Permalänk
Medlem

Kabel hjälp 3080

Tjabba!
Fick hem min dator idag med ett ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC.
Jag har tidigare haft 980ti och nu när jag skulle koppla in allt så ser jag att där inte finns något uttag för DUAL LINK kabeln.
Jag är inte helt hajj på detta med datorer längre.
Kopplade in en väldigt gammal och sleten HDMI kabel och får enbart ut 60hz.
Till min fråga, vad för jeeevla kabel skall jag köpa för att få ut 144hz som min skärm har?

Tack för svar!
Trevlig kväll på er

MVH
Magnus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonz:

Tjabba!
Fick hem min dator idag med ett ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC.
Jag har tidigare haft 980ti och nu när jag skulle koppla in allt så ser jag att där inte finns något uttag för DUAL LINK kabeln.
Jag är inte helt hajj på detta med datorer längre.
Kopplade in en väldigt gammal och sleten HDMI kabel och får enbart ut 60hz.
Till min fråga, vad för jeeevla kabel skall jag köpa för att få ut 144hz som min skärm har?

Tack för svar!
Trevlig kväll på er

MVH
Magnus

Displayport kabel så funkar det

Permalänk
Medlem

Vad är det för skärm du har?

Har du en skärm som bara klarar 144Hz via DVI-D så är det rätt kört tror jag. Har för mig att det finns (fanns i alla fall) några svindyra aktiva adaptrar för DP till DVI-D, men knappast värt det. Vill du ha mer än 60Hz i det fallet är det nog rekommenderat att titta på ny skärm.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Vad är det för skärm du har?

Har du en skärm som bara klarar 144Hz via DVI-D så är det rätt kört tror jag. Har för mig att det finns (fanns i alla fall) några svindyra aktiva adaptrar för DP till DVI-D, men knappast värt det. Vill du ha mer än 60Hz i det fallet är det nog rekommenderat att titta på ny skärm.

Har en kanske 4 år gammal ASUS 144hz. Men den har en Displayport och en polare sa att det kommer fungera med det.
Skall testa, annars får man kanske slå på stort med ny skärm också. Tack för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonz:

Har en kanske 4 år gammal ASUS 144hz. Men den har en Displayport och en polare sa att det kommer fungera med det.
Skall testa, annars får man kanske slå på stort med ny skärm också. Tack för svar

Aha, men då är det ju lugnt. Eftersom du körde DVI-D antog jag att det var en av de äldre 144Hz-arna innan DP kom (som bara klarade 144 över DVI-D, t.ex. BenQ XL2411Z). My bad. Lite lustigt att köra DVI-D, 980Ti har väl DP?

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Aha, men då är det ju lugnt. Eftersom du körde DVI-D antog jag att det var en av de äldre 144Hz-arna innan DP kom (som bara klarade 144 över DVI-D, t.ex. BenQ XL2411Z). My bad. Lite lustigt att köra DVI-D, 980Ti har väl DP?

Ja 980Ti har DP, men jag har kört Dual Link DVI eller vad man säger. Men för 2 månadersen så startade grafikkortet brandlarmet här hemma då de small till rejält av nån anledning haha. Men hoppas att DP kabeln gör så jag kan utnyttja 144hz.