AMD Ryzen 9 5950X och Ryzen 9 5900X "Vermeer"

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen 9 5950X och Ryzen 9 5900X "Vermeer"

Ryzen 5000 och arkitekturen Zen 3 är här, med stora löften om dominerande prestanda på processormarknaden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Välkomna till recensionen av Ryzen 5000!

Använd gärna rättelsefunktionen på sajten om ni hittar några konstigheter i recensionen (det brukar slinka in en och annan kråka på 25 sidor).

Innan alla frågar varför inte Ryzen 7 5800X och Ryzen 5 5600X är med i testet så kan jag meddela att de bokstavligen anlände till labbet för en timme sen. AMD kör nästan alltid stegvis utrullning av sina testexemplar av processorer för att maximera exponeringen så vi får kika på dem vid ett senare tillfälle.

Med det sagt, trevlig läsning!

Permalänk

NICE! här ska läsas!

Permalänk
Medlem

Nu j*vlar blåser det upp till storm! RIP Intel 14nm++++ Skylake, du otroligt söndermjölkade, tråkiga, h*lvetes varma, strömhungriga och icke-effektiva säkerhetshål-fullproppade arkitektur!

STARKT KÄMPAT AMD!!! TACK FÖR DENNA GLÖDHETA KONKURRENS!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, hoppas bara det går att få tag på också...

Permalänk
Medlem

Känns bra med lite framsteg på cpu fronten. Hoppas att framtiden kommer fortsätta vara lika spännande som denna hösten

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Så kom då äntligen stunden då det inte går hävda att "Intel är bäst för spel, punkt!" Detta borde vara glädjande för precis alla. Och nu får ju de som hävdar att de valt Intel för att de "uteslutande använder datorn för spel" ta sig en funderare, lyfta blicken och börja väga in andra faktorer, vilket säkerligen bara är nyttigt och av godo. Stort grattis till AMD för en väldigt fin lansering. Länge leve konkurrens!

"Vad dåligt av dig att kommentera utan att ha läst recensionen."

Ja eller hur? Det är ju inte som att senaste dygnen kryllat av läckor och prestanda i stort varit kännd innan, men jag ska såklart läsa recensionen. Är taggad som fan! Mer specifika kommentarer om Sweclockers recension redigerar jag såklart in när jag läst klart och hunnit smälta allt

Edit 1: I vanlig ordning är det världsklass på era tester. Älskar verkligen att det är ordentligt nördiga genomgångar på precis allt. Tack för att ni finns! <3

Intel lär inte få det lätt nu. De har inget trumfkort kvar förutom möjligen "Om ni överklockar processorn kraftigt, vilket för övrigt gör att ni kan kyssa garantin adjö, så kan vi i vissa fall med en icke försumbar marginal prestera bättre än AMD". Och detta är liksom inte ens en "dryg fanboykommentar", utan det är fakta. Det känns smått overkligt.

Jag köper mig nog en 5900X när jag får kompatibelt UEFI till Crosshair VII, och har jag tur så kan jag köra med BCLK på 103.4Mhz och EDC-buggen aktiverad, som jag gör på min 3900X nu. Det lär bli åka av vore förståss kul att ha 5950X då detta troligen är svansången för AM4, men kan ju alltid köpa den vid ett zenare tillfälle när priset är lite mer humant.

Jag är stum. Jag visste liksom att det skulle bli väldigt bra, i och med alla läckor och så, men det här överträffade mina förväntningar totalt. AMD i topp i i princip varenda scenario. Man blir nästan lite rörd.

Edit2: Som jag trodde, så ser jag nu flera kommentarer där Intel-anhängare använder samma argument som de klagade på att AMD-angängare använde när Ryzen låg under i spel. Tydligen så är 15FPS ett signifikant försprång om Intel har ledningen, men nu när det är omvänt så "spelar det ingen roll för det är ändå så liten skillnad". Ni har haft dubbla måttstockar hela tiden, som jag trodde. Skönt att få det bekräftat.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Just nu har Anandtech börjat en "deep dive"!

Permalänk
Medlem

Tycker i5 10600K verkar vara kungen om man spelar? 2700kr + moderkort för 2000kr.

Lite trist att AMD är mer eller mindre jämnsnabba med Intel.. men kanske Zen4 till slut går ifrån Intel.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Föredetting

Mitt professionella utlåtande: helt okej, faktiskt.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

sådär nu har man lagt en order på 5900x på både webhallen och inet för gardering, om båda kommer tidigt och det är dålig tillgång får jag väl fråga först på swec om någon vill köpa innan man utnyttjar ångerrätt, annars om bara ena kommer blir det avbokning av den andra, får hoppas man va snabb nog i fighten (verkade skralt med antal ex)

Permalänk
Medlem

Riktigt imponerande! Verkar dock som att det blir svårt att få tag på en 5900X det här året.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Avstängd

Riktigt less på hemsidorna Inet och Webhallen att de knappt klarar av detta...

Fick iväg "beställningar" på Webhallen men inte Inet. Troligen för klen server.

Blev dessutom 2 på en processor vilket var inkorrekt. Hoppas att det förstås att bara en processor ska jag ha så inte hela ordern nekas för att hemsidan (Webhallen) är klenare än Raspberry Pi.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Försökte beställa på sekunden efter 15.00 på webhallen. Kommer inte vidare till kassan. Bytte webbläsare från Chrome och då funkade det men då var allt slut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nimafor:

sådär nu har man lagt en order på 5900x på både webhallen och inet för gardering, om båda kommer tidigt och det är dålig tillgång får jag väl fråga först på swec om någon vill köpa innan man utnyttjar ångerrätt, annars om bara ena kommer blir det avbokning av den andra, får hoppas man va snabb nog i fighten (verkade skralt med antal ex)

Hur f*n lyckades du? För mig buggade sidorna och tog mig till startsidan hela tiden. Tyvärr riktigt tråkiga servrar tycker jag att de har för att klara av dessa tragiska papperslanseringar. Men oxå tragiskt att AMD inte kan styra upp något. De har nästintill gratis slavisk arbetskraft i Kina där allt tillverkas och ändå kan de inte ta fram tillräckliga antal?

Aja, lite småless på alla turjökar här! Det går över.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Stort vill ha-begär men som tur är sätter priset stopp. Hade det varit samma priser som 3000-serien hade det varit omöjligt att hålla sig.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Avstängd

FRÅGA: Någon som vet hur det fungerar med papperslanseringar på Webhallen?

Får man meddelande om några timmar om det är "fördröjning" (hann ej) eller om man lyckades få en processor (hann i kön)? Så jag vet om jag skall avboka eller inte.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Sååååå ska ni bygga om eran GPU testrigg igen då?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Beställt webhallen 5950x 15:01, fick mail 15:02 att den beställda varan inte finns i lager. Sadface...

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem

Åhhhhh där var de slut, 15.04! xD

Får se om Netonnet levererar den här gången. Jag tänkte att Inet, webhallen, komplett nu var helt körda... men vi får väl se! xD
Blir intressant att se om det blir många scalpers därute!

Visa signatur

| Fractal Design R | Corsairs 850W | Gigabyte Z270-P | i7 7700K OC 4.6GHz| Noctua NH-15D | Corsair Vengeance 16GB (2 x 8GB) DDR4 3000MHz | 750 GB SSD, 2 TB HDD| ASUS GTX 1080 Ti |

Permalänk
Medlem

Fick DDOS varning från cloudfare på INET, gick inte att lägga i kundkorgen

Fick in en beställning 15:02 nånting så det kanske kommer nåt på posten nästa år då

Permalänk
Medlem

En saftig prislapp hindrade mig från köp, iaf trevligt för Amd.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av lambdan:

Sååååå ska ni bygga om eran GPU testrigg igen då?

Vi väntar nog till nästa generation där, men kommer givetvis att köra en sektion med Zen 3 ihop med RX 6000-serien.

Permalänk
Medlem

Oj, jag lyckades köpa en 5950X! I en svensk butik, för 8890 kr.

Nu är man nyfiken hur lång leverans det blir. Det stod 1-2 dagar.

Fast prestanda ser ju helt ok i artikeln.

Ok, nu måste jag bara köpa resten av hårdvaran kring cpu:n...

EDIT: Fast den kanske är restnoterad för mig också om jag läser mellan raderna. Svårt att bedöma av beskedet.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Wow! Vilket otroligt prestandakliv! Bra test som vanligt och bra jobbat av AMD! Kul att vi har en ny kung på processormarknaden! Extra beröm att ni visade prestandaskillnaderna mellan de olika RAM-hastigheterna med CL14-16 och MHz!

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Riktigt less på hemsidorna Inet och Webhallen att de knappt klarar av detta...

Fick iväg "beställningar" på Webhallen men inte Inet. Troligen för klen server.

Blev dessutom 2 på en processor vilket var inkorrekt. Hoppas att det förstås att bara en processor ska jag ha så inte hela ordern nekas för att hemsidan (Webhallen) är klenare än Raspberry Pi.

Japp, massa trubbel med Inet och 502or, jag fick iväg köpet, nu är det bara att vänta på 16:00 och se om man fick nån eller inte... Webhallen gick lättare dock, jag var för långsam dock.

Btw, dustinhome har fortfarande i skrivandets stund ett antal 5600X kvar: https://www.dustinhome.se/product/5011201937/ryzen-5-5600x

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Välkomna till recensionen av Ryzen 5000!

Använd gärna rättelsefunktionen på sajten om ni hittar några konstigheter i recensionen (det brukar slinka in en och annan kråka på 25 sidor).

Innan alla frågar varför inte Ryzen 7 5800X och Ryzen 5 5600X är med i testet så kan jag meddela att de bokstavligen anlände till labbet för en timme sen. AMD kör nästan alltid stegvis utrullning av sina testexemplar av processorer för att maximera exponeringen så vi får kika på dem vid ett senare tillfälle.

Med det sagt, trevlig läsning!

Saknar en överklockad 10900k som jämförelse då ni inte hade RTX 3090 då

Redan eran testrig 10900k @ 5.0GHz går om med RTX 3090?

Gamers Nexus har testat där är 10900k @ 5.2 vs 5950X @ 4,7 hela 6,4% snabbare i 1080p Red Dead Redemption 2
179,6 FPS vs 168,8

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Avstängd

Riktigt less på AMD med deras patetiska papperslansering (det går över) men jag kan inte önska deras personal något gott när de håller på med dessa Battle Royale Looting-lanseringar som orsakar skada på svenska återförsäljares sidor som vi kunder då får tillfälligt agg mot. Ajja det går över, men riktigt tråkigt. Verkar aldrig gå att se framemot något under 2020 utan endast papperslanseringar och uppskjutna spellanseringar........

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Hej då 3800, HEJ 5900!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dlq84:

Japp, massa trubbel med Inet och 502or, jag fick iväg köpet, nu är det bara att vänta på 16:00 och se om man fick nån eller inte... Webhallen gick lättare dock, jag var för långsam dock.

Ja, Webhallen var mycket stabilare! Inet krascha direkt för mig. Kundvagnen klarade inte av. Vad är det för Javaspråk som inte klarar av realtidshantering? ReactJS? JuveJS? (Jag kan inget om javaspråket! )

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |