Rädda hemmavideor på VHS och Betamax

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Tänkte uppdatera tråden då jag precis blev klar med digitaliseringen. Började igår kväll och det har inte tagit mer tid än speltiden i sig. Elgato Video Capture var extremt enkel att komma igång med. Bara att hämta programvaran och drivrutiner från deras hemsida, koppla ihop videofångaren med VHS-spelaren och vips så är man igång. Allt sparas automatiskt i MP4-format.

Dyr men så värt det för min del. Ska höra om någon släkting behöver digitalisera nått innan jag säljer den vidare.

Så ja, jag rekommenderar den starkt.

Kul att den fungerade så bra. Känns som att man relativt snabbt tjänar in den summan på att istället behöva skicka in dem till butik.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon309108:

Tackar tackar
Okej, det är de nya som med min 10år gamla.. inget direkt förändrat.
Jag skulle vilja ha tag i något som komprimerar hårdare så det går att komma ner runt 500MB/h, då jag har vääääldigt många gamla VHS filmer som inte verkar finnas att köpa eller ladda ner från nätet. Så storlek blir ju av betydelse när det är ett 50tal filmer

Jaha, storleken har ingen betydelse för mig. Dock hade jag inte så mycket material. Spelade endast in två spelfilmer, övrigt material var eget.

Skrivet av Mocka:

Kul att den fungerade så bra. Känns som att man relativt snabbt tjänar in den summan på att istället behöva skicka in dem till butik.

Jag ville inte lämna in eller skicka det heller då jag var rädd för att något skulle kunna hända på vägen. Har inga kopior så kändes tryggare att göra det själv. Speciellt när det var så enkelt. Tog ju ingen tid utöver speltiden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon315148:

Jaha, storleken har ingen betydelse för mig. Dock hade jag inte så mycket material. Spelade endast in två spelfilmer, övrigt material var eget.

Nee har man bara lite material så har det ju inte så stor betydelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Jaha, storleken har ingen betydelse för mig. Dock hade jag inte så mycket material. Spelade endast in två spelfilmer, övrigt material var eget.

Så det fanns inga alternativ gällande filstorleken? (ville bara dubbelkolla)

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mocka:

Så det fanns inga alternativ gällande filstorleken? (ville bara dubbelkolla)

Nej, det sparas automatiskt i MP4-format. Såvida jag inte har missat något. Fast jag har inga önskemål på filstorlek, bara på filformat vilket var MP4.

Du väljer uppskattad inspelningstid i steg 1 men det är nog bara för att de ska kunna ge dig uppskattad filstorlek. Det påverkar inte när du börjar spela in, men du kan välja att automatiskt avbryta inspelningen efter x antal minuter. Inget jag använde mig av dock då jag inte visste exakt hur lång inspelningstiden var. Jag spelar hellre in för mycket och klipper bort i efterhand (kommer ändå behöva klippa då innehållet var blandat).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Nej, det sparas automatiskt i MP4-format. Såvida jag inte har missat något. Fast jag har inga önskemål på filstorlek, bara på filformat vilket var MP4.

Du väljer uppskattad inspelningstid i steg 1 men det är nog bara för att de ska kunna ge dig uppskattad filstorlek. Det påverkar inte när du börjar spela in, men du kan välja att automatiskt avbryta inspelningen efter x antal minuter. Inget jag använde mig av dock då jag inte visste exakt hur lång inspelningstiden var. Jag spelar hellre in för mycket och klipper bort i efterhand (kommer ändå behöva klippa då innehållet var blandat).

Tackar

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Tänkte uppdatera tråden då jag precis blev klar med digitaliseringen. Började igår kväll och det har inte tagit mer tid än speltiden i sig. Elgato Video Capture var extremt enkel att komma igång med. Bara att hämta programvaran och drivrutiner från deras hemsida, koppla ihop videofångaren med VHS-spelaren och vips så är man igång. Allt sparas automatiskt i MP4-format.

Dyr men så värt det för min del. Ska höra om någon släkting behöver digitalisera nått innan jag säljer den vidare.

Så ja, jag rekommenderar den starkt.

Hur pass bra VHS-spelare hur du? Vi har tänkt att göra det med föräldrarnas gamla VHS-band men sist jag tittade på det var det ganska dålig bild. Vet inte om det beror på VHS-spelaren eller att banden blivit dåliga. Vi hade en bättre VHS-spelare tidigare men ingen aning var den tagit vägen.

För längesen tipsade andra om att köpa gammal proffs-spelare på ebay men nu med dyrare frakt och garanterad tull/postnord-avgift så blir det nog ganska dyrt.

Permalänk
Skrivet av Pake:

Vet inte om det beror på VHS-spelaren eller att banden blivit dåliga.

troligen en kombination av bägge VHS band är ju inte direkt kända för att må bra av att existera utan brukar ju kunna bli dåliga bara av att stå i en hylla.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Är VHS spelare värdefulla i pris?

Permalänk
Skrivet av SvenskGaming:

Är VHS spelare värdefulla i pris?

För tillfället så är väl eftertraktade modeller som är kända för att ge bra bild ganska dyra då sista minuten backupare gör backuper på sina döende vhs kasetter innan de är helt döda.

typ sharp, panasonic, sony, jvc spelare av senare modeller är väl ganska eftertraktade.

men medans billiga kinesium vhser är väl lite meh typ och du kanske får ett par hundralappar på sin höjd typ.

DVD-brännare + VHS combos är väl ganska dyra.

så beroende på vad du har kan det vara allt från nåra hundralappar till några tusenlappar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SvenskGaming:

Är VHS spelare värdefulla i pris?

De är i vart fall inte värdelösa om det är en bra modell, en hifivideo med 6 huvud och s-vhs kapabla modeller kan stå sig hyfsat lika så om de är multistandard typer (ntsc och pal) men är det en kompakt budgetasiat är de värdelösa.
Bara kolla på Ebay för en bild av begpriser, från typ 200 kr till 10 000 beroende på modell.
https://www.ebay.com/b/S-VHS-Home-VCRs/15088/bn_98036188

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att en enkel S-VHS-video räcker bra för amatörer som jag själv, S-video ger lite bättre bild än kompositvideo och att vanliga videoapparater saknar TBC (tidsbaskorrigerare) är inte så viktigt vid överföring direkt till digitalt format IMHO. Däremot vill en del USB-inspelare automatiskt de-interlacea, vilket ju är praktiskt - men ibland vill man kanske inte det. Mitt PCTV Pinnacle, PCI-kort som sätts i datorn och säkert är 15 år gammal ger egentligen bättre bild än en USB-fångare jag använder nu. Den senare är dock klart mer lättanvänd och är mindre känslig för störningar eller tokiga inställningar.

Videobandspelare med inbyggd DVD-brännare dyker ibland upp på Tradera, de är inte så dumma, men går för ganska mycket pengar. När man väl bränt på DVD för man över till dator. Kan vara lite konstiga format på skivorna ibland, men jag har kört genom DVD-shrink tror jag, då funkar det sedan.

Ligger ett par S-VHS-apparater på Tradera nu ser jag, en med utrop på 1799, en med fast pris på 4500 - den verkar ganska bra. Jag har själv en halvbra JVC S-VHS, riktigt synd att formatet inte slog igenom på allvar men å andra sidan hade jag stor nytta av den innan digital teknik helt slog ut VHS, har spelat in mycket OS-sändningar på den även från digital-TV med bra resultat (innan hårddiskinspelare var vanligt).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pirum:

Min erfarenhet är att en enkel S-VHS-video räcker bra för amatörer som jag själv, S-video ger lite bättre bild än kompositvideo och att vanliga videoapparater saknar TBC (tidsbaskorrigerare) är inte så viktigt vid överföring direkt till digitalt format IMHO. Däremot vill en del USB-inspelare automatiskt de-interlacea, vilket ju är praktiskt - men ibland vill man kanske inte det. Mitt PCTV Pinnacle, PCI-kort som sätts i datorn och säkert är 15 år gammal ger egentligen bättre bild än en USB-fångare jag använder nu. Den senare är dock klart mer lättanvänd och är mindre känslig för störningar eller tokiga inställningar.

Videobandspelare med inbyggd DVD-brännare dyker ibland upp på Tradera, de är inte så dumma, men går för ganska mycket pengar. När man väl bränt på DVD för man över till dator. Kan vara lite konstiga format på skivorna ibland, men jag har kört genom DVD-shrink tror jag, då funkar det sedan.

Ligger ett par S-VHS-apparater på Tradera nu ser jag, en med utrop på 1799, en med fast pris på 4500 - den verkar ganska bra. Jag har själv en halvbra JVC S-VHS, riktigt synd att formatet inte slog igenom på allvar men å andra sidan hade jag stor nytta av den innan digital teknik helt slog ut VHS, har spelat in mycket OS-sändningar på den även från digital-TV med bra resultat (innan hårddiskinspelare var vanligt).

