Testpilot: LG 38GN950 – en kompromisslös bildskärm för en smal användarbas

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Förstår inte varför så många här hyllar 48CX, tycker ni om att kolla in i en spegel (glossy panel) och dras med inbrända ikoner och annat på eran "datorskärmen"?
Tycker inte ens man kan jämföra dom två för jag ser en 48CX som en TV, som man inte ska använda på samma sätt som en datorskärm.

Sitter i ett mörkt eller dunkelt rum när jag lirar något, så en blank yta ser jag som ett icke-problem. Men visst, lira i ett ljust rum är ju inte optimalt det förstår jag ju. Men så lirar inte jag personligen som sagt, blank skärmyta eller ej.

Inbrända ikoner? Mitt skrivbord är tomt på ikoner, har inget där alls så det är nog lungt Skämt åsido, jag vet inte hur du använder din dator men min är igång när jag ska sitta vid den och spela, annars är den avstängd och jag lirar inte samma spel dag ut och dag in, månad efter månad, år efter år. Så jag ser de som ett icke-problem med inbränning faktiskt.

Är därför jag är lite sugen på en 48" CX. Men utesluter inte någon ultrabreda historia heller. Länge vart inne på det, men fick rätt nyligen nys om att 48" CX existerade och eftersom jag har en 65" C9 i vardagsrummet blev jag lite förförd av idén att ha en CX till datorn.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Fast det där med myter går ju åt båda hållen kan jag tycka. Just för att PR-avdelningarna ofta överdriver hur supermega-häftigt det är med kurvade skärmar så avfärdar en del principen som helt onödig, trots att det finns vissa fördelar.

Under korrekta omständigheter mellan ögonposition/vinklar/synfält så ser bilden på en kurvad skärm MER platt ut för ögat än en icke-kurvad. Jag menar då rent geometriskt.

Färgskiftningar hos IPS/TN/VA osv kan OCKSÅ kan vara en anledning till att kurva skärmen, men det är alltså inte det jag pratar om, exakt som du säger eftersom det är lite av ett icke-problem med en OLED-skärm i det här fallet. Inte heller försvarar jag en massa dåliga implementationer av (felaktigt) kurvade skärmar.

Myter och åsikter är väl dock olika saker, där myter är något som inte stämmer, t.ex. att OLED skulle ha perfekta betrakningsvinklar

Det viktiga är väl att de som köper kurvade skärmar i så fall gör det av rätt anledningar, och inte gör det i tron att något ska bli bättre som inte blir det. För just LCD finns det väl dock vissa logiska skäl att kurva större skärmar, inte för att kurvningen i sig medför så mycket fördelar kanske utan för att det begränsar inverkan av de i sammanhanget dåliga betrakningsvinklarna. Vilket inte i sig medför att kurvningen skulle vara en bra ide om inte betrakningsvinklarna var dåliga. Samma resonemang skulle man förmodligen kunna ha kring inbränningar och ljusstyrka, lägre ljusstyrka är förmodligen i sig inget som är bra (så länge den kan justeras), men om det leder till mindre risk för inbränningar samtidigt som det inte har så stor påverkan på upplevelsen kanske det är logiskt rätt ändå.

För den som är intresserad kan jag lägga till att jag kör min 55" LG OLED GX med ett tittavstånd på ca 80 cm. Om jag då kör en homogen bakgrundsfärg över hela skärmen kan jag se vissa skiftningar ut mot kanterna av reflexfiltret men då väsentligt mindre än jag sett på någon LCD (trots att dom normalt sett varit mindre i storlek också).

Måhända att vi kommit lite från trådens egentliga ämne nu dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ_Datte:

38GN950 kostar 14K .... (det är fel i artikeln). Jag har haft min i 2 månader o köpt till det priset.

Kan ju finnas ännu bättre deal till Black Friday (eller så har du mer sparat tills dess! ) Det är en helt underbar skärm.

