AMD Zen 2 jämförs mot Zen 3 – 14 procent större och tätare packade transistorer

Permalänk
Melding Plague

AMD Zen 2 jämförs mot Zen 3 – 14 procent större och tätare packade transistorer

Efter borttagning av värmespridare går Fritzchens Fuchs på djupet med jämförelse mellan arkitekturerna Zen 2 och senaste Zen 3.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

7nm+ alltså. Oh my god TSMC håller på att bli som Intel

Kul med sådana här nyheter, det ger en lite mer förståelse och alltid kul med lite avklätt en fredag.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Har vi inte siffror på antalet transistorer och ytan redan?

Riktigt fina bilder dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

7nm+ alltså. Oh my god TSMC håller på att bli som Intel

Kul med sådana här nyheter, det ger en lite mer förståelse och alltid kul med lite avklätt en fredag.

Om Intel skulle även ha en fungerande 5nm tillverkning så ja
+1 med lite avklätt på en fredag

Permalänk
Avstängd

Mycket intressant att läsa om, fler sådana artiklar!

Finns det någon som kan beskriva fördelar/nackdelar med layouten?

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Medlem

Finns det fler lager under som påverkar placeringen på det här lagret? Det är fler saker på höger sida, men jag tycker att placeringen ser effektivare ut på vänster sida. Det kanske hjälper med värmeutveckling :/

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwzxqwzx:

Finns det fler lager under som påverkar placeringen på det här lagret? Det är fler saker på höger sida, men jag tycker att placeringen ser effektivare ut på vänster sida. Det kanske hjälper med värmeutveckling :/

En processor består av logik på väldigt många lager ja. Allting hur transistorerna är kopplade till varandra är inte synligt här

Permalänk
Medlem

Hjälp. Ibland glömmer man hur avancerade processorer är tills man ser hur mycket som kläms in på några få mm².

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

En processor består av logik på väldigt många lager ja. Allting hur transistorerna är kopplade till varandra är inte synligt här

Ledningsbanor har man i många lager, men logik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Ledningsbanor har man i många lager, men logik?

Det är så jag förstått det i alla fall, länka gärna om du har bättre information. Sen är det nog en teknikalitet att jämföra vad som är logik vs ledningsbanor. Dessutom är ju transistorer knappast ett enda lager, så jag vet inte riktigt vad du menar

Denna sida som är lite gammal pratar i alla fall om många lager av logik längst ner, men det kanske är en teknikalitet att prata om vad som är ett lager?

https://www.extremetech.com/computing/235842-globalfoundries-...

Transistorer är ganska 3-dimensionella så lite bökigt att prata om hela den strukturen som ett lager. Men det går såklart att tänka så

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är så jag förstått det i alla fall, länka gärna om du har bättre information. Sen är det nog en teknikalitet att jämföra vad som är logik vs ledningsbanor. Dessutom är ju transistorer knappast ett enda lager, så jag vet inte riktigt vad du menar

Denna sida som är lite gammal pratar i alla fall om många lager av logik längst ner, men det kanske är en teknikalitet att prata om vad som är ett lager?

https://www.extremetech.com/computing/235842-globalfoundries-...

Transistorer är ganska 3-dimensionella så lite bökigt att prata om hela den strukturen som ett lager. Men det går såklart att tänka så

Logik är transistorer, och ja, transistorer är i ett lager. Din länk visar en bild på just detta: massor med ledningsbanor ovanför ett enda lager av transistorer. Att de har struktur även i z-riktningen spelar väl ingen roll, då alla ändå är på samma höjd, och ingen punkt i xy-planet tillhör fler än en transistor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Logik är transistorer, och ja, transistorer är i ett lager. Din länk visar en bild på just detta: massor med ledningsbanor ovanför ett enda lager av transistorer. Att de har struktur även i z-riktningen spelar väl ingen roll, då alla ändå är på samma höjd, och ingen punkt i xy-planet tillhör fler än en transistor.

Som sagt en definitionsfråga hur man mäter lager eller andra saker, du får tycka att du har rätt jag vet att jag har rätt, vi kan tycka olika

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Som sagt en definitionsfråga hur man mäter lager eller andra saker, du får tycka att du har rätt jag vet att jag har rätt, vi kan tycka olika

Transistorer är väl ingen definitionsfråga? En transistor består av väldefinierade element, och även om gränsen för var transistorn börjar och slutar kan vara luddigt (hur långt E-fälten når utanför transistorn), så är det lätt att jämföra transistorernas motsvarande fysiska element och se att de aldrig ligger på olika z-koordinater. Vissa transistorer är större än andra, längre eller kortare gate, olika antal "fenor", men allt är kopierat och förskjutet bara i xy-planet.

Angående logik vs ledningsbanor, så kan jag fortfarande acceptera olika definitioner. Och då undrar jag, vad är din definition för logik (i kretssammanhang)? Eller varför inte definitionen för transistor, om du tycker olika där också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Transistorer är väl ingen definitionsfråga? En transistor består av väldefinierade element, och även om gränsen för var transistorn börjar och slutar kan vara luddigt (hur långt E-fälten når utanför transistorn), så är det lätt att jämföra transistorernas motsvarande fysiska element och se att de aldrig ligger på olika z-koordinater. Vissa transistorer är större än andra, längre eller kortare gate, olika antal "fenor", men allt är kopierat och förskjutet bara i xy-planet.

Angående logik vs ledningsbanor, så kan jag fortfarande acceptera olika definitioner. Och då undrar jag, vad är din definition för logik (i kretssammanhang)? Eller varför inte definitionen för transistor, om du tycker olika där också?

En gate är inte nödvändigtvis en transistor och inte heller omvänt, saker kan kopplas ihop på många sätt och speciallösningar finns för olika saker. Framförallt är inte en punkt i xy nödvändigtvis en traditionell transistor och kan ha många fler in och utgångar än bara bas kollektor och källa.

Ledningsbanorna kopplar ihop olika delar av olika halvledare så de fungerar korrekt tillsammans när spänningarna sätts på olika ställen i kretsen, precis som ett kretskort med flera lager. De är i allra högsta grad en del av logiken.

Sen är väl ett lager inte ens definierat vad exakt du menar, dels har man ju process-stegen som lägger ner lager av olika metaller eller dopningar. En transistor består av många av dessa ’lager’.

Som du säger så är nog inte transistorer stackade på varandra dock, men det är inte riktigt samma sak tycker jag. Delar av en transistor som gaten eller fenan kan sträcka sig långt utanför en transistor och kopplas till en annan till exempel. Det är det jag menar med att det blir mer komplext