AMD arbetar på alternativ till Nvidias DLSS-uppskalning

Permalänk
Cyberman

AMD arbetar på alternativ till Nvidias DLSS-uppskalning

AMD:s variant av uppskalad upplösning bygger på ray tracing-teknik och ska göras tillgänglig efter Radeon RX 6000-serien lanseras.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

Open source är alltid bra. Tack AMD för alla de senaste tekniker som inte är proprietär.

Permalänk
Medlem

Kommer bli vanskligt för GPU-testare framgent, när bildkvaliteten inte enbart kommer avgöras av FPS (samt övriga traditionella funktioner), utan mer så utav DLSS och Super Resolution (m.fl?).

Permalänk
Medlem

Mycket goda nyheter! Ett alternativ till DLSS är precis det jag hoppades på. Open Source gör ju det hela ännu bättre

Permalänk
Medlem

Härligt!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Open source är alltid bra. Tack AMD för alla de senaste tekniker som inte är proprietär.

Alltid bra med icke-proprietär teknik! I det här fallet finns ju så klart ett egenintresse. AMD vet att de inte kommer komma någon vart med egen teknik som är stängd, i valet mellan stängda tekniker kommer spelutvecklare oftast att välja Nvidia p.g.a. större install base.

Å andra sidan så har AMD väldigt mycket denna generation pratat om hur de kan dra fördelar av integration mellan sina egna CPU:er och GPU:er med egenutvecklad teknik. Om de verkligen menar allvar med öppna tekniker (och inte bara ser det som ett sätt att motverka någon annans monopol på en teknik) så ser jag fram emot att se AMD öppna tekniken bakom t.ex. Smart Access Memory öppet, så att vi även kan se den i framtida produkter från Nvidia och/eller Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Alltid bra med icke-proprietär teknik! I det här fallet finns ju så klart ett egenintresse. AMD vet att de inte kommer komma någon vart med egen teknik som är stängd, i valet mellan stängda tekniker kommer spelutvecklare oftast att välja Nvidia p.g.a. större install base.

Å andra sidan så har AMD väldigt mycket denna generation pratat om hur de kan dra fördelar av integration mellan sina egna CPU:er och GPU:er med egenutvecklad teknik. Om de verkligen menar allvar med Open Source (och inte bara ser det som ett sätt att motverka någon annans monopol på en teknik) så ser jag fram emot att se AMD släppa tekniken bakom Smart Access Memory fritt, så att vi även kan se den i framtida produkter från Nvidia och/eller Intel.

Absolut är det så. Men i det stora hela så måste företagen börja någonstans. Alla vinstdrivande företag har egenintresse och måste hålla i sina patent och tekniker. AMD har ju aldrig behövt släppa det öppet men de har valt att göra det ändå. Jag ser gärna att allt är open source men så skulle inte världen som den ser ut idag fungera.

För övrigt vill jag gärna se DLSS / AMDs version fungera bra för att kunna slippa tänka på skärmens upplösning och om GPUn inte orkar driva så renderar man ju då bara i lägre upplösning och skalar upp.
Har man tillräckligt med prestanda kan man ju göra åt andra hållet och skala upp eventuellt (lite som AA fast bättre)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

i valet mellan stängda tekniker kommer spelutvecklare oftast att välja Nvidia p.g.a. större install base.

Exakt detta, och den dag AMD är störst så kan vi räkna med det omvända förhållandet.

Kom ihåg var du läste det först.

Permalänk
Medlem

Trevlig läsning 👍

Permalänk
Medlem

AMD och öppen sås brukar inte lira, det får man nog vänta på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Alltid bra med icke-proprietär teknik! I det här fallet finns ju så klart ett egenintresse. AMD vet att de inte kommer komma någon vart med egen teknik som är stängd, i valet mellan stängda tekniker kommer spelutvecklare oftast att välja Nvidia p.g.a. större install base.

Å andra sidan så har AMD väldigt mycket denna generation pratat om hur de kan dra fördelar av integration mellan sina egna CPU:er och GPU:er med egenutvecklad teknik. Om de verkligen menar allvar med öppna tekniker (och inte bara ser det som ett sätt att motverka någon annans monopol på en teknik) så ser jag fram emot att se AMD öppna tekniken bakom t.ex. Smart Access Memory öppet, så att vi även kan se den i framtida produkter från Nvidia och/eller Intel.

