Hur skulle du förbättra Samsungs mobiltelefoner?

Permalänk
Medlem

Skippa eran egen mjukvara, använd ren Android och använd Snapdragon chip.

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Vilka egenskaper skulle du (och ni andra som gärna vill se en fysiskt mindre modell) banta ner från en normalstor S20 till en kompakt variant? Om vi förutsätter att allt inte ryms i det mindre formatet, alltså. Exempelvis: Prestandan? Lagringskapaciteten? Högtalaruppsättning? Dubbla sim-kortsplatser? Alltså, vad känns som att det kan få stryka på foten till en mindre modell.

Dubbla sim-kortsplatser (Helt onödigt på dom flesta telefonerna)
Kameror (behöver inte 12 st, helt ok med bara 10 )
Högtalare (Finns hörlurar, högtalarna behöver bara vara ok för telefonsamtal)
Batteriet (Ok om det bara räcker en dag)

Vad ni inte ska dra ner på:
Skärmen, ska täcka hela sidan. Kolla på iPhone 12 Mini, perfekt storlek och skärm.

---
Ska nämna att jag inte har använt någon Samsung mobil på +10 år, så kan inte uttala mig om mjukvaran. Men varje gång jag har bytt så har Samsung automatiskt gått bort pga. storleken.

Permalänk
Medlem

Jag har använt mobiltelefon dagligen sedan 1989, och själv köpt Galaxy 1, 3, 5 och Note 9, men blir mer och mer tveksam till Samsung. Priserna börjar bli orimligt höga med tanke på vad man får jämfört med konkurenterna och hur kort livslängden är. 15 000 kr för en toppmodell är helt enkelt inte konkurenskraftigt längre. Och telefoner bör självklart uppdateras i minst 5 år!

Ta bort de idiotiska varningarna om skärmens ljusstyrka och ljudnivån! Vi fattar!

Låt oss göra vad vi vill med "Bixby-knappen", ingen använder Bixby!

Varför är telefonerna hala som en omogen körsbärstomat i olivolja? Ett skal är en nödvändighet.

Bort med ALL bloatware, dvs alla program från Samsung! En länk till en nedladdning räcker. Jag vill själv välja vilka appar jag använder. Och jag vill kunna avinstallera ALLA PROGRAM som inte är absolut nödvändiga!

Bättre batteritid. Minst 25% längre i alla telefoner! Jag måste alltid bära omking på en PowerBank som väger dubbelt så mycket som min Note9! Och jag vill själv kunna byta batteriet!

Ta bort de rundade kanterna på telefonerna, de tillför INGENTING! Det är bara svårare att få skärmskydd att sitta kvar.

Varför är ringsignalerna så dåliga? De är ju omöjliga att höra om inte ringvolymen är på max. Xylofon? Tvärflöjt? Triangel? Lägg in några vanliga telefonringsignaler från de analoga sladdburna! De som låter: RING, RING, RING, RING! Jag vill inte ha Britney Spears senaste hit arrangerad för panflöjt eller vad det nu är ni har nuförtiden.

Och varför finns inte gradvis ökande ringsignalsvolym? Det fanns på mina Sony Ericsson för 15 år sedan. Nu antingen hörs de inte när telefonen ligger i jackan, eller så skrämmer de livet ur mig när jag ligger och sover. Ringsignalen ska börja tyst och svarar men inte så ökar volymen eftersom. Enkelt.

Permalänk
Avstängd

3.5 hörslursutgång.
Bättre ljud. Finns det någon mobil som är över 94dB SNR? Det når ju inte ens upp till 16bits ljud i renhet.
Apple dongen för 95kr ligger på 113dB, den är inte ens dyr.
Snapdragon, om ni nu inte får fart på era egna chippar igen.

Vill faktiskt inte få en ren android, många av Samsungs förbättringar är saker jag saknar nu när jag motorola. (Som att tangentbordet har siffror framme hela tiden när man skriver).
Men sist när jag använde S7an så har musikprogrammet vissa buggar. T.ex. så byts låten automatiskt ibland, det får ju inte ske. Gammalt bugg som jag har haft sedan S4an. Sedan så kraschade senaste versionen av appen innan jag behövde byta p.g.a. trasig kamera när den la mer än typ 13.000 låtar i kön. Sådana krascher får ju inte ske.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Kaleid:

3.5 hörslursutgång.
Bättre ljud. Finns det någon mobil som är över 94dB SNR? Det når ju inte ens upp till 16bits ljud i renhet.
Apple dongen för 95kr ligger på 113dB, den är inte ens dyr.
Snapdragon, om ni nu inte får fart på era egna chippar igen.

