Intels grafikkrets DG1 kommer nästa år – i OEM-skrud

Permalänk
Melding Plague

Intels grafikkrets DG1 kommer nästa år – i OEM-skrud

Nyligen lanserade Iris Xe Max kan komma i insticksformat under nästa år, om än i oklar form.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte alls hur det ser ut. Kortet ser ut som något rymdleksaksvapen.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag gillar inte alls hur det ser ut. Kortet ser ut som något rymdleksaksvapen.

Undrar om de fått godkänt att använda namnet SG1 när vi nu pratar om rymdgrejer.
https://en.wikipedia.org/wiki/Stargate_SG-1

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av kelthar:

Jag gillar inte alls hur det ser ut. Kortet ser ut som något rymdleksaksvapen.

Det är utvecklingskortet, lär inte se alls lika spännande ut i slutgiltig version.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att se den äntligen släppas och kanske även de lyckas göra en ok budget GPU lite senare. DG1 ser ut att prestera som en brödrost.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av kelthar:

Jag gillar inte alls hur det ser ut. Kortet ser ut som något rymdleksaksvapen.

Och jag gillar det.
Men du har rätt i viss mån och jag brukar föredra kort med ett rent utseende.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Får hoppas att dom blir något att hänga upp i granen.
Vore kalas om det hamnade i vettig prislapp och helt ok prestanda, då en annan inte längre är ute efter senaste kortet eller bästa kortet.

Så något lämpligt budget kort är alltid välkommet

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Undrar om de fått godkänt att använda namnet SG1 när vi nu pratar om rymdgrejer.
https://en.wikipedia.org/wiki/Stargate_SG-1

Hahaha, jag tror du har hittar något där! Det är nog där de har fått både namn och utseende ifrån!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Moderator
Testpilot

Iris XE Max eller vad det nu heter är ju rätt meh men det signalerar ju att Intel menar allvar och det blir spännande å se om vi får en tredje konkurrent på marknaden som på allvar kan sätta press på både Nvidia och AMD.

Priserna kan ju då potentiellt blir riktigt gynnsamma för oss konsumenter slutet av 2021 eller kanske 2022.

Jag ser ljust på detta.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Hoppas att fläkten kan bytas ut /moddas till en passiv kylning.

Permalänk
Medlem

Ojojoj! Då blir det åka av!

Permalänk
Medlem

Gör de ett videokodningskort som adopteras av lättillgängliga produkter såsom Adobe så låter det intressant. Har en maskin som ska spotta ut massa h264 hela tiden och gärna 4+ samtidigt. Nvidias problem här är att iaf konsumentkorten, om än snabba och med fint resultat, bara tillåter en encode åt gången.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Hmm...blev lite övertygad att klämma in en sådan krets om den verkligen kan hantera material så bra. Om priset är rimligt och ström förbrukningen är låg.

Men aja, förväntar mig något överdrivet dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Får hoppas att dom blir något att hänga upp i granen.
Vore kalas om det hamnade i vettig prislapp och helt ok prestanda, då en annan inte längre är ute efter senaste kortet eller bästa kortet.

Så något lämpligt budget kort är alltid välkommet

Verkar bli det enda kortet är bra på, något att hänga upp i granen på julafton.

Blir ju färgglatt om inte annat.

Permalänk
Medlem

Men om det ska ge bättre fördelning av arbetslaster mellan processor och grafikprocessor, betyder det att man kan stoppa in ett DG1 i ett system med ett NVidia eller AMD-grafikkort och det befintliga grafikkortet blir mycket snabbare?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Niolator:

Men om det ska ge bättre fördelning av arbetslaster mellan processor och grafikprocessor, betyder det att man kan stoppa in ett DG1 i ett system med ett NVidia eller AMD-grafikkort och det befintliga grafikkortet blir mycket snabbare?

Du kan absolut ha flera grafikkort i datorn. I praktiken kommer du använda ett för att rendera grafik, men alla kan användas för GPGPU och t.ex. videokodning.

Stora poängen med Intels GPGPU-satsning är i min mening en annan. GPGPU börjar ta rätt ordentligt fart, framförallt i datacenter men allt mer även i program som används på skrivbordet.

Ett problem med CUDA och OpenCL är att kostnaden för att stödja dessa. I de många fall (typ alla för desktop) behövs en fall-back att kunna köra på CPU, annars krävs ju t.ex. en Nvidia om allt är CUDA. Man måste då utveckla en version för CUDA och en för CPU, rätt lite kod kan återanvändas.