Jo jag såg i tidigare inlägg (som du nämner) att 38GN950 finns på Amazon för ca 14k jämfört med svenska återförsäljare som ska ha ca 18k. Det kanske inte så troligt att Amazon kommer att sänka priset ytterligare vid en ev Black Friday rea.

Lillebror 34GN850 kostar ca 11k på Amazon jämfört med 12k hos svenska återförsäljare. Svåra val haha!

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Frux:

Under korrekta omständigheter mellan ögonposition/vinklar/synfält så ser bilden på en kurvad skärm MER platt ut för ögat än en icke-kurvad. Jag menar då rent geometriskt.

Det gör det inte. Vårt seende fungerar inte så. Men det kan fungera så för dig eftersom du utgår från din egen preferens.

Ögat är en inte en geometrisk konstant och biologiskt är vi vad, 14 miljarder ögon som inte är konstanta i sin form och exakta funktion. Merparten av jobbet för seendet sker istället hjärnan. Det är därför vi ser färger som inte finns, likt rosa.

Det är också därför vi kompenserar för verkligenheten baserat på kunskap. Månen är inte oval. Den är rund. Därför ser den ser rund ut på en skärm fast det är en förvrängd bild. Den röda leksaken på golvet i sovrummet ser röd ut. Därför att hjärnan *vet* att leksajen ska vara röd – inte för att det reflekteras något rött ljus från den. Och hjärnan vet att Excel-ark inte är krökta. Så man vänjer sig efter ett tag åt båda hållen.

Den som skapar grafiken i program och grafiken i ett spel har rimligtvis en plan projektion i åtanke. Samma sak för den som skapar film. För man kan inte ha annat. Det går inte att skapa baserat på en krökt projektion eftersom (1) krökningen är olika på olika displayer och (2) det ser olika ut för olika personer eftersom krökningen adderar ännu mer variabler.

Så utgår man ifrån hur förutsättningarna för hur innehåll faktiskt skapas är krökt skärm en nackdel eftersom det blir en förvrängning. Vilket i slutändan är sak samma eftersom hjärnan ändå kompenserar.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av PerWigren:

Jag är ironiskt nog mest intresserad av om den klarar 2560x1440 i 120 Hz över DisplayPort.

En stor del av min gaming sker från PC:n streamat till en Nvidia Shield TV som är kopplad till TV:n i vardagsrummet med 1440p@120Hz. Det är lite bökigt eftersom PC:ns skärm inte klarar den frekvensen i 120 Hz och slocknar när jag tvingar grafikkortet att köra i det ("custom screen mode"), så jag måste öppna Nvidias kontrollpanel från TV:n och ställa tillbaka den till ett skärmläge som skärmen stödjer därifrån innan jag kan använda PC:n med den riktiga skärmen igen.

Efter lite research så verkar det som att de flesta skärmar som klarar både högre upplösningar och högre frekvenser än så ändå slocknar när de får 2560x1440@120Hz över DisplayPort av någon anledning. Vissa klarar det över HDMI men jag måste köra DisplayPort pga DisplayPort-KVM.

Kan konfirmera att 2560 x 1440p@120 Hz inte är ett problem över Displayport på min Windows 10 PC. Kan inte säga om det skulle funka med en Nvidia Shield dock men skärmen klarar av det utan problem.

Skrivet av TuHack:

Hur upplevdes kanterna på skärmen? Var de mörkare? Rätt mycket snack om vignette effekten på just denna och 34" skärmen.

Det är mer som en ljusgradient, klassiskt IPS-glow om du frågar mig och jag har vant mig rätt mycket vid det så tänker inte på det direkt. Det är mest synbart på kortsidorna.

Skrivet av CarlOscar:

Glömde tacka för den utförliga recensionen. Köpte en nu!

Tack, det värmer. Jag tror du kommer bli väldigt nöjd!

Tänk på att Amazon har denna modellen rätt billigt just nu. Kan vara värt att ha i åtanke.