Hur ser du på 3.5mm-uttag kontra hög IP-klass? Som jag har förstått det blir fukttåligheten svårare att få till med fler fysiska portar. Skulle det vara bättre att ha hög IP-klass eller 3.5mm-uttag om valet stod mellan de två?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Samsung:

Hur ser du på 3.5mm-uttag kontra hög IP-klass? Som jag har förstått det blir fukttåligheten svårare att få till med fler fysiska portar. Skulle det vara bättre att ha hög IP-klass eller 3.5mm-uttag om valet stod mellan de två?

Jag har inte speciellt mycket nytta av hög IP-klass. Neo 5 hade IP67, dessutom utbytbart batteri. Mobilerna börjar bli så snabba att de snart inte är något man behöver byta ofta, så egentligen så vill jag ha batteribyte-möjligheten tillbaka också.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

1: Se till så att reservdelar och batterier är tillgängliga och vettigt prissatta. Och att telefonen går att öppna utan en massa specialverktyg. Att behöva pensionera en telefon för att laddkontakten eller batterier är slitet är inte ok.

2: Längre period för mjukvaruuppdateringar. Om en ensam hackare i sin källare helt utan tillgång till dokumentationen kan släppa nya versioner av Android (Se AOSP/LineageOS) måste även Samsung med alla sina miljarder i vinst och full insyn i sina produkter kunna detta.

3: Skippa böjda skärmar. Visst, det var coolt första gången vi såg det på Note Edge. Men de har verkligen obetydliga fördelar jämfört med alla nackdelar.

4: Se till så att batteriet kalibreras automatiskt så att faktiskt kapacitet stämmer överens med visad laddningsnivå. Att med samma belastning gå 100 till 80 ska ta lika lång tid som att gå 60 till 40 eller för den delen 20 till 0 procent.

5: Det finns ännu en plats för 3,5mm-uttaget. Fanns det plats på telefoner med skärmar på 3 tum måste det finnas möjlighet att klämma in det även idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Hur ser du på 3.5mm-uttag kontra hög IP-klass? Som jag har förstått det blir fukttåligheten svårare att få till med fler fysiska portar. Skulle det vara bättre att ha hög IP-klass eller 3.5mm-uttag om valet stod mellan de två?

Hur låg IP- klass pratar vi om här? IP 54 är nog det lägsta jag personligen skulle vara bekväm med. Måste man gå under det för att få 3.5mm-uttag är det kanske inte värt det.

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

3.5 hörslursutgång.
Bättre ljud. Finns det någon mobil som är över 94dB SNR? Det når ju inte ens upp till 16bits ljud i renhet.
Apple dongen för 95kr ligger på 113dB, den är inte ens dyr.
Snapdragon, om ni nu inte får fart på era egna chippar igen.

Vill faktiskt inte få en ren android, många av Samsungs förbättringar är saker jag saknar nu när jag motorola. (Som att tangentbordet har siffror framme hela tiden när man skriver).
Men sist när jag använde S7an så har musikprogrammet vissa buggar. T.ex. så byts låten automatiskt ibland, det får ju inte ske. Gammalt bugg som jag har haft sedan S4an. Sedan så kraschade senaste versionen av appen innan jag behövde byta p.g.a. trasig kamera när den la mer än typ 13.000 låtar i kön. Sådana krascher får ju inte ske.

Det där med att tangentbordet visar siffrorna hela tiden, det går att aktivera i inställningarna för Google Keyboard

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Sluta gör USB kablarna kortare och kortare..

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

En viktig faktor för mig är hur länge mobilen hålls uppdaterad. Det gäller främst säkerhetsuppdateringar men även funktions/versionsuppdateringar för Android. Minst 2-3 år för versionsuppdateringar och 4-5 för säkerhetsuppdateringar.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Skrivet av mwi:

Dubbla sim-kortsplatser (Helt onödigt på dom flesta telefonerna)
Kameror (behöver inte 12 st, helt ok med bara 10 )
Högtalare (Finns hörlurar, högtalarna behöver bara vara ok för telefonsamtal)
Batteriet (Ok om det bara räcker en dag)

Vad ni inte ska dra ner på:
Skärmen, ska täcka hela sidan. Kolla på iPhone 12 Mini, perfekt storlek och skärm.

---
Ska nämna att jag inte har använt någon Samsung mobil på +10 år, så kan inte uttala mig om mjukvaran. Men varje gång jag har bytt så har Samsung automatiskt gått bort pga. storleken.

