Quiz: Vad kan du om nätverkslagring?

Permalänk
Medlem

När jag såg ämnet tänkte jag att "jag kan ju nästan ingenting om NAS".
Sedan handlade frågorna mer om datalagring och nätverk i största allmänhet, så... 8/10!

Permalänk
Medlem

9/10 för att man läste slarvigt på Raid-frågan om R&W/utrymme

Visa signatur

Intel i7 5820K 4.5GHz, Noctua D-15, Corsair 16GB 3000MHz, X99-Deluxe, Asus GTX 1070 Strix, Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Även molnlösningar kan snubbla. T.ex. Acronis Cloud gjorde en bobo hösten förra året där vi blev av med tre månaders retention i storleksordningen terabyte. Som sagt, kan något gå åt pipan... Frekventa återläsningar är nödvändiga för vetskap om sakers tillstånd - än hur mycket "the bean counter" gnäller.

Absolut, du har helt rätt även om jag hoppas att du har fel. Jag har nämligen en del filer enbart i moln. Men helt klart, molnleverantören kan strula eller få problem de också. Komiskt att vissa tror att tekniken är stabilare bara för att det hanteras i "molnet".

För att vara säkrare är det så klart bra med både NAS och moln, möjligen alternativt dubbla NAS på olika platser även om det känns något overkill.

Däremot tycker jag det börjar kännas lite omodernt med snurrdiskar, att köpa en stor fet NAS med snurrdiskar år 2020 tar emot mentalt för mig.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av makatech:

För att vara säkrare är det så klart bra med både NAS och moln, möjligen alternativt dubbla NAS på olika platser även om det känns något overkill.

Lire mer off-topic. Dubbla backuper, dvs inkrementell backup på senaste backup har räddat två av de företag jag driftar med vänstern från ransomware. Att göra backup på ransomware-krypterade filer gör ju ingen glad!

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Gissade rätt på vilken diskstorlek som aldrig funnits men åkte på SMR, HMR, CMR (aldrig hört talas om de.....)

Skrivet av Chromatic:

Inte säker på hur jag fick 9/10 när jag aldrig ägt en nas lol

8/10 här. Vi fixade det tack vare vårt goda minne 😁

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Lire mer off-topic. Dubbla backuper, dvs inkrementell backup på senaste backup har räddat två av de företag jag driftar med vänstern från ransomware. Att göra backup på ransomware-krypterade filer gör ju ingen glad!

Nej, en mardröm om även backuperna infekteras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Det är ett Quiz som är tydligt flaggat för att vara sponsrat av just Synology. De som är NAS-fantaster fattar nog nackdelarna och fördelarna men i stora drag är ju inget av svaren felaktiga och inom tolkningsområde. Detta var inte direkt en objektiv genomgång av NAS och dess teknik.

vISST... Men ett Quiz på Sweclockers tycker jag ska testa kunskaper, inte hur väl insatt medlemmarna är i respektive sponsors marknadsföring. Tycker redaktionen kan skämmas!

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

8/10, hade ingen aning om os:et men blundern på en av raid-frågorna får jag bara skämmas för.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Min första 8/10!
Kul med ett quiz där man inte behöver ha varit med sen Comodore 64 för att kunna få höga poäng...
Vore kul att se fler Quiz som fokuserar på mer aktuella tekniker/enheter.

Visa signatur

CPU:Intel Core i7-6700K @ 4,5 GHz GPU: GTX 1080 Moderkort: ASUS Z170-E RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz Chassi: Phanteks Eclipse P400S Tempered Glass Kylare: Corsair h100i

Permalänk

10/10 Nätverkslagring är verkligen mitt ämne haha kör dock Qnap här hemma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Man kan ju inte bara godtyckligt ändra betydelsen av en akronym, det är Redundant Array of Inexpensive Disks och inget annat. I övrigt kändes det som det ojämnaste quizet hittills, var det en deal, 5 frågor var (SC/Synology)? For oss Synology användare var det ju barnsligt enkelt, för övriga måste det känts helt absurt.

Jag förstår din princip.

Men i detta fall så tycker jag "Redundant Array of Independet Disks" är en bättre/mer logisk betydelse.
Annars hamnar man i en situation att det blir RAED* istället för RAID om man har betalat för mycket.
Samt att det kan finnas olika åsikter om vilket prisindex som ska följas för att kallas RAID respektive RAED.
Dessutom skulle två hårdvarumässigt identiska konfigurationer kunna vara både RAID och RAED beroende på inköpstillfälle och inköpsställe.

* RAED = Redundant Array of Expensive Disks

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av orginallinus:

vISST... Men ett Quiz på Sweclockers tycker jag ska testa kunskaper, inte hur väl insatt medlemmarna är i respektive sponsors marknadsföring. Tycker redaktionen kan skämmas!

Det går bra att helt ignorera quiz:en också om det är upprörande. Kan ju se det som ren reklam precis som en banner på sidan.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag förstår din princip.

