Permalänk
Medlem

Uppgradering av speldator

Hej!

Jag sitter på en speldator från 2014/2015 som jag är supernöjd med men en vän behöver delar till en "ny" maskin så jag tänker att det är guldläge att uppdatera min maskin en aning. Jag har tänkt byta ut moderkort, CPU (plus kylare antagligen) och RAM. Resten ska jag behålla ett tag till för att uppgradera längre fram, om det går. Jag har inte hållit mig uppdaterad de senaste åren så jag tar tacksamt emot tips på vad jag ska köpa.

Det jag sitter på nu är följande:

Moderkort: ASUS Z97M-PLUS - mATX / Z97
CPU: Intel Core i5 4690K
CPU-kylare: Noctua NH-U14S
RAM: Corsair 16GB (4x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
SSD: Samsung SSD 850 EVO SSD 1TB
GPU: ASUS STRIX GTX 970 DC2 OC
PSU: EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold
Chassi: Bitfenix Phenom Micro
Kylning: 1 st Noctua 140 mm och 3 st Noctua 120 mm, utöver CPU-kylare

Efter förhandlingar med frugan har jag kommit fram till att jag vill köpa delar i mellansegmentet så min budget är följande:

Moderkort: ca 1000 kr
CPU: ca 2000-2500 kr + eventuell kylare
RAM: 16 GB för ett vettigt pris

Jag har kört Intel sedan förra årtusendet men efter att ha läst en del här på Sweclockers funderar jag på om det kanske är dags att byta till AMD. När jag köpte nuvarande komponenter råkade jag göra det när LGA 1150 och DDR3 var inne på sin sluttamp så jag har därmed inte haft så bra möjligheter att uppgradera med tiden. Där vill jag inte hamna igen så jag vill köpa ett moderkort som har stöd för det senaste när det gäller socket/RAM/PCI-e/SSD osv.

Kan AMD Ryzen 5 3600 vara ett bra val av CPU? Jag har läst i forumet att AMD ska släppa nya processorer den 5 november men det är bara high end eller? Vad sägs annars om Intel Core i5 10600? Prioritet är prestanda per krona och jag spelar främst strategispel men också lite RPG och FPS.
Bör jag vänta med ett köp till black friday?

Jag vore tacksam för tips på framtidssäkert moderkort, CPU+kylare och RAM. Obs - endast mATX.

Permalänk
Medlem

Ryzen 5 3600 är en bra CPU och blir en bra uppgradering för dig. Samma gäller i och för sig för i5-10600, men den brukar vara dyrare.

Den billigaste processorn AMD släpper den 5:e är Ryzen 5 5600X. Den väntas få bättre prestanda än både Ryzen 3600 och i5-10600k, men kostar lite över 3000 så kan bli svårt att få plats med i din budget.

Du har redan en utmärkt CPU-kylare, så där har du egentligen inget behov av att byta. Om du inte redan har rätt fästanordning för nyare sockets så kan Noctua skicka sådan gratis om du har kvitto kvar på kylaren. Annars kan du köpa enbart fästanordning från flera datorbutiker

Det här paketet borde passa för dig:

Du kan ju alltid vänta till Black Friday och se om du hittar något, men de flesta rabatterna kommer nog att vara på utgående produkter så ha inga stora förhoppningar på attg göra fynd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Ryzen 5 3600 är en bra CPU och blir en bra uppgradering för dig. Samma gäller i och för sig för i5-10600, men den brukar vara dyrare.

Den billigaste processorn AMD släpper den 5:e är Ryzen 5 5600X. Den väntas få bättre prestanda än både Ryzen 3600 och i5-10600k, men kostar lite över 3000 så kan bli svårt att få plats med i din budget.

Du har redan en utmärkt CPU-kylare, så där har du egentligen inget behov av att byta. Om du inte redan har rätt fästanordning för nyare sockets så kan Noctua skicka sådan gratis om du har kvitto kvar på kylaren. Annars kan du köpa enbart fästanordning från flera datorbutiker

Det här paketet borde passa för dig:
https://komponentkoll.se/bild/CtOPx.png

Du kan ju alltid vänta till Black Friday och se om du hittar något, men de flesta rabatterna kommer nog att vara på utgående produkter så ha inga stora förhoppningar på attg göra fynd.

Tack för ett bra svar @Erik_T!

Jag visste inte att jag kan byta fästanordning för min CPU-kylare gratis så du har sparat mig några hundralappar. Hade detta bygge också kunnat fungera om jag öppnar plånboken lite mer eller har moderkortet för låg klass? Vad bör man tänka på? Jag tror inte jag kommer överklocka. Jag valde ett ASUS då jag har mycket bra erfarenhet av dem sedan tidigare.

Edit: för moderkortet är det kanske PCIe 4.0 som saknas med det jag har valt.

Lägga till mer information