Bahnhofs DNS som Conditional Forwarder?

Permalänk
Avstängd

Bahnhofs DNS som Conditional Forwarder?

Hej! Jag har en server i min Hem-miljö och körde till en början bara min lokala server för att göra DNS uppslag, Det tog väldigt lång tid så jag valde att lägga in en sekundär DNS, kör CloudFlare (1.1.1.1) i dagsläget, men hade helst velat köra på Bahnhofs egna DNS, när jag la in följande IP adresser i Conditional Forwarder: 213.80.98.2, 213.80.101.3 (Bahnhofs DNS) så kunde inte min server resolva adresserna. Är det något jag missat?

Visa signatur

| AMD Ryzen Threadripper 3990X | ASUS RoG Zenith II Extreme Alpha TRX40 | MSI GeForce RTX 3090 Ventus 3X OC | Corsair AX1200i | G.Skill 32GB 3200MHz CL14 Flare X | ASUS RoG Strix Helios GX601 | Samsung 980 PRO Raid 0 |

Permalänk

Är det i din DC som du avser konfigurera, eller var sätter du din konfiguration? Om du har endast en DC sätter du din egen DC som primär DNS, och därefter valfri extern DNS som CF.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Delarium.:

Är det i din DC som du avser konfigurera, eller var sätter du din konfiguration? Om du har endast en DC sätter du din egen DC som primär DNS, och därefter valfri extern DNS som CF.

Ber om ursäkt det är nog jag som snurrar helt, när jag sätter min DNS till min lokala så tar det väldigt lång tid för sidor att laddas, står "Tolkar Värden" så tar det säkert 10-20 sekunder för sidan att laddas. min tanke var att skjuta ut både min lokala DNS och bahnhofs dns till klienterna. Lite oklart hur jag ska konfigurera dnsen på min router, satte den till min lokala men det kanske inte ska vara någon alls där?

Visa signatur

| AMD Ryzen Threadripper 3990X | ASUS RoG Zenith II Extreme Alpha TRX40 | MSI GeForce RTX 3090 Ventus 3X OC | Corsair AX1200i | G.Skill 32GB 3200MHz CL14 Flare X | ASUS RoG Strix Helios GX601 | Samsung 980 PRO Raid 0 |

Permalänk

Är det samma fenomen i andra webbläsare också?

Hur ser din miljö ut? Är datorerna domänanslutna, var kör du DHCP, hur många DC's kör du?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Delarium.:

Är det samma fenomen i andra webbläsare också?

Hur ser din miljö ut? Är datorerna domänanslutna, var kör du DHCP, hur många DC's kör du?

Det verkar fungera bättre nu faktiskt, min egna DNS hade svårt med namnuppslagen av någon anledning, verkar gå bra med forwarders. La in bahnhofs som primär och cloudflare som sekundär. Nu går det galant

För övrigt så stretchar jag min tur lite med den servern, det är en billig Dell EMC T40 med lite mer ECC minne och Solidstate lagring, Kör 1 VM (Classified) haha, och sen kör jag DHCP, DNS, Hyper-V, Sen file & storage, men kör bara en enkel Share på den. Asså det är egentligen overkill med de på mitt mini nätverk, men det är mer en hobby.

Visa signatur

| AMD Ryzen Threadripper 3990X | ASUS RoG Zenith II Extreme Alpha TRX40 | MSI GeForce RTX 3090 Ventus 3X OC | Corsair AX1200i | G.Skill 32GB 3200MHz CL14 Flare X | ASUS RoG Strix Helios GX601 | Samsung 980 PRO Raid 0 |

Permalänk
Medlem

Är det för Pi-Hole som du vill använda conditional forwarding? Jag har Bahnhof och problem med just detta...

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superapan:

Är det för Pi-Hole som du vill använda conditional forwarding? Jag har Bahnhof och problem med just detta...

Nä det va egentligen bara på DNS-Zonen som jag ville ge fler namnuppslag till

Visa signatur

| AMD Ryzen Threadripper 3990X | ASUS RoG Zenith II Extreme Alpha TRX40 | MSI GeForce RTX 3090 Ventus 3X OC | Corsair AX1200i | G.Skill 32GB 3200MHz CL14 Flare X | ASUS RoG Strix Helios GX601 | Samsung 980 PRO Raid 0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koolance94:

Ber om ursäkt det är nog jag som snurrar helt, när jag sätter min DNS till min lokala så tar det väldigt lång tid för sidor att laddas, står "Tolkar Värden" så tar det säkert 10-20 sekunder för sidan att laddas. min tanke var att skjuta ut både min lokala DNS och bahnhofs dns till klienterna. Lite oklart hur jag ska konfigurera dnsen på min router, satte den till min lokala men det kanske inte ska vara någon alls där?

Antar att du menar vilken DNS du ska sätta i DHCP-scopet för klienterna och där bör du sätta din interna DNS för annars kommer ju dina datorer fråga ut mot internet var \\HEMMASERVER\Share ligger och det kommer ge kasst med svar. Sen kan du ju sätta din interna DNS även i routern om du vill, om det är så att du har inställningar i den som pekar mot hostnames på ditt interna nätverk. Men om du har det uppsatt som jag antar att de flesta har där routern egentligen bara gör just det - routar trafik - så är det hugget som stucket om du väljer att sätta din interna DC som primär DNS eller om du sätter den till Bahnhofs eller Cloudflares. Det blir ju lite extra trafik varje gång din router frågar din DC om namnuppslag när den ändå kommer passa frågan vidare ut mot internet (via din router) men det lär inte vara något som kommer märkas oavsett hur du gör det. Routern i sig lär väl agera mestadels som en switch för dina interna klienter så den borde väl inte göra så mycket namnuppslag internt oavsett.

Om du tänker dig ett scenario där din hemmaserver packar ihop fullständigt så kan det ju vara smart om routern använder Bahnhof som åtminstone sekundär DNS, och samma för dina klienter, för annars kommer ju nätet stanna av helt i samma sekund som din DC (och därmed enda DNS-server) tackar för sig.