Skrivet av D.:

Det är just en av sakerna med den att 48" blir rätt stort på bordet, som nog ev går att lösa med annat fäste/stativ.
Sen oklart kring OLED-teknikens brister i form av risken för inbränning, inte minst om skärmen till stor del används till annat än spelande, som kanske är ett icke-problem men det vet man ju inte.

Läste om en Asus 43" med HDMI 2.1 som ska släppas senare i år, men inte mycket är känt om den än. Bör vara rimligare storlek och har annan teknik. Kan väl tyvärr vara i grunden samma skärm som PG43UQ som också sägs ha sina problem.

Den som testas här (38GN) är ju klart smidigast och ger nog rätt bra upplevelse.
Som sagt vore det intressant att höra lite mer om just jämförelsen mellan denna och CX 48. Det hintades lite där i texten, men sa inte så mycket.
För folk som vill ta något steg upp från 3440x1440 på 34-35" eller dubbla 24/27 finns det inte hemskt många alternativ.

Jag har testat båda skärmarna, därav hinten. Jag skulle säga att det kommer bero på vilket avstånd du har möjlighet att sitta på. Ett normalstort skrivbord (60-80 cm djupt) så blir 48CX för mig något stor och jag anser att 38GN950 passar bättre. Så rent generellt så passar denna skärmen bättre som monitor för de flesta skrivbord som jag ser det.

Ni kan läsa mer vad jag anser om 48CX här.

Skrivet av anon56869:

Har länge suktat efter LGs 38" 21:9 skärmar och denna verkade ju ha allt och även mer än vad man behöver.

Men priset var mindre lustigt. 10 tusen kan jag väl hosta upp men 18... näe.

Hade hoppats de gamla skärmarna skulle bli billigare med åren men LG har kört en apple och konstant höjt priset på de nya istället.

Som har nämnts i tråden så finns denna skärmen Amazon för ~14 600:-.

Skrivet av Grim2you:

Varför vidhåller du att den kostar 18Tkr? - Läs tråden. Den finns på amazon.se för 14.443,50kr!

Tack för detta uppmärksammats jag missade detta. Majoriteten av återförsäljare ligger på 18 000 kr men Amazon sticker ut här.

Skrivet av Wesslan1:

Denna är klart intressant skärm men nu har portarna öppnats för hdmi2.1 och slippa alla begräsningar som gällt där. Jag hoppas LG släpper en liknande som alienware AW3821DW då den ser trevligare ut på pappret och verkar köpa LGs nano teknik och då jag vill ha g-sync ultimate nu när LG oleds strular så pass med VRR så vågar jag inte chansa där på en 48CX som jag först tänkt https://www.youtube.com/watch?v=Jfl3UdWZIUQ

Även kommande asus skärmar med microled och hdr1400 är intressanta men lär kosta som en bil.

Det är troligen exakt samma panel i den modellen så de lär bete sig väldigt likt, overdrive kan skilja dock.

Spejsad skärm dock.

Skrivet av maniac:

Tack för ett bra test

Jag är själv på jakt efter en ny UW monitor som är tänkt att ersätta mina två 24" ultra budget monitorer. Vacklar lite mellan 34GN850 och 38GN950 då priset på den senare är lite avskräckande. Men 14k känns lite mer överkomligt än 18k. Frågan är om man ska ha is i magen och vänta till Black Friday?

Tack så mycket för det!

Det känns alltid rätt att vänta men BF är ju runt hörnet så varför inte bara ta det lite lugnt till dess.

Skrivet av maniac:

Jo jag såg i tidigare inlägg (som du nämner) att 38GN950 finns på Amazon för ca 14k jämfört med svenska återförsäljare som ska ha ca 18k. Det kanske inte så troligt att Amazon kommer att sänka priset ytterligare vid en ev Black Friday rea.

Lillebror 34GN850 kostar ca 11k på Amazon jämfört med 12k hos svenska återförsäljare. Svåra val haha!

GN950 har högre upplösning, är större och stödjer HD600 kontra HDR400 för GN850. Kan vara värt att tänka på i jämförelsen.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

VRR fix ryktas komma inom ca 3 veckor.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av X078:

VRR fix ryktas komma inom ca 3 veckor.

