Förbudet mot Huawei-hårdvara i svenska 5G-nätverk upphävs

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

Stulen svensk teknologi ska säljas till oss från tjuvarna själva, låter ju toppen.

Hur menar du då? Huawei är nog de som drivit forskningen mest inom 5g. Annars var det väl Sydkorea som startade det hela?

Med Ericssons skumraskaffärer som bakgrund kan man ju undra vem som stal från vem...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

Stulen svensk teknologi ska säljas till oss från tjuvarna själva, låter ju toppen.

Ja på Huawei i Kina får man de facto högre provision beroende på säkerhetsklassningen och nivån som informationen man stjäl har.

Så jävla synd då Kineser är ett underbart och vänligt folk generellt sett. Men styrs av personer som borde lukta på Novitjok.

Visa signatur

1337

Permalänk
Medlem

Nog VÄLDIGT mycket bakom kulisserna. Vet själv hur det kan vara. Media får 5% av historien, resten är vi tysta om.
Kunde man kolla av vissa personers konton så skulle man se att dom nog snart fetar på sig lite.
Gäller ofta bara hitta rätt person att betala och lära sig hans pris och kina har nog inga problem på penga fronten.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Om min leverantör släpper in Huawei på sitt 5G nät kommer jag att byta även om det blir dyrare.

Mer eller mindre alla operatörer har Huawei i sett nät idag, så det blir svårt att byta

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

På valnatten kl 03-06 var Trump i ledningen (även om media inte callat hans stater, så det såg inte ut som så många elektorer) hände något intressant. Yenkursen toktankade, typ -10%. När det såg bra ut för Biden igen så återställdes den, vilket tyder på att affärsmän bedömer att Asien gillar Biden bättre. Vidare var Kina bland de första att gratulera Biden, trots att det inte finns ett valresultat. Jag undrar om den här omprövningen av Huawei egentligen är politisk, och att förhållandet till Kina etc är närmare i ett scenario där Biden-gänget tar över vita huset. Jag tycker i så fall inte att det är till Bidens fördel.

Börjar bli lite off topic, men varken Kina eller Ryssland eller Turkiet (typ alla diktatur stater) har gratulerat Biden. Utan det har varit tyst ifrån dem.

Biden har ju inte hållt en "vänlig" ton emot Kina heller. Tror dock hans strategi kommer vara mer effektiv, jobba med allierade och på såvis få dem att spela mer enligt internationella regler. Jag tror Biden kommer vara mycket bättre för Europa än vad Trump var. (fast den ribban är ju såklart ganska låg)

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Patetiskt av SÄPO och Försvarsmakten...

Det är återigen stor skillnad på Kina (Diktaturstat) och USA (Rikmansland) även om båda är två dåliga äpplen plockade från samma fruktkorg.

Men testa gärna att prata kritiskt om USA i USA och sedan kritiskt om Kina i Kina så får du se den stora skillnaden i praktiken!

Jag gissar att de BLM-ledare som de senaste åren har dött kanske inte skulle hålla med dig.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Yes!

Bästa nyheten på länge.

Böj er inte för trycket från USA.

Du är medveten om att det är sedan 2017 lag i Kina, att både företag och privatpersoner är pliktade till att utlämna information till den Kinesiska underättelsetjänsten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Finns inga belägg och bevis för det som sägs om Huawei.

Däremot finns det massor av bevis om USA och NSA.

Har folk redan glömt Edward Snowden?...

Sluta sprid propaganda. En av riskerna är att Kinesiska bolag enligt lag är tvungna att bistå regimen utan domstolsbeslut. Även om allt annat inte vore sant så är den risken i sig oacceptabel och borde vara skäl nog att förbjuda alla kinesiska produkter i infrastruktur, 5G eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Mer eller mindre alla operatörer har Huawei i sett nät idag, så det blir svårt att byta

Jo jag veta att det finns mycket Huawei i det nuvarande nät, det var därför jag skrev 5G.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Du är medveten om att det är sedan 2017 lag i Kina, att både företag och privatpersoner är pliktade till att utlämna information till den Kinesiska underättelsetjänsten?

Är du medveten om att lagen även gäller utländska företag verksamma i Kina och därför Ericsson och Nokia?

