Köpråd: I väntan på RX 6700 XT

Permalänk
Medlem

Köpråd: I väntan på RX 6700 XT

Hej, sitter och klurar på ett framtida inköp.

Levt med en sämre spel-laptop ett bra tag nu pga att jag ville ha något mobilare för 2 år sedan då bostadsituationen inte var något vidare, och känner att det är dags att ta klivet till stationär igen.

Här är de komponenter jag funderar på exklusive grafikkort givetvis.

Det jag är mest fundersam på är;

Moderkortet, finns det billigare alternativt som inte är allt för budget-ish?
PSU, ingen koll på vad som är bra eller icke nu för tiden.
Skärm, Freesync vill jag gärna ha och nöjer mig med 1080p. Men är det värt väntan på 6XXX serien? Eller ska man slå till på dagens 5 serie när det blir lite billigare?

Budgeten är lite rörlig men det lär väl landa någonstans mellan 15-20 laxar uppskattar jag. Gärna åt det lägre.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuinnoX:

Hej, sitter och klurar på ett framtida inköp.

Levt med en sämre spel-laptop ett bra tag nu pga att jag ville ha något mobilare för 2 år sedan då bostadsituationen inte var något vidare, och känner att det är dags att ta klivet till stationär igen.

Här är de komponenter jag funderar på exklusive grafikkort givetvis.

https://komponentkoll.se/bild/SGCwc.png

Det jag är mest fundersam på är;

Moderkortet, finns det billigare alternativt som inte är allt för budget-ish?
PSU, ingen koll på vad som är bra eller icke nu för tiden.
Skärm, Freesync vill jag gärna ha och nöjer mig med 1080p. Men är det värt väntan på 6XXX serien? Eller ska man slå till på dagens 5 serie när det blir lite billigare?

Budgeten är lite rörlig men det lär väl landa någonstans mellan 15-20 laxar uppskattar jag. Gärna åt det lägre.

Ska du lira på 1080P så klarar du dig med ett sämre kort än något från 5000-serien också.
Typ ett 1660 Super eller ett RX580.

Fruktansvärt overkill att köra ett 5700XT om du inte uppgraderar skärmen.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Ska du lira på 1080P så klarar du dig med ett sämre kort än något från 5000-serien också.
Typ ett 1660 Super eller ett RX580.

Fruktansvärt overkill att köra ett 5700XT om du inte uppgraderar skärmen.

Misstänkte detta. 1440p, låter det rimligare?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Med Ryzen 5 skulle du säkert kunna köra billigaste B450 utan VRM-kylning utan problem. Men för att vara på den säkra sidan hade jag nog personligen tagit det där billigaste B550-moderkortet med 4 dimmslota från Guäigabyte. Under tusenlappen och har tillräcklig VRM-kylning för Ryzen 7. De absolut dyeaste Ryzen 9 går säkert också att driva men där blir ju marginalerna mindre. Men för de allra flesta kommer ju Ryzen 9 alltid vara överflödigt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuinnoX:

Misstänkte detta. 1440p, låter det rimligare?

Ja. 5700XT är ett utmärkt kort för 1440P
Men om du är nöjd med 1080P så finns det ingen större anledning att slänga pengar i sjön på en uppgradering du inte behöver.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Ja. 5700XT är ett utmärkt kort för 1440P
Men om du är nöjd med 1080P så finns det ingen större anledning att slänga pengar i sjön på en uppgradering du inte behöver.

Nöjd helt klart, men en potentiell uppgradering är också välkommet, ska fundera på det!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!