Gällande CX48 menar du för denna modellen har jag inte hört ha något problem med VRR?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Gällande CX48 menar du för denna modellen har jag inte hört ha något problem med VRR?

Ja vissa användare upplever tydligen problem med VRR och 120hz då viss svärta istället visas som grå pga gamma som ändras med VRR. Det snackas lite om det här: https://www.youtube.com/watch?v=Jfl3UdWZIUQ
Har själv inte kunnat testa detta då jag inte har ett grafikkort som funkar med VRR på CX.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk

Så har Amazon höjt till 20.000
Min ligger hos den lokala Ica butiken, hoppas inte dom som kostade 14.500 hade nån defekt eller nåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rubberduckrof:

Så har Amazon höjt till 20.000
Min ligger hos den lokala Ica butiken, hoppas inte dom som kostade 14.500 hade nån defekt eller nåt

Garantin bör fortfarande gälla, så grattis till er som köpte den för 14k

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rubberduckrof:

Så har Amazon höjt till 20.000
Min ligger hos den lokala Ica butiken, hoppas inte dom som kostade 14.500 hade nån defekt eller nåt

Köpte för 14,400. Den är här nu, precis framför mig - inga döda pixlar, väldigt låg till ingen IPS-glow, Extremt ljus, sjukt snygga färger och allt annat som är nice med IPS.

Jag är fan stört nöjd! =D

Köpte till en Ergotron LX för att få skärmen lite längre bak från mig, återkommer när den är på plats!

/ Glad gamer! =D

Visa signatur

| Fractal Design R | Corsairs 850W | Gigabyte Z270-P | i7 7700K OC 4.6GHz| Noctua NH-15D | Corsair Vengeance 16GB (2 x 8GB) DDR4 3000MHz | 750 GB SSD, 2 TB HDD| ASUS GTX 1080 Ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grim2you:

Köpte för 14,400. Den är här nu, precis framför mig - inga döda pixlar, väldigt låg till ingen IPS-glow, Extremt ljus, sjukt snygga färger och allt annat som är nice med IPS.

Jag är fan stört nöjd! =D

Köpte till en Ergotron LX för att få skärmen lite längre bak från mig, återkommer när den är på plats!

/ Glad gamer! =D

Grattis! Har du möjlighet att testa om den visar bild eller slocknar när du skickar den 2560x1440 @120Hz över DisplayPort? Du kan behöva lägga till ett "custom screen mode" i Nvidias kontrollpanel eller motsvarande för AMD. Det är en dealbreaker för att en skärm ska hamna på min önskelista.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rubberduckrof:

Min ligger hos den lokala Ica butiken, hoppas inte dom som kostade 14.500 hade nån defekt eller nåt

Skrivet av Grim2you:

Köpte för 14,400. Den är här nu, precis framför mig - inga döda pixlar, väldigt låg till ingen IPS-glow, Extremt ljus, sjukt snygga färger och allt annat som är nice med IPS.

Najs! Hur ser kanterna ut för er? Blir dom mörkare vid toppen/botten?

Funderar på en 38GN till BF men detta avskräcker. Kanske är det fixat i senare produktion?

https://www.reddit.com/r/ultrawidemasterrace/comments/jgrg6v/...

För er som är intresserade så har Amazon ofta den runt 1400 euro (även bol.com ibland).

Permalänk
Medlem

Tipsade om den skärmen i tipstråden, men för egen del lyckades Amazon strula till det till den grad att UPS (i Italien) returnerade paketet tillbaka till Amazon. Nu väntar jag på att de ska skicka ut den igen (vilket verkar ta tid)

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av TuHack:

Najs! Hur ser kanterna ut för er? Blir dom mörkare vid toppen/botten?

Funderar på en 38GN till BF men detta avskräcker. Kanske är det fixat i senare produktion?

https://www.reddit.com/r/ultrawidemasterrace/comments/jgrg6v/...

Den bilden var väldigt oproblematisk måste jag säga. Jag tror att många överskattar hur stor precision man får i en sådan här produkt. Den är dyr därför att den är ovanlig och tillverkas i fåtal exemplar. Inte för att den är byggd för att ge hög konsekvens i färger och uniformitet. För uniformitet får man sikta mot andra produkter, likt Eizo ColorEdge CG319-4K eller motsvarande.

38 tum på skrivbordsavstånd är stort nog för att reflexfiltret ska påverka hur ljuset sprids och för att även en IPS ska ha visst bortfall pga vinklar som kommer med 21:9.

Permalänk
Medlem

Nu släpptes Alienware AW3821DW på den kanadensiska marknaden till priset 15.200 kr. Rädd att det blir över 20k här hemma. Högre HDR600 än LG, bättre garanti hos dell och g-sync ultimate är mycket trevligare än compatible.

Permalänk
Medlem

Alienware-skärmen ska enligt rykten ha samma panel som LG-varianten, då även samma HDR600 certifiering. Dock har Alienware-skärmen inbyggd fläkt, precis som 38GL950.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Bildexpert 📺

Det är G-Sync Ultimate-modulens FPGA som kyls av en liten fläkt. Hörs kanske inte på kontor eller i amerikanska hem där det surrar luftkonditioneringar hela dagarna. Tyvärr verkar den ha egenskapen att snurra hela tiden, även när skärmen inte används och det finns de som klagar på att den blivit ljudligare med tiden. Så som små fläktar ofta blir när de slits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Najs! Hur ser kanterna ut för er? Blir dom mörkare vid toppen/botten?

Funderar på en 38GN till BF men detta avskräcker. Kanske är det fixat i senare produktion?

https://www.reddit.com/r/ultrawidemasterrace/comments/jgrg6v/...

För er som är intresserade så har Amazon ofta den runt 1400 euro (även bol.com ibland).

Ja alltså om jag riktigt koncentrerar mig så kan jag se en liiiiten avvikelse men inget jag tänker på fören du sa det!

Jag kan säga såhär angående HDR600, det är ORDENTLIGT ljust ändå (även för att inte vara HDR1000). Jag bara testade lite battlefield V för att få en preferens. Jag kan säga som så att jag blev så pass imponerad av upplösning, ljussättning och flyt att jag fick en återtändning på spelet som jag inte spelat på minst 9 månader. Det är är komplett fröjd att spela för att allt är så jädrans snyggt. Jag har tänkt att uppgradera till ett 6800XT när det väl kommer men idag kör jag på mitt 1080Ti. Nvidia compatible fungerar kanon och då trots att jag inte kommer upp i mer än 60-80fps.

Min tidigare skärm är en Asus ROG PG27Q (1440p, 144hz, TN) och det är stoooor skillnad att gå från TN till IPS.

Jag är lite kär!

Visa signatur

| Fractal Design R | Corsairs 850W | Gigabyte Z270-P | i7 7700K OC 4.6GHz| Noctua NH-15D | Corsair Vengeance 16GB (2 x 8GB) DDR4 3000MHz | 750 GB SSD, 2 TB HDD| ASUS GTX 1080 Ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av matt76:

Alienware-skärmen ska enligt rykten ha samma panel som LG-varianten, då även samma HDR600 certifiering. Dock har Alienware-skärmen inbyggd fläkt, precis som 38GL950.

Samma panel men inte samma hur de använder den, 38GL950 har endast HDR400. Även skillnad på g-sync modulen som jag förstått då den i alienware är skapad för HDR-stöd (g-sync ultimate)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grim2you:

Köpte för 14,400. Den är här nu, precis framför mig - inga döda pixlar, väldigt låg till ingen IPS-glow, Extremt ljus, sjukt snygga färger och allt annat som är nice med IPS.

Jag är fan stört nöjd! =D

Köpte till en Ergotron LX för att få skärmen lite längre bak från mig, återkommer när den är på plats!

/ Glad gamer! =D

Skrivet av PerWigren:

Grattis! Har du möjlighet att testa om den visar bild eller slocknar när du skickar den 2560x1440 @120Hz över DisplayPort? Du kan behöva lägga till ett "custom screen mode" i Nvidias kontrollpanel eller motsvarande för AMD. Det är en dealbreaker för att en skärm ska hamna på min önskelista.

Köpte 2 från Amazon för 14.500:-
Har även en Ergotron HX, fy satan vilken härlig arm!
En skickades från Frankrike och den andra Italien.
Båda är helt felfria. Ingen bleed, inga döda pixlar. Minimalt med ips glow(oundvikligt) vid kanterna vid svart bild

Angående 2560x1440 @ 120hz:
Förstår inte varför det ej skulle funka? Alla min ultrabreda har kunnat köras i 16:9 utan problem
Testade iaf lite snabbt, funkar perfekt. Minskad glow i blackbarsen med...

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Angående 2560x1440 @ 120hz:
Förstår inte varför det ej skulle funka? Alla min ultrabreda har kunnat köras i 16:9 utan problem
Testade iaf lite snabbt, funkar perfekt. Minskad glow i blackbarsen med...

Varför det inte skulle funka kan man ju fråga sig. På de flesta skärmar som har stöd för både högre upplösningar och högre frekvenser så funkar (enligt uppgift) inte 2560x1440 i 120 Hz över DisplayPort, även om det funkar i t.ex. 60, 100 eller 144 Hz, eller t.o.m. 120 Hz över HDMI. Men om du säger att 2560x1440/120Hz över DisplayPort funkar på just den här skärmen så blev den väldigt intressant! Tack för att du tog dig tid!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerWigren:

Varför det inte skulle funka kan man ju fråga sig. På de flesta skärmar som har stöd för både högre upplösningar och högre frekvenser så funkar (enligt uppgift) inte 2560x1440 i 120 Hz över DisplayPort, även om det funkar i t.ex. 60, 100 eller 144 Hz, eller t.o.m. 120 Hz över HDMI. Men om du säger att 2560x1440/120Hz över DisplayPort funkar på just den här skärmen så blev den väldigt intressant! Tack för att du tog dig tid!

Intressant!
Var ju bara i Windows dock. Kan testa lite till..
Nu vill jag testa min 34” 3440x1440 i samma läge

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerWigren:

Varför det inte skulle funka kan man ju fråga sig. På de flesta skärmar som har stöd för både högre upplösningar och högre frekvenser så funkar (enligt uppgift) inte 2560x1440 i 120 Hz över DisplayPort, även om det funkar i t.ex. 60, 100 eller 144 Hz, eller t.o.m. 120 Hz över HDMI. Men om du säger att 2560x1440/120Hz över DisplayPort funkar på just den här skärmen så blev den väldigt intressant! Tack för att du tog dig tid!

Min LG34GN850 kan också köra 2560x1440 utan problem i 120hz - Inte för jag vet varför man skulle vilja göra det men!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Min LG34GN850 kan också köra 2560x1440 utan problem i 120hz - Inte för jag vet varför man skulle vilja göra det men!

Tack! För att många TV-apparater från de senaste åren har stöd för just 2560x1440 i 120Hz (max vad HDMI 2.0 klarar i 1440p HDR och exakt dubbla "standardfrekvensen" 60Hz) och med exempelvis en Nvidia Shield TV så kan man (med t.ex. Moonlight eller Steam Link och helst VirtualHere) streama sin dators bild i just 2560x1440 120Hz givet att datorns skärm också har stöd för det, och använda PC:n i ett annat rum som en konsoll i vardagsrummet.