Men i detta fall så tycker jag "Redundant Array of Independet Disks" är en bättre/mer logisk betydelse.
Annars hamnar man i en situation att det blir RAED* istället för RAID om man har betalat för mycket.
Samt att det kan finnas olika åsikter om vilket prisindex som ska följas för att kallas RAID respektive RAED.
Dessutom skulle två hårdvarumässigt identiska konfigurationer kunna vara både RAID och RAED beroende på inköpstillfälle och inköpsställe.

* RAED = Redundant Array of Expensive Disks

Ja redan när jag byggde min första prestanda-array i mitte på 90-talet för SQL-Server 6.0 började jag höra detta otyg. Skämt åsido, jag har aldrig byggt en array med billiga diskar och tyckt att akronymen kanske inte var helt perfekt för mina ändamål. Har för mig att det redan då fanns alternativa ord för I i förkortningen. Det var på den tiden när folk brydde sig om hur man uttalade SCSI.

Permalänk
Avstängd

Hur ansluter man till en NAS, med FTP eller?

Kan man bläddra i NAS-semesterbilder från en dator utan att ladda ner dem?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Polishwarrior:

Hur ansluter man till en NAS, med FTP eller?

Kan man bläddra i NAS-semesterbilder från en dator utan att ladda ner dem?

Du ansluter normalt antingen via SMB eller WebDav (båda sätten ger dig en enhetsbokstav), ftp, ssh, telnet, whatever.

Ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Ja redan när jag byggde min första prestanda-array i mitte på 90-talet för SQL-Server 6.0 började jag höra detta otyg. Skämt åsido, jag har aldrig byggt en array med billiga diskar och tyckt att akronymen kanske inte var helt perfekt för mina ändamål. Har för mig att det redan då fanns alternativa ord för I i förkortningen. Det var på den tiden när folk brydde sig om hur man uttalade SCSI.

SCSI = Skassi och ingenting annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Det går bra att helt ignorera quiz:en också om det är upprörande. Kan ju se det som ren reklam precis som en banner på sidan.

Eller så kan man yttra sig i en diskussionstråd. Finns det några problem med det menar du?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av orginallinus:

Eller så kan man yttra sig i en diskussionstråd. Finns det några problem med det menar du?

Inte direkt. Jag yttrar min åsikt och du din precis så det går till här på Swec men jag kan inte lova att du kommer mötas av konsensus.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Olle P:

När jag såg ämnet tänkte jag att "jag kan ju nästan ingenting om NAS".
Sedan handlade frågorna mer om datalagring och nätverk i största allmänhet, så... 8/10!

Network attached Storage

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av orginallinus:

vISST... Men ett Quiz på Sweclockers tycker jag ska testa kunskaper, inte hur väl insatt medlemmarna är i respektive sponsors marknadsföring. Tycker redaktionen kan skämmas!

I den här quizen är det två frågor som berör sponsorns produkter direkt, och för dessa är alternativen sådana att den NAS-insatte ska kunna använda uteslutningsmetoden för att få fram rätt svar utan Synology-expertis (det är i alla fall intentionen med de tillhörande alternativen). Som jag nämnde i ett tidigare inlägg blir ju ett quiz inte jättekul om det krävs flera besök på en tillverkares webbplats för att få ett hum om svaren, så det har jag försökt undvika. Bortsett från fråga 2 och 5, är det någon särskild fråga som du anser inte "testar kunskaper"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Inte direkt. Jag yttrar min åsikt och du din precis så det går till här på Swec men jag kan inte lova att du kommer mötas av konsensus.

Jättebra, då är vi överens!

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

I den här quizen är det två frågor som berör sponsorns produkter direkt, och för dessa är alternativen sådana att den NAS-insatte ska kunna använda uteslutningsmetoden för att få fram rätt svar utan Synology-expertis (det är i alla fall intentionen med de tillhörande alternativen). Som jag nämnde i ett tidigare inlägg blir ju ett quiz inte jättekul om det krävs flera besök på en tillverkares webbplats för att få ett hum om svaren, så det har jag försökt undvika. Bortsett från fråga 2 och 5, är det någon särskild fråga som du anser inte "testar kunskaper"?

Borsett fråga 2 och 5, Nej.

Edit: Jag uppskattar verkligen mödan ni lägger ner på Quiz - bara så att det är tydligt. Det är inte det jag har något emot. Men jämfört mot förr, så är ju andelen "sponsrade inslag" mer frekventa nuförtiden, vilket jag då vänder mig en smula emot - eftersom jag uppskattar fri och oberoende journalistik - vad det än må vara (säger dock inte att Swec inte är oberoende, men mer och mer sponsrat material ger ett mindre seriöst intryck enligt min mening).

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

10/10

Klappar Synology NASen som står bredvid mig på skänken.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

10/10, de flesta som hänger på SweC borde klara bra poäng på denna Quiz ^^

Inne på min andra Synology NAS, men snart dags för en uppgradering
Grymt nöjd med Synology!

Permalänk
Medlem

9 / 10 då jag saknade redundant och inexpensive på respektive alternativ så fick de bli 50/50.. Independent känns spontant som ett inklämt ord för att byta ut inexpensive. Klart att man måste shucka eller köpa inkörda begagnade diskar!

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Kul! 😊

Permalänk
Avstängd