En dvd brännare med vhs ger inga konstiga videoformat utan de bränner filmer som dvd video, däremot kan det vara mulltisessionskivor så de behöver stängas men i en dator funkar även ostängda skivor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pake:

Hur pass bra VHS-spelare hur du? Vi har tänkt att göra det med föräldrarnas gamla VHS-band men sist jag tittade på det var det ganska dålig bild. Vet inte om det beror på VHS-spelaren eller att banden blivit dåliga. Vi hade en bättre VHS-spelare tidigare men ingen aning var den tagit vägen.

För längesen tipsade andra om att köpa gammal proffs-spelare på ebay men nu med dyrare frakt och garanterad tull/postnord-avgift så blir det nog ganska dyrt.

Inte så insatt i VHS-spelare. Vi har en Sony SLV-SE220D. Svårt att veta om bildkvalitén beror på spelaren, banden eller rent av kameran som användes (eller en kombination av dessa). Det enda vi gjorde var att spänna varje band innan vi stoppade in den i spelaren för att undvika att bandet trasslade (kunde hända annars). Dock är bildkvalitén inte på något sätt imponerande. Fast det kan ju mycket väl vara dåtiden bildkvalité.

Även om bildkvalitén inte är bra så är jag hur glad som helst att jag äntligen har digitaliserat det. Jag ser ju ändå vad det är jag tittar på vilket räcker för att minnas/blicka tillbaka. Kan ju vara lite charmigt också att man ser på både miljön och bildkvalitén att det är från en annan tid.

Permalänk
Medlem

Har en VHS-spelare och tänkte börja köra in videobanden digitalt. Vilken "rippare" rekommenderas för en skälig peng (max typ 500 kr?). Är det någon större skillnad på en billigare och en dyr?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk

skulle inte tro att det är någon större skillnad mellan video grabbers mellan 100-500:- troligen liknande shit innanför skalet bara extra betalt för X märke.

https://www.conrad.se/p/basetech-video-grabber-inkl-videoredi...

https://www.proshop.se/Input-Adapter/LogiLink-Video-Creator-U...

https://www.computersalg.se/i/2048913/mediatech-mt4169-videor...

https://www.proshop.se/Input-Adapter/TECHNAXX-Easy-USB-Video-...

skulle säga att det troligen handlar mer om källmaterialet och möjligen vhs spelaren.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Jag löste mina VHS band genom att koppla videon till en DVD recorder-fungerade bra.

Permalänk
Inaktiv

VHS, det ger en massa minnen.

Minns att farsan hade en videokamera där man kunde göra alla möjliga roliga effekter med, all de banden är nog fördärvade nu sedan länge.

Eller när man spelade in spelvideos genom Super Game Boy och skickade till Club Nintendo, det är minnen det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rouge of Darkness:

skulle inte tro att det är någon större skillnad mellan video grabbers mellan 100-500:- troligen liknande shit innanför skalet bara extra betalt för X märke.

Oklart om det skiljer mycket åt i hårdvara. Däremot skiljer det mycket på medföljande mjukvara. Jag betalade en tusenlapp för att då en vettig mjukvara. Köpte först en betydligt billigare som bara gav mig huvudbry. Lätt värt det för min del att bara kunna tuta och köra. Rekommenderar Elgato Video Capture för den som vill ha vettig medföljande mjukvara.

Permalänk
Skrivet av anon315148:

Oklart om det skiljer mycket åt i hårdvara. Däremot skiljer det mycket på medföljande mjukvara. Jag betalade en tusenlapp för att då en vettig mjukvara. Köpte först en betydligt billigare som bara gav mig huvudbry. Lätt värt det för min del att bara kunna tuta och köra. Rekommenderar Elgato Video Capture för den som vill ha vettig medföljande mjukvara.

Ja mjukvaran som följer med om någon kan givetvis skilja lite men enligt min erfarenhet så kan man lika gärna slänga den åt skogen och använda något mer seriöst program.

Det som kommer med dessa brukar va n special bloatad variant av nån gratis programvara.

T.om. vlc brukar ha rätt bra stöd för dessa videograbbers oavsett prisklass.

Kan inte direkt uttala mig om elgatos mjukvara dock.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows