Kan någon hjälpa mig med ett datorbygge runt 11k?

Permalänk
Medlem

Kan någon hjälpa mig med ett datorbygge runt 11k?

Hejsan

Jag har haft min dator i snart 10 år och känner att det är dags att bygga nytt. Men jag har noll erfarenhet av det.
Jag har en budget på runt 11k, som kanske kan bli lite större.

Datorn kommer användas till att spela på i första hand och i andra hand jobbas på.
Vill gärna få så mycket för pengarna som möjligt.
Tänkte bygga så snart som möjligt, så alla svar uppskattas.

Permalänk
Medlem

Det har varit massa stora släpp nyligen. För två dagar sedan annonserade AMD ut sina nya grafikkort som kommer släpps mitten november/ början december beroende på modell, Nvidia har nyligen släppt också även om de har problem med lagerhållning.AMD har även precis annonserat ut nya processorer. Värt att tänka på beroende på hur snart du tänker dig bygga ihop allting.

Vilken upplösning och frekvens är det på din skärm du tänkt spela på? Värt att tänka på vilken storlek du tänker dig också. Jag byggde min dator i ITX/SFF faktor (under 20 liter) i april för runt din budget, körde då Ryzen 5 3600 parat med ett 1660 super. Gränsfall för 1440p, kommer nog uppgradera grafikkortet nästa år vilket var planen hela tiden.

Permalänk
Medlem

Något sånt här kanske?

Man kan lätt lägga en tusenlapp eller två extra på CPU eller GPU för lite högre prestanda, men som läget ser ut på marknaden just nu tror jag att det är bättre att spara de pengarna till en framtida uppgradering.

Permalänk
Medlem

Det ser fint ut, Det behövs inte kylning eller fläktar?

Skrivet av Erik_T:

Något sånt här kanske?
https://komponentkoll.se/bild/veDGX.png

Man kan lätt lägga en tusenlapp eller två extra på CPU eller GPU för lite högre prestanda, men som läget ser ut på marknaden just nu tror jag att det är bättre att spara de pengarna till en framtida uppgradering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PallorMortis:

Det ser fint ut, Det behövs inte kylning eller fläktar?

En CPU-kylare var med i förslaget. Du skulle även kunna använda den (lite sämre) kylaren som följer med processorn.
Ett par fläktar är inkluderade i chassit, och de borde räcka. Visar det sig att det behövs fler eller tystare fläktar går det ju alltid att köpa till i efterhand.

Permalänk
Medlem

Ah jag ser det nu.

Skrivet av Erik_T:

En CPU-kylare var med i förslaget. Du skulle även kunna använda den (lite sämre) kylaren som följer med processorn.
Ett par fläktar är inkluderade i chassit, och de borde räcka. Visar det sig att det behövs fler eller tystare fläktar går det ju alltid att köpa till i efterhand.