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Nog VÄLDIGT mycket bakom kulisserna. Vet själv hur det kan vara. Media får 5% av historien, resten är vi tysta om.
Kunde man kolla av vissa personers konton så skulle man se att dom nog snart fetar på sig lite.
Gäller ofta bara hitta rätt person att betala och lära sig hans pris och kina har nog inga problem på penga fronten.

Snälla, sluta sprid konspirationsteorier utan belägg eller kunskap hur domstolarna fungerar. Domstolsväsendet i Sverige är väldigt självständigt och dömer enligt lagen, och i detta fallet verkar beslutet från PTS varit ogenomtänkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Att förbudet hävdes beror ju bara på maktens tredelning - det är domstolen som prövar beslutet och hävde förbudet under tiden eftersom lagen förutsätter det, de som fattade beslutet har ju inte ändrat sig.

Det är så demokrati fungerar. Försök dig på samma i Kina.

Detta^

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

Ser mer ut som att det är de amatörmässiga bedömningarna från storkapitalets säkerhetspolis och försvarsmakt som innebär reell risk för landets säkerhet.

Skrivet av Dizzö:

Finns inga belägg och bevis för det som sägs om Huawei.

Däremot finns det massor av bevis om USA och NSA.

Har folk redan glömt Edward Snowden?...

Ovan kan ni bevittna ren och skär desinformation.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Confusion:

Snälla, sluta sprid konspirationsteorier utan belägg eller kunskap hur domstolarna fungerar. Domstolsväsendet i Sverige är väldigt självständigt och dömer enligt lagen, och i detta fallet verkar beslutet från PTS varit ogenomtänkt.

Nja, relationen mellan våra domstolar och den politiska makten har i det närmaste beskrivits som incestuös. I teorin skall våra domstolar vara oberoende och objektiva, i praktiken är det självklart inte så.

Se exempelvis Henrik Alexanderssons genomlysning av det Svenska rättsväsendet, även om den har några år på nacken så är det inget som tyder på att något har förändrats...utom att den dåvarande justitiekanslern (som är med i dokumentären) skörtade upp HAX ordentligt angående hans tvist med skatteverket men det är en annan historia.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Är du medveten om att lagen även gäller utländska företag verksamma i Kina och därför Ericsson och Nokia?

Det gäller endast datalagring och trafik. Farhåga att installera hårdvara i potentiellt känsliga system skulle jag vilja säga, vara av en helt annan dignitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Det gäller endast datalagring och trafik. Farhåga att installera hårdvara i potentiellt känsliga system skulle jag vilja säga, vara av en helt annan dignitet.

Nej, det gäller all verksamhet som bedrivs av kinesiska bolag i världen och utländska bolag i Kina. Påtryckningen kan såklart bara äga rum i Kina. Därför måste globala bolag verksamma i Kina segmentera av verksamheten i landet från den övriga för att inte kontamineras av potentiellt sårbara lösningar utvecklade i Kina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Det gäller endast datalagring och trafik. Farhåga att installera hårdvara i potentiellt känsliga system skulle jag vilja säga, vara av en helt annan dignitet.

Vad pratar du om? Vad tror du Ericssons 5500 ingenjörer i Kina gör annorlunda än Huaweis ingenjörer? Vad tror du en kinesisk medborgare i Linköping hos Ericsson gör annorlunda mot en kinesisk medborgare i Kista hos Huawei? Lagen gör ingen skillnad på Ericssons dotterbolag i Kina och på Huaweis bolag i Kina.

Vill Kina be någon medborgare att begå brott utomlands så är det absolut inte begränsat till bolag med huvudkontor i Kina, men kinesiska medborgare för inte göra de känsliga delarna som kräver att du är säkerhetsklassad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Nej, det gäller all verksamhet som bedrivs av kinesiska bolag i världen och utländska bolag i Kina. Påtryckningen kan såklart bara äga rum i Kina. Därför måste globala bolag verksamma i Kina segmentera av verksamheten i landet från den övriga för att inte kontamineras av potentiellt sårbara lösningar utvecklade i Kina.

Måste? Förstår inte vad du pratar om, när det gäller utveckling skulle telekombolagen gå i konkurs om de drog sig ur Kina. Inte för att Kina som marknad är så stor för dem utanför att en betydande del av FoU sker i Kina utöver att en stor del av distributionskedjan finns där.

