RX 6000-lansering och lager (RDNA 2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cool_Hector:

Får hoppas det var placeholder-priset. En rejäl marginal för webhallen annars.

Det är ju dock så att Sverige lägger på moms. Precis som man gör i usa med sales tax som ej anges i priserna då det är olika beroende på vart man bor i usa. Dom har en statlig och ”lokal” moms dom lägger på i kassan.

Dessutom tillkommer ju frakt och tull etc, och en eventuell grossist.

Vet inte heller om privatlagringsskatt räknas på grafikkort men gör den det så är det 0,4 öre per mb.

Så 8000kr är inga konstigheter enligt mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Actually_Jonas:

Det är ju dock så att Sverige lägger på moms. Precis som man gör i usa med sales tax som ej anges i priserna då det är olika beroende på vart man bor i usa. Dom har en statlig och ”lokal” moms dom lägger på i kassan.

Dessutom tillkommer ju frakt och tull etc, och en eventuell grossist.

Vet inte heller om privatlagringsskatt räknas på grafikkort men gör den det så är det 0,4 öre per mb.

Så 8000kr är inga konstigheter enligt mig!

de steg som finns fram till kund ska vara medräknade i MSRP.

det är överpris hur man än vrider och vänder på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Ni inser väll att ljudet som hörs även hörs innan grafikkortet fläktar startas?
Samt att de filmar 5 cm från grafikkortet.

Nope. det där RRRRRRR ljudet börjar när fläkten sätter igång, och varierar i volym beroende på hur nära kortet han är.

dock är ju allt filmat med en mobilkamera med autogain på inspelningsvolym så svårt att säga, därav känns det som ett skämt att göra en video att påstå hur tyst kortet är.
blir lite som att filma en 8k tvskärm med hdr med en gammal webkamera ifrån 2007, och läsa i kommentarerna att folk tycker bilden ser fantstisk ut

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av versions:

fick den här rekommenderad till mig på youtube. visar lite halvbra hur kylaren låter. frågan är om det är tillåtet att lägga upp sådana videor...

https://www.youtube.com/watch?v=I_-PSCZPDX4

usch vad mycket coilwhine det låg med i ljudet,
jag tappade i alla fall lusten på köp när jag hörde detta, men jag är lite allergisk mot just hög coilwhine,

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Avstängd

Fortfarande inga ex sunliga i någrq butiker. Är lite fundersam hur detta kontrar bots egentligen? Skönt om det gör det men är också nyfiken på hur mycket de kommer kpsta. NVidias, som var 50 dollar dyrare, kostade 7825kr svenska. Inte fan är det normalt att ett 50 dollar billigare kort blir dyrare i svenska kronor. Då snackar vi bra med pålägg från ÅF vilket är ganska skitigt på ett redan dyrt kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cool_Hector:

Då misstolkade jag smileyn. Mitt ursprungliga inlägg hade faktiskt ingen dold agenda, bara en tankeställare till den som behövde den. Önskar dig lycka till med kortet imorgon.

Då var det ett gott menat inlägg till eventuella lyxfällan tv stjärnor. tror de flesta i just detta forum vet vad dom gör. jag har både råd och fått "grönt ljus" av alla då jag sällan unnar mig något till mig själv.
Du undrade i ditt ursprungliga inlägg vad min mor skulle sagt? hon är dessvärre död men hon skulle sagt: Det har du verkligen förtjänat.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Hoppas det är som Anton skrev i tråden nedan att åf, i detta fallet Webhallen, inte ännu vet vilket deras pris är och därför har de fläskat på lite. Vid launch kommer priset vara mer matchat i så fall
#18731799

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grane:

Helt rätt, men tkr ändå det är en sämre lösning. Jag ser helst att luften går direkt från värmekällan och rakt ut ur chassiet för att undvika hetta upp andra komponenter

Eftersom kylfkänsarna är orienterade i vertikal riktning, som många kort har, så är öppningar i backplate endast dekorativa i min värld. Även om det är helt öppet så kommer luften från fläktarna alltid följa kylfkänsarna riktning (upp och ner).

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

de steg som finns fram till kund ska vara medräknade i MSRP.

https://i.gyazo.com/96518cc3814c69757d1f9876fd29a77d.png

det är överpris hur man än vrider och vänder på det.

Inte svensk moms inräknad i det.

I USA visas ofta priser utan moms då varje delstat bestämmer den själv.

Visa signatur

Nytt bygge: Anubis

OLD: "Reaper"
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
EVGA GeForce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk
Medlem

Någon som hann se priset på rx 6800? Det är det kortet som blir intressant för mig.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Någon som hann se priset på rx 6800? Det är det kortet som blir intressant för mig.

7200kr eller nått sånt

Permalänk
Medlem

Godmorgon vänner.

Från och med 07:30 börjar vi spamma f5 tycker jag. Ok?!

God jaktlycka!

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

Godmorgon vänner.

Från och med 07:30 börjar vi spamma f5 tycker jag. Ok?!

God jaktlycka!

Godmorgon! Idag är domedagen här! Var fruktad, du kära serverkrasch! Var hälsad, du kära 6800 XT!

Permalänk
Medlem

Vet vi än om tredjepart kommer säljstartas idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najze:

Vet vi än om tredjepart kommer säljstartas idag?

Finns inget som tyder på det mig veterligen.

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najze:

Vet vi än om tredjepart kommer säljstartas idag?

Ryktas om 25 november

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najze:

Vet vi än om tredjepart kommer säljstartas idag?

ALLA tidigare bud säger att det dröjer. T.ex. Saphire Nitro+ ska ju komma 2/12 även om det har talats om "någon vecka/några veckor" efter dagens lansering.

Visa signatur

Nytt bygge: Anubis

OLD: "Reaper"
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
EVGA GeForce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk
Medlem

Märkt att en del i den ytliga bekantskaps kretsen säljer av sina 3080 för att köpa 6800xt. säljer sina founders för mellan 9000-10000kr.
vanligt folk blir scalpers.
Så det blir nog en rejäl "fight" om korten endå.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Glöm inte kolla på Amazon.se

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Märkt att en del i den ytliga bekantskaps kretsen säljer av sina 3080 för att köpa 6800xt. säljer sina founders för mellan 9000-10000kr.
vanligt folk blir scalpers.
Så det blir nog en rejäl "fight" om korten endå.

Jag förstår inte hur kortsiktigt folk tänker. Hur kan man investera i ett top-tier grafikkort för att en månad senare byta upp sig till det senaste?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

OH....

$hit, meet Fan.

Visa signatur

Nytt bygge: Anubis

OLD: "Reaper"
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
EVGA GeForce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Jag förstår inte hur kortsiktigt folk tänker. Hur kan man investera i ett top-tier grafikkort för att en månad senare byta upp sig till det senaste?

Man vill ha det bästa för stunden, trodde inte amd skulle klå Nvidia. Kommer personligen att reservera ett 6800 xt idag och byta till det ifall det visar sig prestera bättre än vad mitt 3080 gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Jag förstår inte hur kortsiktigt folk tänker. Hur kan man investera i ett top-tier grafikkort för att en månad senare byta upp sig till det senaste?

Kanske är den extrema situationen som skapat beteendet.. Att de kan sälja sitt kort efter en månad med vinst och testa något nytt? Jag själv hade säkert varit sugen om möjligheten erbjöds.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

Oh dear...

Vilket magplask...

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Jag förstår inte hur kortsiktigt folk tänker. Hur kan man investera i ett top-tier grafikkort för att en månad senare byta upp sig till det senaste?

Snåla i kombination att "ha det senaste". De flesta gillar att de gör en vinst på korten.
De 4 jag pratat med har redan hittat köpare till sina 3080 kort, även han som säljer sitt för 10500kr

Scalper fungerar uppenbarligen så det kanske är framtidens "yrke"?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Såg något på r/amd där någon hade hittat ett uttanlande från någon snubbe som sa att när AIBmodellerna kommer så kommer det vara 5-7ggr mer än vad nvidia har levererat av 3000-serien korten i dagsläget.

Återkommer med sås.

edit: https://www.reddit.com/r/Amd/comments/jvx51z/kyle_bennett_onc...

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X || AMD Radeon RX 6800 XT Sapphire Nitro+ SE OC || Fractal Design Meshify 2 White || Corsair H150i Elite Capellix 360mm || Corsair RM850X V2 || RAM 32GB Corsair Dominator || PRIME X570 -PRO || SAMSUNG SSD 830 - OCZ-TRION150 - Corsair MP600 - Kingston A2000 || Logitech PRO X || Logitech G502 || Logitech G915 || 7x Corsair QL 120

Permalänk
Skrivet av Östfelt:

Man vill ha det bästa för stunden, trodde inte amd skulle klå Nvidia. Kommer personligen att reservera ett 6800 xt idag och byta till det ifall det visar sig prestera bättre än vad mitt 3080 gör.

Det beror ju på. Vanlig rastermotor, 6800XT förmodligen bättre. Raytracing är 3080 mycket bättre.
3080 bättre på arbetslaster (Cuda). 6800XT mer minne, rimligtvis längre livslängd på kortet pga det.

Så det finns inte något enkelt svar. Det handlar om vad du behöver. I de flesta fall handlar det om ynka % när 6800XT är bättre, men när 3080 är bättre (Cuda, Ray tracing) är det stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

Aged like milk om det stämmer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | ASUS TUF RTX 3080 10GB |
32GB Kingston Fury 6000MHz | Corsair RM1000X v3 |
1x Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung M.2 980 EVO 1TB |
Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Såhär skriver tech deals (youtube kanal) på twitter

"There are 34 people in line at
@microcenter
Dallas and they came out before closing tonight to let everyone know they were getting only 10 cards.

With all due respect Frank, that’s a paper launch...

25 stores, maybe a few got more, a few might get less. 250 cards nationally...

"

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|