Apples ARM-processorer gör intåg i bärbara och stationära

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Apple har släppt en betaversion av Office 365 med bla Word, Excel, Outlook mfl för Apple M1 fast då under Rosetta 2-emulering. De nämner också att de ska börja leverera universella binärer, men ger ingen tidsuppskattning för när det ska ske.

*Microsoft (messerschmidt anm. )

https://insider.office.com/sv-se/join/mac

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Du glömmer en sak. Apple är den enda kvarvarande tillverkaren som har kontroll på både hårdvara och OS. På Windows sidan måste man tejpa ihop Windows med hårdvara. Det som kommer hända är iOS och Mac OS kommer växa ihop. .

Men det som är intressant är att ARM kommer mer och mer, även på serversidan. Eftersom ARM arkitekturen är mer öppen än t.ex x86, så kommer många server tillverkare göra copy cat på Apple M1 CPU. Om du behöver en webbserver , det strunt i samma om det kör x86 eller ARM, men energiförbrukningen kommer anses vara viktigare. Det känns som att det kommer lägga mer pengar på att utveckla ARM än x86 i framtiden.

Det som är oroväckande är väl att datorerna kommer bli mer slutna, tillverkarna kommer vilja ha mer kontroll över enheten precis som apple har på ios idag.

Trots det är Apple kassa på QA, extremt mycket buggar issues med deras releaser.
min Macbook pro från 18 med big sur kan inte logga in på någon användare efter uppgraderingen. Det caset hos Apple är eskalerat till utvecklare. Samma symptom fanns i betan, men de verkade släppa releasen iaf.

Nåväl jag hoppas på en M2 2022 då mjukvaran mognat lite, skulle egentligen uppgraderat min MB 21, men vill inte ha en första generations, bränd av alla problem hos Apple skapar.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Trots det är Apple kassa på QA, extremt mycket buggar issues med deras releaser.
min Macbook pro från 18 med big sur kan inte logga in på någon användare efter uppgraderingen. Det caset hos Apple är eskalerat till utvecklare. Samma symptom fanns i betan, men de verkade släppa releasen iaf.

Nåväl jag hoppas på en M2 2022 då mjukvaran mognat lite, skulle egentligen uppgraderat min MB 21, men vill inte ha en första generations, bränd av alla problem hos Apple skapar.

Jag skulle vilja kommentera att kvaliteten på Apples släpp de sista åren har gått ner en hel del. Ända sedan de började med publika betor. Före det så klagade alla på att de borde köra med publika betor för att hitta felen tidigare, men vad jag sett så har det bara blivit sämre. Iofs så har väl både iOS och MacOS blivit betydligt mer komplexa, men det är ingen ursäkt att släppa icke färdiga produkter. Kanske dags att byta strategi för MacOS så att de släpper en ny version varannat år istället (som före Lion)?

På fredag smäller det. Då ska tydligen min nya M1 Mac Mini anlända (om man kan lita på UPS).

Permalänk
Permalänk
Medlem

Har gått över oberoende tester och det är helt klart att Apple släppt ett väldigt imponerande chipp. Samtidigt handlar det om gradskillnader gentemot vad som redan finns idag, så räknar inte med att detta kommer påverka marknaden på kort sikt alltför mycket. Deras billigaste datorer ligger fortfarande högt över vad de flesta konsumenter är bredda att betala och det kommer 20 procent bättre prestanda eller 20 procent bättre batteritid inte påverka. Och de som kräver högpresterande datorer (oavsett om vi talar om lagringsyta, minnesmängd, processor- eller GPU-kapacitet) kommer fortfarande finna att x86 ger bättre eller likvärdig prestanda till ett lägre pris, med fler portar och med bättre mjukvarustöd. Vad som får ges avkall på är batteritid.

Missförstå mig rätt, jag kanske låter kritisk men är väldigt positiv till att ARM nu tar steget in i pc-världen på allvar och inte bara i 3000-kronors Chromebooks. Menar bara att för väldigt många kommer det handla om en mindre förändring än vad de först inbillar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Har gått över oberoende tester och det är helt klart att Apple släppt ett väldigt imponerande chipp. Samtidigt handlar det om gradskillnader gentemot vad som redan finns idag, så räknar inte med att detta kommer påverka marknaden på kort sikt alltför mycket. Deras billigaste datorer ligger fortfarande högt över vad de flesta konsumenter är bredda att betala och det kommer 20 procent bättre prestanda eller 20 procent bättre batteritid inte påverka. Och de som kräver högpresterande datorer (oavsett om vi talar om lagringsyta, minnesmängd, processor- eller GPU-kapacitet) kommer fortfarande finna att x86 ger bättre eller likvärdig prestanda till ett lägre pris, med fler portar och med bättre mjukvarustöd. Vad som får ges avkall på är batteritid.

