Nintendo Switch får molnspelande – med start i spelet Control

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Jag håller med! Där är det trist att Xbox Series X/S håller sig till Wifi 5. Det fungerar bra nu, men är inte framtidssäkrat och konsolen är väl ändå tänkt att vara aktuell i 7-8 år.

Förstår att de "nöjer" sig med det i Series S, men X är ju storebror ändå och borde vara bättre rustad.
Och ja, namnen antyder ju att det inte kommer några halvtidsuppdateringar då S och X adderades till One i efterhand men nu heter så direkt. De räknar nog med att det var en engångsföreteelse. Vilket gör det till än en större blunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Dem behöver en AMD APU o en switch 2.0

De, inte dem. / Språkpolisen

Jag tycker alla tjänster för strömmande spel har lång väg att gå. Det är på tok för hög Delay även om man har <10 ms till deras servrar.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

De, inte dem. / Språkpolisen

Jag tycker alla tjänster för strömmande spel har lång väg att gå. Det är på tok för hög Delay även om man har <10 ms till deras servrar.

I teorin borde väl detta bara öka den totala latensen från knapptryck till bild med 10 ms? Beroende på TV sitter många med över 100 MS redan eller? Eller blir det 20 ms för att skicka signal och ta emot bild?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

I teorin borde väl detta bara öka den totala latensen från knapptryck till bild med 10 ms? Beroende på TV sitter många med över 100 MS redan eller? Eller blir det 20 ms för att skicka signal och ta emot bild?

Ja, men det verkar vara en massa overhead innan spelet renderas och faktiskt skickas ut via exempelvis Geforce Now.
När jag pingar deras servrar ligger jag på runt 14ms men jag har runt ~300 ms Delay från att jag utför ett kommando tills att det faktiskt händer.

På PC fungerar det mycket bättre och där är det knappt märkbart.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Moderator, Testpilot
Skrivet av Mocka:

Har hört att Switchens WiFi är riktigt seg. Vet inte om en produkt behöver utformas en smula för strömning av spel? Kanske har helt fel här.

Så kan det mycket väl vara.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Har själv märkt att man kan vänja sig och säkert omedvetet kompensera för viss latens. Minns själv när jag gick från crt(väldigt sent) till lcd. De 2 första dagarna var horribla då märkte av latensen i den mekaniska tekniken lcd. Men idag är den känslan helt borta.
När jag kopplar in min gamla crt @ 120hz är den nästan för snabb och exakt.
Min hjärna är van vid latensen idag och ovan vid instant respons.
Frågan är om man kan vänja sig vid den ibland väldigt påtagliga latensen vid stömmande spel? Säkert svårt om man är en van dator spelare som jag själv.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Ja just nu är det svajigt Wifi 5 och begränsad utbredning av snabba och stabila nätverk som håller tillbaka molnupplevelsen på Switch. Nuvarande Switch är inte supervass på Wifi-delen, men en uppgraderad Pro-modell skulle ju potentiellt kunna introducera Wifi 6 och förhoppningsvis en vettig implementation den här gången. Mitt förtroende för Nintendo på nätverkssidan är förvisso inte på topp, men om strömmande spel är en del av deras framtidsvision har de åtminstone ett incitament till att göra ett bättre jobb med nätverksdelen.

Utbredningen av snabba och stabila nätverk har de ingen kontroll över, och det är generellt något som kommer ta tid, så molnspelande på Switch kommer primärt gälla i hemmet en tid framöver. Men, jag ser inte det här som att de öppnar upp för att strömma spel till Switchen på bussen eller cafét, jag ser det snarare som en möjlighet att spela de tekniskt avancerade spelen som finns på andra plattformar. En Switch Pro kommer inte kunna leverera det PS5, XSX/XSS eller PC-sidan med Ampere/RDNA 2 kan trycka ur sig.

(Sony har inte heller varit superbra med Wifi i PS3 eller PS4, hoppas det blir bättre med PS5).

Är det inte wifi 5 wave 2 där man fått ner lite av latencyn? Det ska ju som du säger ha förbättrats i wifi 6.
Klarar Nintendo Switch AC wave 2? Isf kanske det duger

Wifi 4 duger ju för typ hackandslash och strategispel men inte för t.ex. CS.

Får kanske testa lite CS på min AC wave 2 router.

Jag tror ärligt talat en ny Switch med de nya ARM kärnorna, en modernare grafikkrets kanske från Ampere kan bli en riktig killer!
Hoppas de kollar på Apple och inspireras

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Herr Kantarell:

Är det inte wifi 5 wave 2 där man fått ner lite av latencyn? Det ska ju som du säger ha förbättrats i wifi 6.
Klarar Nintendo Switch AC wave 2? Isf kanske det duger

Wifi 4 duger ju för typ hackandslash och strategispel men inte för t.ex. CS.

Får kanske testa lite CS på min AC wave 2 router.

Jag tror ärligt talat en ny Switch med de nya ARM kärnorna, en modernare grafikkrets kanske från Ampere kan bli en riktig killer!
Hoppas de kollar på Apple och inspireras

Jo det är en modern version av Wifi 5, men även med Wave 2 ingår inte en del av optimeringarna som gjorts i Wifi 6 som exempelvis gör det mindre känsligt för störningar av andra nätverk i samma radiospektrum och att det jobbar mer effektivt över samma mängd spektrumutrymme. Det är synd för framtidssäkringen, men för de allra flesta lär det inte påverka alls. Det är snarare vi tekniknördar som ondgör oss över det för att vi vet att något nyare finns

Switch har tyvärr inte Wave 2, och jag är inte säker på att Nintendo ens skulle inkludera det i en Switch Pro. Jag älskar spelen de producerar och Switch som produkttyp är suverän, men deras koll på och prioritering av nätverkssidan är inte på topp. Hoppas jag har fel dock! En Switch Pro med en Cortex-Z1 och tre A78:or och Ampere eller Turing-del på grafiksidan skulle ju vara mumma Är tyvärr tveksam till att Nvidia jobbat på att få in så pass avancerad teknik i en Tegra-krets, tror det är mer sannolikt att de skalar upp befintlig teknik ett par snäpp utan att revolutionera kapaciteten.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas