Permalänk
Medlem

NR200P med radiator i botten

Tjena,

Jag kommer inom kort göra ett nytt bygge i Cooler Master NR200P, och jag planerar att montera en AIO som kylning för processorn. Den ursprungliga planen var att sätta radiatorn i botten och vertikalmontera grafikkortet, men efter att ha sett Gamers Nexus video angående AIO-montering blev jag lite avskräckt från idén:

https://www.youtube.com/watch?v=BbGomv195sk

Häromdagen såg jag dock att Be Quiets nya AIO har pumpen monterad på tuberna, och om jag tänker rätt borde detta undvika problemet då pumpen inte hamnar i toppen av loopen:

https://www.inet.se/produkt/5323233/be-quiet-pure-loop-240mm

Tänker jag rätt, eller kan det dyka upp andra problem med att montera denna AIO i botten?

Permalänk
Medlem

Ja den pumpen ser ut att vara ett direkt svar på de problem som gamers nexus tar upp. Smart av dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Ja den pumpen ser ut att vara ett direkt svar på de problem som gamers nexus tar upp. Smart av dem

Eller hur! Ovanpå det så älskar jag hur den ser ut, riktigt clean.

Permalänk
Medlem

Annars verkar det som att folk helt enkelt vänder och kör botten upp? Tyckte jag läste det gick om man skruvar isär den lite.

Permalänk
Medlem

Blocket kommer ju fortfrande vara högsta punkten i loopen och ev luftbublor kommer samlas där, det kommer man ju inte ifrån

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xanrag:

Annars verkar det som att folk helt enkelt vänder och kör botten upp? Tyckte jag läste det gick om man skruvar isär den lite.

Okej, det går alltså att byta plats på topp- och bottenpanelerna? Får hem chassit först så ska undersöka det!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Blocket kommer ju fortfrande vara högsta punkten i loopen och ev luftbublor kommer samlas där, det kommer man ju inte ifrån

Exakt, därför vill man väl helst ha en reservoar som är högst punkt där all luft kan samlas.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Blocket kommer ju fortfrande vara högsta punkten i loopen och ev luftbublor kommer samlas där, det kommer man ju inte ifrån

Förstår det, och att kylningen kommer försämras en del på grund av det. Skadar dock inte pumpen så jag tror jag kommer testa det och se hur temperaturerna ser ut till att börja med i alla fall.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Mycket snyggt, älskar skärmen! Du har inte funderat på att inkludera gpu:n i loopen också?

Gillar att vi båda gick för förhöjda fötter, men på lite olika vis. Kommer lägga upp galleri på min också så fort den är helt klar, men här är en tidig version:

Imgur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnollten:

Mycket snyggt, älskar skärmen! Du har inte funderat på att inkludera gpu:n i loopen också?

Gillar att vi båda gick för förhöjda fötter, men på lite olika vis. Kommer lägga upp galleri på min också så fort den är helt klar, men här är en tidig version:

Imgur

Tackar! Jodå gpu ska ingå på sikt, men älskar refkortet som det ser ut 😁 när jag tröttnat så slänger jag in ett vattenblock där med.

Tycker bygget ser nice ut! Ja, förhöjda fötter (om dom blir diskreta) inte är något man tänker på och det finns gott om plats där under! Dela med dig av slutresultatet! Det är lian li fläktar där med ser jag, eller? 👍

Ps. Cpu toppar på 54-56 grader 😂

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Tackar! Jodå gpu ska ingå på sikt, men älskar refkortet som det ser ut 😁 när jag tröttnat så slänger jag in ett vattenblock där med.

Tycker bygget ser nice ut! Ja, förhöjda fötter (om dom blir diskreta) inte är något man tänker på och det finns gott om plats där under! Dela med dig av slutresultatet! Det är lian li fläktar där med ser jag, eller? 👍

Ps. Cpu toppar på 54-56 grader 😂

Refkortet är riktigt najs, känns som en tegelsten i handen också. Bästa designen från amd hittills imo.

Jadå, uni fans är snygga som fan. Har dock problem med att mina vibrerar mot toppanelen så att den skramlar mot chassit, vet inte om du upplevt något liknande med dem?

Haha, kan tänka mig det med dubbla radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnollten:

Refkortet är riktigt najs, känns som en tegelsten i handen också. Bästa designen från amd hittills imo.

Jadå, uni fans är snygga som fan. Har dock problem med att mina vibrerar mot toppanelen så att den skramlar mot chassit, vet inte om du upplevt något liknande med dem?

Haha, kan tänka mig det med dubbla radiatorer.

Ja verkligen, en rejäl pjäs 😁 Hmm nej i toppen är dom monterade mot radiatorn direkt, tog ju bort ”locket” så att säga. I botten är dom monterade mot golvet men inget jag tänkt på. De har ju gummibelägg i varje hörn så låter konstigt att de skulle skapa vibrationer som fortplantar sig?

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Inaktiv

Alltså.. "skyddar pumpen" .. problemet med radiatorn i botten är flertalet och de är seriekopplade.

visst, nya aion skyddar pumpen.. men den kyler fortfarande inte alla dina kärnor på processorn(!)
luftbubblorna söker sig högst upp och ligger där och guppar .. och tillslut så finns risken att hela cpu-blocket är fylld med luft?

Bästa är helt enkelt att modda nrp200 genom att sidleds-förflytta AIO'n i toppen, och änn mer en av dess fläktar.
genom två enkla skruvhål.
(notera moderkorts-distanserna som skruv-förlängning)

https://worklogs.coolermaster.com/topic/28848-nr200p-addaptat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon125263:

Alltså.. "skyddar pumpen" .. problemet med radiatorn i botten är flertalet och de är seriekopplade.

visst, nya aion skyddar pumpen.. men den kyler fortfarande inte alla dina kärnor på processorn(!)
luftbubblorna söker sig högst upp och ligger där och guppar .. och tillslut så finns risken att hela cpu-blocket är fylld med luft?

Bästa är helt enkelt att modda nrp200 genom att sidleds-förflytta AIO'n i toppen, och änn mer en av dess fläktar.
genom två enkla skruvhål.
(notera moderkorts-distanserna som skruv-förlängning)

https://worklogs.coolermaster.com/topic/28848-nr200p-addaptat...

Fast du tappar en hel del luft som du gärna vill ska åka igenom radiatorn när du placerar fläkten så. Det är inte så lite offset du behöver sätta fläkten för att få det där att lira... det var faktiskt den anledningen till varför jag istället valde att såga i toppen (likt det han gjort i länken ovan) och istället sätta hela radiatorn någon mm offset, men det syns knappt. Blir estetiskt mer tilltalande att göra så dessutom enligt min uppfattning.

Det som däremot är bra i exemplet ovan är hur han lyckats klämma in fler fläktar, dock är det inget jag saknat direkt i mitt bygge. Cpu toppar på under 60 grader (inte konstigt med dubbla radiatorer) och grafikkort på absolut max 75 grader vilket jag anser är helt ok för att vara helt orört kort samt glassida.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon125263:

Alltså.. "skyddar pumpen" .. problemet med radiatorn i botten är flertalet och de är seriekopplade.

visst, nya aion skyddar pumpen.. men den kyler fortfarande inte alla dina kärnor på processorn(!)
luftbubblorna söker sig högst upp och ligger där och guppar .. och tillslut så finns risken att hela cpu-blocket är fylld med luft?

Bästa är helt enkelt att modda nrp200 genom att sidleds-förflytta AIO'n i toppen, och änn mer en av dess fläktar.
genom två enkla skruvhål.
(notera moderkorts-distanserna som skruv-förlängning)

https://worklogs.coolermaster.com/topic/28848-nr200p-addaptat...

Jag gick för denna lösning för att kolla temps och det ser ut på följande vis:
1 2

Verkar inte vara något problem med luft i blocket, inga kärnor som sticker ut i temperatur. Kör fläktarna fixed på 1000 rpm, toppar på 75 C under stresstest (cinebench och realbench 30 min) och går aldrig över 62 C under gaming. Kör en 10850K.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pnollten:

Verkar inte vara något problem med luft i blocket

nice att pumpen inte kommer smälta iaf, men nej luft är något som byggs upp m tiden osv,, du kommer med tiden få kärnor som sticker ut antar jag,., och det finns väl ingen 'service/refill' port på aio:n?..
då måste du antingen köpa en ny aio eller lista ut hur du får blocket överst/jämsides kylarblocket..
går det att byta plats på din gpu och aio?