Asus och EK Water Blocks satsar på Geforce RTX 3000 med förmonterade vattenblock

Permalänk
Melding Plague

Asus och EK Water Blocks satsar på Geforce RTX 3000 med förmonterade vattenblock

För den som är sugen på att vattenkyla Nvidia "Ampere"-kort presenterar Asus och EK Water Blocks nu frukten av ett samarbete.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Köp, fast du får själva grafikkortet året efter.

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem

Finns det något bra argument för att köpa detta istället för ett luftkylt kort och vattenblocket separat? Förutsatt att detta inte är märkbart billigare så ser inte jag något skäl att köpa ett kort utan luftkylare med tanke på hur mycket svårare det blir att sälja det i andra hand eller återanvända det i något annat system...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnamat:

Finns det något bra argument för att köpa detta istället för ett luftkylt kort och vattenblocket separat? Förutsatt att detta inte är märkbart billigare så ser inte jag något skäl att köpa ett kort utan luftkylare med tanke på hur mycket svårare det blir att sälja det i andra hand eller återanvända det i något annat system...

Mjae, det har väl med garantier att göra. Tar du bort luftkylaren från ett vanligt kort ryker garantin. Sen slipper du allt mek med att montera vattenblock om du är ny på custom loops. Men allt annat har du rätt i

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Magnamat:

Finns det något bra argument för att köpa detta istället för ett luftkylt kort och vattenblocket separat? Förutsatt att detta inte är märkbart billigare så ser inte jag något skäl att köpa ett kort utan luftkylare med tanke på hur mycket svårare det blir att sälja det i andra hand eller återanvända det i något annat system...

Det är svårt att försvara köpet i dagsläget. Garantierna är ganska generösa idag sett till för ett par år sedan, dessa Asus-specifika Classic-block kräver dessutom att du tar en värmepistol och något att bryta loss den svarta detaljen i botten av blocket för att kunna komma åt sista skruvarna och öppna blocket för underhåll. Du har dessutom ingen luftkylare att testa kortet med om det nu skulle uppstå komplikationer vid återmontering.

Majoriteten av tillverkare idag tillåter vattenblocksmontering, inklusive Nvidia själva på FE-korten.

Permalänk
Inaktiv

Lite mer koppar som går åt kanske om det ska täcka hela kortet, men bortsett från det lär det väl vara enklare och billigare att bygga ett vattenblock iställer för en massiv heatpipekylfläns med 3 fläktar som ska kontrolleras med mjukvara.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Såg detta.. säkert därför EK inte behagar leverera transparent vattenblock till mitt 3080 tuf !! De har bara de svarta i lager...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Lite mer koppar som går åt kanske om det ska täcka hela kortet, men bortsett från det lär det väl vara enklare och billigare att bygga ett vattenblock iställer för en massiv heatpipekylfläns med 3 fläktar som ska kontrolleras med mjukvara.

Men ändå är dom alltid minst 1000kr dyrare än luftkorten

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Underligt att de inte bygger en AIO i komplement, eller?

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Men ändå är dom alltid minst 1000kr dyrare än luftkorten

För att efterfrågan är så extremt mycket lägre.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Det är svårt att försvara köpet i dagsläget. Garantierna är ganska generösa idag sett till för ett par år sedan, dessa Asus-specifika Classic-block kräver dessutom att du tar en värmepistol och något att bryta loss den svarta detaljen i botten av blocket för att kunna komma åt sista skruvarna och öppna blocket för underhåll. Du har dessutom ingen luftkylare att testa kortet med om det nu skulle uppstå komplikationer vid återmontering.

Majoriteten av tillverkare idag tillåter vattenblocksmontering, inklusive Nvidia själva på FE-korten.

Ställde nyligen en fråga till Asus representant David här på forumet och enligt honom är montering av vattenblock på Asus kort på egen risk.

Han antydde också i samband med detta att Asus planerade att släppa kort med förmonterade vattenblock (vilket nu har blivit officiellt).

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Mawux:

Ställde nyligen en fråga till Asus representant David här på forumet och enligt honom är montering av vattenblock på Asus kort på egen risk.

Han antydde också i samband med detta att Asus planerade att släppa kort med förmonterade vattenblock (vilket nu har blivit officiellt).

Så länge du inte skadat kortet under installationen brukar RMA gå smärtfritt. Det är säkert situationsbaserat till viss del, men jag har inte hört om en nekad RMA med det som anledning på många år.

Här är från Nvidia's CS:

Permalänk
Medlem

Kostar antagligen mer än att köpa 3080 TUF och montera EK-vattenblock själv och man får en luftkylare som man kan montera när man skall sälja. Skulle vara ett givet köp om det kostar under 10000 för 3080, men lär ligga närmare 12000 med lite EK och Asus-skatt...

Visa signatur

Intel i7 9900k 5,0GHz | G. Skill 32Gb 3800MHz | Asus Maximus X Hero
EVGA 1080 FTW | Corsair AX 860i

Permalänk
Medlem

Detta är helt klart lockande, men hade gärna sett att de gjort samarbetet under ROG-flagg med tydligare grafisk positionering och mer rgb-blingbling. Men lutar ändå åt att köra med deras RX 6800XT AiO så spelar nog ingen roll egentligen.

Permalänk
Medlem

Ursäkta vattenkylningsnooben men....
Fattar jag rätt att man även behöver köpa vattenpump och lite såna saker.

Eller är det något slags egenförsörjning av kylvätska?

Dvs köper man bara kortet eller köper man kortet plus slangar och pump osv.

Permalänk
Medlem

Ingen acetalversion?? Besviken

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Ursäkta vattenkylningsnooben men....
Fattar jag rätt att man även behöver köpa vattenpump och lite såna saker.

Eller är det något slags egenförsörjning av kylvätska?

Dvs köper man bara kortet eller köper man kortet plus slangar och pump osv.

Du köper slang, pump, vätska, radiatorer, fläktar, reservoar och allt annat separat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Ursäkta vattenkylningsnooben men....
Fattar jag rätt att man även behöver köpa vattenpump och lite såna saker.

Eller är det något slags egenförsörjning av kylvätska?

Dvs köper man bara kortet eller köper man kortet plus slangar och pump osv.

du köper bara kortet. Allt annat får du köpa till: radiator, pump, reservoar, kopplingar, slang, vätska. Det är ingen billig hobby detta

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av talonmas:

För att efterfrågan är så extremt mycket lägre.

men kylaren sätts nog dit manuellt, och det tar väl knappast längre tid än en stor otymplig kylfläns.. så det borde inte spela någon större roll. Särskilt när kylblocken köps in från 3e part och man inte behöver anpassa några maskiner eller så för det hela. Men jo då blir väl inköpskostnaden lite högre också. Men inget som borde kosta mer än vad butikspriset för ett vattenblock. De passar väl på att tjäna en hacka på alla "entusiaster" som inte vågar pilla på sina svindyra kort själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mawux:

Ställde nyligen en fråga till Asus representant David här på forumet och enligt honom är montering av vattenblock på Asus kort på egen risk.

Klart det är på egen risk, men så länge du inte förstör något så har du fortfarande garantin reklamationsrätten vilket är det viktiga.
https://www.asus.com/us/support/Article/925/

edit: omformulering

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Höppe:

Kostar antagligen mer än att köpa 3080 TUF och montera EK-vattenblock själv och man får en luftkylare som man kan montera när man skall sälja. Skulle vara ett givet köp om det kostar under 10000 för 3080, men lär ligga närmare 12000 med lite EK och Asus-skatt...

Stämmer nog ganska bra, kort med förmonterade vattenblock har tidigare varit ca 1000kr dyrare än att köpa vattenblock separat, och jag gav ca 11000 för mitt.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmpRC:

Klart det är på egen risk, men så länge du inte förstör något så kvarstår garantin vilket är det viktiga.
https://www.asus.com/us/support/Article/925/

Jag tror man blir av med garantin på ASUS-korterna direkt man bryter plombergsklistermärket här i EU.
I USA däremot får man försöka reparera sina produkter så klistermärket där betyder ingenting, dvs man får skruva isär och endå behålla garantin så länge man själv inte orsakat skada.

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem

Om man skall köra vattenkylning är det självklart dyrt, inledningsvis. När ni väl har vattenpump, reservoar, radiatorer och m.m., så kan man återanvända dessa i senare byggen. Så jag ser det som en engångskostnad.

Själv har jag två radiatorer, en 2x140 och en 3x140, med totalt 5 fläktar, pump och två temperatur-sensorer för vätskan, och en temp-sensor för luften som sugs in genom ena radiatorn. Dessa är inkopplade i ett dyrt övervaknings och styr-system (kom inte ihåg vad mitt hette, men det finns säkert flera där ute, billiga och dyra), som dynamiskt ställer in fläkthastigheten, beroende på temperatur-skillnaden mellan luft-temperatur och vätsketemperatur. Så för min del har det varit en del pillande med inställningar och fläktkurvor. Overkill men rätt kul. Finns säkert enklare färdiga system därute... men jag tycker om att bygga och välja delar själv.

Själv kör jag med glykol istället för destillerat vatten med alghävande medel. Funkar jättebra och jag slipper bekymra mig om att gör rent. Har dock inte monterat isär än så länge och kollat eventuella orenheter eller beläggningar som uppstått, men tror inte det ska vara några problem, och kommer inte göra så förräns jag köper ett nytt grafikkort, vilket kanske blir om 1-3 år (mitt 1080Ti funkar galant än!).

Att tänka på dock med glykol är att det är giftigt inte bara ska kastas ut i avloppet.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Ursäkta vattenkylningsnooben men....
Fattar jag rätt att man även behöver köpa vattenpump och lite såna saker.

Eller är det något slags egenförsörjning av kylvätska?

Dvs köper man bara kortet eller köper man kortet plus slangar och pump osv.

The start up cost is pretty huge like 3-5K new atleast. I started with second hand stuff which you can get pretty cheap on the market. But i have found water cooling parts tend to last a long time. I have been running the same setup for over five years with 4 different GPUS without a hitch. My perspective is that once you have a good water cooling system you then dont have to buy the biggest and best air cooler model for noise and OC performance (thus avoiding the asus strix or elite versions tax). Normally the silicon lottery is the deciding factor. If buying new i go for a standard GPU that is known to be standard binned thus saving money towards the waterblock which will cost around 1200-1300kr. This in my eyes gives much better performance and noise. But at the end of the day it is a fair amount of work(1-2 days worth a year) but I do it just for fun and the challenge.

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Moderator
Testpilot

Nice, hoppas detta kommer även till RX 6000-serien. Jag som är helt ny på detta och funderar på en custom loop i mitt nästa bygga glädjer mig åt att slippa risken av att sabba ett grafikkort som är väldigt dyrt. Beror såklart lite på vad priset blir i slutändan såklart.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Jag vattenkyler CPU, moderkorts vrm, x570 chipset, och mitt Nvidia 1080 idag. Planen är att uppgradera till 3080 eller 6800XT, så detta är ett trevligt alternativ. Men först en 5900X.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Det är svårt att försvara köpet i dagsläget. Garantierna är ganska generösa idag sett till för ett par år sedan, dessa Asus-specifika Classic-block kräver dessutom att du tar en värmepistol och något att bryta loss den svarta detaljen i botten av blocket för att kunna komma åt sista skruvarna och öppna blocket för underhåll. Du har dessutom ingen luftkylare att testa kortet med om det nu skulle uppstå komplikationer vid återmontering.

Majoriteten av tillverkare idag tillåter vattenblocksmontering, inklusive Nvidia själva på FE-korten.

Skrivet av Laine:

Så länge du inte skadat kortet under installationen brukar RMA gå smärtfritt. Det är säkert situationsbaserat till viss del, men jag har inte hört om en nekad RMA med det som anledning på många år.

Här är från Nvidia's CS:
https://i.imgur.com/0GHGHrQ.png

https://i.imgur.com/50cfrVE.png

Skrivet av anon56869:

men kylaren sätts nog dit manuellt, och det tar väl knappast längre tid än en stor otymplig kylfläns.. så det borde inte spela någon större roll. Särskilt när kylblocken köps in från 3e part och man inte behöver anpassa några maskiner eller så för det hela. Men jo då blir väl inköpskostnaden lite högre också. Men inget som borde kosta mer än vad butikspriset för ett vattenblock. De passar väl på att tjäna en hacka på alla "entusiaster" som inte vågar pilla på sina svindyra kort själva.

Skrivet av AmpRC:

Klart det är på egen risk, men så länge du inte förstör något så kvarstår garantin vilket är det viktiga.
https://www.asus.com/us/support/Article/925/

Skrivet av X-TroNiC:

Jag tror man blir av med garantin på ASUS-korterna direkt man bryter plombergsklistermärket här i EU.
I USA däremot får man försöka reparera sina produkter så klistermärket där betyder ingenting, dvs man får skruva isär och endå behålla garantin så länge man själv inte orsakat skada.

Enligt @Asus.David så bryts garantin redan när man avmonterar originalkylaren.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

Jag tror man blir av med garantin på ASUS-korterna direkt man bryter plombergsklistermärket här i EU.
I USA däremot får man försöka reparera sina produkter så klistermärket där betyder ingenting, dvs man får skruva isär och endå behålla garantin så länge man själv inte orsakat skada.

Du kan fortfarande reklamera produkten om den är inom reklamationstiden, så länge du uppenbart inte förstört produkten.

"Vem måste bevisa ett fel och hur lång tid har jag på mig?
Företaget ansvarar för fel som fanns på varan när du köpte den eller när den levererades till dig ("omvänd bevisbörda"). Efter sex månader är det du [kunden] som ska bevisa att det är ett ursprungligt fel på varan."

https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/shopping/guar...

Reklamationsrätten i EU är minst 2 år och i Sverige 3 år:

https://europa.eu/youreurope/business/dealing-with-customers/...

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arghuleh:

Om man skall köra vattenkylning är det självklart dyrt, inledningsvis. När ni väl har vattenpump, reservoar, radiatorer och m.m., så kan man återanvända dessa i senare byggen. Så jag ser det som en engångskostnad.

Själv har jag två radiatorer, en 2x140 och en 3x140, med totalt 5 fläktar, pump och två temperatur-sensorer för vätskan, och en temp-sensor för luften som sugs in genom ena radiatorn. Dessa är inkopplade i ett dyrt övervaknings och styr-system (kom inte ihåg vad mitt hette, men det finns säkert flera där ute, billiga och dyra), som dynamiskt ställer in fläkthastigheten, beroende på temperatur-skillnaden mellan luft-temperatur och vätsketemperatur. Så för min del har det varit en del pillande med inställningar och fläktkurvor. Overkill men rätt kul. Finns säkert enklare färdiga system därute... men jag tycker om att bygga och välja delar själv.

Själv kör jag med glykol istället för destillerat vatten med alghävande medel. Funkar jättebra och jag slipper bekymra mig om att gör rent. Har dock inte monterat isär än så länge och kollat eventuella orenheter eller beläggningar som uppstått, men tror inte det ska vara några problem, och kommer inte göra så förräns jag köper ett nytt grafikkort, vilket kanske blir om 1-3 år (mitt 1080Ti funkar galant än!).

Att tänka på dock med glykol är att det är giftigt inte bara ska kastas ut i avloppet.

Kör du alltså med ren glykol, inte spädd med någonting?
Jag kör med kondensvatten från torktumlaren med en skvätt glykol i för att få det biologiskt hämmat samt korrosionsskyddande, och kan märka att slangar osv blir lite ledsamma med åren av glykolen - hur går det för dig om du kör enbart glykol?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Enligt @Asus.David så bryts garantin redan när man avmonterar originalkylaren.

https://i.ibb.co/JQsXFT9/Screenshot-20201031-224019-Samsung-Internet.jpg

Du har fortfarande reklamationsrätt i 3 år (även för begagnade prylar) så jag skrev om mitt inlägg och förtydligade detta. Läs gärna också mitt nya inlägg #18697617

edit: Ett förtydligande, garanti jämfört med reklamationsrätt:
"Garanti och reklamationsrätt är två olika saker som ibland blandas ihop. Garanti är frivilligt för ett företag att lämna men du har alltid reklamationsrätt enligt konsumentköplagen i tre år. Rätten att reklamera en felaktig vara enligt lagen finns alltså i tre års tid, . vare sig du har garanti på din vara eller inte. Om du har en garanti som är längre än tre år kan du reklamera varan under hela garantitiden.
Om du till exempel har en garanti på en vara i två år och din vara går sönder efter det kan du reklamera varan i ett år till eftersom du har lagstadgad reklamationsrätt i tre år från inköpsdatumet."

https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/garanti/

TL:DR Man alltid reklamera en produkt du för fel inom 3 år oavsett garanti.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+