Raspberry Pi 400 är komplett dator i ett tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Ah, det tänkte jag inte på, dumt nog.
Finns det ens sånt?

Jodå, casting över Wifi som Miracast och via separat hårdvara.
Är dock inte tillräckligt insatt på detta för att svara på om det skulle gå på något sätt med denna...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Skulle köpt om det gick att köra fullt Windows 10 (ARM) på den.
Men det orkar den nog inte.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Ganska trevligt tycker jag! Kommer definitivt köpa en när svenskt tb dyker upp, är ute på jobb över halva året, bor oftast på hotell+ tar liten plats i packningen & man kan leka med allehanda projekt & lekar man kör på en rasperry pi när man e hemma, dessutom utan massa kablar åt alla håll, så för mig ett givet köp

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Med ett mekaniskt tangentbord hade det varit ett givet köp. även för en dyrare kostnad. Jag gillar verkligen old-school formatet. Däremot hade jag velat omarrangera portarna på baksidan, Men det finns säkert en anledning till varför de är som de är. Moderkortstorlek, kostnad, signalintegretet och liknande.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Hedersmedlem

Vilken extremt nischad produkt! Jag har svårt att se målgruppen.

Den som vill ha en "hackdator" för att lära sig operativsystem och liknande på kanske egentligen skulle må bättre av en specifik laptop för syftet? Tänk en liknande maskin, fast med bildskärm också. Behöver inte ens ha batteri. Ergonomin om annat blir mycket bättre jämfört med om man t.ex. sitter framför soffan och har denna kopplad till TV:n.

Och den som vill ha en dator för att bygga ett projekt av mår nog också bättre av en mer kompakt dator, som en mer traditionell Raspberry Pi där tangentbordet inte behöver ta plats.

Den som öppnat upp t.ex. en Commodore 64 ser att formfaktorn med dator i bildskärmen berodde väldigt mycket på att datorerna på den tiden med alla sina IC-kretsar faktiskt tog så mycket plats att lägga ett tangentbord ovanpå inte gör så mycket till och från jämfört med hela datorns storlek.

Det här känns alltså som en produkt där man låtit nostalgi för en formfaktor från dåtiden ta kommandot framför produktdesign som tilltalar en marknad.

Idé på alternativ produkt: Raspberry Pi-chassi med tangentbord och lite breakout-sladdar för att få ut portarna? Snarare än att designa ett specifikt kort. Då kan man ha datorn i det chassit under en utvecklingsfas (eller för att man känner att det är coolt) och sedan kunna ta ut själva Raspberry Pi:n och sätta den i ett bygge. Alternativt uppgradera själva Raspberry Pi:n inuti chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Vilken extremt nischad produkt! Jag har svårt att se målgruppen.

Den som vill ha en "hackdator" för att lära sig operativsystem och liknande på kanske egentligen skulle må bättre av en specifik laptop för syftet? Tänk en liknande maskin, fast med bildskärm också. Behöver inte ens ha batteri. Ergonomin om annat blir mycket bättre jämfört med om man t.ex. sitter framför soffan och har denna kopplad till TV:n.

Och den som vill ha en dator för att bygga ett projekt av mår nog också bättre av en mer kompakt dator, som en mer traditionell Raspberry Pi där tangentbordet inte behöver ta plats.

Den som öppnat upp t.ex. en Commodore 64 ser att formfaktorn med dator i bildskärmen berodde väldigt mycket på att datorerna på den tiden med alla sina IC-kretsar faktiskt tog så mycket plats att lägga ett tangentbord ovanpå inte gör så mycket till och från jämfört med hela datorns storlek.

Det här känns alltså som en produkt där man låtit nostalgi för en formfaktor från dåtiden ta kommandot framför produktdesign som tilltalar en marknad.

Idé på alternativ produkt: Raspberry Pi-chassi med tangentbord och lite breakout-sladdar för att få ut portarna? Snarare än att designa ett specifikt kort. Då kan man ha datorn i det chassit under en utvecklingsfas (eller för att man känner att det är coolt) och sedan kunna ta ut själva Raspberry Pi:n och sätta den i ett bygge. Alternativt uppgradera själva Raspberry Pi:n inuti chassit.

Raspberry Pi-stiftelsens ändamål är och har alltid varit att främja att barn i skolan lär sig att programmera, och det är utifrån det målet som man skall se på produkten.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av filbunke:

Raspberry Pi-stiftelsens ändamål är och har alltid varit att främja att barn i skolan lär sig att programmera, och det är utifrån det målet som man skall se på produkten.

Absolut, och utifrån det målet så är en formfaktor med en inbyggd bildskärm, t.ex. en laptop (med eller utan batteri), ett bättre val än alternativet (att försöka läsa programkod på en TV).

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Absolut, och utifrån det målet så är en formfaktor med en inbyggd bildskärm, t.ex. en laptop (med eller utan batteri), ett bättre val än alternativet (att försöka läsa programkod på en TV).

En modell med en inbyggd bildskärm hade varit dyrare, och formfaktorn hade varit större.

Man behöver inte koppla den till en TV, går ju att koppla den till en bildskärm också....

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av filbunke:

En modell med en inbyggd bildskärm hade varit dyrare, och formfaktorn hade varit större.

Man behöver inte koppla den till en TV, går ju att koppla den till en bildskärm också....

Samma går ju att säga om en modell utan tangentbordet. Tangentbordet gör datorn större och dyrare till tveksam nytta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Absolut, och utifrån det målet så är en formfaktor med en inbyggd bildskärm, t.ex. en laptop (med eller utan batteri), ett bättre val än alternativet (att försöka läsa programkod på en TV).

Håller inte alls med. En stationär dator som kan använda en existerande datorskärm eller TV som man redan har känns som ett ganska vettigt tillskott till deras redan existerande sortiment. De hade redan ett tangetbord och har egentligen mest byggt ett litet "chassi" för att bygga ihop en raspberry pi med tangentbordet. Sen har de ändrat lite i formfaktorn/PCBn på raspberryn så att det passar lite bättre för ändamålet.

En raspberry-pi-surfplatta hade också varit intressant men det känns som en helt annat produkt. Mycket större avbräck från vad de gjort hittils och de hade behövt ge sig in i bildskärmar, batterier osv.

Får se om det är något de ger sig in på men personligen tycker jag inte det känns särskilt rimligt för dem.

Permalänk
Medlem

Kan se en marknad, skolor, barndator. Skärmar är ganska billiga idag, du kan mao få en komplett dator med skärm under 2000:- . Det som pratar emot Pi 400 är väl att den inte har t.ex inte fullstor HDMI utgång, dvs man måste hålla på med specialkablar och adaptrar.

Vi som växte upp med Zx Spectrum, C64 , dvs där tanken var att koppla datorn till TVn hemma. ( Men blev nog fort egen TV för det flesta på den tiden.. ). Men visste vore det kul om någon kunde ta fram ett game maker kit för Raspyberry PI, där barn och andra intresserade kunde utveckla spel ett enkelt språk som typ basic.

Jag lärde man förstår det binär talsystemet när jag ville göra sprite på en C64, så viljan att vilja skapa själv skall inte underskattas. Men måste vara lätt, precis det var på Zx spektrum, där du kunde skriva ihop ett basic program på några få minuter.

Skrivet av pv2b:

Vilken extremt nischad produkt! Jag har svårt att se målgruppen.

Den som vill ha en "hackdator" för att lära sig operativsystem och liknande på kanske egentligen skulle må bättre av en specifik laptop för syftet? Tänk en liknande maskin, fast med bildskärm också. Behöver inte ens ha batteri. Ergonomin om annat blir mycket bättre jämfört med om man t.ex. sitter framför soffan och har denna kopplad till TV:n.

Och den som vill ha en dator för att bygga ett projekt av mår nog också bättre av en mer kompakt dator, som en mer traditionell Raspberry Pi där tangentbordet inte behöver ta plats.

Den som öppnat upp t.ex. en Commodore 64 ser att formfaktorn med dator i bildskärmen berodde väldigt mycket på att datorerna på den tiden med alla sina IC-kretsar faktiskt tog så mycket plats att lägga ett tangentbord ovanpå inte gör så mycket till och från jämfört med hela datorns storlek.

Det här känns alltså som en produkt där man låtit nostalgi för en formfaktor från dåtiden ta kommandot framför produktdesign som tilltalar en marknad.

Idé på alternativ produkt: Raspberry Pi-chassi med tangentbord och lite breakout-sladdar för att få ut portarna? Snarare än att designa ett specifikt kort. Då kan man ha datorn i det chassit under en utvecklingsfas (eller för att man känner att det är coolt) och sedan kunna ta ut själva Raspberry Pi:n och sätta den i ett bygge. Alternativt uppgradera själva Raspberry Pi:n inuti chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

För de flesta användningsområden hade det väl varit bättre att ha datorn vid skärmen eller TVn med allt kablage där borta. Det blir ju inte en stilig lösning att ett halvdussin kablar in i tangentbordet och sen bort till TVn. Bättre att använda en vanlig PI och sen ett trådlöst tangentbord.

Riktigt frän liten grej ändå. Men jag ser inget bra användningsområde i verkligheten som inte blir klumpigt.

Rent praktiskt så har du naturligtvis helt rätt. Har själv så med min NUC, och trådlösa tangentbord/möss är ju enormt billiga.

Är nog mest en kul nostalgigrej från 70/80-tal skulle jag misstänka. Funderar lite på att bygga ihop en egen dator med eget tangentbord + en färdig enkortsdator inbyggd.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Kan se en marknad, skolor, barndator. Skärmar är ganska billiga idag, du kan mao få en komplett dator med skärm under 2000:- .

Skulle misstänka att en netbook (enkel bärbar) är kraftfullare än en Pi, och de fanns ju förr för runt 2000.-

Skrivet av klein:

Vi som växte upp med Zx Spectrum, C64 , dvs där tanken var att koppla datorn till TVn hemma. ( Men blev nog fort egen TV för det flesta på den tiden.. ). Men visste vore det kul om någon kunde ta fram ett game maker kit för Raspyberry PI, där barn och andra intresserade kunde utveckla spel ett enkelt språk som typ basic.

Jag lärde man förstår det binär talsystemet när jag ville göra sprite på en C64, så viljan att vilja skapa själv skall inte underskattas. Men måste vara lätt, precis det var på Zx spektrum, där du kunde skriva ihop ett basic program på några få minuter.

Jo, det är nog mest en nostalgisak för oss som växte upp då.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Kvaliteten på tangentbordet kanske jag inte ska säga något om då jag inte har testat det. Ja.
Men det lyser inte av kvalitet direkt ,och ser ut som mitt Logitech K400 till tv:n

Skulle tippa på att det är exakt den kvaliteten som det handlar om. Typ som vanliga bärbara eller små trådlösa tangentbord.

Det är ju knappast något mekaniskt kvalitetstangentbord.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Absolut, och utifrån det målet så är en formfaktor med en inbyggd bildskärm, t.ex. en laptop (med eller utan batteri), ett bättre val än alternativet (att försöka läsa programkod på en TV).

Jo, billiga bärbara är ju det som de flesta skolor kör med idag. Eleverna kan även ta med sig datorn hem, för att göra läxor och programmeringsuppgifter.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Det bero på vad som menas med hack dator. Vill du koppla in dioder och knappar, för att t.ex. programmera python så är den här datorn utmärkt. Kör du med vanlig raspberry pi, så måste du skaffa chassin och annat. Här får du en maskin direkt ur kartongen som du kan börja leka med och programmeri t.ex pyhton. Målgruppen kan tänka mej är skolor, barn som vill lära sej programmera osv.

Att C64 såg ut som den gjorde, var nog en tradition som fanns. Det började redan med TRS 80, VIC 20, Atari 400/800 och ZX80 , man byggde ihop tangentbordet med datorn. Ser man tidigare CBM maskiner som CBM 8032, så var tangentbord, dator och skärm ihop byggt, det konceptet var vanlig på en del terminaler ifrån den här tidpunkten ( tidig 80 tal ) . Titta på C64 Educationen ( Väldig udda C64 modell som aldrig kom till Europa ) så var likadant som på CBM 8032

Om du tittar på Amiga 1000, C128D och MEGA ST så var lite finare premium datorer med eget chassi,sep tangentbord och skärm.

Skrivet av pv2b:

Vilken extremt nischad produkt! Jag har svårt att se målgruppen.

Den som vill ha en "hackdator" för att lära sig operativsystem och liknande på kanske egentligen skulle må bättre av en specifik laptop för syftet? Tänk en liknande maskin, fast med bildskärm också. Behöver inte ens ha batteri. Ergonomin om annat blir mycket bättre jämfört med om man t.ex. sitter framför soffan och har denna kopplad till TV:n.