I övrigt är det svårt att veta om det finns något riktigt incitament för kinesiska medborgare att begå brott mot oss, tycker underrättelsetjänsten att de går över styr så kan de bli straffade i Kina så väl som landet de kanske befinner sig i. Det är inte fritt fram att missbruka underrättelsetjänsten för att berika sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Nu böjde vi oss uppenbarligen för trycket från Kina istället.
https://omni.se/huawei-i-mote-med-ygeman-vill-att-beslutet-an...

Vad har Ygeman med hur marknadsdomstolen i detta land bedriver sina beslut? Eller jag kanske missade artikeln där Sverige börjat tillåta ministerstyre?

Skrivet av IlyaZ:

Ser mer ut som att det är de amatörmässiga bedömningarna från storkapitalets säkerhetspolis och försvarsmakt som innebär reell risk för landets säkerhet.

Huh?

Skrivet av ZAIZAI:

Nja, relationen mellan våra domstolar och den politiska makten har i det närmaste beskrivits som incestuös. I teorin skall våra domstolar vara oberoende och objektiva, i praktiken är det självklart inte så.

Se exempelvis Henrik Alexanderssons genomlysning av det Svenska rättsväsendet, även om den har några år på nacken så är det inget som tyder på att något har förändrats...utom att den dåvarande justitiekanslern (som är med i dokumentären) skörtade upp HAX ordentligt angående hans tvist med skatteverket men det är en annan historia.

Vi säger så.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Nej, det gäller all verksamhet som bedrivs av kinesiska bolag i världen och utländska bolag i Kina. Påtryckningen kan såklart bara äga rum i Kina. Därför måste globala bolag verksamma i Kina segmentera av verksamheten i landet från den övriga för att inte kontamineras av potentiellt sårbara lösningar utvecklade i Kina.

En liten fotnot här kan väl göras med mitt favoritspel, path of exile.

De blev uppköpta utav tencent. Det blev ett väldigt uppror pga detta. Allrahelst då fans (mig inkluderat) hade stöttat dom i flera år.
De lovade att inget skulle bli annorlunda osv.

Genast blev det mer microtransatctions och väldigt mycket reklam. De lovade att vara ett individuellt företag. Ok låt gå så hittills.
Sedan blev enda möjliga betalalternativet Xsolla. Chris personligen lovade att det skulle lösas, det var bara ett mindre problem.

Det har än idag inte ändrats från xsolla.

Varje liga sedan dess, har även varit värre och värre. Delvis för att de vill releasa stora ligor, som de inte kan hantera.
Men huvud delen är fortfarande, de nya COOLA mtx'en de kan sälja.
Kolla här hur cool denna är, detta supporterpack för endast 300£ ger dig alla dessa grejjer.

Deras fotnot "vi behöver inte support längre men vi kallar det supperterpacks ändå"

Utöver dessa sk supporterpacks (som faktiskt var supporter en gång i tiden.) Så spyr de ut sig sjukt mycket microtransactions. Vilket egentligen inte kan kallas som MTX.
De säljer t.ex ett "hem" som är en textur x 50. "för det var ju det communityn ville ha"
Nja.

https://old.reddit.com/r/pathofexile/comments/jcion0/this_is_how_long_it_took_devs_to_develop_the_new/

Sedan hideout, de sålde för 14$

Här är vad ett fan gjorde med ingame med det befintliga systemet.
Bara för att visa hur mycket de mjölkar pengar just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Vad har Ygeman med hur marknadsdomstolen i detta land bedriver sina beslut? Eller jag kanske missade artikeln där Sverige börjat tillåta ministerstyre?

Varför slösa tid med att ha möte med en minister för att få beslutet ändras om nu ministerstyre är olagligt? 5G är en miljardaffär och man ska inte utesluta att mutor har förekommit. Ygeman borde ha tackat nej till deras inbjudan för att undvika att bli påverkad.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Jo jag veta att det finns mycket Huawei i det nuvarande nät, det var därför jag skrev 5G.

Så du är okej med Huawei i ”stamnäten” så länge själva 5G-utrustningen är något annat? Jag ser inte direkt skillnaden.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk

Känns overkligt att så många inte inser faran men denna utvecklingen. Det finns ingen fara innan den drabbar mig verkar vara mångas utgångspunkt.

Visa signatur

[5900x][MSI-B550-Tomahawk][RTX-3700][32GBRam3200CL14]

Permalänk

För all del blunda för Kinas framfart. Det är inte bara de bedriver utrotningsläger och stjäl information till höger och vänster. Det finns folk här i landet som bara vill leva ifred men det går inte heller utan komplett övervakning. Men man kan lämna Kina dock lämnar Kina aldrig en.

Visa signatur

[5900x][MSI-B550-Tomahawk][RTX-3700][32GBRam3200CL14]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Varför slösa tid med att ha möte med en minister för att få beslutet ändras om nu ministerstyre är olagligt? 5G är en miljardaffär och man ska inte utesluta att mutor har förekommit. Ygeman borde ha tackat nej till deras inbjudan för att undvika att bli påverkad.

Kan man tycka men det ändrar inte det faktum att ministrar inte har befogenheter att bestämma vad en domstol skall eller icke skall tycka. I detta fallet verkar det handla om att beslutet ifråga strider mot lag och därför är beslutet olagligt i sig och blir därför ogiltigförklarat.

Att Kina sträcker sig ut till politiker är i sig inte så konstigt. Tror nog Sverige gjort samma sak om det handlat om Svenska intressen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMauser:

Känns overkligt att så många inte inser faran men denna utvecklingen. Det finns ingen fara innan den drabbar mig verkar vara mångas utgångspunkt.

Lite så resonerade jag häromdagen när jag såg en sjukt jävla bolid storma ner mot jorden.
Såg hela fallet, från grönt fall till explotionen. Allt blev till vitt, till dag. Jag bara väntade på chockvågen, för de var så överväldigande att se i realtid.
Sedan insåg jag att den exploderade lång ifrån oss, här i s-vall. Men vi såg den som om en atombomb gick av. Mäktigt var det, men skrämmande.

Men ontopic då, om säg 20 år så kanske vi inte har den "sköna" demokratin vi har nu.
Då kommer dissidenter att hamna i fångläger eller värre. Dvs vi har ingen rätt att uttrycka sin egna tankar. Då de kommer att användas emot oss.
Tänk något du sa för 30 år sedan. De kommer nu användas emot dig, eller kanske till och med fängsla dig.
Vi har redan nu HMF, hets mot folkgrupp. som används friviligt i felaktigt syfte.

Tant agda 80 år, åker in i finkar för att hon kommenterat fel på facebook. Det har redan hänt, och händer fortfarande.

Tänk då vad nästa stormarkt kommer att göra, eller ens våran egna makt om vi råkar tänka eller uttrycka oss lite "fel"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Det är ett väldigt bisarrt argument du kör med, det är välkänt att kinesiska företag har nära band till den kinesiska staten och den kinesiska staten har en väldigt lång historia av aktiviteter som man kan inte beskriva på något annat sätt än människovidriga.

Men det är USA som är problemet och som hotar vår nationella säkerhet.. jomentjena.

Argumentationen som användes brukar kallas "whataboutism", en klassisk retorik från marxistvänstern och andra grupper som bedriver en identitetspolitisk agenda.
Angående beslutet att tillåta en gräddfil in i vårt mobilnät för Kinesiska kommunister så är det bara att beklaga att de har en sådan makt i Sverige att de kan tvinga fram beslut som detta.

Permalänk
Medlem

Jag är övertygad om att både Huawei och Ericsson har hittat ett flertal mutkolvar på lämpliga platser och är helt övertygad om att SÄPO och försvarsmakten mer värnar om svenska affärer än svensk säkerhet. Oavsett vilken teknik som används kommer informationen i våra nät gå att köpa av den som är beredd att betala. Tänk istället att all information följer offentlighetsprincipen och se till att kryptera och skydda information som måste skyddas. Skulle inte bli förvånad om det om några år visar sig att Ericsson fixat en bakdörr åt SÄPO för att få till deras agerande.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Tråd upplåst*

Låt oss nu hålla en trevlig och saklig diskussion samtidigt som diskussionen hålls till ämnet. Om det är inte möjligt behöver man inte vara aktiv i tråden.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Testpilot

Är det presidentbytet i USA som påverkar detta beslut mån tro? Eller har Kina äntligen hittat skon som klämmer för Sverige?

Luktar "politik" lång väga detta, mer än att det skulle vara några faktiska hårdvaru-relaterade säkerhetsproblem som FRA kan ha hittat.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >