Permalänk
Inaktiv

xmp + oc ?

Hej!
en fråga om ram, kanske är fel ställe? :/
Jag undrar om det är normalt att ha en aktiv xmp-profil igång samtidigt som jag manuellt klocka upp mina minnen?

Jag sitter på ett Z390 MSI MPG och jag överklocka mina corsair från 3ghz till 3.2ghz och upptäckte av en slump att min xmp profil fortfarande var påslagen. Det är inte xmp "profil 2" eller "xmp oc mode" eller något sånt, jag har 1 xmp-profil, den är på 3k.

jag googla runt lite och lyckades bara hitta frågeställningar såsom "är xmp överklockning?" eller förklaringar om att XMP osv
xmp är avslaget nu och minnena ligger kvar på 3.2k

Permalänk

Du kan absolut ha XMP valt i BIOS och sedan överklocka och tweaka dina timings.
Nu är jag ingen expert på överklockning av RAM även om jag fördjupat mig i det en del, så någon annan får gärna rätta mig om jag har fel men:
Om du kör med XMP så används en profil som sätter hastighet, primära timings och potentiellt även sekundära/tertiära timings. Alla timings som inte sätts manuellt kommer ditt moderkort att testa sig fram med, och det kan faktiskt bli lite olika från gång till gång som den tränar om dina inställningar.

Så den potentiella skillnaden mellan att aktivera XMP och överklocka, kontra inte aktivera XMP och överklocka, är att du eventuellt får (fler) färdiga timings anpassade för hastigheten med XMP. Utan XMP kan det hända att fler timings antingen hamnar på JEDEC-standardinställningen eller är på auto och tränas första gången du bootar med dina RAM-inställningar.

Minsta möjliga insats från din sida skulle jag säga att är du aktiverar XMP och sen rakt ökar hastigheten och beroende på hur mycket du ökar kan du behöva höja spänningen lite. Sedan om du skulle stöta på instabilitet kan du börja med att höja spänningen något mer men gå inte över 1.5V, kanske stanna på 1.4V om du vill vara säker. Jag vet inte exakt vad dina RAM-minnen klarar, du får ansvara för det själv så höj spänningen på egen risk. Men med en såpass liten ökning i hastighet som du gjort nu så kanske du inte behöver öka något alls.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Galadhnen:

Du kan absolut ha XMP valt i BIOS och sedan överklocka och tweaka dina timings.
Nu är jag ingen expert på överklockning av RAM även om jag fördjupat mig i det en del, så någon annan får gärna rätta mig om jag har fel men:
Om du kör med XMP så används en profil som sätter hastighet, primära timings och potentiellt även sekundära/tertiära timings. Alla timings som inte sätts manuellt kommer ditt moderkort att testa sig fram med, och det kan faktiskt bli lite olika från gång till gång som den tränar om dina inställningar.

Så den potentiella skillnaden mellan att aktivera XMP och överklocka, kontra inte aktivera XMP och överklocka, är att du eventuellt får (fler) färdiga timings anpassade för hastigheten med XMP. Utan XMP kan det hända att fler timings antingen hamnar på JEDEC-standardinställningen eller är på auto och tränas första gången du bootar med dina RAM-inställningar.

Minsta möjliga insats från din sida skulle jag säga att är du aktiverar XMP och sen rakt ökar hastigheten och beroende på hur mycket du ökar kan du behöva höja spänningen lite. Sedan om du skulle stöta på instabilitet kan du börja med att höja spänningen något mer men gå inte över 1.5V, kanske stanna på 1.4V om du vill vara säker. Jag vet inte exakt vad dina RAM-minnen klarar, du får ansvara för det själv så höj spänningen på egen risk. Men med en såpass liten ökning i hastighet som du gjort nu så kanske du inte behöver öka något alls.

thanks
bra förklaring, kan jag andas ut:) jag vart bara så paff, jag trodde det ena uteslöt det andra.

vad jag har läst mig till, ytligt, så verkar inte mer än 3200hz ha märkbara effekter?
eller iaf inte tillräckligt för att jag ska åsidosätta tid till det just nu, ligger kvar här och guppar..

Känns dock som ram-kunskap blir lite mer viktigare om man går över till AMD.. speciellt i nya zen 3 5000 serien...
hm.
tycks dock mer som att antalet ram moduler har större åverkan än GB och Mhz.. :/

Permalänk

@anon125263
Ja minnesmängden spelar bara roll när det inte längre räcker till för att allokera minne för de program du kör. Att köra minnen i dual-rank (antingen 4st single-rank eller 2st dual-rank) har ju varit mer på tapeten nu men det verkar ha haft betydelse längre tillbaka och inte bara för AMD:
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/jridnx/hardware_unboxed...

Du kan också se att åtminstone upp till 3800 MHz så kan du tjäna prestanda med Ryzen men det beror verkligen på vilket spel (eller annan applikation) som testas och om du är mer begränsad av din GPU eller CPU. Om du är mer begränsad av GPU så kommer snabbare RAM ha mindre effekt.

Med Intel, som inte är begränsad av IF, kan man tjäna på ytterligare högre klockfrekvenser.
Med en 9900KS är det här mina inställningar för 4st single-rank:

Dold text

Det finns också mer att tänka på gällande att använda minnen i konfigurationen 4x single-rank vs 2x-dual rank och det är på vilket sätt minnesbanorna är lagda på moderkortet. Det är antingen "Daisy chain" eller "T-topology".
Det är främst relevant om man ska överklocka så långt det går, och kortfattat kan jag säga att ett moderkort med "Daisy chain" passar bäst att använda med 2 st minnesmoduler, så då skulle 2x dual-rankminnen nog passa bäst. Med T-topology så kan det i vissa fall vara lättare att överklocka om man använder 4st minnesmoduler, vilket är fallet för mig.

Om du är sugen på 52 minuters svamlande från en expert på RAM-överklockning kan du kolla den här videon eller andra videor på samma kanal:

Dold text

TLDR
Om du inte vill grotta ner dig i detaljer och spendera massor av tid med att testa stabilitet så kan du absolut nöja dig med 3200 MHz, särskilt om det sparar pengar som du kan lägga på en lite bättre GPU eller CPU eller större SSD eller vad du nu annars kan vilja ha istället. Men ofta kan man hitta RAM upp till 3600 MHz utan att det kostar särskilt mycket mer, så det hänger på vad priserna är just precis när man köper.