Och den som vill ha en dator för att bygga ett projekt av mår nog också bättre av en mer kompakt dator, som en mer traditionell Raspberry Pi där tangentbordet inte behöver ta plats.

Den som öppnat upp t.ex. en Commodore 64 ser att formfaktorn med dator i bildskärmen berodde väldigt mycket på att datorerna på den tiden med alla sina IC-kretsar faktiskt tog så mycket plats att lägga ett tangentbord ovanpå inte gör så mycket till och från jämfört med hela datorns storlek.

Det här känns alltså som en produkt där man låtit nostalgi för en formfaktor från dåtiden ta kommandot framför produktdesign som tilltalar en marknad.

Idé på alternativ produkt: Raspberry Pi-chassi med tangentbord och lite breakout-sladdar för att få ut portarna? Snarare än att designa ett specifikt kort. Då kan man ha datorn i det chassit under en utvecklingsfas (eller för att man känner att det är coolt) och sedan kunna ta ut själva Raspberry Pi:n och sätta den i ett bygge. Alternativt uppgradera själva Raspberry Pi:n inuti chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Skulle misstänka att en netbook (enkel bärbar) är kraftfullare än en Pi, och de fanns ju förr för runt 2000.-

Jo, det är nog mest en nostalgisak för oss som växte upp då.

Fyran vet jag inte. Men pratar vi netbook som fanns för 10 år sedan med Atom så CPU ifrån intel är det kraftfullare än Pi Zero. Men jag tro nog många glömmer en viktig egenskap här, det är att porten som finns till Raspberry pi för olika elektronikprojekt. Den färdiga infrastruktur som finns raspberry pi för detta.

Permalänk
Medlem

Webhallen har lagt upp en produktsida (ej i lager). 1290 kr med svensk layout. Den kommer säkert till god användning i vissa verksamheter.

https://www.webhallen.com/se/product/328852-Raspberry-Pi-400-...

Kit med EU-versionen (amerikansk layout): https://raspberrypi.dk/en/product/raspberry-pi-400-kit/.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Fyran vet jag inte. Men pratar vi netbook som fanns för 10 år sedan med Atom så CPU ifrån intel är det kraftfullare än Pi Zero. Men jag tro nog många glömmer en viktig egenskap här, det är att porten som finns till Raspberry pi för olika elektronikprojekt. Den färdiga infrastruktur som finns raspberry pi för detta.

En SBC har ju sitt klara syfte för embedded-syften som styrenheter, små IoT-enheter (edge computing), små mikroservrar eller andra liknande syften. Har själv en Arduino (som är öppen hårdvara) hemma för detta. Så köper absolut syftet med IO-pinnar på en SBC.

Vissa använder de dock som mer som ersättare till enklare desktopmaskiner, och för att kunna surfa och checka mail. Kanske köra några enklare emuleringar för lite gamla spel. Alltså ett helt annat "use case" för en sådan här maskin. Även många recensenter som just använt Pi 400 endast i denna typ av syfte (en klenare och enklare, men billigare dator).

Det var i kontexten av det senare syftet som jag fällde min kommentar.

Behövde en ny dator, och beställde en MB Air med Apples egna ARM-processor (M1):

Det dröjer dock några veckor tills den kommer, och behövde en dator fram tills jul/mellandagarna.

Istället för att hyra en (krångligt, och inte alltid så billigt) så var inne på Elgiganten i måndags och letade efter en enkel dator i de lägre prisklasserna. Hade inte mycket mer krav än att den skulle ha IPS-skärm (klarar inte av TN eller knappt ens VA), klara av att köra Microsoft Office och att kunna surfa OK på nätet med (utan att behöva vara något fartmonster).

Fick testat en HP för 2490.- ink moms (1990.- ex. moms för mig på firman). I priset ingick dessutom 1 års förbetalt Office 365 (bara där en kostnad av 500.-). Är den jag skriver detta på nu.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Var lite skeptisk till hur segt det skulle bli, med tanke på Intels tidigare Atom (är nästan obrukbara för vissa saker), men positivt överraskad över hur smidigt det har fungerat. Är inget fartmonster, men Intels Celeron N4000-serie fungerar bra mycket bättre jämfört med Atom-serien, och helt OK för enklare användning. Fungerar över förväntan med endast 4GB RAM för Windows (har inte använt med under 8GB på dator på 15 år). Riktigt bra IPS-skärm för priset (hatar TN, och man kan inte begära mer än 1080p skärmupplösning i denna prisklassen). Stort plus för skärmen, och även om inget jag skulle göra avancerad fotoredigering på så riktigt bra för att surfa webben på och använda Office. Plastig dator, och inget superbra tangentbord, men för priset en riktigt imponerande bra användbar maskin!

Extremt nöjd för pengarna (även om jag själv inte skulle använda som huvuddator en längre tid). Bra jobbat av ingenjörernas hos HP!

Produktinfo:

https://support.hp.com/se-sv/product/hp-14-dq0000-laptop-pc-s...
https://www.elgiganten.se/image/dv_web_D180001002464638/17935...

Känns svårt att slå denna ration gällande prestanda/pris med en Pi.

Tänk på att skärm tillkommer i pris till en Pi jämfört med en bärbar dator. Har man dessutom inte valt en färdig lösning som Pi 400 i nyheten, och går på en "lös" Pi att använda som surfdator, eller för att spela gamla retrospel på, så tillkommer även en hel del i form av case, nätdel, lagringskort, tangentbord, mus, etc.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Webhallen har lagt upp en produktsida (ej i lager). 1290 kr med svensk layout. Den kommer säkert till god användning i vissa verksamheter.

https://www.webhallen.com/se/product/328852-Raspberry-Pi-400-...

Kit med EU-versionen (amerikansk layout): https://raspberrypi.dk/en/product/raspberry-pi-400-kit/.

£65 i UK, dock utan trådad mus som man inte vill ha, kablar och SD kort. Säljer webhallen den för 1290 med tillbehör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

£65 i UK, dock utan trådad mus som man inte vill ha, kablar och SD kort. Säljer webhallen den för 1290 med tillbehör?

Ja, inga tillbehör. Den danska butiken är bäst just nu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TKD_1337:

Webhallen har lagt upp en produktsida (ej i lager). 1290 kr med svensk layout. Den kommer säkert till god användning i vissa verksamheter.

https://www.webhallen.com/se/product/328852-Raspberry-Pi-400-...

Kit med EU-versionen (amerikansk layout): https://raspberrypi.dk/en/product/raspberry-pi-400-kit/.

Är modellen med svensk layout bekräftad eller är det Webhallens som gissar att en produkt borde finnas och lägger upp för bokning?

Är ju svensk layout man vill ha, men inte sett något officiellt om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Fyran vet jag inte. Men pratar vi netbook som fanns för 10 år sedan med Atom så CPU ifrån intel är det kraftfullare än Pi Zero.

[ Lite lätt OT-varning ]

Atom används knappt längre (tur det, då de är så långsamma). Bechande min nya "netbook" med Celeron N4000 (den billigaste tvåkärniga), som är vanligast både på dessa billigaste datorer med Windows, men även på de flesta billiga Chromebooks.

Fick nedan resultat:

Vet inte om dessa benchmarks finns för RPi, men säg till om det är några andra som jag skall köra istället.

Inte så illa för en komplett dator med bra matt (antireflexbehandlad) IPS-skärm och Office 365 för under 2500. Helt fullt användbar, och körde på den rätt intensivt som lätt bärbar dator tills att min nya MB Air M1 levererades.

Uppdatering: Här är ett test från Geekbench som jag kört:

https://browser.geekbench.com/v5/cpu/5451620

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Hade varit trevligt att få åtminstone en fullstor hdmi-port med den större formfaktorn. Tittar man på bilderna inuti så ser man att kretskortet är stort nog att husera porten och tangentbordet är också stort nog att ha ett något bredare kretskort.

Som flera andra så vill jag ha en, men jag har ingen aning om vad jag ska ha den till.

Det här är enheten du kör ssh från

Har funnits andra väldigt lika produkter tidigare, så är egentligen inget nytt.

Finns en liknande dator med fullstor HDMI-kontakt och x86 Atom (du kan köra Linux eller RPi-OS https://itsfoss.com/raspberry-pi-os-desktop/ om du inte vill köra Windows) på många kinesiska sajter:

https://www.gearbest.com/tv-box-mini-pc/pp_365625.html?wid=14...

https://www.geekbuying.com/item/Wintel-Keyboard-MINI-PC-Windo...

Här är ett test av den på YT: https://youtu.be/vksDNN6YDbM

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/