Hur skulle du förbättra Samsungs mobiltelefoner?

Permalänk
Samsung Sverige

Hur skulle du förbättra Samsungs mobiltelefoner?

En del i mitt uppdrag för Samsung här på SweClockers är att samla in användarnas önskemål om saker som skulle kunna bli bättre med Samsungs mobiltelefoner. Så, för enkelhetens skull tänkte jag att vi startar en tråd om just detta.

Frågan lyder alltså: Vad vill du se för förändringar/förbättringar/nya features i Samsungs mobiltelefoner? Det kan gälla både hårdvara och mjukvara. Önska på här, så försöker jag bemöta och samla ihop era förslag!

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Ni kan ju börja med ett renare Android utan era bloatware kanske?

Permalänk
Medlem

Samma hårdvara i modeller som har samma namn världen över

Permalänk
Medlem

Samsung kan börja med att inte sälja betydligt sämre mobiler till högre pris här, dvs Exynos baserat skräp.

Permalänk
Medlem

Större batteri

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Färre hårdvaruvariationer så de enklare kan uppdateras under längre tid. Är fortfarande sur på att min Galaxy S4 i9506 från hösten 2013, med 4x2.3GHz cpu, 2GB RAM, full-hd-amoled-skärm, 4k-kamera, osv, stannade på Android 5.0, Lollipop år 2014. Visst kom det några bugfixar ett tag till, men hallå eller. Körde utan problem LineageOS på den i ett par år till, men då var kameran inte lika bra. (Nu kör den stock igen pga att barnen vill spela vissa spel som inte funkar rootat, det är en minisurfplatta numera)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av slusk:

Ni kan ju börja med ett renare Android utan era bloatware kanske?

Vad är bloatware för dig? När jag hade s9+ så tyckte jag Samsungs kalenderapp t ex var mil bättre än googles.

Det enda jag tyckte var onödigt att ha förinstallerat var nog egentligen Office 365.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av slusk:

Ni kan ju börja med ett renare Android utan era bloatware kanske?

I den frågan upplever jag att One UI som levereras i dag är förhållandevis "rent", och det är relativt lätt att ta bort eventuella Samsung-appar användaren inte vill ha. Vilka delar skulle du ta bort från hur det ser ut i dag?

Skrivet av m4gnify:

Samma hårdvara i modeller som har samma namn världen över

Skrivet av pg0n:

Samsung kan börja med att inte sälja betydligt sämre mobiler till högre pris här, dvs Exynos baserat skräp.

Exynos och Snapdragon-frågan har ju diskuterats flitigt och det är något alla jag pratat med på Samsung är väl medvetna om. Vi får avvakta nästa generation och se vad som händer i det fallet!

Skrivet av Flutters:

Större batteri

Hur stort skulle det behöva vara? Eller snarare, hur lång batteritid vill du ha? Är det i flaggskeppsmodeller du tänker?

Skrivet av Pirum:

Färre hårdvaruvariationer så de enklare kan uppdateras under längre tid. Är fortfarande sur på att min Galaxy S4 i9506 från hösten 2013, med 4x2.3GHz cpu, 2GB RAM, full-hd-amoled-skärm, 4k-kamera, osv, stannade på Android 5.0, Lollipop år 2014. Visst kom det några bugfixar ett tag till, men hallå eller. Körde utan problem LineageOS på den i ett par år till, men då var kameran inte lika bra. (Nu kör den stock igen pga att barnen vill spela vissa spel som inte funkar rootat, det är en minisurfplatta numera)

Från och med S10-generationen har Samsung infört att alla flaggskeppsmodeller ska få tre generationers Android-uppdateringar. Löser det en del av problemet, eller skulle du snarare vilja se ett avsmalnat produktutbud?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Gillar platta skärmar mer än de med rundade kanter. Sitter bättre i skal och skärmskydd i härdat glas fungerar nästan aldrig med rundade kanter. Kör med plast skärmskydd just nu på min S20 och dem har tyvärr för kort livslängd och känns inte lika trevliga under fingrarna.
Trevligt när S20 FE lanserades med en platt skärm, tyvärr hade jag precis uppgraderat till vanliga S20 precis då. Hoppas på nästa uppgraderingstillfälle så finns det fler med platta skärmar att välja mellan.