Dubbla simkort när esim blir vanligare är onödigt. Men väldigt många har behov att slippa bära med sig 2 mobiler hela tiden. Då det är rätt så standard att ha en jobbmobil och en privat.
Med Esim så kan snart ersätta hela simkortet och det finns det en drös fördelar med. (sparar utrymme, kostnad, bättre vattentålighet o.s.v

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av qwzxqwzx:

Hur låg IP- klass pratar vi om här? IP 54 är nog det lägsta jag personligen skulle vara bekväm med. Måste man gå under det för att få 3.5mm-uttag är det kanske inte värt det.

Jag säger inte nödvändigtvis att det inte går att ha bra IP-klass med hörlursuttag, utan tänkte mer på den teoretiska situationen att man behöver välja mellan två. Tänker du IP54 som ungefär regnsäkrad, men inte för bad eller ett snabbt besök i toastolen?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwzxqwzx:

Hur låg IP- klass pratar vi om här? IP 54 är nog det lägsta jag personligen skulle vara bekväm med. Måste man gå under det för att få 3.5mm-uttag är det kanske inte värt det.

s10+ har både IP 68 och hörlursuttag så där är det inget problem. IP68 funkar till att simma och filma under vattnet när man badar på kusten. Har gjort det flera gånger med min s10+
Det funkade redan på s7ans tid https://www.youtube.com/watch?v=aw0OZ7wZm6U

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Som sagt, att vattentätheten skulle påverkas av ett hörlursuttag är bullshit!
Min note 8 har usb-c, 3,5mm hörlursutgång, penna och den klarade Samsung av att göra IP68 klassad..

Fel ip klass
Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag säger inte nödvändigtvis att det inte går att ha bra IP-klass med hörlursuttag, utan tänkte mer på den teoretiska situationen att man behöver välja mellan två. Tänker du IP54 som ungefär regnsäkrad, men inte för bad eller ett snabbt besök i toastolen?

Det är precis vad jag menar. Går det att ha båda så fantastiskt, men måste man offra ena så är regnsäkrad viktigare.

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voltaire63:

Jag har använt mobiltelefon dagligen sedan 1989, och själv köpt Galaxy 1, 3, 5 och Note 9, men blir mer och mer tveksam till Samsung. Priserna börjar bli orimligt höga med tanke på vad man får jämfört med konkurenterna och hur kort livslängden är. 15 000 kr för en toppmodell är helt enkelt inte konkurenskraftigt längre. Och telefoner bör självklart uppdateras i minst 5 år!

Ta bort de idiotiska varningarna om skärmens ljusstyrka och ljudnivån! Vi fattar!

Låt oss göra vad vi vill med "Bixby-knappen", ingen använder Bixby!

Varför är telefonerna hala som en omogen körsbärstomat i olivolja? Ett skal är en nödvändighet.

Bort med ALL bloatware, dvs alla program från Samsung! En länk till en nedladdning räcker. Jag vill själv välja vilka appar jag använder. Och jag vill kunna avinstallera ALLA PROGRAM som inte är absolut nödvändiga!

Bättre batteritid. Minst 25% längre i alla telefoner! Jag måste alltid bära omking på en PowerBank som väger dubbelt så mycket som min Note9! Och jag vill själv kunna byta batteriet!

Ta bort de rundade kanterna på telefonerna, de tillför INGENTING! Det är bara svårare att få skärmskydd att sitta kvar.

Varför är ringsignalerna så dåliga? De är ju omöjliga att höra om inte ringvolymen är på max. Xylofon? Tvärflöjt? Triangel? Lägg in några vanliga telefonringsignaler från de analoga sladdburna! De som låter: RING, RING, RING, RING! Jag vill inte ha Britney Spears senaste hit arrangerad för panflöjt eller vad det nu är ni har nuförtiden.

Och varför finns inte gradvis ökande ringsignalsvolym? Det fanns på mina Sony Ericsson för 15 år sedan. Nu antingen hörs de inte när telefonen ligger i jackan, eller så skrämmer de livet ur mig när jag ligger och sover. Ringsignalen ska börja tyst och svarar men inte så ökar volymen eftersom. Enkelt.

5 "tumme upp" på detta inlägget

Permalänk
Hedersmedlem

Hade en Galaxy S7 som jobbtelefon ett tag, trivdes väldigt bra med den storleken. Kändes fortfarande ganska snabb och batteriet klarade sig oftast två eller tre arbetsdagar utan laddning.

