Permalänk
Medlem

Ny dator [Budget: 25-30k]

Tjena, då var det dags att köpa en ny dator, som kommer primärt användas för gaming i 1440p 165hz.

Komponenter som jag har tänkt mig just nu:

Någon jag bör ändra på eller lägga till? Det som saknas är väl är processorkylare och eventuellt ytterligare fläktar? Är osäker på vilket chassi som är lämpligt och om 850W duger bra till detta bygge.

Tar gärna emot förslag på förändringar och förbättringar!

Ny bild
Permalänk
Medlem

Zen 3 skall enligt rykten trivas skitbra med minnen i 4000Mhz. Kanske kan vara värt att ha i åtanke

Permalänk
Medlem

Håller själv på att förbereda mig, lär hamns ungefär som du

Glöm inte processorkylare.

Några saker jag snappat upp:
Ryzen trivdes bäst med två ramstickor istället för 4a, vet inte hur väl detta stämmer idag?

Sen om du vill spara pengar finns denna ssd för 1k mindre.
Läste en del reviews och valde att beställa en själv, då den verkar riktigt lovande och driftsäker.

https://www.amazon.se/dp/B08F76V39T/ref=cm_sw_r_cp_apa_i_xmNN...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ztigmata:

Zen 3 skall enligt rykten trivas skitbra med minnen i 4000Mhz. Kanske kan vara värt att ha i åtanke

https://www.inet.se/produkt/5303496/g-skill-32gb-2x16gb-ddr4-...

Vad tror du om dessa? Eller är det överdrivet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snuffee:

Har du behovet och pengarna så tycker jag absolut du skall köra, men ha i åtanke att det finns billigare alternativ utan att tumma alltför mycket på prestandan :).

Kanske avvakta lite tills tester är gjorde på Zen3, för att då vara helt säker på vilken hastigheten och CAS du behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ztigmata:

Har du behovet och pengarna så tycker jag absolut du skall köra, men ha i åtanke att det finns billigare alternativ utan att tumma alltför mycket på prestandan :).

Kanske avvakta lite tills tester är gjorde på Zen3, för att då vara helt säker på vilken hastigheten och CAS du behöver.

Yes tack Ska försöka knipa en 5900x nu på torsdag och sen får vi se hur vi gör med RAM minnena efter det. Gissar på att jag ändå behöver vänta minst en månad till på 3080 då jag beställde den 25/9, alternativt att man kanske byter till AMD där med om jag inte lyckas skaffa ett 3080 tills december.