Spotify Är inte installerat - Chromecast

Permalänk
Medlem

Spotify Är inte installerat - Chromecast

Hej!

Jag tror det är en mobilrelaterad fråga..

Igår skulle jag casta spotify via chromecast. Alltid fungerat klockrent.

Började med att min Samsung S7 under "välj enhet" står såhär: Spotify är inte installerat "Enhet Chromecast".
Tar upp min Samsung S10 och startar Spotify. Det står samma felmeddelande.

Sambons Huawie P20 är den enda telefon som inte har felmeddelandet. Castar Spotify och kvällen fortsätter!

Idag, fortfarande samma fel med Samsungtelefonerna. Men även fel på Huawie. Nu kan ingen telefon Casta.

Byter hela Chromecasten till en likadan, som har legat i förvaring något år.
Samma problem.

Kompisen kommer förbi och öppnar sin Iphone, loggar in på vårt Wifi, hittar Chromecasten via spotify och allt fungerar.

Googlat runt men hittar inget liknande fel.

- Uppdaterat alla telefonerna till senaste mjukvaran. (Enbart S10an som hade en uppdatering)
- Testat med ny chromecast, likadant fel.
- Testat med olika telefoner, Iphone fungerar just nu! EJ Samsung, Huawie.
- Kan använda Chromecast från alla telefonerna, men med screen mirror osv. Så ej fel på själva "uppkoppling".
- Fabriksåterställt Chromecast

Vad fasiken skall jag börja..

Permalänk
Medlem

Det fungerar inte för mig och min Chromecast heller. Har iPhone 8 Plus.

Permalänk
Medlem

Har du avinstallerat Spotify på telefonen och installerat på nytt?

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Fick samma meddelande igår i listan över enheter, men jag castade aldrig till den jag castade till min receiver. Verkar vara något knas med senaste Android-uppgraderingen av Spotify skulle jag säga.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd

Inte helt nöjd med Spotify just nu. Först plockade de bort funktionen som gjorde att jag kunde ha Spotify i min bil, många klagade och de skapade en omröstning för att lägga till funktionen som de just plockat bort, sen sket de i alla som röstade på den och bestämde sig för att inte fixa det. Nu har de plockat bort CC-funktionen också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Har du avinstallerat Spotify på telefonen och installerat på nytt?

Japp, testat det också! Utan resultat.

Permalänk

Jag hade samma problem igår men hittade svar på spotify community support forum. Om man går in i Google home appen och lägger till sin chromecast i ett rum och sedan lägger till en ny "speaker group" så fungerar det att köra cast till den speaker groupen från Spotify sedan

Permalänk
Medlem
Skrivet av independence:

Jag hade samma problem igår men hittade svar på spotify community support forum. Om man går in i Google home appen och lägger till sin chromecast i ett rum och sedan lägger till en ny "speaker group" så fungerar det att köra cast till den speaker groupen från Spotify sedan

Alltså Google som ändrat sin API, inte Spotifys fel, med det sagt Google vill att man ska använda Youtube Music.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Alltså Google som ändrat sin API, inte Spotifys fel, med det sagt Google vill att man ska använda Youtube Music.

Gjorde som du sa, funkade perfekt! Tack så oerhört för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av independence:

Jag hade samma problem igår men hittade svar på spotify community support forum. Om man går in i Google home appen och lägger till sin chromecast i ett rum och sedan lägger till en ny "speaker group" så fungerar det att köra cast till den speaker groupen från Spotify sedan

Har du möjlighet att gå igenom steg för steg hur du bar dig åt.
Jag har försökt i flera timmar nu...

Permalänk

Hjälp

Skrivet av independence:

Jag hade samma problem igår men hittade svar på spotify community support forum. Om man går in i Google home appen och lägger till sin chromecast i ett rum och sedan lägger till en ny "speaker group" så fungerar det att köra cast till den speaker groupen från Spotify sedan

Kan du hjälpa mig och förklara med specifikt då jag får ej till det på google home. Tack i förhand.

Permalänk

Jag tror jag fick frågan om jag ville lägga till min chromecast i ett rum när jag bara klickade på chromecast devicen på första sidan i home appen. Sedan plus-tecknet uppe till vänster och välj "Create speaker group", och kryssa i chromecast devicen. Nu när jag öppnar home appen har jag på förstasidan:

Living room
1 device
<chromecast devicen>
Groups
1 group
Home group

Permalänk
Medlem
Skrivet av independence:

Jag tror jag fick frågan om jag ville lägga till min chromecast i ett rum när jag bara klickade på chromecast devicen på första sidan i home appen. Sedan plus-tecknet uppe till vänster och välj "Create speaker group", och kryssa i chromecast devicen. Nu när jag öppnar home appen har jag på förstasidan:

Living room
1 device
<chromecast devicen>
Groups
1 group
Home group

Det funkar tyvärr inte för mig...
När jag trycker på plus-tecknet och "skapa högtalargrupp" står det "ingen enhet hittades"...
Det står på Spotify hemsida att Chromecast skall vara en kompatibel produkt men icke.
Jag ger upp! Det får bli att gå och köpa en CD-spelare och försöka köpa tillbaka alla skivor

Permalänk

Funkar ej för mig heller...blir tokig snart. Kostiga är att pojkens samsung platta funkar det på. Å går jag via honom på min spotify så öppnas min cromecast på min samsung tele och då har jag cromecast. FATTAR INTE ETT SKIT NU

Permalänk
Medlem

Spotify inte installerat

Skrivet av Currelina:

Funkar ej för mig heller...blir tokig snart. Kostiga är att pojkens samsung platta funkar det på. Å går jag via honom på min spotify så öppnas min cromecast på min samsung tele och då har jag cromecast. FATTAR INTE ETT SKIT NU

Har samma problem med chromecast enheter och har kontaktat spotify som ber om tålamod och att det ska fixas i en uppdatering.
Man kan ju som nämnts skapa en högtalargrupp som fix men det funkar inte på chromecast av första generationen, så med en sån är det nog bara att avvakta.

Permalänk
Medlem

Kan inte casta till min soundbar heller via spotify connect.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk

Spotify är inte installerat...

Ett jättetack till alla som hjälp till att få Spotify att fungera via Cromecast. Jag har svurit och gråtit här i min ensamhet (tack och lov) för att jag inte kunde lyssna på musik och poddar via Spotify. Nu fungerar det igen tack vare er!

Permalänk
Skrivet av Kajsamaja:

Ett jättetack till alla som hjälp till att få Spotify att fungera via Cromecast. Jag har svurit och gråtit här i min ensamhet (tack och lov) för att jag inte kunde lyssna på musik och poddar via Spotify. Nu fungerar det igen tack vare er!

Min fungerar fortfarande inte 😢

Permalänk
Skrivet av independence:

Jag tror jag fick frågan om jag ville lägga till min chromecast i ett rum när jag bara klickade på chromecast devicen på första sidan i home appen. Sedan plus-tecknet uppe till vänster och välj "Create speaker group", och kryssa i chromecast devicen. Nu när jag öppnar home appen har jag på förstasidan:

Living room
1 device
<chromecast devicen>
Groups
1 group
Home group

Detta funkade för mig 🙏 tack

Permalänk
Skrivet av ssszon:

Det funkar tyvärr inte för mig...
När jag trycker på plus-tecknet och "skapa högtalargrupp" står det "ingen enhet hittades"...
Det står på Spotify hemsida att Chromecast skall vara en kompatibel produkt men icke.
Jag ger upp! Det får bli att gå och köpa en CD-spelare och försöka köpa tillbaka alla skivor

För mig hittades inte enheten när den var avstängd. Har du testat när chromecasten är igång?

Permalänk
Medlem

Finns det någon officiell information om detta och när det kan vara åtgärdat?
Kan inte spela upp musik hemma just nu då min soundbar tappade kontakten med spotify via wifit.. Vill gärna veta om jag måste böka med bluetooth ett längre tag eller om det kommer nån hotfix snart.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Skrivet av ssszon:

Det funkar tyvärr inte för mig...
När jag trycker på plus-tecknet och "skapa högtalargrupp" står det "ingen enhet hittades"...
Det står på Spotify hemsida att Chromecast skall vara en kompatibel produkt men icke.
Jag ger upp! Det får bli att gå och köpa en CD-spelare och försöka köpa tillbaka alla skivor

Jag var tvungen att ominstallera spotify efter att jag hade lagt till högtalargrupp. Därefter kunde jag hitta min chromecast och casta genom spotify-appen. Kunde även gå in i home-appen och klicka på media och sen spela musik o då streamades det från spotify