Det går ändå med hjälp av tvingade "custom resolutions" och lite fulhack men det är lätt att hamna i lägen där skärmen är svart och jag måste connecta remote via laptop för att fixa inställningar för att få tillbaka bilden. Streamar därför oftast 2560x1440 i 60Hz idag just därför, för det klarar min nuvarande skärm också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerWigren:

Tack! För att många TV-apparater från de senaste åren har stöd för just 2560x1440 i 120Hz (max vad HDMI 2.0 klarar i 1440p HDR och exakt dubbla "standardfrekvensen" 60Hz) och med exempelvis en Nvidia Shield TV så kan man (med t.ex. Moonlight eller Steam Link och helst VirtualHere) streama sin dators bild i just 2560x1440 120Hz givet att datorns skärm också har stöd för det, och använda PC:n i ett annat rum som en konsoll i vardagsrummet.

Det går ändå med hjälp av tvingade "custom resolutions" och lite fulhack men det är lätt att hamna i lägen där skärmen är svart och jag måste connecta remote via laptop för att fixa inställningar för att få tillbaka bilden. Streamar därför oftast 2560x1440 i 60Hz idag just därför, för det klarar min nuvarande skärm också.

Aha! Jag kör steamlink hårdvaran, så spel jag kör i vardagsrummet rullar i windowed mode

Permalänk
Medlem

Ni som beställde från Amazon och lyckades få hem den i tid, körde ni med namn utan ÅÄÖ och Landsnamn "Sverige" i adressen (istället för Sweden etc)?

Funderar på om det kan ha varit orsaken till att UPS returnerade paketet tillbaka till Amazon. Antar dock att så inte är fallet (stod något hos UPS om att det fattades exportdeklaration på paketet), men vore ändå intressant att veta

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av matt76:

Ni som beställde från Amazon och lyckades få hem den i tid, körde ni med namn utan ÅÄÖ och Landsnamn "Sverige" i adressen (istället för Sweden etc)?

Funderar på om det kan ha varit orsaken till att UPS returnerade paketet tillbaka till Amazon. Antar dock att så inte är fallet (stod något hos UPS om att det fattades exportdeklaration på paketet), men vore ändå intressant att veta

Körde svenska och har Ä i efternamnet och ett Ö i ortsnamnet.
Jag köpte på Amazon.se.
Men en sjuk grej är att när UPS lämnade paketet så gjorde dom inte det till mitt postutlämningsställe utan ställde det på baksidan av huset... utan att meddela eller ringa. Så jag hittade den dagen efter av en slump när jag gick ut genom altandörren. Tur att det inte regnade den natten! (Puckon!)

Visa signatur

| Fractal Design R | Corsairs 850W | Gigabyte Z270-P | i7 7700K OC 4.6GHz| Noctua NH-15D | Corsair Vengeance 16GB (2 x 8GB) DDR4 3000MHz | 750 GB SSD, 2 TB HDD| ASUS GTX 1080 Ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerWigren:

Tack! För att många TV-apparater från de senaste åren har stöd för just 2560x1440 i 120Hz (max vad HDMI 2.0 klarar i 1440p HDR och exakt dubbla "standardfrekvensen" 60Hz) och med exempelvis en Nvidia Shield TV så kan man (med t.ex. Moonlight eller Steam Link och helst VirtualHere) streama sin dators bild i just 2560x1440 120Hz givet att datorns skärm också har stöd för det, och använda PC:n i ett annat rum som en konsoll i vardagsrummet.

Det går ändå med hjälp av tvingade "custom resolutions" och lite fulhack men det är lätt att hamna i lägen där skärmen är svart och jag måste connecta remote via laptop för att fixa inställningar för att få tillbaka bilden. Streamar därför oftast 2560x1440 i 60Hz idag just därför, för det klarar min nuvarande skärm också.

Kollade också nu ikväll, inga konstigheter med 120Hz 1440p!
/ J

Visa signatur

| Fractal Design R | Corsairs 850W | Gigabyte Z270-P | i7 7700K OC 4.6GHz| Noctua NH-15D | Corsair Vengeance 16GB (2 x 8GB) DDR4 3000MHz | 750 GB SSD, 2 TB HDD| ASUS GTX 1080 Ti |

Permalänk
Medlem

18k?! köper hellre samsungs 49" ultra breda 260 hz för flera tusen mindre...