Lamina återvänder med Windows-surfplattor och redaktionen minns tillbaka

Permalänk
Medlem

Kikade på Dustin Home, och blev lite fundersam om Lamina LT1034 + Nordisk Tangentbord . Får man med en transportkärra av något slag, för enligt specifikationen är den 255 cm bred. Det är mer än 2½ meter.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Bara nej, dessa produkter borde inte ens få säljas.
Konceptet må vara ok, men inte prestandanivån.
Tyvärr tror många, mindre kunniga, att de kan få en hyfsad dator billigt. Alltför många köper dessa datorer för under 4000 och förväntar sig att få något acceptabelt.
När de i själva verket blivit lurade och köpt skräp.
32 GB lagring och 4 GB minne kanske räckte för W7, men knappt det. Förr eller senare ska det uppdateras och utrymmet är slut.

I företagsmiljö körs på vissa håll Surface Go (8/128) och även dessa upplevs som begränsande, inte minst när de ska köra Teams utöver alla säkerhetsprogram och annat som behövs/finns på företagsdatorer.
Kör man däremot en sådan helt ren fungerar den utmärkt för enklare användning (även Teams) och är riktigt smidig. Möjligheten att koppla bort tangentbordet och bara köra den som en skärm för ex vis video el liknande är inte fel.
Go klart smidigare än Pro som är lite för tung och stor i många fall.

Men över lag bör denna typ av dator ses som ett komplement till något mer rejält, inte minst om man tänkt använda datorn mer aktivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arde_81:

Är en "lycklig" ägare av en Lamina T-701, tror jag betala 400 spänn på inet utan Office 365. Efter installation av win10, vilket var en resa sig(sladdar, sd kort, usb), så flöt/flyter den på bra mycket bättre än 8.1. Men 1GB ram hur tänkte dom där, 2GB kan väl inte kosta såå mycket mer? Ligger nog i en låda ute på landstället.

Gjorde samma sak fast jag köpte 2st på rean då de va tänkt till hemautomation. Ena blev uppgraderad till Win10 vilket som du säger inte va det lättaste den andra lät jag vara kvar på win8 för att jämföra.
De blev båda brevvikter pga 1gb ram som gjorde dem oanvändbara och att UEFI va 32bit med 64bit cpu så man kunde inte få in Linux på den heller vad jag läst.

Permalänk
Medlem

Tyckte att original specen lät bekant.
CPU intel Atom Z3735G Quad Core 1.33GHz
RAM 1GB DDR
ROM 16GB Flash memory

Det är ju samma spec som min retro potato förutom att den kör W10. Fanns/finns hur många varianter som helst på aliexpress när jag köpte den (samma hårdvara men olika namn). fördelen med bara 16GB är att windows uppdateringen ger upp direkt istället för att hålla på att försöka uppdatera i ett par dagar.

Ursäkta länk till eget galleri men det visar lite vad som "går" att göra med en sån maskin. Har själv inte startat den sen jag byggde om den https://www.sweclockers.com/galleri/14819-potato-gaming

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Ursäkta länk till eget galleri men det visar lite vad som "går" att göra med en sån maskin. Har själv inte startat den sen jag byggde om den https://www.sweclockers.com/galleri/14819-potato-gaming

Kul inlägg!

Linx Vision som jag kör här har liknande spec men lite mer RAM (2GB) samt 32GB eMMC.

Tycker det är bra att lägga fokus på vad som faktiskt är möjligt att göra med hårdvaran, istället för att stirra sig blind på vad som inte är möjligt. Och bevisligen kunde du köra Crysis på din

Lite synd att mitt största spelbibliotek är på Steam, men samtidigt så fungerade "in-house"-streaming fint där sist jag testade. Saknar dock inte riktig speldator, så spel som funkar native på plattan är att föredra. Det är även där Gog.com kommer in i bilden för mig

Hur mycket tar Windows för dig förresten? Hos mig använder Windows-katalogen nära nog exakt 6GB (5,98!) med "CompactOS" aktiverat. Detta med en helt vanlig Windows 10 Pro x32 v1703 som jag försökt rensa upp i efterhand, utan att göra plattan instabil.

Permalänk

Lamina med Win10 var den mest odugliga IT-pryl jag haft efter Netgears så kallade NAS kallad SC101!
Laminan garantireparerades ett par gånger redan första månaderna och Inet (eller var den nu var köpt) tog tillbaka den utan frågor eller diskussion och återbetalade hela köpesumman. (Som användes till inköp av en ASUS Transformer som fortfarande funkar men det är en annan historia.)

Visa signatur

Ignorante

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Kul inlägg!

Hur mycket tar Windows för dig förresten? Hos mig använder Windows-katalogen nära nog exakt 6GB (5,98!) med "CompactOS" aktiverat. Detta med en helt vanlig Windows 10 Pro x32 v1703 som jag försökt rensa upp i efterhand, utan att göra plattan instabil.

Kommer inte ihåg hur stor den var direkt efter installation, tror inte att jag gjorde något speciellt mer än att ta bort lite onödigt skräp med kontrollpanelen.

Alla spel är installerade på D: (ett microsd kort) tyvärr så skräpar dom ner c: ändå har jag upptäckt. C++ redistributable och liknande hamnar på c:

Så med win10 1809, den sista versionen som bara hade 16GB som systemkrav för 32 bitars använder den 12,7 GB med 1,11GB ledigt.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Köpte en Lamina T-801B på Citygross år 2016 för 499 kr - den blev inte mycket använd, lite allmänt experimenterande.
Sålde den för 400 kr 2 år senare, så inte hela världen

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?