Mitx-bygge för Videoredigering

Permalänk

Mitx-bygge för Videoredigering

Hej.

Nu har jag bestämt mig för att det är dags att bygga nytt. Om minnet inte sviker mig är det nog åtminstone 8-9 år sedan sist (i7 2700k bl.a)
Den fungerar mycket bra till många ändamål men för redigering i Adobe Premiere Pro och diverse musikproduktion klarar den inte mycket innan man blir frustrerad. Sen pallar grafikkortet inte med något som helst nyare spel vilket inte är mitt primära syfte men ändå välkommet ibland. Har dock redan köpt två st GPU som sedermera såldes ganska omgående i brist på spelintresse så just GPU är inte mitt främsta prio alls, mer än i redigeringssyften.

Jag är långt ifrån något proffs och har inte använt Premiere på ett tag men det är ändå ett intresse jag vill återuppta på hobbynivå och vill ha datorkraften för att hantera 4k material utan problem

Har redan köpt ett chassi i CM NR200 som står här hemma alldeles ensamt. Jag kände att jag ville ha en mindre dator då jag lite lättare vill kunna ta med mig den. Så för mig var det logiskt med m-itx formatet. Vill gärna att datorn skall vara tyst då man inte är ungkarl och ensam längre, men vill ändå inte gå alltför långt i pris eller utmana mina troligen bristfälliga kunskaper allt för mycket.

Notera att jag troligen inte kommer beställa allt från inet utan använder det mest som bas, så priset lär kunna kapas lite.

Moderkort: Här verkar det inte vara allt för mycket att välja på i mitx-segmentet. Vet inte om 550i är värt det mot 450i, jag antar att det beror på vilken cpu man kommer använda.

CPU Här behöver jag lite hjälp. Jag är medveten om att det kommer nya cpu från AMD i dagarna men vet inte om jag är villig att lägga t.ex 5k på enbart processorn. Har egentligen hoppats på att 3800x eller dylikt får en bra rabatt under Black Friday. Som jag förstår det så är en cpu med fler kärnor att föredra för just redigering? Hade datorn varit för gaming hade jag nog satsat på 5600x som verkar vara mest krut per krona.

CPU-kylare Dålig kunskap kring detta och har läst recensioner för att få en uppfattning. Får max vara 155 mm högt.

PSU Usch vad dom har blivit dyra sen jag byggde sist. Tyvärr finns ej 750w i lager, då hade jag lagt till dom få kronorna för extra watten.

RAM Känns prisvärda för det man får.

SSD Samma här, känns väldigt prisvärt för den hastighet de utlovar

Chassifläktar Vill försöka få en bra kylning och lägre ljudnivå

GPU Det verkar ju inte riktigt finnas något budget-segment längre när det gäller grafikkort. Skall man ha nytt ser det ut att vara minst 5-6000 kr som gäller. Funderar på att leta ett begagnat som lämpar sig till både Premiere och spelande på en acceptabel nivå. Dock är det inte helt uteslutet att lägga lite mer kronor på detta om det ändå ger en bättre framtidssäkring. Kommer använda min gamla skärm till en början men vill kunna uppgradera till 1440p så småningom.

Alla synpunkter och rättningar uppskattas, har försökt att lägga ner tid på att uppdatera mig. Det händer mycket i datorernas värld på 10 år och då känns sweclockers som det rätta stället att vända sig till.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Kolla även på davinci resolve studio som alternativ till premiere pro. Resolve studio använder mycket GPU och mycket VRAM. Lägg mest pengar på GPU, sedan CPU och RAM.

Jag tror alltså det kan vara värt att lägga mer på GPU och spara lite på CPU. Kanske en 3700x CPU på rea / begagnat och en ny nvidia 3070 GPU? Eller till och med satsa på 3080 för att få mera grafikminne. Kanske svårt få in i miniitx låda.