Det är skillnad på hårdvarufunktioner och mjukvara som rent tekniskt skulle kunna köras på vilken hårdvara som helst. Det är inget konstigt med att Amd kan få tekniska fördelar genom att utveckla gpu,cpu och moderkort tillsammans i ett ekosystem men nvidia lär ju knappast vilja sammarbeta med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Exakt detta, och den dag AMD är störst så kan vi räkna med det omvända förhållandet.

Kom ihåg var du läste det först.

Faaast, lär ju vara några stycken som utvecklar spel till PS och xbox, och där kör 100% av användarna AMD.

Permalänk
Medlem
Citat:

AMD:s variant av uppskalad upplösning bygger på ray tracing-teknik och ska göras tillgänglig efter Radeon RX 6000-serien lanseras.

Utöver att funktionen ska "ge spelare möjlighet till bättre prestanda med hjälp av ray tracing" förklarades funktionen inte vidare.

Scott Herkelman sa ju "and we’re already working on a super-resolution feature, to give gamers more options for more performance when using ray tracing"

Det betyder ju inte "med hjälp av" eller "bygger på". Utan att det kan användas för att få mer prestanda, t.ex vid ray tracing.

Att döma av beskrivningen så är ray tracing inte ens nödvändigt. Gamersnexus gav beskrivningen att AMD inte ville jämföra det med DLSS, för AMDs funktion hade "a broader application" och fungerar inte riktigt på samma sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Å andra sidan så har AMD väldigt mycket denna generation pratat om hur de kan dra fördelar av integration mellan sina egna CPU:er och GPU:er med egenutvecklad teknik. Om de verkligen menar allvar med öppna tekniker (och inte bara ser det som ett sätt att motverka någon annans monopol på en teknik) så ser jag fram emot att se AMD öppna tekniken bakom t.ex. Smart Access Memory öppet, så att vi även kan se den i framtida produkter från Nvidia och/eller Intel.

Jag förväntar mig att se det även under linux med öppen källkod då jag inte kan tänka mig att mjukvaran är stängd utan det mesta sköts av infinity fabric i hårdvaran både i cpu och gpu, det är desktop varianten av smartshift för laptops.
Jag är däremot lite nyfiken på vad AMD lyckas utveckla detta till på serversidan där jag ser ett större användningsområde för denna typen av lösningar mellan flera GPU:er och CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Scott Herkelman sa ju "and we’re already working on a super-resolution feature, to give gamers more options for more performance when using ray tracing"

Det betyder ju inte "med hjälp av" eller "bygger på". Utan att det kan användas för att få mer prestanda, t.ex vid ray tracing.

Att döma av beskrivningen så är ray tracing inte ens nödvändigt. Gamersnexus gav beskrivningen att AMD inte ville jämföra det med DLSS, för AMDs funktion hade "a broader application" och fungerar inte riktigt på samma sätt.

Det här! Jag tror tyvärr att artikeln som den är skriven just nu är helt missledande. Jag kan ha helt fel, men spontant känns det rätt absurt att hårdvara dedikerad till ray tracing (bvh traversal) skulle hjälpa till vid uppskalning.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Valvar:

Det här! Jag tror tyvärr att artikeln som den är skriven just nu är helt missledande. Jag kan ha helt fel, men spontant känns det rätt absurt att hårdvara dedikerad till ray tracing (bvh traversal) skulle hjälpa till vid uppskalning.

DLSS ger en boost vare sig man använder ray-tracing eller ej. Huvudpoängen med alla former av tekniker som ska göra ray-tracing mindre krävande handlar om att minska antalet strålar man måste spåra.

Svårt att få någon vettig nivå på det hela med mindre än att man i alla fall har en stråle per pixel på skärmen -> kan man rendera i lägre upplösning är det rejäl vinst då mängden beräkningar som måste utföras blir i praktiken kvadratiskt beroende på upplösning (om man förutsätter att upplösning skalas lika för båda axlar i screen space).

Men som du belyser, lär knappast vara samma HW man använder för BHV-traversal som även används vid uppskalning. Däremot kommer bl.a. HW som BVH-traversal belastas mindre om man renderar i lägre upplösning. Det är en nettovinst bara kostnaden när kostnaden för att skala upp är mindre än det man vinner i mindre beräkningar på andra håll.

Blir spännande att se hur AMD löser detta. Nvidia har ju löst det hela med att använda tensor-kärnorna, dessa gör ju ingenting i spel om man inte använder DLSS så är ur den bemärkelsen "gratis" att köra DLSS på kort med tensor-kärnor. Utan dessa kräver uppskalningen kraft från de vanliga GPU-kärnorna, då blir det en balansgång mellan vinsten i annat vs kostnaden att göra uppskalningen på ett bra sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Open source är alltid bra. Tack AMD för alla de senaste tekniker som inte är proprietär.

Aj lite som de gjorde med FreeSync i den meningen att det inte var en hårdvaru komponent i skärmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Kommer bli vanskligt för GPU-testare framgent, när bildkvaliteten inte enbart kommer avgöras av FPS (samt övriga traditionella funktioner), utan mer så utav DLSS och Super Resolution (m.fl?).

Fast det är väl där vi vill vara? Att bildkvalité pushas över bildkvantité? Dvs om spelutvecklare vill göra "fotorealism" (nej vi är inte där än) på bekostnad av frames så ska det gå - jag tycker fokus ligger fel när det pratas 4k 120fps före riktigt kraftfulla shaders med filmiska egenskaper i realtid. Men siffror är enklare att marknadsföra (och tävla i).

Permalänk
Medlem

Man skulle ju kunna tänka att detta är något som kommer nyttjas för konsolerna som kör rdna2 och således kan spel som är multiplatform tänkas ha stöd för det.

Skrivet av ZothOmmog:

Aj lite som de gjorde med FreeSync i den meningen att det inte var en hårdvaru komponent i skärmen?

Nej, en "öppen" lösning kan kräva hårdvara. Det är bara att hur du tex kommunicerar med något eller hur du åstadkommer något inte är hemligt och inte kräver licensavgifter för att använda.

Permalänk
Medlem

Synd att det inte kommer med releasen. Inte för att jag behöver det direkt nu, men det blir lite svårare att välja grafikkort när en del av utbudet inte kommer ha någon review.

Lite förvirrande också när det nämns så mycket tillsammans med ray tracing. Jag tänker aldrig använda ray tracing denna generationen, men ser inte vad det har med saken att göra, för vad jag är ute efter är extra prestanda.

Permalänk
Medlem

Super resolution finns redan i form av VSR (viritual super resolution) hos AMD och DSR (dynamic super resolution) hos nvidia. Så att kalla en notsvarighet till DLSS för "super resolution" är ju extremt missvisande?!

Permalänk
Medlem

Det bästa är att AMD inte behöver (gimmick) Tensor cores för att göra samma sak som Nvidia behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Det bästa är att AMD inte behöver (gimmick) Tensor cores för att göra samma sak som Nvidia behöver.

Hmm det är väl knappast en gimmick. Dom kärnorna är ju speciellt anpassade till att klara av vissa typer av beräkningar snabbare. Även om nedan är taget från Nvidias egna sida så är just detta knappast påhittat. Tensor cores tar förmodligen upp en ganska stor del yta på chippet.

Unprecedented Acceleration for HPC and AI

Tensor Cores enable mixed-precision computing, dynamically adapting calculations to accelerate throughput while preserving accuracy. The latest generation expands these speedups to a full range of workloads. From 10X speedups in AI training with Tensor Float 32 (TF32), a revolutionary new precision, to 2.5X boosts for high-performance computing with floating point 64 (FP64), NVIDIA Tensor Cores deliver new capabilities to all workloads.

NVIDIA Tensor Core technology has brought dramatic speedups to AI, reducing training time from weeks to hours and providing massive acceleration to inference. The NVIDIA Ampere architecture provides a huge performance boost and delivers new precisions to cover the full spectrum required by researchers— TF32, FP64, FP16, INT8, and INT4—accelerating and simplifying AI adoption and extending the power of NVIDIA Tensor Cores to HPC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Super resolution finns redan i form av VSR (viritual super resolution) hos AMD och DSR (dynamic super resolution) hos nvidia. Så att kalla en notsvarighet till DLSS för "super resolution" är ju extremt missvisande?!

Inte samma sak om jag förstår rätt.

Detta är någon form av uppskalning precis som DLSS. Blir spännande att se hur det utformas.

Permalänk
Medlem

Komiskt med youtubers som lägger upp videos och snackar om att det skulle vara något som AMD utvecklar exklusivt för PS5. lol