Missförstå mig rätt, jag kanske låter kritisk men är väldigt positiv till att ARM nu tar steget in i pc-världen på allvar och inte bara i 3000-kronors Chromebooks. Menar bara att för väldigt många kommer det handla om en mindre förändring än vad de först inbillar sig.

Imo ser det ju helt j*vla otroligt ut!

Kolla t ex Rise of the Tombraider testet hos anandtech... Nästan dubbla prestandan mot 4700u... I emulerat läge! Och det endast vid 16W, Acer Swift drar säkert upp mot det dubbla när både cpu och igpu belastas i spel när man inkluderar ram.

Är total kross mot x86 <30W.

Och kollar vi Dave Lee video, så är det snarare 50% upp i batteritid och 50% mer prestanda för MBP 13" mot Intels dito.

https://www.youtube.com/watch?v=XQ6vX6nmboU

Dessa i princip passivt kylda enheter kompilerar xcode lika fort som en 3950X hackintosh...

Permalänk
Medlem

Inte bara det men den håller sig sval och tyst också, motsvarande Intelbaserade bärbar är inte trevlig att använda vid full last.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Imo ser det ju helt j*vla otroligt ut!

Visst. Men det är fortfarande en dator som kostar minst 12 500 kronor och drygt 17 000 kronor för en vettig konfiguration om vi talar om Air och drygt 20 000 om vi talar om Pro. Du får för de priserna på Windows-sidan en likvärdig processor, likvärdig byggkvalitet, betydligt bättre grafikkort, mer lagringsyta och fler portar. Vad man får pruta på blir då vikt, (eventuellt) batteritid och ljudnivå. Ser vi på segmentet "ultraportabla runt 1,3 kg och ett pris från 15 000 kronor" är det uppenbart att Apple släppt något som sopar banan med det mesta annat. Men detta segment utgör endast en liten del av marknaden som helhet. Och vi kan givetvis inte glömma bort betydelsen av Windows, på både gott och ont givetvis.

Permalänk
Medlem

Tydligen så ser M1:orna e-gpuer men saknar mjukvarustöd. Låter hoppfullt för framtiden.

https://appleinsider.com/articles/20/11/22/apple-silicon-m1-m...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuken:

Tydligen så ser M1:orna e-gpuer men saknar mjukvarustöd. Låter hoppfullt för framtiden.

https://appleinsider.com/articles/20/11/22/apple-silicon-m1-m...

Mycket tveksam på denna. Det skulle kräva custom drivers från amd (nvidia känns avlägset). Vem skulle lägga tid på det för något som inte ens stöds av Apple?

Jag tror arm-mac kommer endast köra apples GPUer

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Mycket tveksam på denna. Det skulle kräva custom drivers från amd (nvidia känns avlägset). Vem skulle lägga tid på det för något som inte ens stöds av Apple?

Jag tror arm-mac kommer endast köra apples GPUer

Jag tänker som så att det tog en del tid innan x86-macar fick stöd för egpu i Macos. Och Apple ville nog hinna få ut sina arm-macar före årets slut. Och då är kanske inte stöd för egpuer det viktigaste.

Känns skönt att det inte verkar vara hårdvara som står i vägen iallafall.

Men den som lever får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuken:

Jag tänker som så att det tog en del tid innan x86-macar fick stöd för egpu i Macos. Och Apple ville nog hinna få ut sina arm-macar före årets slut. Och då är kanske inte stöd för egpuer det viktigaste.

Känns skönt att det inte verkar vara hårdvara som står i vägen iallafall.

Men den som lever får se.

Men det är väl precis hårdvara som är problemet? Att en dator känner igen en enhet över en PCIe buss är ju långt från samma sak som att du kan få den att fungera. Det är precis samma sak med skrivare från tidigt 2000-tal som inte fungerar i moderna windowsversioner av olika skäl. Linuxdrivrutiner fungerar inte på osx och att porta dem är nog inget litet jobb, och befintliga AMD-drivrutiner för mac finns ju bara för x86...