Permalänk

Eran mjukvara Samsung Health är underbar. Den tack vare min klocka loggar automatisk om jag springer, går, cyklar, roddmaskin, crosstrainer etc. Till detta hämtar den min vikt från min badrumsvåg. Ni borde spinna mer på denna hälsotrend och utveckla tillsammans till att tävla om mer än bara antalet steg.

Mobilmässigt så gör ni rätt där ni har mobiler i olika klasser. Jag personligen hade gärna valt en lite tjockare och tyngre mobil för bättre batteritid, men jag är nog en minoritet och då blir försäljningen dålig. Hårdvaru så lägger ni i den senaste och även har A serien som är lite billigare. Jag personligen använder hörlursuttaget mycket än idag, fast jag har Galaxy bud och live och andra.

Permalänk
Medlem

Skulle det kunna bli en grej, att när telefonerna då haft sina "3 generationers Android", blir mer öppna? Så att det blir lättare att flasha egna rom:ar osv? Är väl inte omöjligt nu heller visserligen, men vad jag förstått så ska "Knox" vara lite jobbigt? Speciellt om man vill ha root också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

I den frågan upplever jag att One UI som levereras i dag är förhållandevis "rent", och det är relativt lätt att ta bort eventuella Samsung-appar användaren inte vill ha. Vilka delar skulle du ta bort från hur det ser ut i dag?

Nu har jag redan tagit bort en massa men detta är ett axplock.

Facebook
Facebook Services
Bixby
Galaxy store
Game Launcher
Samsung Checkout
Samsung Pay
Samsung Galaxy-vänner
Skriv på PDF?

Jag förstår att ni säljer ett helt koncept som funkar för gemene man men det borde faktiskt gå att välja vid första start om man vill ha dessa Samsung saker installerade eller inte.
Nu går ju många att avinstallera som Smart Things osv men många går ju inte ens att avinstallera som Facebook osv.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

En uppföljare till S10e. Jag vet att Dan Benjamin på Samsung sagt i intervju att det inte finns några sådana planer, då den sålde för dåligt, men just nu finns det ingen tydlig utmanare till iPhone 12 mini i Samsungs sortiment.

Hur One UIs inställningar har stora rubriker som flyttar ned listobjekten är behändigt så att man når att klicka på dem. Liknande funktioner i fler appar hade varit trevligt att se. Kanske en funktion där man kan välja att korta listor skall gå ända ned till botten och lämna ett blankt utrymme längst upp istället hade kunnat vara något?

Det skall sägas också att jag har normalstora händer, det är bara alla telefoner som blivit enorma och svårhanterliga.

Funktioner som jag skulle vilja se är framkamera under displayen, men det är väl bara en tidsfråga innan det kommer. Under tiden, inga fler silvriga ringar runt framkamerorna.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Tillverka mindre mobiler till oss som vill ha det!
Iphone gör det , så varför kan inga android mobiler bli mindre.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Rätt nöjd överlag, och har dålig koll på allt exakt idag Note 8 fungerar bra ännu, nedan är de saker som gör att jag inte ens tittar på Samsung längre som potential ny telefon;

Facebook tvångs installerat utan möjlighet att avinstallera. Deal-breaker direkt.
3,5 jacket. Brutet löfte, gör att man inte litar på vad de lovar.
Frontkamera hålet, nej tack, föredrar den gamla designen eller ta bara bort frontkameran
Kunna ignorera samsung konto inloggning, fick notis var 5e minut när man blivit utloggad om att logga in igen.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

Som nämns innan mindre mobiler likt iPhone 12 mini eller iPhone X (5,8") och de gäller inte bara samsung.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

En uppföljare till S10e. Jag vet att Dan Benjamin på Samsung sagt i intervju att det inte finns några sådana planer, då den sålde för dåligt, men just nu finns det ingen tydlig utmanare till iPhone 12 mini i Samsungs sortiment.