Det som skulle få mig att fundera på att byta till Samsung vid nästa mobilbyte är bland annat:
Storlek ungefär som en S7, inga rundade skärmkanter eller andra dumheter.
Stryktålig design, inga glasbaksidor.
Lång support/livslängd. Vill kunna använda den 3-4 år.
3,5mm uttag med bra ljudkvalitet. Trådlösa lurar är ointressant.
Dubbla simkort är praktiskt men inget krav.
Kamera, ja, den ska finnas där men räcker gott med en, gärna brännvidd motsvarande 28-35mm.
Och släng ut Galaxy store, Bixby och allt annat störande...

Har en Oneplus 5 i dagsläget, känner inte att jag saknar något på den men utgår från att den antagligen inte kommer att leva mer än något år till eller möjligen två.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Det där med att tangentbordet visar siffrorna hela tiden, det går att aktivera i inställningarna för Google Keyboard

Guld. Fattar inte att det inte är på som default.
Om någon annan har inte ändrat: https://www.howtogeek.com/285597/how-to-add-a-persistent-numb...
____
För att ta tillbaka till topic.
Gillar också super power saving mode i S7an, vet inte om dessa finns kvar på nyare modeller men det är en rätt bra funktion när man inte kommer sitta och surfa med mobilen eller annat under en längre tid.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Släpp färre telefoner och håll liv i dom som kommer ut längre?
Nu blir dom ju eftersläpande i mjukvara fastän dom fungerar utmärkt i övrigt.

Se på apple, Iphone SE (första) får fortfarande senaste versionen av ios (och den funkar bra, har en som skogstelefon).

Skulle det vara ett renare android så borde det ju vara lättare att hålla äldre uppdaterade.
Dom som vill köpa nytt köper nytt ändå, men med tanke på samsung fanbase (vad det nu är att vara fan av, ett varumärke) så får dom ju mer bränsle på sin eld.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Hade velat se era flaggskepsmodeller (min s10 tillexempel) utan edge skärm. Så otroligt störande funktion som oftast resulterar i felaktiga knapptryckning när mina fläskiga händer skall greppa telefonen.

Batteri tiden tycker jag är dålig med, klarar mig knappt en dag på en laddning och då används telefonen inte jätte flitigt av mig!

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av #hallå#:

Som sagt, att vattentätheten skulle påverkas av ett hörlursuttag är bullshit!
Min note 8 har usb-c, 3,5mm hörlursutgång, penna och den klarade Samsung av att göra IP68 klassad..

Min fråga var rent teoretisk, och det mesta går säkert att lösa, men jag tror också att det är klokt att tänka sig situationen där vissa funktioner kanske ställs mot varandra. Om det inte skulle vara något problem att göra den "perfekta" telefonen som en majoritet fortfarande har råd att köpa borde den ju rimligen redan finnas. Eller tänker jag tokigt?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Skulle man kunna sammanställa allt i en lista?

  • Jag likt många andra i tråden vill ha snapdragon och inte exynos. Exynos är skräp som flertal tester har visat. Både batteritid och korttagning m.fl.

  • Hårdare koppling till Google Assistant och inte bixby

  • Fortsätta med de innovationer som man gör

  • frontkamera under skärmen så man slipper de fula hålen på framsidan.

  • Framåtriktade högtalare stereo och att de inte sitter under skärmen utan att de öppna utan hinder. Annars låter det för illa

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Tickles:

Skulle man kunna sammanställa allt i en lista?

  • Jag likt många andra i tråden vill ha snapdragon och inte exynos. Exynos är skräp som flertal tester har visat. Både batteritid och korttagning m.fl.

  • Hårdare koppling till Google Assistant och inte bixby

  • Fortsätta med de innovationer som man gör

  • frontkamera under skärmen så man slipper de fula hålen på framsidan.

  • Framåtriktade högtalare stereo och att de inte sitter under skärmen utan att de öppna utan hinder. Annars låter det för illa

Jag kommer att sammanställa alla synpunkter i tråden och presentera detta på ett överskådligt sätt till rätt personer på Samsung. Angående diskussionen kring Exynos och Snapdragon verkar ju nya generationen av Exynos rätt intressant. Om vi hypotetiskt antar att kommande flaggskeppsmodell blir snabbare med Exynos än Snapdragon, ska Samsung ändå välja Snapdragon?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Min fråga var rent teoretisk, och det mesta går säkert att lösa, men jag tror också att det är klokt att tänka sig situationen där vissa funktioner kanske ställs mot varandra. Om det inte skulle vara något problem att göra den "perfekta" telefonen som en majoritet fortfarande har råd att köpa borde den ju rimligen redan finnas. Eller tänker jag tokigt?

Eftersom det gick att lösa finfint i t ex min S8, som har 3.5 mm uttag och IP68-klassning, så är det inget problem. Jag och många andra är beredda att betala extra för att få ett fungerande 3.5 mm uttag. Det finns ingen ersättare till det i dag. Ingen fungerande lösning som gör det ett 3.5 mm uttag gör. Dvs att man kan ladda mobilen samtidigt som man har en ljudutgång och mikrofoningång, utan Bluetooth (som innebär ljudfördröjning, sämre ljudkvalitet och att man behöver ladda en pryl till). Att ta bort funktioner där det finns fullvärdiga ersättare är ok, men det finns inte för 3.5 mm uttag.

Jag har just nu ingen möjlighet att skaffa en ny mobil av hög klass, eftersom samtliga nya saknar denna vitala och oundgängliga funktion. Därför vårdar jag min S8 som ett barn, för jag kommer att behöva använda den i många, många, många år framöver. När den till sist dör, eller inte längre kan komma använda banktjänster/mobilt bank-ID pga för gammalt system, ja då får jag väl återgå till en mobillös tillvaro.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag kommer att sammanställa alla synpunkter i tråden och presentera detta på ett överskådligt sätt till rätt personer på Samsung. Angående diskussionen kring Exynos och Snapdragon verkar ju nya generationen av Exynos rätt intressant. Om vi hypotetiskt antar att kommande flaggskeppsmodell blir snabbare med Exynos än Snapdragon, ska Samsung ändå välja Snapdragon?

Enkelt, sätt samma samma SoC i samma telefon oberoende av var den säljs..

Permalänk
Medlem

Jag vill bara flika in att jag tycker absolut "bixby-knappen" ska vara kvar. Den är alldeles utmärk att programmera om till något annat. Själv har jag den för att starta bank-id som jag använder flera gånger dagligen i jobb och privat. Sen kan dock hela bixby skrotas, har haft Samsung i flera år nu och efter att jag provat en gång så har det aldrig använts igen.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mwi:

Dubbla sim-kortsplatser (Helt onödigt på dom flesta telefonerna)
Kameror (behöver inte 12 st, helt ok med bara 10 )
Högtalare (Finns hörlurar, högtalarna behöver bara vara ok för telefonsamtal)
Batteriet (Ok om det bara räcker en dag)

Vad ni inte ska dra ner på:
Skärmen, ska täcka hela sidan. Kolla på iPhone 12 Mini, perfekt storlek och skärm.

---
Ska nämna att jag inte har använt någon Samsung mobil på +10 år, så kan inte uttala mig om mjukvaran. Men varje gång jag har bytt så har Samsung automatiskt gått bort pga. storleken.

Vill bara flika in att för vissa är dubbla simkortsplatser helt nödvändigt. Min far är en av dem som behöver dubbla simkort för att det inte alltid finns täckning med hans vanliga operatör. Sen om dubbla simkort måste finnas på alla modeller eller om det räcker att det finns på vissa/dedikerade modeller är något säljnissarna på Samsung får kolla på. Just nu använder han en Galaxy S10.

Permalänk
Medlem

Kan ju flika in att 3.5mm jack är något som får mig att aktivt leta andra alternativ då det bara fastnar smuts i det. Vill man ha bra ljudkvalité krävs det både extern DAC och hörlursförstärkare ändå men för det mesta duger det med Bluetooth när man är på språng. Då är det mer irriterande att min Fold 2 inte verkar stödja aptX eller LDAC så kvalitén blir sämre än den skulle behöva vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Kan ju flika in att 3.5mm jack är något som får mig att aktivt leta andra alternativ då det bara fastnar smuts i det. Vill man ha bra ljudkvalité krävs det både extern DAC och hörlursförstärkare ändå men för det mesta duger det med Bluetooth när man är på språng. Då är det mer irriterande att min Fold 2 inte verkar stödja aptX eller LDAC så kvalitén blir sämre än den skulle behöva vara.

Hmm, jag har då aldrig fått in smuts i några hål i mina mobiler över nästan 20 års tid.

Bluetooth duger inte. Försökte se på Youtube med en Bluetooth-enhet för ljud och fördröjningen gjorde det otittbart. Fick slå över till mobilens inbyggda högtalare i stället för att slippa eländet. Och Bluetooth har för begränsad bandbredd för att hantera mikrofonljud bra - det blir bara digital smörja av det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S