P400A vs NZXT H510 Temperaturer

Permalänk
Medlem

P400A vs NZXT H510 Temperaturer

Tjena har kollat på några videor men inte riktigt hittat något direkt svar på min fråga

jag undrar egentligen hur många grader skiljer sig egentligen chassina åt ?

om jag har en aio 240,280 eller 360 i chassit till cpu och luft på gpu snackar vi 10 graders skillnad eller är det närmare 2-3 grader ?

enligt mig är ju nzxt h510 väldigt snyggt chassi stilrent och allt men den har ju inte lika bra luftflöde.

Permalänk
Medlem

Kolla Gamers Nexus youtubekanal. De älskar Phanteks och tycker att 510 verkar lite överprissatt om ja minns rätt. Ja kör själv 510i och är väll nöjd. Har maxtemp på grafikkortet i sommras på 78, nu ca 75. Cpu runt 40-45 om ja minns rätt.

Idag hade jag valt ett från Phantek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RossoRed:

Kolla Gamers Nexus youtubekanal. De älskar Phanteks och tycker att 510 verkar lite överprissatt om ja minns rätt. Ja kör själv 510i och är väll nöjd. Har maxtemp på grafikkortet i sommras på 78, nu ca 75. Cpu runt 40-45 om ja minns rätt.

Idag hade jag valt ett från Phantek.

ja det står väl mellan phantek eller lian lancool mesh 2

Permalänk
Medlem

Med PWM-fläktar kan du göra så att båda blir lika svala.
På P400A kan du köra PWM fläktar på lägre RPM.
Medans på tex H510 kanske du får pusha fläktarna ~20% högre för att få samma kylning.
Så nu är det mer en fråga om ljud imo....

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stocken:

Med PWM-fläktar kan du göra så att båda blir lika svala.
På P400A kan du köra PWM fläktar på lägre RPM.
Medans på tex H510 kanske du får pusha fläktarna ~20% högre för att få samma kylning.
Så nu är det mer en fråga om ljud imo....

Ja ljud vill man ju inte ha därför det står mellan dem chassin som jag nämnde i ovan kommentar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Ja ljud vill man ju inte ha därför det står mellan dem chassin som jag nämnde i ovan kommentar

Saken är samma där typ.
H510 låter generellt mindre då den har tjockare plåt/plats kombo, och inte helt öppen front.
Medans P400A är lite tunnare plåt och helt öppen front vilket gör att ljud lättare läcker ur

Så i slutändan blir ljud lika också. om du kör bra PWM fläktar iaf (tänk Noctua NF-A12x25 PWM)

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

ja det står väl mellan phantek eller lian lancool mesh 2

Lancool mesh performance 2 är det chassit som har bäst temps stock och som inte behöver kompletteras med fläktar. Smart val är att tejpa för hålet i botten också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzors:

Lancool mesh performance 2 är det chassit som har bäst temps stock och som inte behöver kompletteras med fläktar. Smart val är att tejpa för hålet i botten också.

är skillnaden mellan RGB och performance bara att det är RGB fläktar ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

är skillnaden mellan RGB och performance bara att det är RGB fläktar ?

Viste inte att phanteks hade en "performance" variant.
Men ja. om du menar mellan P400A och P400A RGB så är ända skillnaden att den ena har RGB fläktar.

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stocken:

Viste inte att phanteks hade en "performance" variant.
Men ja. om du menar mellan P400A och P400A RGB så är ända skillnaden att den ena har RGB fläktar.

ja jag menar skillnaden mellan lian lancool performance mesh och lian lancool mesh 2 rgb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

ja jag menar skillnaden mellan lian lancool performance mesh och lian lancool mesh 2 rgb

aha.
Japp. samma där. bara att ena har medföljande RGB-fläktar!

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Medlem

Hej alla, har en fundering. Tittar hungrigt på p400a men är osäker på vilken cpu kylare jag ska ha. Funderar på noctuas 15s, men osäker på om den passar. Har ni något bra tips, någon som vet om d15s får plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSpike:

Hej alla, har en fundering. Tittar hungrigt på p400a men är osäker på vilken cpu kylare jag ska ha. Funderar på noctuas 15s, men osäker på om den passar. Har ni något bra tips, någon som vet om d15s får plats.

Vad ska du kyla ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSpike:

Hej alla, har en fundering. Tittar hungrigt på p400a men är osäker på vilken cpu kylare jag ska ha. Funderar på noctuas 15s, men osäker på om den passar. Har ni något bra tips, någon som vet om d15s får plats.

https://noctua.at/en/case/Phanteks_Eclipse_P400
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1476625-phantek-p400s-...

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

ryzen 5600x lutar det åt. Tänkt klämma in 1 extra fläkt på cpu kyllaren samt en ovanför. Hört att om cpun går riktigt kall boostar den längre och oftare. Tänkte prova

Permalänk
Medlem

Phanteks Eclipse P400A är de medföljande fläktarna bra, funderar på att byta ut dem mot noctuas...