Hur One UIs inställningar har stora rubriker som flyttar ned listobjekten är behändigt så att man når att klicka på dem. Liknande funktioner i fler appar hade varit trevligt att se. Kanske en funktion där man kan välja att korta listor skall gå ända ned till botten och lämna ett blankt utrymme längst upp istället hade kunnat vara något?

Det skall sägas också att jag har normalstora händer, det är bara alla telefoner som blivit enorma och svårhanterliga.

Skrivet av Mangee75:

Tillverka mindre mobiler till oss som vill ha det!
Iphone gör det , så varför kan inga android mobiler bli mindre.

Skrivet av bärplockaren:

Som nämns innan mindre mobiler likt iPhone 12 mini eller iPhone X (5,8") och de gäller inte bara samsung.

Är det strax under 6" som är den mest intressanta skärmstorleken för en mindre mobiltelefon?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Från och med S10-generationen har Samsung infört att alla flaggskeppsmodeller ska få tre generationers Android-uppdateringar. Löser det en del av problemet, eller skulle du snarare vilja se ett avsmalnat produktutbud?

Det känns som att allt fler köper mellanklassmobiler, jämfört med tidigare, jag tycker egentligen inte Samsung ska bedömas efter hur bra de uppdaterar sina bästa mobiler utan även hur de uppdaterar billigare mobiler. Apple gör ingen större skillnad där, å andra sidan kan man hävda att Apple endast säljer premiumprodukter. Men det är väl mot Apple Samsung ska ställas när man gör jämförelser.

Sedan har Android överlag blivit bättre på uppdateringar jämfört med tidigare, bland annat genom att fler uppdateringar lyfts från tillverkarna till Google.

(Sedan har jag själv en åsikt om att lurarna ska gå att låsa upp, utan hack, så man kan lägga in CFW på dem, det har varit lite si och så med det på senare tid, inte bara från Samsung)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Hårdvara:
- återinför 3.5 mm ljudkontakt
- ta bort välvda skärmkanter och ersätt med hårda plast- eller metallkanter
- flytta frontkamera utanför skärmen
- ta bort Bibxy-knappen

Mjukvara:
- släpp fram ALLA inställningsmöjligheter som Android erbjuder i grunden, i stället för att tvinga in användarna i idiotiska beteenden (t ex dröjde det TVÅ hela versioner av Android innan de jävla "peek"-notiserna gick att stänga av utan att hacka med externa program)
- låt användaren permanent stänga av idiotiska varningar som den om skärmens ljusstyrka och ljudnivåerna
- tre fullvärdiga Android-versioner per enhet (dvs originalversion plus två fullvärdiga uppdateringar), plus säkerhetsuppdateringar kvartalsvis i minst fem år efter releasedatum

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag har en S10e och tycker den är mycket trevlig. Saknar inget med den, mitt största problem är att den är så satans hal utan ett skal.
Med det sagt önskar jag att Samsung fortsatt satsar på att leverera en kompakt lur (max 145x70x8,5) med kompetent SoC, minst 85% skärmyta, AMOLED display och kapacitiv fingeravtrycksläsare. Allt detta har min s10e, så en förbättring skulle i mina ögon vara att våga satsa på högkvalitativ polykarbonat i något matt utförande som gör telefonen mindre hal. Sedan anser jag det smidigt med ett 3,5 mm jack. Men den kampen är nog över.

Permalänk

Hade S20 FE haft Snapdragon och en skärm/digitizer som inte ballade ur titt som tätt hade jag köpt en sådan, då jag tycker den erbjuder väldigt mycket för pengarna. På grund av dessa två brister är dock Oneplus 8T ett bättre val tycker jag. Ja, 5G varianten har Snapdragon men vill inte betala ca 1300 kr extra för att få den SoC som jag tycker borde suttit i från början.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Samsung:

Är det strax under 6" som är den mest intressanta skärmstorleken för en mindre mobiltelefon?