Tror som sagt du hoppas på för mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men det är väl precis hårdvara som är problemet? Att en dator känner igen en enhet över en PCIe buss är ju långt från samma sak som att du kan få den att fungera. Det är precis samma sak med skrivare från tidigt 2000-tal som inte fungerar i moderna windowsversioner av olika skäl. Linuxdrivrutiner fungerar inte på osx och att porta dem är nog inget litet jobb, och befintliga AMD-drivrutiner för mac finns ju bara för x86...

Tror som sagt du hoppas på för mycket

Sant. Men det är iallafall positivt att den överhuvudtaget kan se de olika egpu-enheterna.

Men det är antagligen som du säger långt bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Visst. Men det är fortfarande en dator som kostar minst 12 500 kronor och drygt 17 000 kronor för en vettig konfiguration om vi talar om Air och drygt 20 000 om vi talar om Pro. Du får för de priserna på Windows-sidan en likvärdig processor, likvärdig byggkvalitet, betydligt bättre grafikkort, mer lagringsyta och fler portar. Vad man får pruta på blir då vikt, (eventuellt) batteritid och ljudnivå. Ser vi på segmentet "ultraportabla runt 1,3 kg och ett pris från 15 000 kronor" är det uppenbart att Apple släppt något som sopar banan med det mesta annat. Men detta segment utgör endast en liten del av marknaden som helhet. Och vi kan givetvis inte glömma bort betydelsen av Windows, på både gott och ont givetvis.

Du har mycket rätt, men tror inte att enklare, men kvalitativa smidiga portabla maskiner är en så pytteliten nisch som du hävdar. Tror det är något som oftast räcker fint till för den stora massan, och som tilltalar många. Kan tänka mig att de passar utmärkt för många både studenter och yrkesarbetande. Alla behöver inte värstingdator, men vill ha bra skärm och lång batteritid.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Jahopp! Fick nyss leverans och har nu packat upp och dragit igång min MBPro 16GB. Spännande!

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Datavetare
Skrivet av hakro807:

Visst. Men det är fortfarande en dator som kostar minst 12 500 kronor och drygt 17 000 kronor för en vettig konfiguration om vi talar om Air och drygt 20 000 om vi talar om Pro. Du får för de priserna på Windows-sidan en likvärdig processor, likvärdig byggkvalitet, betydligt bättre grafikkort, mer lagringsyta och fler portar. Vad man får pruta på blir då vikt, (eventuellt) batteritid och ljudnivå. Ser vi på segmentet "ultraportabla runt 1,3 kg och ett pris från 15 000 kronor" är det uppenbart att Apple släppt något som sopar banan med det mesta annat. Men detta segment utgör endast en liten del av marknaden som helhet. Och vi kan givetvis inte glömma bort betydelsen av Windows, på både gott och ont givetvis.

Om det markerade är sant, hur förklarar man då att Apple är det företag med högst omsättning för bärbara datorer sedan ett år tillbaka? Ska man tro den här statistiken har omsättningen ökat sedan dess och tror knappast den minskar nu efter lansering av Apple Silicon.

Gissar att vi ser så många "tunna lätta bärbara" för det är en av de få PC-segment som faktiskt ökar i försäljning. Steve Jobs sa vid Apples "earnings call 2008"

We don’t know how to make a $500 computer that’s not a piece of junk, and our DNA will not let us ship that.

Kort efter det nådde Apple 45 % av intäkterna för PC-markanden, det med en marknadsandel (andel skeppade enheter) på ~5 %. I det läget fattade flera av de stora PC-tillverkarna galoppen, det blev starten ultrabooks och de tunna lätta bärbara som rätt mycket är normen idag.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om det markerade är sant, hur förklarar man då att Apple är det företag med högst omsättning för bärbara datorer sedan ett år tillbaka?

Du har ju svaret själv i ditt inlägg. Apple har bara en liten andel av datormarknaden som helhet, men de har en mycket stor andel av de dyraste modellerna och dessutom hög vinstmarginal på dessa.

Vad jag hävdar är att så länge som Apple endast släpper datorer för 12 000 kronor och uppåt kommer de aldrig skaffa sig en stor marknadsandel. Men som jag skrev, Apple har inget intresse av att jaga denna del av marknaden eftersom de mycket väl kan gå back på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Vad jag hävdar är att så länge som Apple endast släpper datorer för 12 000 kronor och uppåt kommer de aldrig skaffa sig en stor marknadsandel.

Skulle vilja påstå att "instegspriset" hos Apple är omkring 4000:-, där både iPhone SE samt iPad befinner sig. Sedan finns det Mac mini för de som vill köra macOS. Då har jag även valt bort AppleTV för 1500:-.

Väldigt många väljer iPad som enda "dator" hemma numera, så jag tror att Apple är helt rätt ute. Ser antagligen annorlunda ut på Sweclockers

Ang. priset på Apples produkter, så börjar jag tänka på Volvos gamla slogan, "Volvos värde varar". Det är lätt att glömma bort att Apple inte säljer datorer, telefoner och pekplattor, utan de säljer en helhetslösning för det digitala livet. Att jämföra Apple med märken som överger sina produkter efter ett halvår är bara fel.

Sett till begagnadmarknaden, så är det nog svårt att hitta något som är billigare att äga än en Apple-produkt. En 10 år gammal iMac får man bättre betalt för än en 5 år gammal PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Sett till begagnadmarknaden, så är det nog svårt att hitta något som är billigare att äga än en Apple-produkt. En 10 år gammal iMac får man bättre betalt för än en 5 år gammal PC.

I helgen hjälpte jag en kund att migga från en 9 år gammal MB Pro till en ny MB Air. Jag kom på mig själv med att vara förvånad över hur bra den gamla datorn fungerade ändå.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Kan för övrigt meddela att Office 365 via Rosetta2 är snabbare än något Office jag någonsin kört på någon macmodell någonsin. Allt upplevs så sjukt rappt!

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Datavetare
Skrivet av hakro807:

Du har ju svaret själv i ditt inlägg. Apple har bara en liten andel av datormarknaden som helhet, men de har en mycket stor andel av de dyraste modellerna och dessutom hög vinstmarginal på dessa.

Vad jag hävdar är att så länge som Apple endast släpper datorer för 12 000 kronor och uppåt kommer de aldrig skaffa sig en stor marknadsandel. Men som jag skrev, Apple har inget intresse av att jaga denna del av marknaden eftersom de mycket väl kan gå back på detta.

Det som hände 2008 går absolut att förklara med att enheter med högre pris har normalt också betydligt bättre marginaler. Men det är omsättning som Apple nu leder för bärbara, de leder säker intäkter ännu mer men omsättning är antal enheter multiplicerat med pris per enhet.

Under millenniets första årtionde var det ett rejält race mot botten på lågpristräsket, var rent löjlig nivå på genomsnittlig pris per såld PC. Efter uppvaknandet där Apple drog in nästan hälften av vinsterna har genomsnittspriset per såld PC ökat rätt drastiskt, det ligger nu någonstans mellan $600 till $700.

I-länderna lär ligga ännu högre, vilket tar mig till poängen: det lär säljas rätt många dyra kompakta bärbara, framförallt för att få ihop ekvationen att Apple har högst omsättning på PC-marknaden.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Vad jag hävdar är att så länge som Apple endast släpper datorer för 12 000 kronor och uppåt kommer de aldrig skaffa sig en stor marknadsandel. Men som jag skrev, Apple har inget intresse av att jaga denna del av marknaden eftersom de mycket väl kan gå back på detta.

Själv så tror jag att det är just denna marknaden som kan överleva, då den typen av datorer typiskt används av både studenter och yrkesverksamma. Detta tillsammans med gaming-PC för spelintresserade, som är en annan kategori som finns kvar. Även några mer avancerade bärbar "workstations" för de som har behov av mer prestanda för 3D-arbete och tyngre programutveckling (kanske AI).

Budgetmarknaden under 10 000 är nästan helt på väg att försvinna och raderas ut. Vanliga "svensson" använder oftast inte så mycket datorer längre. De klarar sig fint med allt mer avancerade mobiler, och kanske i några fall kompletterar med en iPad eller liknande.

Tror man kan jämföra med kameramarknaden. Kompaktkameror för några få tusenlappar är nästan utdöda tack vare allt bättre kameror i våra mobiler. Men den marknaden som överlever, om än i krympt form, är entusiastkameror för runt 10 - 30 KSEK, och rena pro-kameror för 30 - 60 KSEK.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Själv så tror jag att det är just denna marknaden som kan överleva, då den typen av datorer typiskt används av både studenter och yrkesverksamma. Detta tillsammans med gaming-PC för spelintresserade, som är en annan kategori som finns kvar. Även några mer avancerade bärbar "workstations" för de som har behov av mer prestanda för 3D-arbete och tyngre programutveckling (kanske AI).

Budgetmarknaden under 10 000 är nästan helt på väg att försvinna och raderas ut. Vanliga "svensson" använder oftast inte så mycket datorer längre. De klarar sig fint med allt mer avancerade mobiler, och kanske i några fall kompletterar med en iPad eller liknande.

Tror man kan jämföra med kameramarknaden. Kompaktkameror för några få tusenlappar är nästan utdöda tack vare allt bättre kameror i våra mobiler. Men den marknaden som överlever, om än i krympt form, är entusiastkameror för runt 10 - 30 KSEK, och rena pro-kameror för 30 - 60 KSEK.

Tror du har helt rätt!

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Själv så tror jag att det är just denna marknaden som kan överleva, då den typen av datorer typiskt används av både studenter och yrkesverksamma. Detta tillsammans med gaming-PC för spelintresserade, som är en annan kategori som finns kvar. Även några mer avancerade bärbar "workstations" för de som har behov av mer prestanda för 3D-arbete och tyngre programutveckling (kanske AI).

Budgetmarknaden under 10 000 är nästan helt på väg att försvinna och raderas ut. Vanliga "svensson" använder oftast inte så mycket datorer längre. De klarar sig fint med allt mer avancerade mobiler, och kanske i några fall kompletterar med en iPad eller liknande.

Tror man kan jämföra med kameramarknaden. Kompaktkameror för några få tusenlappar är nästan utdöda tack vare allt bättre kameror i våra mobiler. Men den marknaden som överlever, om än i krympt form, är entusiastkameror för runt 10 - 30 KSEK, och rena pro-kameror för 30 - 60 KSEK.

Liknelsen med kameramarknaden är nog relevant. Tyvärr, eftersom kameramarknaden har krympt till en bråkdel av av sin storlek.
Men vi ser samma prisutveckling på PC sidan - en krympande volym gör att tillverkarna försöker få upp ASP, vilket i sin tur gör att tröskeln för inköp stiger, vilket gör att volymen sjunker ytterligare. Det är en långsamt nedåtgående spiral i volym, och en (snabbare?) uppåtgående spiral i pris.

Det gör kanske inte så mycket för professionell användning om priserna går upp en faktor 3. Men att spela dataspel är inget jobb för massorna, det är förströelse. Och folk har begränsade medel att lägga på underhållning. Hur många går på bio om en biljett kostar 500:-? Det hjälper inte om biogolven är blanka och välbonade, det är helt enkelt inte värt det i alla fall. Det känns som om PC-marknaden följer en evolutionsgren som är dömd till att långsamt krympa och dö ut.

Av Apples nya är det därför i mina ögon egentligen MacBook Air som är intressantast - där man använder teknikutvecklingen inte till att pressa ur sista unset prestanda, utan istället kan konstruera en välpresterande dator utan rörliga delar, helt tyst, och med lång batteritid trots låg vikt. Om det är PC för privatpersoner det handlar om, känns det helt rätt. Tyvärr är prislappen ändå sådan att de flesta säkert väljer något billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Av Apples nya är det därför i mina ögon egentligen MacBook Air som är intressantast - där man använder teknikutvecklingen inte till att pressa ur sista unset prestanda, utan istället kan konstruera en välpresterande dator utan rörliga delar, helt tyst, och med lång batteritid trots låg vikt.

Håller med.

Av Apples alla tre nya M1-maskiner så tycker jag att det är Air som är absolut mest intressant. Drar bra nytta av strömsnålhet (vilket inte är så viktigt för stationära som Mini) och av tunn kompakthet och formfaktor (vilket inte är lika avgörande för Pro). Ser inte vad man vinner så mycket med en Pro M1 över en Air M1?

