Spel kraschar, behöver jag bättre nätagg för mitt 3070?

Permalänk
Medlem

Spel kraschar, behöver jag bättre nätagg för mitt 3070?

Fick hem mitt 3070 idag, Zotac Gaming GeForce RTX 3070 Twin Edge 8GB OC för att vara exakt. Installationen gick bra och började med att spela overwatch utan problem. När jag testade Assassins Creed Oddysey så kraschade dock spelet så fort laddningsskärmen var klar och spelet skulle börja så att säga. Fick ingen felrapport eller något. Sitter på ett Fractal Design 550w nätagg så funderar på om det är det som orsakar problemet, det är ju trots allt under rek watt för 3070. Vill bara få lite åsikter innan jag springer iväg och köper ett nytt nätagg om det skulle vara något annat som kan vara problemet. Datorn är drygt 2 år gammal och byggd av Inet. Har inte provat att ändra i grafikinställningar och se om det hjälper då jag inte vill risker att något pajjar i datorn genom att pusha den.

Datorn i övrigt:
Fractal Design Define C
Asus Prime z370-a
corsair 2x8 GB RAM
i5 8600k
Fractal Design Integra M 550W
SSD 250 GB
nvme 500gb
1 st hårddisk 1TB

övriga saker
corsair k70 tangentbord rgb
razer deathadder
1 externt ljudkort för mikrofon med fantommatning som strömförsörjs av datorn
har även en digital elgitarr förstärkare inkopplad till datorn men den har sin egen strömförsörjning så borde inte påverka datorns behov tänker jag.

Permalänk
Medlem

Har du installerat om Windows efter grafikkortsbyte?
Om ej, vad hade du för grafikkort innan samt har du kört "DDU"? (Display Driver Uninstaller)
Gamla drivrutinsrester kan ställa till problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Har du installerat om Windows efter grafikkortsbyte?
Om ej, vad hade du för grafikkort innan samt har du kört "DDU"? (Display Driver Uninstaller)
Gamla drivrutinsrester kan ställa till problem.

Nej, har inte gjort någon ominstallation av windows. Hade ett gtx 970 innan, använde inte DDU utan använde bara vanlig avinstallation via enhetshanteraren.

Permalänk
Medlem

Kraschar spelet till windows eller stänger hela datorn av sig?
Är nätdelen kass eller för klen så kan antingen spelet krascha under hög load eller så startar datorn om/ stänger av sig.
9 av 10 gånger så har datorn alltid stängt av sig eller startat om när nätdelen varit för klen.
Men har du kollat så att ett 550watt klarar av att driva grejerna du har?