldrig ägt en nas lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Är rätt oteknisk av mig i överlag men 7/10 rätt blev det

Skrivet av Chromatic:

Inte säker på hur jag fick 9/10 när jag aldrig ägt en nas lol

Exakt mina tankar också. Hur lyckades jag med 8/10?!

Permalänk
Medlem

6/10 Korrekta svar!
Över hälften! Bra jobbat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Alltid lite knepigt att pejla in rätt svårighetsgrad på sådana här quizar, men hellre något för lätt än helt omöjligt (tycker jag). Hittills är det en dryg tredjedel som nått 8 rätt eller fler, starkt jobbat

Gällande innehållet är det ganska svårt att skapa frågor kopplade till ett företags produkter, som inte kräver att man söker igenom produktsidor för att hitta svaren. I det här fallet testade jag att flika in produkter främst genom bilder och efterföljande text, men tar gärna feedback på upplägget och förbättringsförslag!

Jag har svårt att sätta fingret på det, men det kändes bara lite fel på något sätt. Det var på inget sätt allvarligt illa och det kändes inte helt sämst, men ja som sagt... fortsätt dock gärna med dessa, de är ju något annat än att bara ha artiklar i alla fall

Permalänk
Medlem

Bah. 9/10 pga revisionism i IT-ledet. Taskigt att ge fel för Redundant Array of Inexpensive Disks, vilket är precis vad RAID står för, iaf om man är gammal och erfaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Därför man har en NAS till i separat byggnad som ordinarie NAS speglar mot en gång i veckan.

8/10 här, var väl ok.