Blir nog kanske en Air M1 för mig så småningom.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Nytt test där man jämför nya ARM MacBook Pro 13" med MacBook Pro 16.

ARM-datorn ger motsvarande eller bättre prestanda i CPU-tillämpningar och då drar processorn ca 13 W jämfört med 67 W för Intel-processorn. ARM-datorn hade dessutom 2/3 av batteriet kvar när batteriet i Intel-datorn var slut. Och det med ett betydligt mindre batteri. 58,2 Wh jämfört med 99,8 Wh.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Nytt test där man jämför nya ARM MacBook Pro 13" med MacBook Pro 16.

ARM-datorn ger motsvarande eller bättre prestanda i CPU-tillämpningar och då drar processorn ca 13 W jämfört med 67 W för Intel-processorn. ARM-datorn hade dessutom 2/3 av batteriet kvar när batteriet i Intel-datorn var slut. Och det med ett betydligt mindre batteri. 58,2 Wh jämfört med 99,8 Wh.

https://youtu.be/_MUTS7xvKhQ

Utan fläktljud
Utan att bli märkbart varm alls
Med ett mindre batteri
Minst 2-3x mer användbar batteritid
Minst samma prestanda
Ofta över 50% snabbare

Tror PC/x86 får akta sig nu...

Permalänk
Medlem

En snubbe har kört Windows ARM under QEmu på Apple M1. En hel del fixar krävdes, men det gick och han hävdar att MS x86 emulering är rätt bra, kanske inte lika bra som Rosetta2 men ändå användbar.

https://www.macrumors.com/2020/11/27/developer-successfully-v...

Permalänk
Medlem

Intressant inlägg på r/hardware om vad som inte nämns i diskussion om perf/watt. Värt att skumma igenom hela men lite summering nedan:

Shocking how different things look when we optimize the AMD CPU for power draw, right? A 1.34 perf/watt in favor of the M1 is still impressive, with the caveat that the M1 is on TSMC 5nm while the AMD CPU is on 7nm, and that we don't have exact core power draw (P-cluster is drawing 3.49W total in single-CPU bench, unsure how much the other idle cores are drawing when idling)

Moreover, it shows the importance of Apple's keen ability to optimize the hell out of its hardware and software - one of the benefits of controlling everything. Apple can optimize the M1 to the three chassis it is currently in - the MBA, MBP, and Mac mini - and can thus set their hardware to much more precise and tighter tolerances that AMD and Intel can only dream of doing. And their uarch clearly optimizes power savings by strongly idling cores not in use, or using efficiency cores when required.

TL;DR: Apple has an impressive piece of hardware and their optimizations show. However, the 3-4x numbers people are spreading don't quite tell the whole picture, because performance (frequencies, mainly), don't scale linearly. Reduce the power draw of a Zen 3 CPU core to the same as an M1 CPU core, and the perf/watt gap narrows to as little as 1.23x in favor of the M1.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Intressant inlägg på r/hardware om vad som inte nämns i diskussion om perf/watt. Värt att skumma igenom hela men lite summering nedan:

Shocking how different things look when we optimize the AMD CPU for power draw, right? A 1.34 perf/watt in favor of the M1 is still impressive, with the caveat that the M1 is on TSMC 5nm while the AMD CPU is on 7nm, and that we don't have exact core power draw (P-cluster is drawing 3.49W total in single-CPU bench, unsure how much the other idle cores are drawing when idling)

Moreover, it shows the importance of Apple's keen ability to optimize the hell out of its hardware and software - one of the benefits of controlling everything. Apple can optimize the M1 to the three chassis it is currently in - the MBA, MBP, and Mac mini - and can thus set their hardware to much more precise and tighter tolerances that AMD and Intel can only dream of doing. And their uarch clearly optimizes power savings by strongly idling cores not in use, or using efficiency cores when required.

TL;DR: Apple has an impressive piece of hardware and their optimizations show. However, the 3-4x numbers people are spreading don't quite tell the whole picture, because performance (frequencies, mainly), don't scale linearly. Reduce the power draw of a Zen 3 CPU core to the same as an M1 CPU core, and the perf/watt gap narrows to as little as 1.23x in favor of the M1.

Detta kan säkert stämma, men då springer nog prestandan hos M1 iväg en del också för att de andra tappar sin fördel i frekvenser. Dessutom är väl ganska få datorer konfigurerade på det sättet?