Köpa ny dator, budget kring 15.000:-

Permalänk
Medlem

Köpa ny dator, budget kring 15.000:-

Hej!

Hade tänkt att jag skulle köpa en ny dator. Det jag tänkt använda datorn till är dels gaming, musikproduktion samt en del videoredigering. Använder i dagsläget min macbook pro för att prodda och redigera videos, men det är ju allt annat än optimalt när det kommer till gaming. Har helt enkelt tänkt att ha macbooken när jag är på resande fot och ha en stationär dator hemma.

Det jag gejmar är väl framförallt fps-spel (typ CS:GO, pubg och liknande), men har även tänkt köra lite annat typ WoW och liknande spel. Vill helt enkelt kunna spela utan några begränsningar. Då jag även tänkt använda datorn till musikproduktion och videoredigering så ställer ju det såklart krav på mycket ram i datorn och även ett bra grafikkort. Då jag känner att jag absolut inte har någon vidare koll när det kommer till hårdvara så hoppas jag att det finns någon som skulle vilja vägleda en vilse herre.

Tanken är väl även att jag ska kunna ha datorn i många år och i framtiden kunna uppgradera den vid behov.

Finns det möjlighet att någon skulle vilja plocka ihop en dator åt mig på t.ex inet så är det hemskt uppskattat!

Vill även ha trådlöst nätverkskort i datorn kan även tilläggas då jag i min nuvarande bostadssituation har lite svårt att kunna dra kabel genom hela bostaden. (Vilket jag såklart vet ger flaskhals när det kommer till hastighet).

Budget ligger på uppåt 15 pickadoller, det bör jag väl kunna få en dator för som uppfyller mina krav? Datorn får naturligtvis gärna vara billigare än så, men hade räknat med 15' ish.

Allt gott!

Permalänk
Medlem

Ingen? 😇

Permalänk
Medlem

Då vi är mitt i ett generationsskifte både på CPU och GPU så skulle jag vänta till det finns mer tillgång på det om du vill ha något som räcker länge, alternativt om man kan hitta high end nuvarande generation billigt men det tror jag blir svårare med en pre-built.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IRBaboon:

Ingen? 😇

Eftersom du frågar så snällt

https://www.inet.se/datorbygge/b1198481/15k

Om du kan få tag på en Ryzen 5 5600X CPU stället (släpps till försäljning nästa vecka) så tror jag det vore ett bra alternativ. Eller, om du vill spara lite pengar köper du en Ryzen 5 3600.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IRBaboon:

Ingen? 😇

Byt ut 3700X mot 5600X när den släpps och du måste nog vänta på RTX 3070 dock är mitt råd att köpa minst RTX 3070 alternativ är att försöka få tag på ett RX 6800 när de släpps problemet är att den är 1000 kr dyrare än RTX 3070.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xanrag:

Då vi är mitt i ett generationsskifte både på CPU och GPU så skulle jag vänta till det finns mer tillgång på det om du vill ha något som räcker länge, alternativt om man kan hitta high end nuvarande generation billigt men det tror jag blir svårare med en pre-built.

Skrivet av Erik_T:

Eftersom du frågar så snällt

https://www.inet.se/datorbygge/b1198481/15khttps://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1198481/15k

Om du kan få tag på en Ryzen 5 5600X CPU stället (släpps till försäljning nästa vecka) så tror jag det vore ett bra alternativ. Eller, om du vill spara lite pengar köper du en Ryzen 5 3600.

Stort tack! Jag antar att det är bäst att vänta och köpa den nya serien. Men är riktigt ivrig att få hem en ny dator så snart som möjligt inför vintern och dessa coronatider

Jag lägger nästan hellre några hundralappar/en tusing mer så jag vet att jag får så bra grejer som möjligt för slanten, men hade räknat att det fick kosta kring 15'.

Gissar dock att dom första kommer att gå rätt fort, så frågan är hur länge man får vänta bara, men den som väntar på något gott...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Byt ut 3700X mot 5600X när den släpps och du måste nog vänta på RTX 3070 dock är mitt råd att köpa minst RTX 3070 alternativ är att försöka få tag på ett RX 6800 när de släpps problemet är att den är 1000 kr dyrare än RTX 3070.

https://komponentkoll.se/bild/KxSwG.png

Snyggt! Stort tack, jag får nog nästan vänta i så fall tror jag. Tänkte jag skulle beställa och låta dom bygga ihop datorn åt mig. Har för taskigt tålamod för att bygga ihop datorn själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av IRBaboon:

Tänkte jag skulle beställa och låta dom bygga ihop datorn åt mig. Har för taskigt tålamod för att bygga ihop datorn själv

Då får man nog ställa sig i kö, men hur lång den blir.. Ja det vette katten. Kan vara värt vänta till AMDs grafikkort kommer, alla "billiga" MSRP 3070 och 3080 är väl borta vid det här laget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xanrag:

Då får man nog ställa sig i kö, men hur lång den blir.. Ja det vette katten. Kan vara värt vänta till AMDs grafikkort kommer, alla "billiga" MSRP 3070 och 3080 är väl borta vid det här laget.

Jag antar att det är värt att göra det, lär nog få ångra om jag köper nu med vetskapen när dom släpps att om jag bara hade haft lite tålamod så hade jag suttit på betydligt mer prestanda för slanten. Sen är det väl heller inte hela världen om det så blir att kosta en tusenlapp mer än planerad budget, man köper trots allt inte ny dator varenda år och det är något jag använder varje dag så på så sätt så är det värt det helt enkelt. Tänkte jag skulle slå en signal till Inet's kundservice så får vi se vad dom säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IRBaboon:

Jag antar att det är värt att göra det, lär nog få ångra om jag köper nu med vetskapen när dom släpps att om jag bara hade haft lite tålamod så hade jag suttit på betydligt mer prestanda för slanten. Sen är det väl heller inte hela världen om det så blir att kosta en tusenlapp mer än planerad budget, man köper trots allt inte ny dator varenda år och det är något jag använder varje dag så på så sätt så är det värt det helt enkelt. Tänkte jag skulle slå en signal till Inet's kundservice så får vi se vad dom säger.

Glöm inte bort att de nya grejerna som kommer och innebär ökning i viss procent i prestanda sällan innebär någon större reell skillnad om det handlar om vanlig gaming. Det kan också vara klokt att se över dina val så att det finns möjlighet att uppgradera framöver. Både Ryzen 5000 och Intels nya kommer köra med samma socket så möjlighet att uppgradera kommer att finnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper_W:

Glöm inte bort att de nya grejerna som kommer och innebär ökning i viss procent i prestanda sällan innebär någon större reell skillnad om det handlar om vanlig gaming. Det kan också vara klokt att se över dina val så att det finns möjlighet att uppgradera framöver. Både Ryzen 5000 och Intels nya kommer köra med samma socket så möjlighet att uppgradera kommer att finnas.

Har tänkt använda datorn till musikproduktion och även en del videoredigering så jag antar att om man har det i åtanke att det är bättre att vänta kanske? Det är ju ändå ganska tunga program som körs, och framförallt lär ju grafikkortet göra ganska mycket skillnad för videoredigeringen? Det är framförallt drönarfilmer som jag redigerar i 4k.