Intels oneAPI försöker ändra på detta, framförallt i snittet mellan saker som både fungerar väl på GPGPU men även på SIMD+många kärnor. Det jag själv testat runt oneAPI är riktigt lovande, man skriver helt vanlig (d.v.s. ISO C++17 eller 20) kod. Denna kompileras sedan flera gånger, en till CPU, en för GPGPU och möjligen även för FPGA etc.

Det har fler fördelar. Dels är det enklare att debugga logiken, kör man på CPU är det ju "ett helt vanligt program". Dels slipper man dubbeljobb. Dels får man ju automatiskt något som, om det är lämpligt, går att köra parallellt på CPU + GPU. Det sista kommer ge fall där bärbara datorer med iGPU kommer vara snabbare än stationära CPUer där GPU saknar oneAPI stöd!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Asus Strix DG1 när?

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Du kan absolut ha flera grafikkort i datorn. I praktiken kommer du använda ett för att rendera grafik, men alla kan användas för GPGPU och t.ex. videokodning.

Stora poängen med Intels GPGPU-satsning är i min mening en annan. GPGPU börjar ta rätt ordentligt fart, framförallt i datacenter men allt mer även i program som används på skrivbordet.

Ett problem med CUDA och OpenCL är att kostnaden för att stödja dessa. I de många fall (typ alla för desktop) behövs en fall-back att kunna köra på CPU, annars krävs ju t.ex. en Nvidia om allt är CUDA. Man måste då utveckla en version för CUDA och en för CPU, rätt lite kod kan återanvändas.

Intels oneAPI försöker ändra på detta, framförallt i snittet mellan saker som både fungerar väl på GPGPU men även på SIMD+många kärnor. Det jag själv testat runt oneAPI är riktigt lovande, man skriver helt vanlig (d.v.s. ISO C++17 eller 20) kod. Denna kompileras sedan flera gånger, en till CPU, en för GPGPU och möjligen även för FPGA etc.

Det har fler fördelar. Dels är det enklare att debugga logiken, kör man på CPU är det ju "ett helt vanligt program". Dels slipper man dubbeljobb. Dels får man ju automatiskt något som, om det är lämpligt, går att köra parallellt på CPU + GPU. Det sista kommer ge fall där bärbara datorer med iGPU kommer vara snabbare än stationära CPUer där GPU saknar oneAPI stöd!

Denna lastbalansering sker på hårdvarunivå? Så det ska inte ha någon betydelse för vilket operativsystem du använder, t ex Linux?

Permalänk
Skrivet av Teddis:

Gör de ett videokodningskort som adopteras av lättillgängliga produkter såsom Adobe så låter det intressant. Har en maskin som ska spotta ut massa h264 hela tiden och gärna 4+ samtidigt. Nvidias problem här är att iaf konsumentkorten, om än snabba och med fint resultat, bara tillåter en encode åt gången.

Mja, det är på drivrutinsnivå så kör du linux kan du patcha drivisarna. Lätt gjort.

Sök på keylase nvidia-patch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Mja, det är på drivrutinsnivå så kör du linux kan du patcha drivisarna. Lätt gjort.

Sök på keylase nvidia-patch

windooows :/ dock hittar jag lite info för windows med när jag googlar så ska testa

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Inaktiv

Ribbed for no ones pleasure.

Intressant att se vad kommande produkter blir dock, att Intel gått från att snacka till att faktiskt vilja leverera är bra.

Permalänk
Snusfri

För rätt prislapp, säg runt en femhunka så kan kortet bli väldigt populärt för esportar i titlar som Valor, Fortnite och liknande.
Om det även kommer som LP så kan det bli poppis att para ihop det med en äldre Desktop/SFF burk med typ en i5 4570 som går att få tag på för runt 1000-1500:-

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av THB:

För rätt prislapp, säg runt en femhunka så kan kortet bli väldigt populärt för esportar i titlar som Valor, Fortnite och liknande.
Om det även kommer som LP så kan det bli poppis att para ihop det med en äldre Desktop/SFF burk med typ en i5 4570 som går att få tag på för runt 1000-1500:-

Du har säkert rätt men jag undrar ändå... mycket av köptipsen här går åt hållet ”e-sportare” när det är en billigare produkt som inte anspelar på att vara värst. Typ ryzen med inbyggd gpu, billiga skärmar med hög uppdateringsfrekvens som är bra på endast det, mm. Jag är nyfiken på varför en e-sportare genuint skulle föredra detta framför ”the real thing”?

Tänker man in den typiske tonåringen utan pengar som målgrupp?

De få jag känner till som håller på med det eller iaf gaming på lite seriösare nivå har helt andra kriterier än billigt som sitt prio.

Bara lite nyfiken...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Gör de ett videokodningskort som adopteras av lättillgängliga produkter såsom Adobe så låter det intressant. Har en maskin som ska spotta ut massa h264 hela tiden och gärna 4+ samtidigt. Nvidias problem här är att iaf konsumentkorten, om än snabba och med fint resultat, bara tillåter en encode åt gången.

Nja. Nvidia tillåter tre samtidiga NVENC-sessioner även på konsumentkorten.

Men ja, förmodligen kommer ex Adobe-programmen att direkt kunna utnyttja det här kortet både för decoding och encoding, men mest intressant är ju att se vilken kvalitét Intels encoder håller i den här generationen. Den äldre Quick Syncen är ju inte mycket att hurra för i jämförelse med Nvidias Turing/Ampere-encoder.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Nja. Nvidia tillåter tre samtidiga NVENC-sessioner även på konsumentkorten.

Men ja, förmodligen kommer ex Adobe-programmen att direkt kunna utnyttja det här kortet både för decoding och encoding, men mest intressant är ju att se vilken kvalitét Intels encoder håller i den här generationen. Den äldre Quick Syncen är ju inte mycket att hurra för i jämförelse med Nvidias Turing/Ampere-encoder.

Ok kan vara begränsning i Adobe Media Encoder eller något, men jag märker att alla utom en faller tillbaka på software om jag sätter upp att den ska göra 4 samtidiga encodes. GTX 1660 Ti (som skulle vara baseline för att få tillgång till Turings nya NVENC) sitter i den burken.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Ok kan vara begränsning i Adobe Media Encoder eller något, men jag märker att alla utom en faller tillbaka på software om jag sätter upp att den ska göra 4 samtidiga encodes. GTX 1660 Ti (som skulle vara baseline för att få tillgång till Turings nya NVENC) sitter i den burken.

Ok, det kan jag inte förklara men som sagt, det ska gå att låsa upp med lite patchande av drivrutinerna.
https://github.com/keylase/nvidia-patch/blob/master/win/

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Du har säkert rätt men jag undrar ändå... mycket av köptipsen här går åt hållet ”e-sportare” när det är en billigare produkt som inte anspelar på att vara värst. Typ ryzen med inbyggd gpu, billiga skärmar med hög uppdateringsfrekvens som är bra på endast det, mm. Jag är nyfiken på varför en e-sportare genuint skulle föredra detta framför ”the real thing”?

Tänker man in den typiske tonåringen utan pengar som målgrupp?

De få jag känner till som håller på med det eller iaf gaming på lite seriösare nivå har helt andra kriterier än billigt som sitt prio.

Bara lite nyfiken...

Med "e-sportare" syftas det nog mer som du säger på den typiske tonåringen (eller ännu yngre) som spelar e-sport-spel, och inte nödvändigtvis någon som spelar mer seriöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Det är utvecklingskortet, lär inte se alls lika spännande ut i slutgiltig version.

Tycker nästan alla kort ska vara släta, fyrkantiga och svart matta. Men jag har ju inte fönster in i min datorlåda, men jag vill inte att sakerna jag har i den ska kännas som leksaker. Det ska vara teknik! Får gärna vara nakna kretskort, men isf helst svarta eller kanske röda. Det är snabba färger.

Skrivet av Ratatosk:

Och jag gillar det.
Men du har rätt i viss mån och jag brukar föredra kort med ett rent utseende.

Each to his own, så är det

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

För rätt prislapp, säg runt en femhunka så kan kortet bli väldigt populärt för esportar i titlar som Valor, Fortnite och liknande.
Om det även kommer som LP så kan det bli poppis att para ihop det med en äldre Desktop/SFF burk med typ en i5 4570 som går att få tag på för runt 1000-1500:-

Om det kommer för 400-500 spänn och LP så kan jag gärna köra det i en server med en 2700X eller liknande.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna ha det till Plex serven med den prestandan. Har en gammal prolle i den som löser allt annat bra men just videoomkodning är väldigt tungt för den. Ett billigt sådant här kort skulle förhoppningsvis göra susen, då plex redan stödjer nyttjande av HW vid omkodning samt har stött just intel på den fronten längst.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"