Strax under tycker jag i alla fall. Runt Samsung Galaxy S10e och Google Pixel 4A i storlek.
Jättetrevligt tråd för övrigt.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

En sak: Platta skärmar! Samsung rundade hörn är ett otyg i min mening.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av slusk:

Nu har jag redan tagit bort en massa men detta är ett axplock.

Facebook
Facebook Services
Bixby
Galaxy store
Game Launcher
Samsung Checkout
Samsung Pay
Samsung Galaxy-vänner
Skriv på PDF?

Jag förstår att ni säljer ett helt koncept som funkar för gemene man men det borde faktiskt gå att välja vid första start om man vill ha dessa Samsung saker installerade eller inte.
Nu går ju många att avinstallera som Smart Things osv men många går ju inte ens att avinstallera som Facebook osv.

Man skulle låta slutanvändaren välja att lägga till Samsungs appar, få ett val att bocka i, i slutet av konfiggen som f.ö måste bantas ner avsevärt.

Hårdvaruswitch för ljudprofiler likt Oneplus kör.
Ett UI som tillåter att man faktiskt avinstallerar era appar, minst inaktiverar ALLA appar jag inte vill ha.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av mellanslag:

Hade S20 FE haft Snapdragon och en skärm/digitizer som inte ballade ur titt som tätt hade jag köpt en sådan, då jag tycker den erbjuder väldigt mycket för pengarna. På grund av dessa två brister är dock Oneplus 8T ett bättre val tycker jag. Ja, 5G varianten har Snapdragon men vill inte betala ca 1300 kr extra för att få den SoC som jag tycker borde suttit i från början.

Om sluttesterna går som tänkt ska en ny programvaruversion släppas i slutet av veckan, där touchproblematiken som vissa upplever ska adresseras. Förhoppningsvis är det snart löst, med andra ord!

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Strax under tycker jag i alla fall. Runt Samsung Galaxy S10e och Google Pixel 4A i storlek.
Jättetrevligt tråd för övrigt.

Uppfattat! Ja, väldigt många bra förslag hittills. Jag kommer försöka svara på så mycket som jag hinner, men kommer definitivt sammanställa alla förslag och se till att de når rätt personer!

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Batteritiden är det absolut största problemet, speciellt med Exynosmodellerna som vi i Europa får.

Bytte min S20 mot en Pixel 4a, trotts att S20:an har ett batteri som nästan är 1000 MaH större så är batteritiden på min Pixel 4a betydligt bättre.

Annars har jag inget klagomål på Samsungs "bloat" tycker dom flesta appar är bättre än Googles motsvarighet, bara ni låter oss avinstallera dom apparna vi inte vill ha.

Börja gärna tillverka mindre och lättare mobiler med toppspecs också! Det är bara amerikanska tillverkare (Google/Apple) som fattar att det finns en marknad för såna mobiler i västvärlden.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är bättre på S20 än S10, men fingerläsaren på min S10+ är helt värdelös.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Är det strax under 6" som är den mest intressanta skärmstorleken för en mindre mobiltelefon?

Ja nånstans där för mig personligen är 5,8" gräns fall till för stort, jag vill gärna ha en mobilen som man kan navigera med en hand över hela skärmen utan att man måste ta nytt grepp.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Är det strax under 6" som är den mest intressanta skärmstorleken för en mindre mobiltelefon?

6'' är inte på långa vägar en "mindre" telefon. Min flickvän har köpt 2st A3 2017 och lagat den fram och bak nu för att det bokstavligen inte finns en liten (under 5'' är absolut krav, gärna mindre...) telefon att få tag i längre.

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Mini || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || EVGA RTX 3070 XC3 Ultra || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Samsung 970 EVO 500GB && OZC Trion 480GB || Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|MSI MAG341CQ
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3