Nintendo Switch får molnspelande – med start i spelet Control

Permalänk
Cyberman

Nintendo Switch får molnspelande – med start i spelet Control

Nintendos strategi för att hålla spelkonsolen Switch konkurrenskraftig ser ut att delvis bygga på strömmande spel.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

med tanke på hur klen Switch är så behöver den all hjälp den kan få.

Dem behöver en AMD APU o en switch 2.0

Permalänk
Medlem

Biohazard 7 samt Assassins Creed Odyssey är andra spel till Switch som är Cloud-only sedan tidigare.

Då jag helst spelar på resande fot, så funkar detta dåligt för mig, men samtidigt en bra lösning på en hemkonsol. Hoppas detta gör att andra etablerade tjänster får upp ögonen för Switch.

Idag går det streama spel till Switch via homebrew, men själv har jag dragit mig för att modda min Switch.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Intressant att Nintendo tagit steget men jag vet inte om jag tycker switch är så pass fantastisk att jag skulle välja switchen över datorn för streaming.

Hur funkar licensmodellen för spel? Nintendo Guld/Premium och tillgång eller måste spelen även köpas? Separat prenumeration for game streaming?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Intressant att Nintendo tagit steget men jag vet inte om jag tycker switch är så pass fantastisk att jag skulle välja switchen över datorn för streaming.

Hur funkar licensmodellen för spel? Nintendo Guld/Premium och tillgång eller måste spelen även köpas? Separat prenumeration for game streaming?

Det är just detta spelet som streamas, ingen tjänst så att tala om.

Permalänk
Moderator, Testpilot

Intressant. Det är ju ett smart sätt att tillgängliggöra tunga titlar även till Switch utan att behöva slå knut på sig själv med en portning, även om många portningar är imponerande.

Frågan är om den ojämna bilduppdateringen kan ha att göra med uppkopplingen snarare än något annat.

Nintendo skulle parat ihop sig med Stadia. Match made in heaven.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur multiplayer fungerar i Super Mario maker 2 så har jag inga höga förväntningar på deras tekniska kompetens när det kommer till nätverk.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av _Merc_:

med tanke på hur klen Switch är så behöver den all hjälp den kan få.

Dem behöver en AMD APU o en switch 2.0

Switch börjar väl närma sig 4 års sträcket? Tegra X1 var inte speciellt high-end ens vid lansering, men ändå: total effekt för alla komponenter (d.v.s. även saker som skärm) är <20 W när man spelar, vilken idag existerande AMD APU skulle ge bättre prestanda under den effektbudge?

Det är dags för en uppdaterat Switch, men rimligen väljer man Cortex X1 (utför ~60 % mer per cykel jämfört med CPUer i PS5/XSX) eller i alla fall Cortex A78 (utför ~30 % mer per cykel jämfört med PS5/XSX), X1 kanske är lite för hungrig. Enligt Arm ska en Cortex A78 kärna dra ~1 W vid 3,0 GHz vilket då skulle ge en något högre CPU-prestanda per kärna jämfört med kommande stationära konsoler.

För GPU-delen tycker jag mobilerna visat att tile-based rendering är rätt väg att gå om man optimerar perf/W. Tror vi kommer bli överraskade vad som kommer dyka upp på Apple arcade och vara möjligt att köra på t.ex. Apple TV.

En Switch 2 behöver en systemkrets likt vad moderna mobiler har, fast optimerad för lite högre TDP (mobiler kan inte dra mer än kanske max 5 W, Switchen kan peak:a på ~15-20 W).

x86 i bärbara enheter är som att trycka ned en USA tillverkad V8 i en bil där man vill optimera bränsleekonomi. Idiotisk design och man kommer ändå inte hänga med saker byggd med modern teknik, d.v.s. elmotorer.

Trots HW i Switch gör Nintendo ändå något rätt. Den säljer rätt bra, var rätt skeptisk till Switchen men efter att en sådan inhandlats är det nu den konsol som används överlägset mest!

Permalänk
Medlem

Om Nintendo prompt vill att man ska kunna spela visuellt imponerande spel i högre upplösning än 720p/30fps borde de lägga mer krut på att släppa en Pro version istället för att hålla på med strömning av spel.

Permalänk
Moderator, Testpilot
Skrivet av Mocka:

Om Nintendo prompt vill att man ska kunna spela visuellt imponerande spel i högre upplösning än 720p/30fps borde de lägga mer krut på att släppa en Pro version istället för att hålla på med strömning av spel.

Det ena behöver ju inte utesluta det andra?

Permalänk
Medlem

Personligen så hoppas jag att Switch går över till en Apple-liknande ARM, känns som gjord för att kunna dockas på ett bra sätt!

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av KorvMos:

Det är just detta spelet som streamas, ingen tjänst så att tala om.

Jo men någonstans måste pengarna komma ifrån för att betala servrarna som renderar spelet.
(Det är som Stadia/Geforce Now, inte Twitch), spela på distans.

Det jag undrar är ju om:

  • Man får spela oändligt på distans om man köper spelet Control till Switch.

  • Man måste betala Nintendo Premium för att få spela obegränsat med Control till Switch.

  • Man måste betala Premium och köpa spelet Control.

@Loevet, om jag förstår det rätt så köper man bara spelet Control "Cloud edition" och så får man tuta och köra?

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av DavidtheDoom:

Jo men någonstans måste pengarna komma ifrån för att betala servrarna som renderar spelet.
(Det är som Stadia/Geforce Now, inte Twitch), spela på distans.

Det jag undrar är ju om:

  • Man får spela oändligt på distans om man köper spelet Control till Switch.

  • Man måste betala Nintendo Premium för att få spela obegränsat med Control till Switch.

  • Man måste betala Premium och köpa spelet Control.

@Loevet, om jag förstår det rätt så köper man bara spelet Control "Cloud edition" och så får man tuta och köra?

Ja precis, du låser upp hela spelet efter du testkört det, och då gäller det bara det här spelet. Ubitus har sagt att de har fler molnspel på gång till Switch, så det verkar som att de är en mellanhand för företag som vill lansera avancerade spel på Switch. Hur fördelningen av pengarna ser ut mellan Ubitus och spelets utgivare vet jag däremot inte, som du nämner måste serverbelastning betalas någonstans, men det sker inte via en prenumeration här i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Ja precis, du låser upp hela spelet efter du testkört det, och då gäller det bara det här spelet. Ubitus har sagt att de har fler molnspel på gång till Switch, så det verkar som att de är en mellanhand för företag som vill lansera avancerade spel på Switch. Hur fördelningen av pengarna ser ut mellan Ubitus och spelets utgivare vet jag däremot inte, som du nämner måste serverbelastning betalas någonstans, men det sker inte via en prenumeration här i alla fall.

Det går nog att lösa hyfsat varaktigt med engångsbetalning när man köper spelet också. Ett exempel är Diablo 2, som till stor del körs serverside, i meningen att servern är mer än en gateway som förmedlar kontakt. Det släpptes väl för omkring 20 år sedan, och det går fortfarande att lira online.

Man kan nog också anta att hårdvaruutvecklingen successivt gör det billigare per spelare att tillhandahålla nödvändiga servrar varefter tiden går.

Med det sagt känner jag mig dock synnerligen tveksam till streamade spel på Switch, som bara har wifiuppkoppling. Tiden får väl utvisa om det funkar, eller nåt.

Permalänk
Medlem

Är inte poängen med switch att man kan spela både hemma och typ på bussen och sånt. Det här kommer ju bara funka hyffsat i ett bra nätverk.

Permalänk
Medlem

Switchens Wifi är ju under all kritik, så jag är tveksam. Likt förbaskat så vore ju Game Pass Cloud Gaming på Switch fantastiskt, så... Yeah.

Permalänk
Medlem

Nintendo Switch Pro/2 med Ampere och spelen kör DLSS. Tänk så mycket de hade kunnat kräma ur en sådan konsol.

Testade för övrigt Control på Switchen igår, såg hyfsat ut, men som sagt lite ojämnt i FPS/segt. Vill inte dubbel dippa då jag tänkt köpa spelet till PC. Hade ju varit intressant om de släppte Geforce NOW till Switchen I så fall.

Permalänk
Medlem

Har provat demot. Något artikeln inte nämner är att det finns två olika versioner man kan streama - performance och enhanced graphics. Det är den snyggare versionen som visas i artikeln och jag håller med om allt som sägs. Däremot funkade faktiskt performance ganska bra, input delay var markant bättre och spelet flöt i vad som kändes som 60fps ish jämfört med 20-30. Det är ju inte jättesnyggt dock, kanske motsvarande low-medium på pc och absolut ingen raytracing. Men troligen oändligt mycket bättre än om det renderats direkt på konsolen. Inte det sättet jag skulle välja att spela Control på men har man inget annat val skulle jag faktiskt säga det är en okej kompromiss. Ska tilläggas att jag spelade under optimala förhållanden, fiber 250mbps med switchen dockad + ethernet.

Permalänk
Medlem

Varför börjar man med FPS/3PS spel som är känsliga för både latens och annat? Känns för mig riktigt dumt att satsa på exakt den typen av spel som streaming gör sämst...

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av kaput:

Det går nog att lösa hyfsat varaktigt med engångsbetalning när man köper spelet också. Ett exempel är Diablo 2, som till stor del körs serverside, i meningen att servern är mer än en gateway som förmedlar kontakt. Det släpptes väl för omkring 20 år sedan, och det går fortfarande att lira online.

Man kan nog också anta att hårdvaruutvecklingen successivt gör det billigare per spelare att tillhandahålla nödvändiga servrar varefter tiden går.

Med det sagt känner jag mig dock synnerligen tveksam till streamade spel på Switch, som bara har wifiuppkoppling. Tiden får väl utvisa om det funkar, eller nåt.

Ja just nu är det svajigt Wifi 5 och begränsad utbredning av snabba och stabila nätverk som håller tillbaka molnupplevelsen på Switch. Nuvarande Switch är inte supervass på Wifi-delen, men en uppgraderad Pro-modell skulle ju potentiellt kunna introducera Wifi 6 och förhoppningsvis en vettig implementation den här gången. Mitt förtroende för Nintendo på nätverkssidan är förvisso inte på topp, men om strömmande spel är en del av deras framtidsvision har de åtminstone ett incitament till att göra ett bättre jobb med nätverksdelen.

Utbredningen av snabba och stabila nätverk har de ingen kontroll över, och det är generellt något som kommer ta tid, så molnspelande på Switch kommer primärt gälla i hemmet en tid framöver. Men, jag ser inte det här som att de öppnar upp för att strömma spel till Switchen på bussen eller cafét, jag ser det snarare som en möjlighet att spela de tekniskt avancerade spelen som finns på andra plattformar. En Switch Pro kommer inte kunna leverera det PS5, XSX/XSS eller PC-sidan med Ampere/RDNA 2 kan trycka ur sig.

(Sony har inte heller varit superbra med Wifi i PS3 eller PS4, hoppas det blir bättre med PS5).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Det ena behöver ju inte utesluta det andra?

Har hört att Switchens WiFi är riktigt seg. Vet inte om en produkt behöver utformas en smula för strömning av spel? Kanske har helt fel här.

Permalänk
Medlem

Nintendo har alltid varit rätt dåliga på att göra internettjänster smidiga, men om de gör detta mer vanligt så kan Switch sälja ännu galnare summor.

Permalänk

Detta tror jag kan bli en riktig vinnare om det görs rätt och 5G blir hyggligt snabbt in på marknaden.
4G med obegränsad data är helt super i vissa områden. Uppåt 70Mb/s och ca 20ms svarstid är bästa jag har fått hos kompisen några hundra meter uppför backen på lantorten.

Nintendo har fördelen att de redan har helt fantastisk portabel konsol med ett riktigt bra utbud av exklusiva spel. Om de då kan ta sig in på marknaden för PC-spel så tror jag de kan visa både en och två framfötter inom konkurrensen.

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Om Nintendo prompt vill att man ska kunna spela visuellt imponerande spel i högre upplösning än 720p/30fps borde de lägga mer krut på att släppa en Pro version istället för att hålla på med strömning av spel.

Det ryktas ju frekvent om en sådan (SW Pro) med uppdaterat chip för DLSS och ray-tracing. Då främst för att kunna konkurrera och få upp spel i 4K och snyggare utföranden. Men det hindrar inte Nintendo från att fortsätta på detta inslagna spåret med streaming?

Permalänk
Medlem

Blä...
Nej ge mig en Switch Pro med ett vassare Tegra-chip som bygger på Ampere och stödjer DLSS.

Permalänk
Skrivet av loevet:

(Sony har inte heller varit superbra med Wifi i PS3 eller PS4, hoppas det blir bättre med PS5).

Playstation 5 såg jag kommer vara bestyckad med Wifi 6, vilket vi även får hoppas en eventuell Switch Pro kommer vara.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Levandebild:

Playstation 5 såg jag kommer vara bestyckad med Wifi 6, vilket vi även får hoppas en eventuell Switch Pro kommer vara.

Jo visst, men PS4 Pro har Wifi 5 (802.11ac), och den hanterar inte det särskilt bra. Handlar både om Wifi-krets och stödet i mjukvara. Jag hoppas att Sony lärt sig av tidigare misstag och gör ett riktigt bra jobb med Wifi 6 i PS5, och samma sak för Nintendo med Switch Pro.

Permalänk
Medlem

Vilken mardröm för alla som gillar att samla på spel.

Permalänk
Skrivet av loevet:

Jo visst, men PS4 Pro har Wifi 5 (802.11ac), och den hanterar inte det särskilt bra. Handlar både om Wifi-krets och stödet i mjukvara. Jag hoppas att Sony lärt sig av tidigare misstag och gör ett riktigt bra jobb med Wifi 6 i PS5, och samma sak för Nintendo med Switch Pro.

Jag spelar främst enspelarkampanjer så har knappt märkt av det. Menade bara att de öht har stödet för .ax-nätverk bådar mycket gott!

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Levandebild:

Jag spelar främst enspelarkampanjer så har knappt märkt av det. Menade bara att de öht har stödet för .ax-nätverk bådar mycket gott!

Jag håller med! Där är det trist att Xbox Series X/S håller sig till Wifi 5. Det fungerar bra nu, men är inte framtidssäkrat och konsolen är väl ändå tänkt att vara aktuell i 7-8 år.