Störande text formatering på Gmail

Permalänk
Medlem

Störande text formatering på Gmail

Hej

Helt enkelt, jag vill skriva ett nytt mail och skicka..

Nu får jag för mig att jag vill kopiera nån text på nätet - jag kopierar å klistrar in i löp- brödtexten i mailet

Huxflux sker nån magisk formel att efter det att jag klistrat in behåller jag samma =

textformatering. (data) applicering av visuella attribut, t.ex. teckensnitt, teckenstorlek, textfärg, fet stil, kursiv stil och understrykning, till de enskilda tecknen i en ...

...när jag fortsätter att skriva nedan.. Varför i hela friden är det så och hur ändrar jag tillbaka till mitt ordinare textformat (storlek ochså) i gmails mail ruta... dvs "nytt meddelande" ?

Låt säga att jag skulle kopiera alla länkar ovan i detta forum så här =

"Forum
Aktiva trådar
Obesvarade trådar
Följda trådar
Skapade trådar
Lästa trådar
Citat
Regler
Sök i forumet
Tester
Marknad
Artikelarkiv
Galleri
Nyhetsbrev
Dagens fynd
Shop
Sök innehåll..."

... Och sen klistra in i "nytt meddelande" i gmail

Så kan jag inte klicka mig ner eller med "enter" så jag kan skriva under länkinfogandet som det blir pr auto

Va fan beror det på ?

Kanske gmail är för simpelt mailprogram för sändande ?

I övrigt kanske man skulle ha "spolier" i detta forum att klämma ihop viss text och sen veckla ut den, bara en tanke fast jag är inte speciellt aktiv här... https://www.flashback.org/t179911

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneon:

I övrigt kanske man skulle ha "spolier" i detta forum att klämma ihop viss text och sen veckla ut den, bara en tanke fast jag är inte speciellt aktiv här...

Spolier stöds man måste dock skriva "koden" själva

Finns
Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kenneon:

I övrigt kanske man skulle ha "spolier" i detta forum att klämma ihop viss text och sen veckla ut den, bara en tanke fast jag är inte speciellt aktiv här... https://www.flashback.org/t179911

Bara att skriva [spoiler]text[/spoiler]

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag känner igen problemet och det är lite irriterande, så pass att jag ofta skriver några tecken som "placeholder" under det jag ska klistra in innan jag klistrar in det (så kan jag återgå genom att ersätta min "placeholder" med rätt text, och har det ursprungliga formatet kvar). Men egentligen fungerar det nog precis som i MS Word, att formatet på det som klistrats in blir aktivt format direkt efter. Skillnaden är att MS Word har shortcuts till textstilar (t.ex. "body text") så det är lätt att resetta, vilket gmail inte verkar ha.

Visst har du en list i "nytt meddelande"-rutan där du kan välja font, storlek etc? Jag har märkt att ibland när man klistrar in något vars medföljande typsnitt saknas i gmails egen lista, så står det aktiva typsnittet fortfarande som "Sans Serif" (gmails default) i listen. Då kan jag återgå till default genom att markera texten, och välja "Sans Serif" igen (kontraintuitivt).

Men störigt att måsta välja font, storlek, kursivering etc. var för sig för att återgå till standardformatet. En "default style" knapp hade varit mycket smidigare.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Jag känner igen problemet och det är lite irriterande, så pass att jag ofta skriver några tecken som "placeholder" under det jag ska klistra in innan jag klistrar in det (så kan jag återgå genom att ersätta min "placeholder" med rätt text, och har det ursprungliga formatet kvar). Men egentligen fungerar det nog precis som i MS Word, att formatet på det som klistrats in blir aktivt format direkt efter. Skillnaden är att MS Word har shortcuts till textstilar (t.ex. "body text") så det är lätt att resetta, vilket gmail inte verkar ha.

Visst har du en list i "nytt meddelande"-rutan där du kan välja font, storlek etc? Jag har märkt att ibland när man klistrar in något vars medföljande typsnitt saknas i gmails egen lista, så står det aktiva typsnittet fortfarande som "Sans Serif" (gmails default) i listen. Då kan jag återgå till default genom att markera texten, och välja "Sans Serif" igen (kontraintuitivt).

Men störigt att måsta välja font, storlek, kursivering etc. var för sig för att återgå till standardformatet. En "default style" knapp hade varit mycket smidigare.

Takkar för hjälpen! förstår precis vad du gör i andra stycket fetade
"inplacehholder" vet jag dock inte hur man gör i gmail..

Provat ochså att bara "klistra in som oformaterad text" och det funkar ganska bra

Permalänk
Medlem

@Kenneon Om du vill bli av med formateringen, klistra in i anteckningar, editera och kopiera sedan den texten och klistra in i mailet.

Jag brukar ofta göra det, för oftast är det bara texten jag vill åt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneon:

Takkar för hjälpen! förstår precis vad du gör i andra stycket fetade
"inplacehholder" vet jag dock inte hur man gör i gmail..

Provat ochså att bara "klistra in som oformaterad text" och det funkar ganska bra

Han menar nog det klassiska knepet som man använder i Word ibland också.
Man trycker på Enter några extra rader typ 3-4, sedan när man klipper in texten så markerar man mitt i dessa rader. Då blir de raderna under det inklippta samma format som innan inklippet.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneon:

Takkar för hjälpen! förstår precis vad du gör i andra stycket fetade
"inplacehholder" vet jag dock inte hur man gör i gmail..

Provat ochså att bara "klistra in som oformaterad text" och det funkar ganska bra

Skrivet av Lagers:

Han menar nog det klassiska knepet som man använder i Word ibland också.
Man trycker på Enter några extra rader typ 3-4, sedan när man klipper in texten så markerar man mitt i dessa rader. Då blir de raderna under det inklippta samma format som innan inklippet.

Precis så menar jag! Jag förklarade onödigt krångligt. Jag brukar också skriva några tecken på den rad där jag sen planerar lägga min text, för att lättare hitta platsen. De tecknen är "placeholder" dvs de håller en plats för nåt annat

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX