Back up på en speciell katalog.

Permalänk
Medlem

Back up på en speciell katalog.

Tjo,

Jag skulle vilja gör back up på en speciell katalog till ett usb minne varja gång jag startar, dessutom att varje katalog som sparas har en siffra framför så den inte skrivs över. Jag kör en paj 4

/Force

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Tjo,

Jag skulle vilja gör back up på en speciell katalog till ett usb minne varja gång jag startar, dessutom att varje katalog som sparas har en siffra framför så den inte skrivs över. Jag kör en paj 4

/Force

Lite hjälp på traven... 🙂

https://www.google.com/search?q=rsync+backup+incremental&oq=r...

https://www.google.com/search?q=unison+backup+start*&oq=uniso...

Permalänk
Medlem

Hmm... kändes over kill för att kopiera en katalog vid start upp. Tänkte mer att lägga till ett utförande i init.d tex ?

Permalänk
Medlem

detta låter som något du vill ha i systemd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

detta låter som något du vill ha i systemd?

Okej, dålig på detta. Borde finnas ett enkelt sätt tycker jag men det kanske inte funkar ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Okej, dålig på detta. Borde finnas ett enkelt sätt tycker jag men det kanske inte funkar ?

känner inte till något enklare än systemd... det är inbyggt och låter dig köra dina egna script/program vid upstart... det kan väll inte bli enklare än det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

känner inte till något enklare än systemd... det är inbyggt och låter dig köra dina egna script/program vid upstart... det kan väll inte bli enklare än det?

Men då måste man ha script och det har jag inte, då blir det inte så enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Men då måste man ha script och det har jag inte, då blir det inte så enkelt.

Du får skriva ett script. Tänkte du att det fanns en knapp som gjorde exakt det du ville ootb?
du kan säkert finurla till något fint med logrotate också om du tycker det verkar omständigt med systemd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hothep:

Du får skriva ett script. Tänkte du att det fanns en knapp som gjorde exakt det du ville ootb?
du kan säkert finurla till något fint med logrotate också om du tycker det verkar omständigt med systemd.

Ha ha ja den knappen hade varit bra 😂