TYST Gamingdator - 15000:- Många önskemål - Mycket text (sorry!)

Permalänk
Medlem

TYST Gamingdator - 15000:- Många önskemål - Mycket text (sorry!)

Äntligen (!) får jag skriva min tråd, har fnulat på den alldeles för länge.
Önskar få hjälp av Sveriges bästa forum med att köpa en dator som enbart ska spelas på.
Detta blir min första riktiga speldator (onödig info)

Tyst gamingdator med fokus på endast spel - inget stremande etc.
Är beredd att vänta, inget som måste köpas nu nu men tänkte ha lite koll inför BF även om jag är införstådd att den nya generationens saker går då,

Krav:
Tyst (Högst prio) - Just fläktljud är jag allergisk emot efter endast haft erfarenhet av laptops.
Supersnabb - primärt vid uppstart - gärna kunna kallstarta den genom musklick (möjligt?)
Kunna "maxa" 1080p FPS spel

Önskemål:
3070 kort (?)
Kunna driva 1440p FPS spel. (Nöjd med allt över 50fps)
Gärna ett sexigt chassi (men ändå prio tyst)
Ingen RGB eller blinkande skit.
Gärna bra kvalité, hellre några kronor extra än snåla in på något.
Inbyggd WIFI
1TB+ lagring
Gärna lite framtidsäker eller "lätt" att uppgradera

Pengar - Tänker upp till 15000:- - Köper eget Windows och ordnar med "egen" ihopbygge.

Kuriosa: Saken är att jag till 89% endast kommer att spela gamla spel från Baldurs Gate serien/Icewind Dale (kanske vågar mig på 3:an) och PUBG och kanske testa Tarkov. VET att jag kan lägga hälften av budgeten och ändå kunna få en vettig burk för detta ändamål men har sparat länge länge nu för att kunna köpa min första riktiga spelburk. Så vill kunna känna lite premiumkänsla och kunna få bra grafik när jag väl testar nåt nytt FPS spel.
Tillägg är att jag är en konsolkille i grunden och kommer mest troligt uppgradera till någon utav nextgen konsollerna så mestadels kommer det spelas på konsol,

Permalänk

Något sånt här kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limerence:

Det där ser inte riktigt ut som en dator anpassad för att vara tyst, mer en vanlig speldator.

Jag har inte stenkoll på marknaden just nu, men saker som är bra för en tyst dator:
Semipassivt grafikkort (fläktarna startar bara om vid högre belastning).
Fläktlös PSU
Flera högkvalitativ fläktar med 4 pins kontakt (tex noctua)
Ljudisolerat chassi.
Bra CPU kylare

Permalänk
Medlem

Enklaste sättet att få en tyst dator är att inte ha datorn bredvid dig. Har du nån möjlighet att bygga in den i ett stort skåp eller borra hål i en vägg och ha den i rummet bredvid eller något sådant så skulle det underlätta ljudnivån rejält.

Permalänk
Skrivet av rotkiv42:

Det där ser inte riktigt ut som en dator anpassad för att vara tyst, mer en vanlig speldator.

Jag har inte stenkoll på marknaden just nu, men saker som är bra för en tyst dator:
Semipassivt grafikkort (fläktarna startar bara om vid högre belastning).
Fläktlös PSU
Flera högkvalitativ fläktar med 4 pins kontakt (tex noctua)
Ljudisolerat chassi.
Bra CPU kylare

Du har såklart helt rätt. Chassit är ljuddämpat men jag försökte få in ett 3070 i budgeten och då finns inte så mycket mer utrymme. Man kanske kan justera något?

Permalänk
Medlem

Typ något sånt här är mer rimligt, om det ska vara tyst, skippade GPU då det är lite kaos på den marknaden just nu, men något semi-passivt är bra.
(moderkort, SSD,ram har jag lite dålig koll på, så kan finnas bättre val där, kan få ner priset lite genom att använda fler återförsäljare)

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14346525

Missade wifi önskemålet, samma moderkort fast med wifi
https://www.inet.se/produkt/1903317/gigabyte-b550-aorus-pro-a...

Edit2 CPU kylare och Noctua fläktarna kan man alltid köpa till efteråt , om man tycker den låter för mycket. Standard fläktar och kylare är inte dåliga på något sätt, men inte heller anpassade för att vara tysta.

Permalänk
Medlem

Om du kan sträcka ut budgeten lite. Tystare kylare på grafikkortet. Tyst processorkylare. Byt ut medföljande fläktarna i chassit mot Arctic P14 så kan du köra dem på väldigt låg rpm och få låg ljudnivå.