Win 7/10 kräver drivrutin för usb 3.0?

Permalänk
Medlem

Win 7/10 kräver drivrutin för usb 3.0?

Alltså jag har helt slutat med cd skivor men har problem när jag ska installera win 7 & 10 som inte har inbyggda drivrutiner för usb 3.0?

Jag försöker att få igång en laptop som inte är mer än några år gammal, med ubuntu fungerar den perfekt men försöker installera win7.

Får upp att den laddar usb-stickan men efter ett tag säger den att den saknar drivrutiner, så gissar på att det har med usb 3,0 att göra?

Finns det nå hack runt det här? Jag har både Win7/10 på sticka.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Tror det är en separat driver för USB 3.0 men det ska väl finnas på moderkortets hemsida

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Tror det är en separat driver för USB 3.0 men det ska väl finnas på moderkortets hemsida

Förmodligen men går det att få reda på vilket mobo det är utan att skruva upp hela laptopen?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Alltså jag har helt slutat med cd skivor men har problem när jag ska installera win 7 & 10 som inte har inbyggda drivrutiner för usb 3.0?

Jag försöker att få igång en laptop som inte är mer än några år gammal, med ubuntu fungerar den perfekt men försöker installera win7.

Får upp att den laddar usb-stickan men efter ett tag säger den att den saknar drivrutiner, så gissar på att det har med usb 3,0 att göra?

Finns det nå hack runt det här? Jag har både Win7/10 på sticka.

Är det en USB3 sticka du försöker installera från?
Det brukar alltid finnas någon USB2.0/1.1 port på datorn använd den och installera ifrån och använd helst en USB 2.0/1.1 sticka och inte en USB3

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Är det en USB3 sticka du försöker installera från?
Det brukar alltid finnas någon USB2.0/1.1 port på datorn använd den och installera ifrån och använd helst en USB 2.0/1.1 sticka och inte en USB3

Ja jag har testat att installera från alla usb portar, får fram samma meddelande att den saknar drivrutiner.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Förmodligen men går det att få reda på vilket mobo det är utan att skruva upp hela laptopen?

Testat CPU-Z? eller liknande program?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Testat CPU-Z? eller liknande program?

Problemet då är att datorn inte har något os alls, det är det jag försöker fixa.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Problemet då är att datorn inte har något os alls, det är det jag försöker fixa.

Kan det ha nåt med booten i BIOS att göra att Windows inte vill funka? Kanske finns någon inställning i BIOS
Använde du Rufus för att göra bootbar USB sticka?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Kan det ha nåt med booten i BIOS att göra att Windows inte vill funka? Kanske finns någon inställning i BIOS
Använde du Rufus för att göra bootbar USB sticka?

Japp jag har använt samma boot på en annan dator och då fungerade den klockrent.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Ja jag har testat att installera från alla usb portar, får fram samma meddelande att den saknar drivrutiner.

Vad har du för version på din USB sticka och hur stor är den?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Kom på en sak. När jag skulle lägga en Windows 10 image på en USB så va jag tvungen att ha partitionsschema på MBR för att boota. Det står som GPT standard när man startar Rufus. Kommer du ihåg vad det stod när du "brände" din image på USB?

Jag fick göra om processen med MBR och då gick det

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av crew seven:

Förmodligen men går det att få reda på vilket mobo det är utan att skruva upp hela laptopen?

gå till tillverkaren av laptopen borde finnas drivare där för den.

är ganska säker på att win 10 har stöd för de flesta usb 3 styrkretsar iaf som är äldre än win 10 och troligen de flesta nyare om du har en någorlunda uppdaterad version på din usbsticka.

kan tänka mig att ev usb boot är avstängt i bios på datorn så kolla att du har usb boot aktivt

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Problemet då är att datorn inte har något os alls, det är det jag försöker fixa.

om datorn är utan OS, hur kan då win 7/10 kräva drivrutin? Du har ju inte passerat BIOS ens

Är det en gammal laptop så kanske den inte gillar moderna usb stickor i bios läge. Testa en äldre sticka - o gå in i bios o se hur boot order är uppsatt...ibland kan man "f11" för boot meny oxo

// LZ

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Tea42BBS:

om datorn är utan OS, hur kan då win 7/10 kräva drivrutin? Du har ju inte passerat BIOS ens

Är det en gammal laptop så kanske den inte gillar moderna usb stickor i bios läge. Testa en äldre sticka - o gå in i bios o se hur boot order är uppsatt...ibland kan man "f11" för boot meny oxo

// LZ

Rätt säker på att han menar installationen:)

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har för mig att det inte går att installera win7 via usb 3.
Använd ett minne som är bootbart och identifierar sig som ett usbminne och inget annat och ställ om portarna till usb 2 i bios inför installationen om du inte har fysiskt dedikerade usb 2 portar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

du måste nog använda ett usb minne som är USB 2.0 och inte 3.0, då bör du komma runt problemet.

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

om datorn är utan OS, hur kan då win 7/10 kräva drivrutin? Du har ju inte passerat BIOS ens

Är det en gammal laptop så kanske den inte gillar moderna usb stickor i bios läge. Testa en äldre sticka - o gå in i bios o se hur boot order är uppsatt...ibland kan man "f11" för boot meny oxo

// LZ

Skrivet av tcntad:

Rätt säker på att han menar installationen:)

Det är korrekt, jag har passerat bios och windows frågar efter drivrutiner under installationen.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata